Mitt humör är lågt och jämnt

Jag läste i dagens Ystad Allehanda att grundvattennivån i södra Sverige inte varit så låg på 20 år, som den är just nu. Det krävs ordentlig med nederbörd så att den kan fyllas på och stiga innan vintern kommer på besök igen.
Mitt humör är också lågt sedan förra fredagen. Både jämnt och lågt. I en annan artikel står det, att idag är det FN:s internationella dag, då fattigdomen ska bekämpas. Detta kan man göra med att Fika rättvisemärkt under dagen.
Själv känner jag mig torrlagd, utfrusen och fikar istället egoistiskt efter ett frysskåp. Det börjar bli tufft att leva utan. Jag fryser inombords på något vis. Hur vänder man en sådan dyster novembertanke redan i oktober? Ett sätt är att tänka på förr. Två generationer tillbaks var det ovanligt med både kyl och frys. Alltså går jag och klappar vårt kylskåp, det utan handtag och tittar inte med arga blicken mot frysskåpet som står med en dörr på glänt till tomheten. Det gick sådär.
De ringde i tisdags från Elon. En hurtig försäljare berättade att handtaget till kylskåpet hade kommit. Vi är sura på Elon. Har därför inte gjort resan dit. Dörren går att få upp ändå.
Igår kom elektrikern som servar Electrolux produkter och deras nya namnsläktingar.
Mannen var jättetrevlig. Jag var ärlig och sa.
”Min önskan är faktiskt att du inte ska kunna laga det så att vi får ett nytt.”
Efter att vi pratat om lite av varje lämnade jag honom i fred en stund. Efteråt förstod jag att han provat alla möjligheter som fanns.
”Din önskan slog in. Det är stendött.”
Jag tog inte tiden. Men det rörde sig om högst femton sekunders tillfredställelse, som inte hann sprida sig långt. En kort tid då jag tänkte att chansen att vi skulle råka ut för ett måndagsexemplar till var minimal.
”Är det du eller jag som beställer nytt?”
”Det är jag som tar kontakt med Elon.”
”Får vi det snabbt? Det har varit tufft sedan i fredags. Man märker hur bero…”
”Det går inte att skynda på. Inte säkert att ni får det i nästa vecka heller.”
Där försvann min glädje ner på golvet och ut ur bostaden genom en springa vid tröskeln. Jag la inte ens ner tid på att avsluta med en fråga med neutral röst.
”Tror du att det blir innan jul?”

Jag har alltid hävdat vikten av att det är nyttigt att sakna saker. Ting som de flesta av oss i Sverige tar för givet. Jag känner mig som en falskspelare. Trött på bröd som blir torrt. Saknar mina blåbär, hallon som jag alltid har på min frukosttallrik. Kunna välja och vraka i vår frys som oftast brukar innehålla en bra variation av utbud. Därför åkte jag iväg i det grå ösregnet för en stund sedan. Målet var att ”skämma bort mig” en stund. Vart och med vad? Använd er egen fantasi.

Ibland kan humöret vända ganska snabbt. Solveig skrev ett vädjande mail sent i går kväll. Det gav resultat. När jag kom hem ringde det. Det var från Elon. Ett nytt frysskåp fanns i Sjöbo. Var jag hemma och kunde ta emot det? Såklart! 😀
Ha en fin oktoberhelg. Kram

38 tankar på “Mitt humör är lågt och jämnt

  1. Åh stort grattis till skåpet!!! Tänk att få fylla det med allt det där som du saknat. Vilken underbar helg du kommer att få och det är du så värd efter den här veckan;)
    Kramar!
    Ps. Uppmana inte folk att använda sin fantasi. Du kan få dåligt rykte av bara farten;)Ds.

  2. Så skönt att det kom ett nytt skåp innan jul. Det är egentligen inte klokt vad man blir beroende av de apparater man har i sitt hem. Innan de fanns där fungerade livet ändå….men i och för sig inte lika bra. Jag vill också ha köksmaskiner som funkar. Ha en skön frysladdarhelg.

  3. Så skönt att du fått ett nytt kylskåp. Nog är det eländigt att både kvalitén på det man köper och sedan också servicen är så usel. I det här fallet var det verkligen bättre förr!!
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

  4. Lågt och jämnt humör? Mitt följde med längre och längre ner i djupet medan jag läste… Och vände lika följsamt tvärt uppåt när det vände på slutet! 😀
    Trevlig iskall helg på er!

  5. När det känns som djävligast… det är då det vänder 😉 Vad härligt att kunna ladda en ny frys
    med massor av godsaker!! Tänk vad man är borta utan sådana prylar.
    Ha en härlig helg!!!
    Kramen

  6. Härligt med ett nytt kylskåp.
    Jag tror åkso att det är bra att sakna saker och ting och inte ta allt för givet. Just nu saknar jag sommaren, men får allt vänta några månader.
    Tills dess får jag hitta på andra saker som roar mig exempelvis att läsa mina bloggvänners fina bloggar, och HÄR ÄR EN AV DEM!
    Önskar dig en jättefin helg nu!
    Lördagssolskenskramar från mig!

  7. Vilken duktig dotter ni har. När jag börjar sjunga så försvinner alla, kan inte förstå varför.
    Då är det inte bara jag som har fått slänga mat. Men jag hade det lite bättre för gubben hem ringde ringde Leny kl 7 på morronen och sa att kylen var i sönder och när jag kom hem kl 16 så var kyl och frys bytt och de hade flyttat all maten in i den nya. Riktig service minsann. Snacka inte om hur tyst denna är då jag ibland var förbannad och sprang upp på natten och gav den gamla kylen en jävel så den tystnade.

  8. Vilken himla tur att du fick din frys. Och vilken himla tur att du har Solveig! 😉
    Kram och fortsatt trevlig helg!

  9. Bosse!
    Tack för din fråga på min blogg. jag har letat efter dig på FB men misslyckats. Jag har valt att vara anonym i bloggvärlden, men absolut inte annars. Jag skulle gärna vilja ha din mailadress, så jag får presentera mig närmare.
    Kram,
    Lambergsfrua

  10. Med vädjanden kommer man långt! Duktig flicka! Och visst är det så att vi står oss slätt när saker inte funkar. Vi är vana att ha det bekvämt och bra. Men när det fallerar så har vi blivit så otroligt beroende av våra prylar.
    Grattis till ny kyl:-)

  11. Det är jobbigt när grejer går sönder. Man märker hur viktiga det är.
    Eller att man vant sig vid att de är viktiga och nödvändiga.
    Min förra spis gick inte sönder men var så pass gammal att jag fick byta till en nyare. Det var lång leveranstid, flera månader så jag glömde nästan bort det.
    Först var jag glad.. men det är en riktigt lågbudget-skräpspis hyresvärden köpt in.. det s.k ugnsluckaspärr-flärpen som man ska trycka in för att ens kunna öppna luckan.. är FEJK..
    BORDE inte en helt ny spis vara mer barnsäker???
    Min gamla var ordentligt stabil och hade t.o.m kastrullskydd (som man kunde montera bort)
    Hur som helst så längtar jag efter min gamla spis.
    Hoppas er nya frys har kommit hem nu. 🙂

    • Det är just den tankeresan jag är så trött av. Har haft samma allt för många gånger. Först är man tacksam för att man får en ny fräsch produkt. Sedan hinner man inte nysa tre gånger innan man insett att den gamla prylen var mycket bättre. Har man en hyresvärd kan man kallt räkna med att den personen inte kommer att satsa på kvalitet.
      Peppar peppar. Det har gått tre dagar. Än lever frysen. Men jag räknar kallt med klaffbyten och frostfeber inom de närmaste veckorna. För att inte tala om frysros som ska vara svårt att behandla. 🙂

  12. Men vilket trassel det blev och så länge ni får vänta på ett nytt frysskåp…
    man är ju beroende av det….
    visserligen klarade sig folk utan det förut på något vis….men tiderna är ju annorlunda nu
    och vi kan ju inte t.ex. fixa en jordkällare under våra hus 😉
    Fast kanske man åtminstorne kan ha fryst mat på t.ex. på balkongen osv på vintern…men vädret är ju heller inte att lita på 😉
    min fantasi skenar iväge lite… 😉
    kram och skönt att ni äntligen får ett nytt frysskåp till slut

    • Det var nästan så jag hade lust att hämta spaden från garaget och börja gräva en jordkällare. 😉 De tre senaste vintrarna kunde det gått om jag hade flyttat maten från balkongen de soliga dagarna och istället hade satt frysväskorna på framsidan. Då hade jag fått både motion och styrketräning. Jag gillar medmänniskor med fantasi. 🙂 Kram och tack.

Lämna en kommentar