Ord som berör mig; 16

Solveig

Känner du igen tavlan? Den var med i leken ”Vem äger vad”? Vilken tur att jag såg min miss. Jag var tvungen att göra om. Ta tillbaka fotot till Picture Project och ”kapa” nedersta biten. SL fick inte vara med.  🙂

Jag minns den terminen väldigt bra. Solveig gick en 10-poängskurs på Högskolan i Halmstad som hette Bildskapande i undervisningen … och hon hade samma lärare som jag hade haft i Drama tio år tidigare. Världen är liten.
Jag minns även att det hängde på håret om vi skulle nå skolan i tid. Missades en enda minut av en lektion var det som om hela världen ramlade ihop. Det momentet av lärarens personlighet minns jag alltför väl från min egen tid.  😦
Fick vi inte iväg våra skolbarn i tid med skolbussarna, på orten vi jobbade tillsammans i, var det alltså kris.
Första etappen på bilresan var en slingrande väg genom Hallands skogar innan vi nådde Torup och kunde komma ut på Nissastigen. Det gällde att inte några älgar, kor, rådjur eller andra stora djur var sugna på korsa vägen just då.
När det gällde första biten var det mer regel än undantag att vi såg något av dessa djur på ”fel ställe”.
Vad skönt det var för mig att vila upp mig hos mamma några timmar. Efter fikat brukade vi åka iväg på utflykt. Det blev en trevlig tradition på onsdagarna. Oftast hade vi tur med vädret och jag kunde ta henne till platser hon inte annars nådde med sin gula cykel.
Minnen, minnen. Ljuvliga nostalgiska minnen. ❤

P.S. Inspiration till bilden har Solveig hämtat i en av sina favoritbilderböcker: ”Örjan den höjdrädda örnen” av Lars Klinting. D.S.

30 tankar på “Ord som berör mig; 16

  1. Fint minne ,-)
    Visst stämmer orden ,-)
    Det är ju omöjligt att vara modig om man inte är rädd.
    Synd att du insåg ditt misstag ,-))) Jag var säker på att det var Solveigs rosa nalle, men ändrade i sista sekunden.
    Sol här, hoppas solen lyser på er.
    Tänk redan Maj månad.
    Ha det härligt.
    KRAM Primrose ,-)

    • Jag stod och frös på altanen när jag knäppte kort på de där 23 sakerna och höll på att göra en egen tavla. 🙂
      Det blev en riktig fin solig första maj hos oss. Ofattbart att det redan är sista vårmånaden.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

    • De har förbättrat väg 26 på flera ställen och gjort den dubbelfilig. Jag minns från förr hur svårt det var stundtals att köra om ”lämmeltåg” med husvagnar och annat långsamt. Då körde man ex. inom Gislaved.
      Oj vad många gånger som jag åkt och kört på Nissastigen genom åren. Det är mycket skog men också några härliga rastställen. Taberg är vårt favoritställe.

  2. En underbar bild och dessa ord tycker jag stämmer så väl. Tove Jansson var sagt/skrivit många tänkvärdheter och klokheter. Och tavlan känner jag väl igen från leken.
    ”Örjan den höjdrädda örnen” är en favorit här också.
    Minnen – visst är de en tillgång!
    Förstamajkram!

  3. Fin bild och vackert skrivet… och vilket sammanträffande med lärare. Vad bra att du fick tid för din mamma då, när det fanns tillfälle till det, det är gott att tänka tillbaka på nu, förstår jag 🤗
    Och så härligt att vi är inne i maj – en skön månad. Nu kommer värmen mer och mer. Den behövs ☀️
    Hoppas du slipper möta gryningspyromanen, han släpps ju nu och det verkar osäkert om hur ”botad” han är. Tur att ni har tornväktaren kvar i kyrktornet…
    Ha det fint i vårsolen och hälsa Solveig och flickorna! Det är kanske rentav en prcknicktur planerad idag, om solen skiner på er 🤓😎😍 där nere i gamla Ystad?

    • Det var en mycket speciell lärare som vi numera båda har minnen från. Innan hade jag hört en hel del rykten.
      Värmen kom precis lagom till första maj när de öppnade på Jaktpaviljongen. Jag och S var där och åt lunch. Sedan blev det en promenad i skogen och längs havet. Många passade på att njuta av det lockande vädret.
      Han släpptes i förra veckan. Tornväktaren har bra koll. 😀
      Kram Bosse
      Ps. Hälsa min namne

  4. Underbart minne, fantastiskt till och med, väldigt sant, det är lätt att vara modig om man inte är rädd. Ha en bra dag, kram

    • Blev du lurad i leken? Jag fick ju kapa en bit. Men på ett vis är det en bok. Solveig hade säkert boken bredvid sig när hon målade och tecknade.
      Imorgon ska jag lägga in helt andra sorters minnen. Jag måste vädrar olika sorters kategorier. 🙂 och bjuda på mitt privatliv än en gång.
      Kram från mannen med skor.

      • Snart kan du gå barfota i gräset eller i sanden. Härligt. Då behöver du inga skor.
        På tal om lurad. Jag såg ”Vem bor var?” för en stund sedan. Inte lätt att hitta rätt. Denna gången var det fem kvinnors hem som ”vi” och kvintetten besökte. Jag hade bara ett rätt, men lilla My hade noll.
        Kram från Bosse Birkenstock

  5. Härliga onsdagsminnen som jag förstår att du vårdar ömt. Väldigt fin tavla och roligt höra historien om den. Önskar dig och familjen en skön söndag. Solkramar 🙂

  6. Tyckte väl jag kände igen bilden. Boken om Örjan läste jag sååå många gånger för min son när han var liten. Han älskade den boken och jag också!
    De där orden är väldigt kloka och sanna.
    Vill förresten passa på att tacka för att du tittar in hos mig ibland och kommenterar. Gör mig så glad. Jag svarar sällan på kommentarer i min egen blogg, utan tittar istället in här.
    Ha en fortsatt fin maj! Denna underbara månad!
    Kramen

    • Det är en mycket vacker och pedagogisk barnbok som även vuxna kan ha nytta och glädje av. 🙂
      Jag gillar att stanna till vid olika stationer när jag är ute och bloggvandrar. Din har hamnat bland mina favoriter. Det är bäst att välja den taktik som passar en själv. Jag gör lite olika. Ibland har jag sagt vad jag vill säga/skriva i mitt inlägg. Andra gånger har jag inte tid. Men oftast brukar jag svara. 🙂
      Tack ska du ha. Jag håller med om att det är en underbar månad och 2016 har den börjat mycket bra.
      Kram Bosse

  7. Har Solveig målat tavlan? Så fint!

    Men jag reagerar på citatet. Älskar just det citatet för att det går att göra om på olika sätt. Det brukar jag göra. Som t.ex. ”Det är ingen konst att vara glad, om man inte är ledsen.” osv.
    Men jag älskar det också för att det var min pappa som sa det första gången jag hörde det. Jag trodde faktiskt att det var han som kom på det, för han brukade komma med sådana där små klurigheter. Hade ingen aning om att Tove Jansson fanns med i bilden. För mig kommer detta från min pappa som gick bort 1976 … och jag kommer nog fortsätta att tänka så. Hoppas att Tove Jansson, i sin himmel, kan ursäkta mig för det … 😉

    Kramis

    • Jäpp. Long time ago. 🙂
      Jag gillar också att vända och vrida på talesätt och citat. Det är både spännande, lekfullt och utvecklande. Ibland hittar jag på egna ord.
      Jag tycker du ska fortsätta tänka så. ❤ Det är viktigt att ömt bevara de goda minnena. Hon har säkert andra viktigare saker att tänka på. 😀 Citatet kommer från boken ”Mumintrollet”.
      Kram Bosse

  8. Ja ett fint citat som verkligen är sant. Vilket fint minne, traditionen med din mamma. Och att tänka tillbaka är inte fel, tycker jag. Nostalgi är skönt ibland.

Lämna en kommentar