En halvdansk med ett stort varmt hjärta

Lukas

Igår var det releasedatum och jag var och hämtade min gratisbok. 🙂

Förra året dök han upp som en frisk fläkt i Ystads Allehanda och jag började längta efter hans krönikor. Lukas Ernryd var namnet. (Lukas hade sedan en tid skrivit krönikor i Kristianstadsbladet). Jag är inte ensam om att gilla hans personliga texter. Flera gånger har jag sett hans namn under Dagens Ros.

Tidigt berättade jag för Solveig att den killen måste ge ut en kåseribok förr eller senare. När man pratar om trollen/räven … dök det plötsligt upp ett mail i SolBo Förlags inkorg. Lukas undrade om vårt förlag kunde trycka upp hans tänkta debutbok.
Tyvärr är ”Mina fotsteg i ditt hjärta” och ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått” inte tryckt på eget tryckeri, utan heldanska produkter. 😉

Jag skrev gratisbok. Det var inte så att jag personligen var den enda lyckliga mottagaren. Alla får boken gratis. Den går nämligen inte att köpa någonstans. Däremot kan man inte få den om man inte satt in minst 200 kronor till en särskild insamling som är skapad hos Barncancerfonden. Tro inte att jag gör ”smygreklam” för boken. Den går bara att få på centralredaktionerna i Kristianstad, Ystad och Trelleborg. Tidningarna där Lukas krönikor finns. Dessutom finns de bara i en begränsad upplaga.

Alla pengarna går oavkortat till Barncancerfonden för att hedra minnet av Ture Thell. I förordet står det att Tures pappa Anders är en av Lukas närmaste vänner. Den 30 januari 2014 tog Thure sitt sista andetag. Han blev sex år, hann aldrig fylla sju. Ingen borde drabbas av cancer. Särskilt inte barn. Ändå insjuknar 300 små varje år. Detta ska ned till noll. Här är mitt bidrag … skriver Lukas. ❤

Förra året samlade Ica Kristianstad in 642.404 kronor i en egen Ture-insamling. Detta projekt, som görs i samarbete med butiken, är en fristående fortsättning på det arbetet.

I förordet till ”Utvalda krönikor 2013-2015” skriver författaren Eva Ström: ”Att våga vara sig själv i skrivandet är svårt. Det fodrar mod. Lukas Ernryd är en modig skribent som vågar vara sig själv och som alltid möter sin läsare i ögonhöjd. Han vet vad kärlek är. Därför läser jag honom gärna.”

Jag instämmer i rosorden. Det finns en närhet och äkthet i texterna som berör mig varje gång. Han både roar och oroar mig. Lukas underbara kärleksfyllda krönikor borde spridas som ringar på vattnet till de stora drakarnas värld. Världen behöver en Lukas Ernryd – mer än någonsin. Lukas rädds inte för att skjuta på fördomar och orättvisor. Han brinner för empati och en rättvis värld. Det är få skribenter som vågar bjuda så mycket på sig själv och de sina.

Dansksonen

Cancer

Du som bor i närheten av Ystad, Simrishamn och Trelleborg. Du kan såklart ta chansen. Både göra något gott och samtidigt få en egen gåva av ord i din hand.

Har du följt mig ända hit ner i texten kommer min ”gåva” till dig som deltar i min novembertävling. Idag är det både min fridag och din. Uppgift tjugonio kommer imorgon. Jag önskar dig läsare en fin lördag. ❤

 

 

37 thoughts on “En halvdansk med ett stort varmt hjärta

  1. Det var ett fint sätt att både göra ”en god gärning” och se till att många läser boken!
    Tack för en fridag – då blir det lussekatter och lite annat i mitt kök! Ruggigt väder …
    Ha en skön fridag! Kram

  2. Åh, här har jag suttit och väntat, skojar bara till hälften. Men, tack, det var en fin lördagsgåva.
    Det är ju så, cancer är en sådan otäck sjukdom och drabbar ursinningslöst. Då det drabbar barn blir jag extra berörd. Borde inte få vara så, barn som mänskligt sett borde ha hela livet framför sig. Alla pengar som kan lösa cancerns gåta är bra använda pengar.
    Trevlig lördag till dig och de dina.
    Kram!

  3. Tack för informationen! Då kan jag med gott samvete ta mig an lite andra saker i dag 😉 Vilket fint initiativ med boken. Cancer är verkligen en skitsjukdom som, även om forskningen gått framåt, drabbar på tok för många. Även barn tyvärr. Har man sett det själv på nära håll så vet man att allt stöd till forskningen behövs.

    Hoppas du för en lugn och tävlingsfri lördag 😀

    Kram

  4. En eloge till dig Bosse! Hoppas nu många tar chansen till att få en bok!
    Trodde jag missat uppgift 29 🙂 Tack för en fridag… jag ska hämta ett av barnbarnen och sen ska vi ställa fram adventsstakarna, göra en dörrkrans, äta pepparkakor och bara mysa 🙂
    Ha det gott och njut av din lediga dag!
    Kram

  5. Cancer är ett otyg, jag skall se till att dottern som bor i Lerum fixar boken till mig .
    Tack för en ledig dag, hoppas på två frågor imorgon, för imorgon har jag en heldag på farande fot och jag är en av de få som inte äger en smartfone.
    Ha en trevlig dag.

      • Tur du inte skrev på finska. 😉 Jag var heller inte ägare till en ”smartfån” tidigare. Jag körde till och med utan mobil i ett drygt år. 31 maj köpte jag en ny mobil. Men jag tycker inte om att peta och skriva längre saker på den. Istället vill jag ha mitt vanliga tangentbord där jag skriver snabbt, utan att titta på bokstäverna. När jag använder mobilen är jag som en bortkommen nybörjare, som letar efter var jag ska sätta ner mina klumpiga fingrar.
        Hoppas du får en trevlig resdag på måndag. i Lerum har jag både släktingar och kompisar.
        Kram

    • Boken finns inte att köpa någonstans. Bara att hämta gratis på tidningsredaktionerna. (om man har med sig ett kvitto på en insättning på Barncancerfondens speciella konto för Ture) Jag tror böckerna snabbt kommer att ta slut. (jag vet inget om storlek på upplagan)
      Där förstod jag inget av din text. 🙂
      Tack

      • Tack för infon att du inte förstod min text, jag läste ditt inlägg en gång till och förstod att den finns bara på lokala tidningsredaktioner. Jag trodde att den fanns över hela Sverige. Då måste jag be min kusin i Kristianstad hjälpa mig.

      • Det rör sig om de tre tidningar där han har ett uppdrag. Det står även i informationen att man kan bli utan bok. (Trots att man betalat in pengar). Målet är säkert att det ska bli så lite svinn som möjligt och att alla pengar går direkt till ändamålet och inte stannar i osålda betalda trycksaker. En fin tanke av en person som verkar ha hjärtat på det rätta stället.

  6. Vilket bra initiativ av Lukas Ernryd, med den boken. Synd man inte bor i närheten. Å andra sidan är det inget som hindrar att man ändå ger ett bidrag. Cancer är en väldigt laddad sjukdom, ännu värre när den drabbar barnen.

    Tack för fridagen. Hade annars haft tid nu vid 15-tiden. I morgon står annat på programmet, så då gäller det verkligen att du lägger in frågan på rätt tid. 🙂

    • Jag tycker det är en stor och fin sak han gör, med tanke på att han säkert har fått en rätt stor läsekrets i dessa tre spridningsområden och kunde sålt sin debutbok med egen förtjänst. Skälet är som jag skrev att det är en kollega och nära vän till honom som är Tures pappa. Dessutom verkar Lukas själv vara en mysig personlighet som man får lust att adoptera som maskot 🙂 Cancer är tufft för alla. Både de som drabbas och deras anhöriga. Extra sorgligt när barn drabbas. Livet är inte rättvist.

      Fridagen skapade jag för några veckor sedan. Det var den uppgiften som du tydligen missat att jag lagt in. Denna möjlighet var betydligt lättare när jag körde med en timme och inte alltid la in en färsk tabell direkt efter. Jag hade även tre uppgifter på samma dag för att ”terra” ordentligt. 🙂 Nu har jag behövt lägga in en uppgift klockan sju för att orka köra en senare på dagen. Lägga in en uppgift tar inte så lång tid för mig. Det mesta är förberett. Efterarbetet tar mycket längre tid. Alla ska få en chans att läsa nästa uppgifts kategori i skaplig tidsmarginal till den placeras synlig på nätet. Det är mycket med det jordiska som Gerda Antti skrev. Imorgon är det skyltsöndag. Skidor. Ärenden och alla andra hemliga aktiviteter. 🙂

      Tur jag har sju tider att välja på. Än har du teoretiskt chansen att nå pallen. Men då ska mycket gå din väg. Znogge har en ruskig form och jagar dig bakifrån. 🙂 Topp tio är väl inte fy skam att komma med tanke på att det är 49 tävlande. 🙂 Själv är jag glad och tacksam för att Ingen Vinnare inte har klättrat upp utan sjunker ner istället. Hon vann fem gånger förra året. Fortfarande har hon möjlighet att ta fyra titlar. Men det tror jag inte att hon gör. 😉

      • Det är både en fin och stor sak Lukas E gör.

        Någon pall tror jag inte jag når i år, speciellt som jag inte har något pling i mobilen om att det kommer nytt mail. Men det är kul att vara med ändå. Du har all min beundran för både för- och efterarbete, som jag förstår måste ta en massa tid.

        Ha en fortsatt bra kväll!

      • …och som du vet, så svarar jag aldrig via mobilen heller. Jag måste sitta vid min gamla PC, när jag skriver svaren. 😉

  7. Cancer är en hemsk sjukdom ..
    Forskningen går framåt men än har de inte löst det..
    Här luktar det lussekatter har haft på julmusik när jag bakade .. Fick en känsla att det snart är jul..
    Ha en fortsatt trevlig helg !!
    Kram Ingbritt 🎄😀

    • Man vill så gärna nå ner till 0 % dödlighet.
      Här doftade det också saffran tidigt i morse.
      Nu sitter vi i soffan och berörs av de fina tolkningar som Lisa Nilsson bjuds på. Det är endast reklamavbrotten som är störande.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  8. Som tur var läste jag ditt fina inlägg redan när jag steg upp vid 10-tiden (kl.9 i Swe) Skönt med en ledig dag! 🙂
    Nej, livet är inte rättvist …och kommer inte att bli det här i tiden. Men fint med människor som stöder Barncancerfonden. Ha en fin första advent! Kram

    • Där lärde jag mig något nytt. Det skiljer en timme mellan din och min tid. 🙂
      Det var inte dumt med en ledig dag. Frågan är hur det ska gå sedan? Borde jag inte varva ner lite lugnt? En uppgift varannan dag, var tredje, en gång i veckan osv. 😉
      Hoppas det blir rättvist när vi lämnat jorden.
      Tack!
      Kram

  9. Så fint skrivet Bosse! Berörande …
    Ämnet är så sorgligt, vilket naturligtvis gör det hela ännu starkare. Men du gör mig även väldigt nyfiken på Lukas som skribent.
    Hoppas att han läser dina ord …
    Kram

  10. Ett fantastiskt sätt att samla in pengar till ett mycket bra ändamål! Men som sagt, även om man inte befinner sig i närheten av de södra delarna av landet så går det ju att skänka en slant ändå…

  11. Det var fint gjort, skickar också en eloge till dig. Var tredje person drabbas av denna hemska sjukdom. Jag har själv gått igenom en operation nyss och hade sån tur att tumören var godartad.

    Ha en skön första advent
    kram

  12. Vilken underbar idé och vad jag önskade att jag bodde närmre och kunde bidra till en bättre värld och samtidigt få ett exemplar. Hoppas att den går åt snabbt och att många gör gott med eller utan bok i handen. Kramar

  13. Intressant författare Lukas Emryd. Fast jag hade ju aldrig hört talas om honom utan din smygreklam som jag för övrigt tycker var mycket bra. 🙂 Har googlat på honom som en liten galning i hopp om att få läsa något han skrivit men inte hittade jag något inte. Ibland önskar man att man var skåning men Ystad allehanda finns nog få tag i här också en lördag framöver. Väldigt fint gjort måste jag säga. En ung man med hjärtat på rätta stället. Hoppas ni inte blåst bort där nere. Allt gott! Maria

    • Detta var både ett ovanligt och fint sätt att debutera på. Annars är han journalist och krönikör. Hoppas han ger ut en kåseribok på vanligt sätt någon gång i framtiden så att alla kan få chansen att läsa.
      Här blåser det rejält.
      Kram Bosse

Kommentera

