Hjärngympa eller snabbaste vägen?

Frestelsen är stor när möjligheten finns nära till hands. Jag minns när vi på gymnasiet fick använda miniräknare på lektionerna. När jag kom på mig själv med att trycka in 3+4 var gränsen nådd. Min hjärna hade fått ledigt och jag började skämmas för mig själv. Fortsatte jag i den stilen skulle jag snart ha förlorat de kunskaper som jag hade lärt mig innan jag började på lekis.

Här har ni ett foto på Texas som tog över min mattehjärna. 🙂

DSCN7766

Hjärngympa är nyttigt. Ju äldre människan blir desto viktigare är det att hålla igång både knopp och kropp. Stundtals är jag förtjust i att lösa korsord. Dessa löser jag inte bara utan skickar också in dem om jag fyllt i allt rätt. Min taktik är att jag försöker lösa så mycket som möjligt själv. Kör jag fast låter jag det vila eller börjar på ett annat kryss. Först när det börjar närma sig dagen D för inskickning tar jag hjälp av antingen Solveig eller Googlar på nätet.
Ola Salo är en av deltagarna i årets ”Så mycket bättre”. Hans artistnamn är en palindrom. Sådant tycker jag är häftigt. Om man vänder på hans namn blir det ola SalO. Anna, Otto och Bob är också tre namn som är palindromer. Känner du till något mer? Långt in i min hjärna finns en gammal dammig uppgift om att jag en gång kunde en lång mening på engelska som var en palindrom. Någon som kan hjälpa mig med hjärnluckan?
Idag ska min och Solveigs kåseribok ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått” åka iväg på en hemlig utflykt till en kändis. Hoppas personen blir glad och inte slänger boken hårt i huvudet på en oskyldig i närheten… 😉
Bloggprovbok

Har du bytt till vinterdäck? Dubbar eller inte? På lördag har vi en tid att passa.

80 thoughts on “Hjärngympa eller snabbaste vägen?

  1. Ebbe, Elle och Ada kommer jag på så här spontant på morgonkvisten!

    Nej, vi har inte bytt än. Preliminärt åker dubbat på den 17:e. Än är de ju sommartemperaturer…

    Ha en bra start på veckan!

  2. Ja det är ju inte bra om hjärnan tar ledigt, ha ha. Men visst är det lätt att ta till det som finns för enkelhetens skull. Här är inga vinterdäck på än men det blir nog vilken dag som helst för vintern kommer ju det vet vi ju, även om en del bilister blir förvånade varje gång verkar det som ibland ute på vägarna.
    Ha en skön måndag. Kram.

    • Det är så lätt att bli bekväm. Jag har märkt det flera gånger i olika sammanhang. Det är därför man ska ta trappan istället för hissen. Inte bilen för att köpa en tidning osv. Tänka till en extra gång innan man googla. Sedan kan alltid efterkolla. 😉
      En vanlig repris att vinteroväder överraskar oss som inte är vana vid vinter. Våra medmänniskor i norr klarar sådant sedan vällingens tid. 🙂
      Tack. Kram Bosse

  3. Kul med ordlekar 🙂 Ett klassiskt palindrom är ju det gamla ”Ni talar bra latin” Har en god vän som heter Åteg i efternamn – taget efter platsen där han föddes. Getå är en liten ort utanför Norrköping, mest känd för den stora tågolyckan 1918 då 42 personer omkom.
    Något engelskt palindrom kan jag nog inte ställa upp med, men det är nog säkert någon annan som kan 🙂
    Jodå… vinterdäck på. Med dubbar… för bor man fyra km från ”allmän” väg så är det nödvändigt.
    Tror säkert kändisen blir glad! En tid att passa på lördag… en cliffhanger! 🙂 Spännande!
    Kram

    • Getå är en plats jag inte kände till eller glömt. Jag gillar också när man fixar till egna efternamn med hjälp av ordlekar.
      Förstår att det är nödvändigt att ha bra väglag på sina fordon när man bor så.
      Cliffhanger är både roliga och retliga. 😉 Kram

      • Bara jag får pengarna så! 😉
        Men vad är det för mystisk grej till låset som tar sån tid att få? undrar jag.

      • Ska importeras från ett land med många siesta om dagen? Jag minns alla turer när vi skulle ha prylar till kopiatorn som vi köpt i Ängelholm. Det var deras snigelleveranser med Italien som gjorde det att det hela tiden var att i nästa vecka … 😦

  4. Sonen har en Hannah i sin klass, han gillar att det stavas likadant fram- och baklänges. 🙂

    Hjärngympa, jag älskar att skapa ord av bokstäverna på bilars registreringsskyltar. Det gör resorna lite roligare. Korsord löser jag då och då. Lite tråkigt att en del korsordstidningar har flera likadana ord i sina olika kryss. Soduko däremot, jag får inte ihop det. Slutar alltid med att jag blir ilsken.

    Dubbdäcken åker på till helgen. Lika bra att göra det i tid, även om vi kanske inte får snö eller halka förrän om flera veckor. Med barn i bilen blir det extra dyrbar last.

    Lycka till med lämnandet av boken. Jag tror inte att den slängs iväg. Ha en fin måndag! Kram

  5. MIniräknare är fusk, tycker en del av mina elever. speciellt de yngre, alltså om man föreslår en elev i fyran att använda miniräknare. De äldre eleverna inser att det är en klar fördel at ancända apparaten vid vissa uträkningar. Men att slå in 3+4 eller 3×4….det kan man ju diskutera. Utmaningen för elever som är lite äldre är ju (förhoppningsvis) ofta hur man ska lösa en matteuppgift. Då är miniräknaren verktyget och hjärnan den som utför tankearbetet.
    Vinterdäck? På onsdag ärd et beställt! Lycka till med boken hos kändisen.

    • Precis som du skriver borde man använda den så. Jag har återgått en hel del till att använda min hjärna istället. Tiden är förbi när jag höll på med mer avancerade ekvationer.
      Bra att du är förståndig med vinterdäcken. Du bor längre upp och behöver ligga ett steg före. Kram Bosse

  6. Vinterdäck utan dubbar blir det på lördag. Samma dag :-). Eller du kanske menade att ni har en tid att passa på lördag fast för någon annan aktivitet?

    En barndomsvän och jag gjorde som säkert så många andra barn. Vi pratade baklänges. En bra övning, kan jag tänka mig, för hjärncellerna. Efter en stunds övning pratade i förvånansvärt fort. Skulle inte funka idag. Jo, fast långsamt :-).

    • Samma här. Ändå skulle vi behövt dubbar ibland. Men vi har valt att köra bil så lite som möjligt från december-februari sedan vi flyttade hit. Nej. Det var däcken jag menade. 🙂
      Tänk vilka hjärnor vi hade som barn. Kul och nyttig lek som ni hade. Du får ta upp det igen en grå novemberkväll. Kram

  7. Ah! Texas! En sån hade jag med. Texas och jag blev mycket bättre kompisar än jag och den där hm hette det räknestickan? Den med pi på.

    Ni talar bra latin, tänkte jag också på. Never odd or even är en annan variant.

    Ha en fin dag,
    Kram

  8. Har alltid försökt träna min hjärna, så räknare tar jag bara till i nödfall – tror nämligen att det behövs. Det är så lätt att bli förstockad när man blir äldre! 😦 Och korsord tror jag också är nyttigt – och dessutom väldans kul!! *fniss*
    När jag skulle till Stockholm i torsdags fick jag välja, ren bil eller ”vintermackor” på. Ja, alltså vinterdäck. Men jag hann inte med att välja precis för gubben min bytte däck direkt när han hörde på radion att det var snö i stan. Vilket kändes skönt när jag anlände till Nynäs och det var vitt i naturen och bara +2 grader och underkylt duggregn. 🙂
    KRAM ❤
    Susie

  9. Jag är glad att jag jobbar en hel del i kassan på badis så hjärnan får träna på lite siffror. Men visst ligger det en miniräknare där bredvid då vi räknar kassan på kvällen. Kul att du tar upp detta med palindromer. Då jag växte upp så hade vi inte så många böcker eller tidningar. Så då roade jag mig med att läsa baklänges på olika förpackningar som fanns i vårt badrum. Gillade att sitta länge där och då ville jag ha nåt att läsa. Så idag brukar jag imponera folk med att be dem säga ett ord och då läser jag det supersnabbt baklänges. Onödigt kunnande kanske. Naturrutan och kajak är två palindromer som inte stod på tvättmedelspaketet eller tandkrämstuben.
    Måndagskramen

    • Otroligt att du kan ha kvar förmågan. 🙂 Jag blir impad av sådant och förstår att de som får uppleva det på plats också blir det. Kan du även långa meningar? Du kanske ska ge ut en bok på palindromiska. 😉 Det är inget onödigt kunnande utan en härlig förmåga du ska vara stolt över. llit dro åvt röf kcat! 😀
      Tisdagskramen tillbaka.

  10. Hahaha…javisst kommer jag i håg den, fina Texas. Men räcknestickan som Krönikören nämde blev ångestladdat bara jag såg den. Den fick sin plats långt ner och inne i skolbänken, men hur jag än försökte att undvika den så lyste den där inne i mörkret med sitt fruktansvärt fula röda plastfodral Bara jag tog i den så fick jag hjärtlappning. Nä, den har jag aldrig begripit mig på men så var inte matte mitt stora ämne och är inte det fortfarande. Jag ville bara skriva, skriva, skriva….Gör det ju fortfarande!
    Kram från en jobbtrött Skånetjej som sakta försöker att återkyta till verkligheten 🙂

  11. En kändus, f-låt kändis, spännande… 👽 👀💀……..👤……. 🚼🔍Hur många bokstäver🅰❓🅱❓🆎⁉️ Skickar med en bakelsemuta 🍮 fast jag vet att du är omutlig, så det är nog lönlöst. Får bli en gissning: Ulf Lundell?😬Nä, det var inte bra.. 😡 jag kan visst inte. Men däckfrågan fixar jag. Bah, enkelt 😇 utan räknesticka t.o.m. Svar: Dubbdäck, vad annars! Sedan veckor tillbaka.
    Här i måndagssoffan är det just nu ett intressant inslag hos Malou i 4:an. Om man kavlar sina smalben med en vanlig brödkavel from 🔝 to 🔚 sedan rullar en boll under ”hakorna” över skuldrorna 🔙 and 🔛 20 ggr, så lättar spänningarna och man är fit for fight. Jag gjorde så🔃men kom ändå inte på det där långa, ”The Palindrom of Palindroms”.. Nä, det verkar kört. Sorry! Men nu är jag helt avslappnad och receptiv, det är bra! Klar för dagens övningar. Önskar dig detsamma! 😃

    • Försöka går ju. 😉 Var hittar du alla dessa häftiga och passande symboler? Är det kattens mobil du leker med? Fortfarande har vi kvar Himmelstrappan ”vid” Uffes hus. Det får bli till våren. Jag får prova kaveltricket i smyg lite bak om ryggen på andra. 😉 Bra att du är avslappnad. Jag väntar på att Jennifer ska ropa att maten är klar. Det blir lax känner jag på doften.

      • Gulp😨 är du medveten om vad du har lyckats göra🐒? Kolla tiden för kommentarerna📝 Magiskt😳 ! Tja, avslöjar du kändisen så avslöjar jag platsen. Grå tisdag här, händelselös. Apropånåtannat: det är klart att jag har! Varit i Buda eller om det var Pest, nä mitt emellan var det visst. Vill du ha bevis så finns det nog nånstans🐾 Kanske t.o.m. inklusive ”Bakelsen”. 😉
        Du märker nog: idag fördriver jag tiden med att läsa i IPaden, det blir på de mest otroliga ställen mellan kaffeslurkarna. Vad man har utvecklats på senare år! Att läsa dina och andras kommentarer är ett nöje då. Ursäkta mitt ”non sense” svar. Fingrarna vill dansa lite idag, men där tar det slut. Puh!
        Isfläckar och otroligt halt, inte ens katten är ute. Och nu faller mörkret!

      • Jag sitter här i mörkret och skrattar. Vilken blick du har. Jag insåg direkt vad du syftade på innan jag kollat. Vad häftigt. 😀 Den där överenskommelsen haltar någonstans. 😉 Här är det onsdag och ”alla” verkar åka iväg på nya tider denna tidiga morgon. Jag tror jag tar en stund till med John Blund.
        Det är klart att jag tror dig. Både när det gäller sjukdomen och religionen. 😉

  12. Nostalgitripp 😉 En sådan hade jag också då för hundra år sedan 😀 Palindrom är kul att fundera på, kan bara en mening, men den fanns redan här bland kommentarerna såg jag.
    Ja du, här har vi inte haft dubbat på många år, vinterdäck med bra grepp är vad som gäller. Vi har säkert snart dubbskatt i det här landet också.
    Undrar vad det är för en kändis som ska få boken….. nyfiken du gjorde mig nu 😉
    Kramen

    • MordnilaP är kul. 🙂
      Dubbarna slits fort ner om det blir en vinter utan snö. Det var därför vi köpte alternativet. Givetvis blev det några vargavintrar här nere i Skåne just då. 😉
      Jag avslöjade både Per Gessle Helena Bergström. Denna gången får ni inte nes könet. 🙂
      Kramen

  13. Palindrom är kul 🙂 Jag gillar när man ”leker” med ord 🙂 Och så ”läser” alltid registreringsskyltar när jag är ute i trafiken, kan inte låta bli. Men dubbdäck blir det inga, har ingen bil…. Kram!

  14. Någon palindrom kommer jag inte på med en gång. Men jag vet ju vad det är.

    När det gäller räknedosor, så är jag för gammal, att ha haft möjligheten att använda en sån i skolan. Därför kan jag nog säga att jag är rätt bra på att räkna i huvudet. Men jag är fena på att slå på räknemaskiner, sen jag jobbade på Posten i min ungdom och sen när jag närmade mej ålderdomen på ett kontor, där jag hade ansvaret för det mesta. Bland annat att räkna rätt. Det går snabbt, likaså att använda datorns ”skrivbord”.

    Till sist, så har vi redan bytt till vinterdäcken.

    Kram/Gilla

    • Jag tycker det är stimulerande att skifta mellan ord och siffror. Jag fick också räkna på posten och även på bibblan. Min start med tre-årig ekonomisk linje på gymnasiet var användbar och en bra bas, när vi startade egen firma. Fördelen med ord är att de är mer formbara och fantasin skadar inte på samma sätt. 😉 Det finns inget D och K som ska stämma på öret.
      Vår bil ska få ”vinterskor” på lördag.
      Kram Bosse

  15. Det är kul att leka med ord och deras betydeleser. Ibland blir det så konstigt. Ett världberömt palindrom är ABBA (tyvärr kan jag inte vända på B så jag får fram gruppens riktiga namn).Reser är ett annat och ett halvt kom jag på nu…tackat…det stämmer med uttalet men inte stavningen. Vinterdäcken fixas i veckan, sen återstår att se om vi får nån snö i Skåne. Kram

  16. Hm – jag använde räknesticka ett tag i skolan.
    Idag har jag totalt glömt hur man gjorde. Dosa var ju
    riktigt lyxigt att få – men gångertabellen sitter som en smäck.
    fortfarande. Där tar jag inte hjälp! skoj att barnbarnen får lära sig
    rabbla tabellerna också. Så mycket nytta man har av dem!

    Ord och ordvrängeri är riktigt skoj! Kommer inte på något bra just nu
    men ler igenkännande åt de som präntats i svaren…

    Vinterdäck – javisst har vi det! Sedan några veckor tillbaka. Det är ju
    nu i vinterns början de behövs som mest. inte ger vi oss ut på isvägarna
    utan dubbar.

    Lyckliga kändis som får er bok! Tror knappast att den blir tillhygge….. 🙂

    Du – det är inte Patrik Sjöberg på min översta bild utan Gustav Trädgårdh, stjärnkock
    och delägare till Sjömagasinet i Göteborg. Den andre ägaren är Ulf Wagner.
    Han som komponerat salladen. Gustav är just nu i final i ”Kockarnas kamp.” på TV.

    • Jag har också helt glömt hur man använde stickan. Inga kunskaper som jag behövt i livet än så länge. Tabellerna sitter där perfekt på mig fortfarande. Tyvärr har jag tappat alla kunskaper i tyska och franska. Som du ser har jag luckor i annat också. 🙂 Jag tyckte han såg ut som Patrik. Det är tur att du håller reda på mig. Mina tre damer på hemmaplan och också fullt upp med den sysslan. 🙂 Gustav Trädgårdh kände jag inte till men namnet Ulf Wagner kunde jag. Han har väl kommit ut med böcker också. Dock ingen musik. 🙂 Då hoppas jag att Gustav vinner i finalen. Kram Bosse

  17. Det slutar aldrig att förvåna mig, det där att när man kör fast i ett korsord. Då lägger man ifrån sig det och nästa gång man tittar är det plättlätt

    • Jag gillar det också samtidigt som jag inte fattar varför inte hjärnan kan plocka fram det direkt. Tålamod är bra att träna på. Det är samma sak när vi tjafsar om något som vi totalt glömt bort. På natten kan namnet komma till mig. Givetvis väcker jag direkt S som blir nattglad. 🙂

  18. inga dubbdäck på ännu… kanske inte blir någon vinter…
    Jag och Göran kör hjärngympa med Wordfeud fortfarande, det är kanon och utmanande… jag slog honom precis nätt och jämt, det är då det är som roligast. 😀

    • Det finns många sätt att köra hjärngympa. Jag minns hur jag flera gånger på söndagsförmiddagen gick Tipspromenaden på Galgberget. Ibland hade jag knappt hunnit hem från ex. Norre. 😉 Perfekt med motion på en vacker plats och samtidigt kul med både frågor och bingo som fanns parallellt. Ps. Jag var bäst på bingo, men säg det inte högt till någon. 😉

  19. Sv: Nej Bosse, ingen tomte. Jag håller på med en bebisklänning till mitt sjätte barnbarns barn, som ska få den i doppresent. Därför skriver jag det inte i bloggen. Min dotter och dotterdotter brukar kika in på bloggen, men kommenterar aldrig.

    Det var ju bra tips jag fick, när det gäller att bota från blåskatarren. Tack för dom.

    Kram/Gilla

    • Jag var nästan säker på att det var en tomte. Smart av dig.
      Min familj, syskon och gamla kompisar läser men kommenterar aldrig heller i min blogg. Men alla är välkomna är lika välkomna att läsa.
      Jag fick det ”bakvägen” av en sköterska en gång på en vårdcentral. Det har funkat perfekt. Tidigare köpte jag en massa tranbärstablettrör.
      Kram Bosse

  20. Så fin räknare fick aldrig jag! Det var bara de som gick ”riktiga gymnasielinjerna” vi som valde social linje fick minsann nöja oss med betydligt mindre lånedosor.

  21. På min tid när jag gick i skolan fanns inga räknestickor Vi fick använda det vi hade huvudet 🙂 Jag löser gärna korsord och sudoku Ett gammalt palindrom ,.sirap i paris.Har inte satt på vinerdäcken än………..Att vara glad ger energi! Kram!

  22. Hjärngympa….den verkliga gympan för det stackars organet var räknestickan! Har aldrig, kommer aldrig att komma överens med den…men nu finns det inte längre, tortyrinstrument! 😉
    Ha en fin vecka, Bosse

      • Vilken upptäckt du gjorde. 🙂 Hoppas du hinner med några roligare aktiviteter också. Vi har blivit bekväma av oss de sista åren sedan vi flyttade hit. Under tiden som skiftet sker går vi och fikar en stund. Det blev nämligen dyrare för oss när vi gjorde det själva eftersom det fanns en slags låsanordning som skulle lösas med en klen dyr manick som vi brukade ta sönder. Den kostade mer än vad vi betalade för att få allt gjort. 🙂

  23. Hjärngympa är alltid bra, och jag inbillar mej att jag som älskar sudoku (sifferkorsord) håller de grå i trim. Men sen ibland kan man tvivla starkt…Skulle nog mer behöva ägna mej åt nån slags minnestest, eller förbättring, för där är det ibland teflonbeläggning…Annars så jobbar jag ju mycket med det på dagarna, att hålla minnen till liv, väcka minnen. Glädjen, när man hittar en tråd, i en väldigt dement person, och ser att man har kontakt, det går inte att beskriva. Jag kan bli tårögd när jag tar fram ett gammal fotoalbum, och de med säker hand pekar ut sina nära och kära. Varför forskas det inte mer om vår hjärna, om demens, denna hemska sjukdom? jösses…nu kom jag verkligen in på ett sidospår…
    Nej då, här sitter sommartofflorna på, som vanligt ute i sista minuten…
    Ha en bra fortsättning på dagen!!
    Kram kram

    • Såklart du gör. Själv har jag aldrig löst ett sudoku. Min mamma var en fena på det. Mitt är som ett guldfiskminne. 🙂
      Tack för att du delar med dig av arbetsminnen. Jag förstår den glädjen du känner när du når fram genom ”dimman”. Det är en sorglig sjukdom. Den och många andra. Så hemsk för anhöriga att få uppleva. Hur en frisk och klar hjärna sakta förvandlas till dess motsats. En personlighet göra samma enkelresa. Sidospår är viktiga och berikande. Kram Bosse. Ps. Jag måste se på ditt julmarknadsblogginlägg För det räknar jag med att du ska ha. Det är bara så att jag har så mkt att stå i november när jag leker med mina kompisar på FB.
      Kram

  24. Hjärngympa är roligt och jag löser gärna korsord. Men som du, ibland kör man fast och då läggs det undan ett tag. FRågesporter gillar jag också och var vid ett par tillfällen varit med i ”Vem som vet mest” . Kom med till ”fredagsfinalens andra omgång”, men där föll jag.
    Melodikrysset gillar jag också.
    Att klura på ord är roligt och nu tänkte jag också på palindrom, men kommer inte på fler än de som angetts.
    Vinterdäck, tillhör nu det mer förflutna. Bilen har lämnats till ena dottern och så också allt pyssel med den.
    Vad gäller miniräknare så känner jag också igen Texas. Men jag tror inte han blev aktuell under min skoltid.
    Visst är minräknare bra men jag tillhör den gamla stammen som anser att skolans elever utan miniräknare skall kunna räkna ut om de köper en glass för 13 kr och lämnar fram 20 kr.
    LIkaså att multiplikationstabellerna sitter, om man inte har specifika svårigheter förstås…

    Spännande med mötet mellan en kädis och er bok. Men det kan inte bli annat än bra.
    Kram!

    • Synd att du inte gick ännu längre. Du är med andra ord ett proffs och borde varit med i min korsordstävling på Facebook som jag har varje dag i november, precis som nov. 2013. Antagligen hade du blivit livsfarlig där. Vet att du inte har FB.
      Jag har mer och mer återgått till att använda min egen hjärna i vardagsmatematik och har återtagit gamla kunskaper.
      Kan vara skönt att slippa allt runt bilar.
      Hoppas du fick ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått” idag. Jag lämnade in den igår.
      Kram

  25. Vet inte hur många gånger jag slagit momsen på en 100-lapp, på räknaren.

    Nej, jag har inte satt på mig vinterdäcken. Jag brukar nöja mig med vinterkängor. Däcken är till bilen och dem brukar maken få ta hand om. Jag KÖR bilen och tankar ibland. Vad?? Något ska jag väl ha till förtjänst för att jag gift mig?!
    /P

  26. vad jag känner igen mig gällande matten…jag valde nog för det mesta den enkla vägen under skoltiden men idag känner jag behovet av att aktivera hjärnan samtidigt som det är viktigt för mig att låta hjärnan vila…har man en gång gått in i väggen så upptäcker man att hjärnan är lite känsligare och det är viktigt att vara rädd om den…jag behöver dock hitta något annat än korsord för att hålla hjärnan igång då jag suger på korsord…har du några tips?
    kra Åsa

    • Det är hela tiden en balansgång att gå. Du och jag delar samma trista erfarenhet. Du är ju duktig på att orientera dig så du hittar säkert något passande istället. Läsa för skojs skull är mitt tips. Man kan lära sig väldigt mycket av att läsa en vanlig roman. Om den är bra. 🙂 Kram Bosse

  27. Mmmm…. jag tror också på korsord som hjärngympa. Min mamma höll på med det in på ålderns höst och hennes tankar var i god form nästan ända fram till slutet vid 93 år ålder

  28. Min första räknare var en sådan där Texas Instrument. Jag tillhör, och gissar att du också gör det, den generation som kan räkna med räknesticka. 🙂

Kommentera

