Ögonblick som stannar kvar

Ett

Vi har fortfarande minusgrader på nätterna. Frosten har gjort konstverk av spindelnätet. Om man har alla sina sinnen öppna och inte rusar genom livet kan man få se magiska ögonblick i vardagen. ❤

Pyroman fasadklättrare

Är den ökända nyrika ”gryningspyromanen” redan utsläppt eller är det en fasadklättrare hos grannen? Min nyfikenhet fick ut mig från sovrumsdörren.

Andra saker händer då och då. Tänk vad många ögonblicksbilder som vi ser och kanske automatiskt bara registrerar lite svagt. Är vi stressade eller har tankarna på annat är det fullt möjligt att vi missar något intressant eller viktigt.

Jag berättade i ett ”Månadens kåseri” förra året om hur jag såg snabba bildsekvenser från mitt artonåriga liv, sekunderna innan min hjärna trodde att jag skulle dö. Undra vilka bilder som jag skulle sett i den här åldern, i en liknande situation. Av alla dessa ”extraår” finns det mycket mer att välja på. Både roliga och sorgliga saker. Tänk alla tusentals människor jag mött på min livsstig. Vilka hade fått plats i en sådan ytterst personlig kortfilm? Vilka hade fått plats i din? Här är länken till kåseriet:

Skyddsänglarna jobbade övertid

Ny vän
Någon gång är det den allra första gången som vi träffar en ny människa. Den här kompisen träffade jag i lördags. Minns du när du mötte din bästis första gången?

Ibland händer det något riktigt konstigt. Själv minns jag ett stjärnfall en mörk sommarkväll. Det pratar jag och Jennifer om fortfarande. För det var hon och jag som var ute på kvällspromenad i grannskapet.
Vissa ögonblick kan man drömma om eller önska ska ske. Jag skulle väldigt gärna vilja se ett norrsken live.
Igår eftermiddag såg jag min första blå scilla hos en granne. Härligt ögonblick som gjorde mig glad inombords. Det finns mycket att se fram emot när naturen vaknar till liv igen efter vinterdvalan. Jag är tacksam för att jag får vara med om detta en gång till. Inget som jag tar för givet längre. ❤

Första skrattet

Jag hade själv tillverkat den stora garnbollen. Aldrig kommer jag att glömma vad som hände och vad som inte hände.
Vår första dotter Jennifer hade aldrig skrattat. Vi hade sett henne le, men det var allt. När jag satte bollen i rörelse kom det därför så oväntat. Flera skratt efter varandra som om hon kiknade. Aldrig tycktes hon få nog. Gissa om hennes föräldrar älskade henne extra just då.
På kvällen pratade jag med min mamma som skulle besöka oss i norr nästa dag. Sofia såg fram emot att få träffa sitt barnbarn och få lite ensamtid med henne.
Inget hände. Inte ens ett gulligt leende skymtades i ansiktet. Jennifer låg och tittade på garnbollen som åkte fram och tillbaka över henne och verkade likt en tonåring tycka att det var det töntigaste som hon sett på länge. Den sög antagligen.  😉
Allt går inte i repris i livet. Andra gånger kanske vi måste förtjäna det först. Vad vet lilla jag.

Fem skrap kvar och

Stunden innan jag blir miljonär. Vi satt på Sveriges äldsta hotell i lördags och jag drömde om allt vi kunde göra för alla pengarna. Fem chanser kvar + extrachansen. Vad kan gå fel?  Bäst att sätta sig ner så jag inte glädjesvimmar. Det här kan inte gå fel.  🙂

Ibland har något hänt tidigare. Något som vi missat eller inte sett.
Det rörde sig inte om svart guld.
Svart guld

Jag undrade först vem som var den skyldige till te-högen. Sedan såg jag den skyldige som hade gömt sig bakom julgardinen. Han visade fram en svart tunga, när jag frågade om det var han som gjort det. Härligt skyldig. Familjefriden intakt. Jag var som vanligt oskyldig. 😉
Skägget i burken

Dags för ELFTE UPPGIFTEN i min lilla lek:
(Stängs klockan 20.00 onsdagen den 23 mars.)

Bara en visare

A. Detta speciella ögonblick händer en gång i timmen på kyrkklockor. Om du tar ett kort på en kyrkas klocka där bara en visare syns får du två poäng. (Det måste vara en kyrkklocka.)

Bara gult
Om du tar ett kort på ögonblicket då det bara lyser gult på trafikljuset får du också två poäng.
Enbart en poäng

Får du med grönt eller rött blir det ”bara” en poäng för den fotouppgiften.

Lycka till med dessa två moment där du antagligen måste ”jobba” lite för att få uppleva ögonblicket/ögonblicken. Välkommen att läsa vidare. 😀

Fem egna saker:
Därutöver är det upp till dig vad du vill bjuda dina bloggtittare på. Du får välja både från gamla bilder/minnen och från saker som händer under dessa dagar som leken pågår. Inget kan vara fel när det gäller personliga ögonblick, stunder som kommer och som passerar förbi. Där en del intryck stannar kvar en tid i minnesskafferiet. Där ännu färre övervintrar i hela ditt liv. Både de goda och de sorgliga. Sida vid sida är kanske inte rätta sorteringen. Framför allt inte hand i hand. (Även om jag personligen oftast ironiskt kan driva med jobbiga saker). De värsta ögonblicken är nog inlåsta i en mörk hjärnkällare och vädras bara i down-lägen, eller när det är nödvändigt att gå vidare i livet.

Fem bilder behövs för att få ihop fem poäng. Om det finns en bild som berör mig extra mycket kan det bli två bonuspoäng till den bloggägaren. Håll alla era sinnen öppna för ögonblick runt hörnet. Eller gräv i bildarkivet om det känns bättre.

B: Lägg in ett inlägg med de en-sju bilderna på din blogg.

C: Skriv därefter en kommentar i detta inlägg.

D: Jag kommer att besöka din blogg. Om du har lämnat en ”blå bloggadress” eller ännu bättre en länk i kommentaren hos mig, kan jag som domare snabbare se ditt blogginlägg. (Mina gamla bloggvänner har jag som favoriter så er kan jag nå.)

E: Du får poäng i mitt svar på din kommentar (eventuell bonuspoäng delar jag såklart bara ut när leken är stängd). Allt från 0-11 poäng. Två poäng för ”rätt” kyrkklocksbild. Två poäng för enbart gult sken på trafikljuset. Max fem poäng för egna ögonblick. Gamla som nya.

F: Det finns en tabell sist i detta inlägg som jag kontinuerligt ändrar tills uppgiften är stängd. Jag lägger också in en länk till din blogg. (Vill du inte ha med din blogg på länklistan får du ”ryta” till)

G: Du bestämmer själv hur mycket text du vill lägga in till bilderna i ditt blogginlägg. (Det är bilderna du får poäng för.) Det är okej att ”fösa” in det i ditt ”vanliga” inlägg som du tänkt lägga in.

Denna lek ger dig frisk luft, motion, leklust och hjärngympa. Du kan göra den ensam eller ta med en vän som uppskattar ditt sällskap. Det viktigaste för mig är att du gör det med ett leende på läpparna och har kul. ❤

Fast text:
Uppgiftsjakten 2016 kan dyka upp var som helst på min blogg – i vilken kategori som helst.
Det är mycket troligt att jag lägger in andra inlägg som hamnar över detta om någon/några dagar. Scrolla ner hit om så är fallet, om du ska lämna ditt bidrag och meddelande.

Tjat tjat. Fortfarande vet jag inte hur många uppgiftsjakter det blir under året. Ett antal privata frågetecken behöver rätas ut först. Till dess kör jag på som vanligt här på bloggen. Slut på uppslag har jag inte. Hela tiden föds nya tankar. 🙂
Den bloggare som leder när jag slutar får titeln UPPGIFTSMÄSTARE 2016 och en skraplott. Någon annan av de tio högst placerade kommer också att få ett pris.

Lek-Tabell:
1. Eva Rohlén, 80 p.
2. Wiolettan, 79 p.
3. Ditte Akker, 75 p.
4.  Znogge, 70 p.
5. Ethel Hedström, 69 p.
6. Anki, 67 p.
7. Gunilla Wahlberg, 66 p.
8. Villa Herberts, 63 p.
9. Kersti, 52 p.
10. Sanna, 51 p.

11. Comsi Comsa, Mia, 49 p.
13. Sussie, 48 p.
14. GunBritt, 45 p.
15. Maria Bromander, 39 p.
16. Gunnel Moberg, 34 p.
17. Primrose, 28 p.
18. Lma, 27 p.
19. Gerd Lindblom, 20 p.
20. Susan Johansson, Tant Glad, Ninnie, 11 p.
23. Ezter, Mickan, Gun Toresson, 10 p.
26. Anna Andersson, 4 p.
27. Pia Boman, 3 p.
28. Susie på Stjärnarve, 2 p.
29. Övriga 0 poäng.  🙂

Blått namn = Har gjort aktuell uppgift. Denna färg= Ledare av leken

Här har du mina lekkompisars bidrag:
http://egopyret.blogspot.se/2016/03/bosse-lidens-tavling-ogonblick-som.html?showComment=1458462545467#c8180735298057118550

”Ögonblick som stannar kvar”…


http://wiolettan.bloggplatsen.se/2016/03/21/11286115-minnen-i-mitt-hjarta/
http://akker.blogg.se/2016/march/ogonblick-som-stannar-kvar.html#comment
http://tittelina.blogspot.se/2016/03/ogonblick-bosses-tavling.html?showComment=1458571975142#c5843320947055800439
http://ankistankar.blogspot.se/2016/03/bosse-igen_21.html?showComment=1458573598562#c3715086711453150
http://dammsamlare.blogg.se/2016/march/ogonblick-2.html#comment

Ögonblick


http://gunwah.bloggo.nu/Ogonblick-i-minnets-vav/#comments
http://enrosafluga.blogspot.se/2016/03/ogonblick-som-stannar-kvar.html
http://eva49.bloggo.nu/Glimrande-ogonblick-/#comments

Underbart är kort …

Kyrkur, trafikljus och minnen som fastnat


http://gemsofmylife1.blogspot.se/2016/03/bosses-lekuppdrag-11.html?showComment=1458725899055#c114372081676246075
http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.se/2016/03/bara-halvvags.html?showComment=1458755943786#c7162396626853131613

62 tankar på “Ögonblick som stannar kvar

  1. Den här leken kände jag för. Ett ögonblick….En bild på näthinnan som kanske alldrig kommer åter. Hur stark blir den? Vad berörde min själ och hjärta med just den bilden.

    Jag tycker en ”lukt” är nästan som en bild. Den fladdrar förbi rätt snabbt……Men vissa luktar doftar sig kvar i sinnet under hela livet. En doft….ett ögonblick….En känsla man alldrig glömmer.

    Tack för ett intressant inlägg samtidigt som det roade mig , och satte fart på fantasin Bosse.
    Få se om jag lyckas få hop ett inlägg.

    Lördagskram från TantÖgonblick

    • Vad kul att du gillade lekmomentet. 🙂

      Alla sinnen är unika och mysiga. Jag har många favoritdofter och även dofter jag har mycket svårt för.

      Vi får se om det dröjer ett ögonblick eller många ögonblick innan … 😉
      Söndagskram från BosseÖgonblick

  2. Dags att tänka till lite – närmaste kyrkklocka är i Vånga, där kyrkan just nu är inklädd i byggnadsställningar… nu blev jag nyfiken på om den går ändå … ja, klockan alltså – får bli en tur förbi på väg till Finspång där det finns ett par trafikljus. Kanske inte idag, men någon av de
    närmaste…
    Kul uppgifter – ska nog gå att få till något 🙂
    Ha det gott!
    Kram

    PS använder en gammal mejladress, eftersom WP vägrar att släppa igenom mig som bloggar på blogspot 😦

    • Du har utmärkta kameror. Jag tycker du ska skaffa, eller bygga dig en kikare som du kan se jättelångt med. Ända till närmaste stad. Det hade varit något. Fast du får inte använda den för alla ändamål. 🙂 Har du inga trafikljus i skogen? 😉 Vi var heller inte bortskämda med trafikljus på de sista ställena som vi bodde på. Närmaste stad sist var Laholm. Där fanns det ett trafikljus i hela staden.
      Förutom de två obligatoriska uppgifterna finns det stora möjligheter att göra det andra precis som man vill. Enkelt eller djupare. Roligt eller seriöst. Eller en skön vårmix.
      Varför håller wordpress på och strular så med mina bloggvänner. 😦
      Söndagskram Bosse

  3. Alltså, vi har inga trafikljus här!
    Jag minns när jag träffade min bästis första gången. Många andra saker minns jag också. Sen vissa saker är som bortblåsta…

  4. Oj, det är en svår uppgift. Det är runt 40 mil till det närmaste trafikljuset.

    En sak ska jag aldrig glömma. Det var en regnbåge mitt i natten. Den var vitt, upplyst av månen. Har sett det bara en enda gång. Aurora borealis (kan man kalla det för sydsken?) lyckades jag också se en gång. Norrskenet däremot har jag aldrig sett. Det är högt upp på önskelistan, men vi ska nöja oss med mittnattssolen i juni

  5. Vad skönt att våren börjar göra sitt intrång hos er!
    Visst finns det ögonblick man aldrig glömmer och de kan man ta fram och suga på som en karamell när allt känns tungt.
    Ha en fin helg!

    • Jag ramlade ur när jag tittade på dina fina bilder som STORA bilder, men hann läsa och se allt och ska strax återvända dit.
      Du var också snabb. Vilket sammanträffande att vi hade samma klockslag och att det var ett bröllop. 🙂 Jag tog kort på det lyckliga paret, men vågade inte lägga in det.
      9 poäng till lekkompis nummer två. 🙂
      Kram

  6. Nya utmaningar får se om jag hinner innan du stänger!!!
    Fint får grannen när taket tvättas från mossa. För det är väll så?
    Gjorde själv detta i höstas.
    Våren gör framsteg varje dag nu. Härligt!
    Varm vår kram
    gun

    • Ett effektivt sätt att bli av med mossa. Fast jag gillar inte höjden och är tacksam för att vi numera bor i bostadsrätt. Har du enplanshus? När man bor nära havet som du och vi gör blir det snabbt mossa på fasader och tak. Vi höll på och tvättade och hade oss tidigare. Högtryckstvätt har vi aldrig provat.
      Imorgon tar ljuset över som dominant av dygnets timmar.
      Kram Bosse

  7. Detta var inte lätt, kanske är jag lite mera ”lättrörd” nu än annars, men att bläddra i minnernas arkiv, tankemässigt, känns. Hoppas att jag har kunnat överföra lite av den känslan som jag fick då jag gick tillbaka och tänkte på speciella ögonblick, till mina bloggvänner.
    Jag har i alla fall skrivit om det nu i min blogg.
    Trevlig dag och vecka, till dig och de dina.
    Varm kram!

  8. Tack för detta roliga och spännande uppdrag. ”Mission completed”.
    Nu ligger mitt inlägg på bloggen. Och det var svårt att välja både ögonblick och bilder.
    Svårast var att få till kyrkklockan, men det gick.
    Stor, varm kram från mig.

    • Undra om det inte är jag som har trevligast som bjuds på fantastiska inlägg. Skojiga, sorgliga, vackra och högst tänkvärda. Nu hoppas jag att det blir väldigt många som tar chansen att vara med och leka denna gång. 🙂
      Det kan inte vara lätt att välja.
      9 poäng till lekkompis nummer fyra. 🙂
      Kram

    • Du var värd lite bättre väder. 🙂 Härlig blandning och ämnen som jag känt en hel del för själv genom åren. Botaniska trädgården är en pärla i Göteborg under alla årstider. Känslan att ha klarat av en sådan aktivitet blir jag alltid impad av. Sedan handlar det om helt andra känslor på nästa bild. Vad bra att du hade Kjell med dig. Undra om du kunde somna den kvällen efter det nostalgiska besöket. Fint ställe ni har att åka till när ni vill bryta mönstret med storstadslivet.
      9 poäng till lekkompis nummer fem. 🙂
      Kram

      • Tack Bosse för poängen! Nej idag frös jag inte. Nej, Kjell är bra att ha med sig 😉 och jag glömmer aldrig stunden när jag gick in i huset för första gången på så många år. Mycket speciellt.

      • Tänk om du gjort tvärtom. Stått och njutit i solskenet. Blundat och precis missat tidpunkten.
        Det är bra när man kan komplettera varandra i ett förhållande. Så gör vi ofta.
        Jag kan verkligen förstå hur kul det måste ha varit och att du aldrig kommer att glömma det. Många gånger har jag önskat att jag fick komma in i på de ställen jag bott. Helst från barndomen. Bara att få se skalan. Jag är rädd för att jag nu skulle uppleva allt som mindre. Kanske inte mormors stora hus.

  9. Så där du Bosse … nu får jag nog säga att även jag är klar och det ligger ett alldeles färskt inlägg på bloggen 🙂
    Kram

    • Nog var det färskt alltid. Snart får du åka iväg och vila upp dig någonstans. Ett spa-hotell kanske. Först klättrar du upp på byggställningar och ändrar om kyrkklockor, står mitt i gatan och hindar rusningstrafiken. Förlöser kalvar. 😉
      Jag glömde skriva på din blogg att den sista bilden med solljuset var extra underbar.
      9 poäng till lekkompis nummer sex. 🙂
      Kram

  10. Ett tänkvärt och vackert inlägg Bosse och precis som du så jag tar jag inte längre något för givet. Tacksam för varje stund. För att jag får vara med på resan ett tag till. Och då får livet gå i ett lite långsammare tempo så att jag hinner ta in alla de där små och stora ögonblicken. Som våren… vilken lycka att den är här nu. 🙂

    Ta hand om varandra och ha det gott i vårsolen!

    Kram Lotta

  11. Har knåpat ihop ett inlägg med fem bilder. Det finns inga trafikljus i närheten och inga kyrkklockor heller. Men det tog sin tid att kolla gamla foton… 🙂
    Kram

    • Vi bodde granne med en kyrka under några år. Det var mysigt att höra klockslagen. Trafikljus har jag aldrig haft som grannar. Jag hoppas jag lyckades locka dig till trevliga timmen bland gamla minnen. Det verkar så när jag såg vad du delade med dig av.
      5 poäng till lekkompis nummer åtta. 🙂
      Bossekram

  12. Underbara ögonblick du låter oss ta del av 🙂 Under livets gång samlar vi på oss ögonblick både sorgliga och lyckliga. Alla minnesvärda på sitt sätt. Jag tar det lugnt numera och njuter av ögonblicken stora som små. Tack för en rolig utmaning längst memory lane.

    Det svåraste för mig var trafikljuset eftersom Mölndal är rondellernas paradis;-) Vårkram 🙂

    http://gunwah.bloggo.nu/Ogonblick-i-minnets-vav/

    • Jag kontrar med att jag tyckte mycket mer om dina ögonblick som du bjöd på. 😀 Den där gamla nyckeln kan symbolisera många hemliga saker. Jag skulle vara så frestad att ingen/inget skulle kunna hindra mig för att göra resan norr ut och spana vidare på … och återuppleva gamla minnen. En utmärkt tripp för två systrar. ❤
      Jag trodde att Skövde hade den titeln. 😉 Du lyckades i alla fall.
      9 poäng till lekkompis nummer nio! 🙂
      Vårkram tillbaka. Efter lunch ska vi plocka ner utemöbler och annat spännande från garagevinden.

  13. Tack för dina ögonblick ,-)
    Nu har jag fått ihop mitt ,-)))
    Inte lätt med flunsan, gubben har lunginflammation och något med hjärtat.
    Jag är fortfarande sjuk men får fixa allt med hundar o hemma så det blev som det blev ,-)))
    Men himla kul var det!
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    • Varsågod! 🙂
      Jag tror att du skulle kunna lägga in hundra minnen bara om den exotiska orten Messaure. Vad konstigt det måste kännas att naturen har återerövrat marken och att alla ni som växte upp där, de som bodde där inte kan återkomma till en plats där ”sakerna” finns kvar. Vilket öde. Det måste varit stort när Tage Erlander kom på fint besök. Vilken fin och intressant hemsida jag kom in på när jag googlade. Jag satt i några timmar och slukade text och bilder igår kväll. Drömde mig in i handlingen och fick lust att skriva en bok om något liknande. Får inte du lust att göra det? En självbiografi?
      9 poäng till lekkompis nummer elva. 🙂
      Kram Bosse

    • Det gick inte att skicka iväg min kommentar på ditt fina inlägg. Jag försökte minst tio gånger.
      Hoppas du hittar tidsluckorna och inte missar något ögonblick.
      Det var riktigt trevligt att ta in på hotell på hemmaplan. Därinne var allt nytt och spännande.
      Tack ska du ha. 🙂
      9 poäng till lekkompis nummer tolv. 🙂

      • Sent omsider: gott med några nya poäng, tack för de!
        Trist när hemsidan bråkar, men trägen vinner – jag fann dig där idag.
        Ha det gott!
        Kram Mia

      • Det tog några letande sekunder när jag var på bloggvandring igår och nådde din blogg innan jag kom ihåg mina problem med att kommentera den gången det var aktuellt. Nästa dag hade jag glömt bort det. Du fick i alla fall dina poäng och länk till ditt inlägg så det stämmer i tabellen. Sedan var du inte med och letade filmkyssar.
        Kram Bosse

  14. Nu har jag också knåpat ihop ett inlägg om kyrkur, trafikljus och ögonblick. Nu skall jag krypa till kojs, ligga och läsa en stund innan jag släcker lampan.
    God natt.

    • Inte bara knåpat. Du har bjudit på privata minnen av helt olika karaktär. Jag önskade dock att du sluppit få uppleva vissa av dem. ❤
      Hoppas du sov gott efter du umgåtts med Wallander och hans arbetskompisar.
      9 poäng till lekkompis nummer tretton. 🙂

      • Bosse lilla, hade jag inte upplevt detta och mycket annat som skett i mitt liv vore inte jag den jag är idag och jag trivs jättebra med mig själv.
        Jo jag sov gott när jag väl släckte lampan vid ½3 tiden, hade lite svårt att slita mig från boken. Läste igår om Wallanders och Victors upplevelser på gravgården och nu är han tillbaka i Ystad tillsammans med dottern Linda. Tror jag skall ta en lässtund dagtid idag, för ute är det grått och det singlar ner lappmögel (snö).
        Tack för poängen.
        Onsdagskramar Lena

      • Skönt att läsa att du trivs jättebra med dig själv. 🙂
        Det är alltid svårt att slita sig från en läsvärd bok. Den fick full poäng av mig. Jag ska redovisa ”Den vita lejoninnan” nästa vecka. Det verkar som du har ett perfekt läsväder. 😀 Det händer mycket spännande i fortsättningen av boken.
        Kram Bosse

  15. Vilka härliga och personliga inlägg jag fått in. Nu är det TVÅ TIMMAR kvar tills jag stänger uppgiften.
    Undra om det kommer in fler bidrag från lekkompisar. Jag ser med stor spänning fram emot hur nästa uppdrag ska lösas. Förra gången gick det alldeles för lätt för de flesta av deltagarna. Därför har jag höjt ribban ett snäpp. 😉

  16. Då är kyrkklockan slagen åtta slag och jag stänger uppgift elva. Tack för alla helt underbara inlägg som både roat och gjort mig ledsen. ❤ Det var alltför många bilder som berörde mig på olika sätt, så jag kan inte dela ut två bonuspoäng denna gången. Hoppas ni passar på och hälsar på hos era lekkompisar. Både de ni känner tidigare och nya. Bra sätt att lära känna nya bloggvänner eller gamla, på ett nytt sätt.
    Välkomna tillbaks till uppgift tolv som är speciell.
    Kram Bosse

Lämna en kommentar