Tio rester kvar från julen 2012

Säkert har nästan alla av er slängt ut allt som hade med julen att göra i förra veckan. Ni har gått in i startgroparna för det ljus som är tillbaks med sina små steg. Ibland blir det även bakslag eller baksteg som i vilken dans som helst.

Vi har tio saker kvar på vår anslagstavla i köket. De tio julkort som tagit sig ända till finalen. Sedan 1990 korar jag och Solveig årets julkort. Första året fick vi 63 kort. Rekordåret var 1997 när vi fick hela 95 julkort. Det är en tuff tävling. Först lägger vi ut alla julkort på golvet. Sorterar bort de fina fotokorten på ex. söta barn som inte får vara med utan hamnar i ett fotoalbum istället.
Nu börjar gallringen. Vi turas om att välja bort det kort som vi tycker är fulast, tristast. I början är det lätt. Rassel rassel rycks de fulaste korten bort och läggs in en hög. Någon gång hörs ett muttrande.
”Tog du det. Det ville jag haft med i finalen.”
Det har hänt att det blivit ett högre ljud från något håll.
”Va? Är du inte klok? Där rök min tia!” (det finaste av alla kort)
Nästan alltid har det varit svårt på slutet. När det är femton-tjugo kort kvar på golvet. Då tar vi det lugnare. Granskar korten. Studerar detaljer. Försöker ge dem en ärlig chans.
De tio som är kvar har nått finalen. Julkorten sätts upp på anslagstavlan och får sitta där några dagar. Vi tar oss en titt då och då. Avslöjar inga miner eller åsikter. Våra barn och gäster kommenterar gärna. När vi anser oss klara är det dags för finalröstning. Vi har var för sig skrivit upp poängen till korten på en lapp, så det går inte att fuska i efterhand. Ett poäng till det vi tycker minst om och sedan upp till tio poäng till vår personliga favorit.
Vi har tio lappar med siffror på och tio nålar. En av oss sätter upp sin etta under rätt kort. Den andra sätter upp sin etta och därefter sin tvåa. Växelvis fortsätter vi tills alla poäng är fördelade. De kort som inte fått några poäng när vi kommit halvvägs ligger bra till. Det har hänt sex gånger i rad nu att vi haft samma smak, där segraren har fått maxpoängen 20. Det finns en familj som har tre segrar genom alla dessa år. Vi har en känsla av att de som känner till vår tävling väljer ett extra fint kort till oss. En bra fördel med att ha en ovanlig tävling. 🙂
I år blir det kanonsvårt. Inget är givet. Tror inte att segraren får maxpoäng.
Vilket kort hade du gett din tia till?

Ps. Ni vet väl att ni kan dubbelklicka på ett kort om ni vill se ännu bättre. 🙂DSCN8004

27 tankar på “Tio rester kvar från julen 2012

  1. Ja du Bosse..
    Jag vore väl inte jag om jag inte genast tänkte:
    ”varför välja ett när det går utmärkt att ta till Putte Kock-metoden?”
    .. därför väljer jag följande
    3:e kortet på övre raden, tomte och katter under gatubelysning
    3:e kortet på mellanraden, glad tomte med hjälpreda
    och så.. garderar jag med
    1:a kortet nedre raden, livslustbejakande tomte som åker skridskor.

    Gemensamt för motiven är att de tycks glädjas i nuet. 🙂

    Ps! Hade jag vetat om er tävling, hade jag så klart skickat julkort.
    Men.. det finns väl fler tillfällen.. kanske vid påsk och födelsedagar?

  2. 10 poäng går till längst upp till vänster!
    Kul tävling, skulle gjort detsamma här om det inte varit så att vi (jag) låtit det här med julkort har fått dö ut en smula……datorns fel.

    • Ten points go to… nästa gång kanske vi kör med en landskapsjury. En bloggläsare från varje landskap lämnar röster. 🙂
      Jag tycker fortfarande det är klart roligast att få hederliga julkort. Inte alls lika kul att många gått över till Facebook, mail, blogg… via datorn. Brevbärarna tycker säkert tvärtom: )

  3. Pingback: Så exotisk är jag inte | Bosse Lidén

Lämna en kommentar