Stölden som slutade lyckligt

Lever vidare
Enligt sägnen användes rasen Coton de Tuléar på Madagaskar, som vakt och vallhund. Man vallade boskapen till floden där rasens egenskap, att hoppa rakt upp i luften och sedan snurra ett helt varv, utnyttjades. Krokodilerna lockades upp på land och började förfölja de hoppande vita bollarna. Därmed kunde boskapen dricka ifred och sedan drivas över floden.

Sant är i alla fall att rasens hemland är Madagaskar och att den först kom till Frankrike. Nu finns den i hela världen. Till Sverige kom den första ”kotten” 1991. Den på bilden döpte jag till Texas av två orsaker: Jag gillade popgruppen med samma namn och delstaten i USA är känd för sin bomull.

En annan berättelse är också sann. Den om valpen Fia som blev känd i media, efter att ha blivit stulen utanför en affär när Husse skulle köpa en bit falukorv. (Detta hände strax innan vi köpte vår valp.) Många deltog i spaningen som efter arton dagar gav napp. Kidnapparen hade efter stölden färgat den vita valpen brun. Riktiga matte lyckades lyfta på den bruna hunden, när den var ute på rastning i Skånskt blåsväder, och noterade att den var vit undertill. Sedan tillkallades polis. Polis och matte gick upp till lägenheten, ringde på och frågade om de hade en hund hos sig. De hade en synlig collie. Efter några fler frågor gick tjejen och drog fram en brun hund under köksbordet. Polisen körde sedan till tullen i Helsingborg och fick bekräftat via scanning att det var Fia.
En solskenshistoria med en allvarlig botten. Lämna aldrig en liten hund utan övervakning.

Det sägs att för hunden är man en familjemedlem. För katten mer en betjänt. Detta är säkert en sanning med modifikation.

Jag klippte ut en notis om de tio vanligaste namn de nyblivna valpägarna i Sverige väljer till sin nya familjemedlem (2013). 1. Molly 5 936, 2. Bella 3 929, 3. Wilma 3 882, 4. Ludde 3 647, 5. Ronja 3 419, 6. Bamse 3 322, 7. Rocky 2639, 8. Charlie 2 607, 9. Sigge 2 489, 10. Alice 2 472. Vilket namn hade du valt om du blivit med hundvalp?
(Det behöver inte vara ett av dessa tio namn.)

Det är populärt i vissa kretsar att bocka av de fågelarter som man sett i naturen. Helst under vår och höst. Här kommer min egen variant som jag tror går snabbare för dig som är intresserad av att leka. Du som inte är intresserad eller inte har tid kan nu glatt hoppa till nästa bloggstation. 🙂

Dags för TIONDE UPPGIFTEN i min lilla lek:
(Stängs klockan 18.00 söndagen den 13 mars)

Här har du en länk som du har STOR nytta av. I den finns foton på de 50 stycken raser som jag valt ut – lekplanen som du ska utgå från när du ska hitta och ta kort på 5 raser från listan.

http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/?char=abc

AFGANHUND
AKITA
BASSET HOUND
BEAGLE
BICHON FRISÉ
BOLOGNESE
BOXER
BULLTERRIER
CAVALIER KING CHARLES
CHIHUAHUA
CHOW CHOW
COCKER SPANIEL
COTON DE TULÉAR 
DALMATINER
DOBERMANN
DREVER
DVÄRGSCHNAUZER, PEPPAR & SALT
SCHNAUZER, PEPPAR & SALT
SCHNAUZER, SVART
ENGELSK BULLDOGG
FINSK STÖVARE
FRANSK BULLDOGG
GOLDEN RETRIEVER
GOTLANDSSTÖVARE
GRAND DANOIS
GRÖNLANDSHUND
HAMILTONSTÖVARE
IRLÄNDSK TERRIER
JACK RUSSEL TERRIER
JAPANSK SPETS
JÄMTHUND
KING CHARLES SPANIEL
LABRADOR RETRIEVER
MALTESER
MOPS
MINIATYRBULLTERRIER
PAPILLON
PEKINGESE
PINSCHER
PLOTT
PUDEL, DVÄRG
PUDEL, MELLAN
PUDEL, STOR
SAMOJEDHUND
SANKT BERNHARDSHUND
SHIH TZU
TAX
TYSK, SCHÄFERHUND
TYSK, SPETS/MITTELSPITZ
YORKSHIRETERRIER

Viktig information & råd:
Min tanke är att detta ska vara en ”aktiv” lek. Därför är jag inte intresserad av gamla kort där det finns med en hund, eller bilder på hundar som inte är i livet längre. Alla ”näthundar”/TV-hundar är heller inte välkomna. Men du får givetvis ta kort på dina egna levande hundar. Et tips kan vara att du frågar hundägaren/hundrastaren först om du får ta kort. (Inget som jag har med att göra eller tar ansvar för)   🙂

Superviktigt:
Fråga alltid om rasen om du är osäker. Tänk på att ägaren lätt förenklar för främmande människor och utelämnar ”fullständiga rasnamnet”. Risk för att du bara får ”huvudnamnen” pudel, terrier, spaniel, spets, schnauzer, bulldogg, stövare och retriever och då blir det lätt fel ras bland mina femtio alternativ.
Tips: Se mina alternativ, jämför med bilderna i länken och med dina egna foton i tveksamma fall, så blir detta extra kul och rättvist för alla.

Du får lägga in hur många bilder du vill på ditt blogginlägg (det är ju din blogg). En eller femtioen. Men jag vill bara ha FEM hundrasnamn i kommentaren till mig. Det är de FEM raserna som du deltar med och som dina lekkompisar kan läsa av.
När jag går in och hälsar på din blogg håller jag tummarna för att namnen stämmer för jag är ingen hundrasexpert.  🙂  Jämför med bilderna i länken om du är osäker. Därefter färglägger jag raserna i min lista med BLÅ FÄRG så att dina lekkompisar ska se.
Den som är först får två poäng för rasen.
Annars en poäng om någon annan hunnit före. Är du sen eller väljer en ”lätt” ras finns alltid risken att någon hann före dig. Men jag vill inte ha ett ”skyddsnät” med extrabilder ifall de andra redan är tagna. 🙂

Uppgiftens bonuspoäng:
Valp
Den som först bjuder på en nytagen valpbild får två poäng. Rasen spelar ingen roll.

Jag kommer att dela ut mellan 0-12 poäng.

A. Lägg in ett inlägg med bilderna på din blogg.
Lättast för alla parter är att du bara har med fem raser + eventuellt en söt valp/valpar.

B: Skriv därefter en kommentar i detta inlägg med namnen på de en-fem raser som du hittat. (Du måste göra A före B.)

C. Jag kommer att besöka din blogg.
Om du har lämnat en ”blå bloggadress” eller ännu bättre en länk i kommentaren hos mig, kan jag som domare snabbt se ditt blogginlägg och andra av mina bloggkommentarläsare kan också nå din blogg. Därmed kan du få nya bloggvänner och dina lekkompisar kan se dina bidrag på bild kanske innan jag sett dem.

D. Du får poäng i mitt svar på din kommentar. Allt från 0-12 poäng.

E. Det finns en tabell sist i detta inlägg som jag kontinuerligt ändrar tills uppgiften är stängd. Jag lägger också in en länk till din blogg. (Vill du inte ha med din blogg på länklistan får du ”ryta” till)

F. Du bestämmer själv hur mycket text som du vill lägga in till bilderna i ditt blogginlägg. (Det är bilderna du får poäng för.) Det är okej att ”fösa” in det i ditt ”vanliga” inlägg som du tänkt lägga in.

Denna lek ger dig frisk luft, motion, leklust och hjärngympa. Du kan göra den ensam eller ta med en vän som uppskattar ditt sällskap. Det viktigaste för mig är att du gör det med ett leende på läpparna och har kul. Men se upp så du inte blir ”hundbiten”, vilket man kan bli på två sätt. ❤
Detta kan vara ett utmärkt sätt för att lära känna grannar eller nya människor. Om fem år hoppas jag att någon av er kommer att tacka mig för detta. :D. Skönt att få önsketänka en grå måndag, en stund innan jag ska till sjukhuset.

OBS! Lekens grundtanke är att du ska ta nya bilder med mobil eller kamera. Om du inte hittar allt är det helt okej. Du får poäng efter vad du gör under uppgifterna. Inga fotade bilder från media av något slag.

Fast text:
Uppgiftsjakten 2016 kan dyka upp var som helst på min blogg – i vilken kategori som helst. Det är mycket troligt att jag lägger in andra inlägg som hamnar över detta om någon/några dagar. Scrolla ner hit om så är fallet, om du ska lämna ditt bidrag.

Fortfarande vet jag inte hur många uppgiftsjakter det blir under året. Ett antal privata frågetecken behöver rätas ut först. Till dess kör jag på som vanligt här på bloggen. Slut på uppslag har jag inte. Hela tiden föds nya tankar.  🙂
Den bloggare som leder när jag slutar får titeln UPPGIFTSMÄSTARE 2016 och en skraplott. Någon annan av de tio högst placerade kommer också att få ett pris.

Lek-Tabell:
1. Eva Rohlén, 71 p.
2. Wiolettan, 70 p.
3. Ditte Akker, 66 p.
4. Znogge, 61 p.
5. Ethel Hedström, 60 p.
6. Anki, 58 p.
7. Gunilla Wahlberg, 57 p.
8. Villa Herberts,  54 p.
9. Kersti, 52 p.
10. Sussie, 48 p.

11. GunBritt,  45 p.
12. Sanna, 42 p.
13. Comsi Comsa, Mia, 40 p.
15. Maria Bromander, 32 p.
16. Gunnel Moberg, 29 p.
17. Lma, 22 p.
18. Gerd Lindblom, 20 p.
19. Primrose, 19 p.
20. Susan Johansson, Tant Glad, Ninnie, 11 p.
23. Ezter, Mickan, Gun Toresson, 10 p.
26. Anna Andersson, 4 p.
27. Pia Boman, 3 p.
28. Susie på Stjärnarve, 2 p.
29. Övriga 0 poäng.  🙂

Blått namn = Har gjort aktuell uppgift. Denna färg= Ledare av leken

Här har du mina lekkompisars bidrag:
http://wiolettan.bloggplatsen.se/2016/03/08/11279280-fyrbenta-vanner/
http://akker.blogg.se/2016/march/hundar-av-olika-slag-2.html#comment
http://tittelina.blogspot.se/2016/03/bosses-tavling-om-hundar.html
http://gemsofmylife1.blogspot.se/2016/03/bosses-hunduppdrag.html
https://znogge.wordpress.com/2016/03/08/tur-man-har-vanner/#comment-190005
http://ankistankar.blogspot.se/2016/03/hundar-hundar-hundar.html#comment-form
https://lma7.wordpress.com/2016/03/09/hundraser/comment-page-1/#comment-12692
http://enrosafluga.blogspot.se/2016/03/var-ar-nu-alla-hundar.html
https://villaherbert.wordpress.com/2016/03/13/hundar-skulle-jagas/comment-page-1/#comment-840
http://eva49.bloggo.nu/Hundspaning-med-forhinder/#comments

78 thoughts on “Stölden som slutade lyckligt

  1. Men nu blir jag riktigt ledsen Bosse 😦 Varför finns inte min snygging med 😉 Eurasier. Just nu hinner jag inte runt och fota olika voffsingar, men det klart jag kan bjuda på ett av min pälsboll 😉
    Kramen
    Pia

    • Förstår jag att du blir. Helst med tanke på (jag kollade nu) den fanns med i boken. Fy vad taskig domaren var. Hoppas din fyrbenta grabb inte blir alltför sur på mig. 🙂
      Jag bestämde mig för siffran femtio och att raserna skulle finnas med i boken. Det ska bli spännande att se hur många raser som kommer att bli blå till färgen under veckan. Du får ha det så bra.
      Förlåtmigkram från Bosse ❤

    • Jag tyckte listan såg så lång och tröttsam ut att jag stannade vid femtio raser. Borde kanske tagit med alla i boken och struntat i att skriva namn och istället fyllt i när ni bockat av. Då hade det blivit mer likt en ”fågeljakt”. Men jag var rädd för att länken skulle strula och då hade allt fallit pladask. Därför var min lista mer bergfast men kunde gjorts längre. 🙂 Nu är det försent. 😦

      Nu kom solen igen. 😀
      Vilket bra tillfälle för dig att lära känna andra hundägare när du är ute på dina promenader. Ha ha! Jag kommer antagligen att få in fler hundraser på andra sätt. Nu står det 3-0 till raser som inte ger några points. Dessutom har jag själv lagt beslag på en tvåpoängare. Hjälp! Hur ska tionde lekuppgiften sluta. Jag kommer att bli utskälld av både de med och utan svans. 😀 Tur att jag snart ska åka till sjukhuset och gömma mig.
      Kram.
      Ps. Jag trodde du hade en Irländsk terrier. Har de inga kusiner. 😉

    • Koll koll. Den rasen fanns också med i boken. Du får läsa mitt svar på Znogges utskällning. 😀 Tänk om ingen av de andra 49 raserna blir blå. 😦
      Är de inte ute och rastar sina hundar i dina trakter? Nu ropade någon att maten är klar. Hoppas det inte är hundburkmat eller torrfoder. 😉
      Vov vov. 🙂

  2. Men var finns schnauzer Bosse hur tänkte du nu ? jag ska genast ut och leta 4 hundraser den femte har jag ju själv 🙂 Kram

  3. Jag tycker rent allmänt att man inte ska lämna hunden utanför affären. Man ser sällan nån som är bekväm med den situationen och en del protesterar dessutom högljutt.

    • Jag instämmer. Men om det är en större hund som ser lite farlig ut tror jag det inte är så många som funderar på att stjäla den. Men med rätt lockelse går säkert allt.
      Det finns alltför många fräcka människor som saknar samvete. 😦
      Aha! Där står tolv tusen kronor och väntar på mig, tänker personen och säger högt till eventuell omgivning. ”Ludde lille. Har du väntat på Matte. Nu ska vi gå hem och jag ska sätta in en annons på … .ska du få leverpastej menar jag.” 😉

  4. Hej Bosse
    Nu har du gett dej på något svårt.
    Jag saknar några raser. Irländs Setter har haft och älskade.
    Tibetansk spaniel som jag har . Och är så lycklig med
    Namn jag valt är Minton som jag hittade i Lucy Dillons bok Och så levde de lyckliga.
    Snöig kram från oss i Småland

    • I Mello har de andra chansen. 🙂 Just nu sitter jag och önskar att jag tagit med hundra namn från boken istället för femtio. Ändå säger en annan inre röst att 2-3 personer direkt skulle säga att jag INTE hade med … Sedan kommer 7-8 andra och säger att deras blandning mellan pudel, tax och schäfer också borde vara med och att man inte ska mobba blandraser. 😀
      Får jag bara in några raser som jag kan göra blå … jag trodde innan jag startade att det skulle bli problemet. Någon tar fel ras och andra kommer säga att det är fel osv. Du har nog rätt. Jag har gett mig in på något svårt. Tur det bara är en lek som dessutom är frivillig. 😀
      Jag tittade efter nu. Minton fanns med i boken. Men det var fem raser så alla ni som inte har med er ras skulle ändå få ge er ut och leta upp fyra till om ni ville ha många hundgodispoäng av mig. 🙂 och alla som inte har hund och vill vara med och leka tycker förhoppningsvis att domaren var rättvis som inte hade med raserna som ni saknar. 😉
      Snö låter inte roligt vid den här tiden på året. Solen dök upp när jag parkerade utanför sjukhuset. Sedan gick den i moln lite när jag fick reda på mitt senaste Hba1C. Som jag trodde hade det gått upp. 😦 Det är bara att bita ihop. Jag fick några intressanta råd från min härliga diabetessköterska som jag ska testa.
      Kram

  5. Jag skulle aldrig våga lämna en liten hund utanför en affär. Då är det bättre att den stannar hemma när man åker och handlar, för det är lika illa att stänga in den i en antingen för kall eller varm bil på parkeringen. Mitt hundintresse sjönk drastiskt efter att Santos gick bort, och jag tycker fortfarande det känns jobbigt när jag stöter på någon med en Bichon frisée. Kram

    • Jag blir lika förvånad varje gång jag som ser en liten söt hund sitta utanför en affär. Hur bara vågar de?
      Förstår att det var en sorglig tagg när söta Santos gick bort. ❤ Inte konstigt att det svider till när du ser samma ras. Det var egentligen en Bichon frisée som vi skulle köpt. Jag hade blivit bekant med rasen när jag besökte min mamma på "stället" hon bodde på sista tiden. En som jobbade där hade alltid med sig hunden till jobbet vilket uppskattades mycket bland de gamla. Kanske inte världens lättaste ras att sköta pälsen på.
      Kram Bosse

  6. Hej Bosse, jag har läst och märkt att du bara leker med alla bloggare numera, hi hi hi . . . .
    Tyvärr är jag inte med på något men jag läser vad ni hittar på. Alla dina bloggvänner suckar, men är riktigt förtjusta i dina påhitt. Vad får du allt ifrån din lille busige man . . . . .
    Hundar av alla de slag älskar jag, liksom katter, vilken sort jag skulle välja är alltid svårt när jag tycker alla är gulliga. Ett hundnamn blir ju därefter hur hunden ser ut, man kan se vad namnet passar till just en viss ras, så tycker jag. Så i all hast har jag inget namn jag gillar för jag ser inte hundrasen jag skulle vilja äga framför mig.
    När jag var barn 1 – 3 års ålder hade vi en svart Cocker spaniel, den hette Mucha (Muschka)
    betyder en liten fluga på Polska. Kanske passade namnet eftersom hundens öron fladdrade när den sprang, (vet ej hur far o mor tänkte, men så tänker jag nu.)
    Hade jag haft hund så undrar jag om man vågat lämna den utanför en affär, inte i dessa tider.
    Men jag ser ofta hur hundar lämnas på detta vis, vi är väl godtrogna och vill inte tro folk om ont.
    Man blir glad när det slutar lyckligt för hundägaren.

    Må väl kram/ Eva

    • Det blir mycket lek, men jag försöker hinna med andra inlägg också. Snart blir det vårväder på riktigt och då åker säkert kameran med på utflykterna som jag längtar starkt efter. 🙂
      Valpar är som när man får barn. När det hänt och man står där med glädjetårar känns det fel att ta till det planerade namnet Oskar, när saknaden av snopp är tydlig. 😉
      Den risken skulle jag aldrig tagit. Det tar inte många sekunder att knycka en liten söt hund. På en liten ort där alla känner varandra känns det kanske tryggare.
      Kram Bosse

  7. OJ ser nu att jag troligtvis missade min enda poäng med gravstenar eftersom jag satte ut bilden sist!!!!! ,–0
    Herregud va svårt, har två raser som inte är med, känner 3 som inte heller är med.
    Hunden har gjort illa benet så det blir ingen rastning den här veckan där vi brukar rasta, här bor inga hundar!!!!
    Nu har jag gnällt färdigt ,-))))
    Men försöka ska jag ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose .-)

    • Vad ser du det någonstans? 🙂 I denna tabell har ingen fått poäng. Du fick till och med 2 poäng för Sigvard i förra leken. 😀
      Du får gå tillbaka till ”Ove för en dag” avslutades, för att se att där stod det 10 poäng efter ditt namn. Sedan ändrar jag kontinuerligt i varje aktuell lek. När jag stängt en uppgift kopierar jag hela tabellen till nästa uppgift. Därför har alla samma poäng där som i förra tabellen, TILLS de hittat hundraser och fått poäng för dem. Jag för även tabeller på andra ställen för att undvika tabbar. 🙂
      Det är många som upplyser mig om att deras hundraser inte är med bland mina femtio valda. Bra tycker säkert de som saknar hund på hemmaplan men vill vara med och leka här. 😀 Hade jag fått en chans till hade jag kanske skrivit upp 75 raser, men det hade säkert flera tyckt varit för lite också. Man kan vända på det. Det kanske inte ska vara för lätt när vi kommit till lek tio. 🙂 Nu krävs det lite mer. Personligen tycker jag detta är en av de lättaste uppgifterna hitintills. Det hade räckt att gå ut från bostaden och heja på alla som passerar förbi varje dag. Jag tror inte att jag överdriver om jag säger att det handlar om 40-50 hundägare. Många av dem hejar jag på. En del byter jag ord med.
      Om jag vill se andra hundar kan jag åka ner och gå längs med havet. Bingo vid hundbadet även på vintern.
      I skogen på motionsslingorna skulle det bli napp. I kombination med ärenden på stan skulle jag träffa på åtskilliga hundar. Ibland bara hundbajs. 😦 och det räknas inte i denna viftande svans lek. 😀
      Men det är intressant att se hur många raser det finns. Första kravet från min sida när idén dök upp, var att raserna skulle finnas med i länkboken för att deltagarna skulle kunna se en bild efteråt och jämföra med sitt foto.
      Att inte ha med hundra (tänkte jag) gjorde att det blev en annan iver att få två poäng istället för en poäng om någon hunnit före.
      Att införa två bonuspoäng för en valpbild piffade till momentet. Eller ska jag skriva sniffa till det? 🙂
      Kanske har jag tokfel om allt. Tryggt att veta att detta bara är en frivillig lek. Hela tiden lär jag mig nya saker och jag försöker täppa till ”luckorna” till nästa moment och ser det som en personlig utmaning, som tyvärr tar lite för mycket tid och kraft.
      Jag tror allt att några raser mer än min Kotte kommer att vara blå klockan 18.00 på söndag när jag stänger. 🙂 Fördelen om det inte är för många ”blå hundar” är att tabellen blir mer spännande. Fördelen om det är väldigt många ”blå hundar” är att då var jag inte helt ute och reste. 😉
      Hoppas benskadan ger med sig och att det inte blir för dyrt. ❤
      Tisdagskram Bosse

  8. Hej, nu har vi varit på en morgonpromenad i ett skönt soligt väder.
    Här är mitt bidrag till tävlingen om hundraser.
    Bullterrier.
    Dvärgschnauzer.
    Golden Retriever.
    Labrador.
    Dvärgpudel.

    Någon valp var inte uppe sä här tidigt.
    ‘Ha en bra dag.
    Kram

    • Vad härligt att du fick träffa solen. Det gjorde jag också när jag var ute en sväng efter lunch. I morse var det kallare. Vi hade minusgrad.
      2 p. Bullterrier.
      0 p. för andra rasen. Jag valde den sötare Peppar & Salt när det gällde dvärgalternativen.
      2 p. Golden Retriever.
      2 p. Labrador Retriever.
      2 p. Dvärgpudel.
      Valparna tog säkert sovmorgon. 😉
      8 poäng till min lekkompis nummer ett. ❤
      Tisdagskram Bosse

      • Tack för poängen. Strävade efter 10 poäng men det sprack.
        Jag är oerhört besviken på mig själv. Kände inte till detta med ”peppar och salt”, missade den informationen. Annars hade jag naturligtvis tagit med en annan trevlig hund som jag mötte.
        Tisdagskram tillbaka.

      • Det är inte lätt att se allt. 🙂 Ethel fotade en svart & silver. Det finns även en vit variant, som jag heller inte tog med på min lista, när det gäller den mindre varianten av rasen.
        8 poäng var duktigt. 🙂
        Det går att vända på det också. Om du tittar på tiden kan du se att Ditte lämnade in 16 minuter efter dig. Du snuvade henne på tre raser = 3 poäng. Otroligt (oturligt tycker nog Ditte) att ni lyckades plåta tre likadana raser av femtio stycken att välja på. Hade hon lämnat sitt svar 17 minuter tidigare hade hon fått 12 poäng med tanke på att hon hade en valp med. Jag tror att allt sådant jämnar ut sig i längden.
        Trevligt att solen höll er sällskap under leken.
        Kvällskram Bosse

  9. Hej Bosse!
    Tack för fina berättelser.
    min lista kommer här. Och blogginlägget är klart.
    1. valp 5 veckor, bullterrier
    2 .svart labrador retriver
    3.dvärgpudel
    4. fransk bulldog
    5. bichon frisé

    Vad gäller hundnamn skull jag välja Wilma eller Molly för en ”dam” pch för en herre har jag inget drekt namn. måste klura lite.
    Stor, varm kram.

    • Kul att du uppskattar berättelserna. 🙂
      Fast du var så snabb och var tvåa med att lämna in hade du otur med raserna.
      Wilma och Molly är söta tiknamn.

      2 p. för valpbilden.
      1 p. för Bullterrier.
      1 p. för Labrador Retriever.
      1 p. för Dvärgpudel.
      2 p. för Fransk Bulldogg.
      1 p. för Bichon Frisé.
      8 poäng till min lekkompis nummer två. ❤

  10. Bosse! Det ska vara vit bullterrier.Så står det även på bloggen. Viktigt för det finns både vit och svat och kanske fler färger.
    Kram!

    • Först nu såg jag att du skrivit en kommentar ovan och redan lämnat svar. 🙂
      Jag började läsa bakifrån och tänkte vad har jag nu gjort ”mer” för ”fel”.
      Därför tittade jag först på min lista och såg att jag skrivit BULLTERRIER. Gick in på länken och såg som tur var samma sak. Endast ett ord, Bullterrier och en bild på rasen. Därefter tänkte jag nästa tanke. Gick in på bokstaven vit, men hittade som tur var inget där. 🙂 Eller du menar kanske på din blogg. 🙂 Det gjorde du. Skönt. 😀
      Jag utgick från boken/länkboken när jag valde mina femtio alternativ. Jag tänkte också tanken att det säkert finns mängder av andra möjligheter när det gällde färger och storlekar (förutom blandraser). Om jag bara skrev ett ord ex, TAX antog jag att alla förstod att alla sorters taxar är tillåtna. Inte de av trä. 🙂 När det gäller just färger, är det bara rasen schnauzer som jag ställt några krav på av mina femtio alternativ. Där handlade det även om storlekar. När det gällde pudel hade jag tre olika storlekar/raser. Övriga borde inte ställa till några problem. Men helt säker är jag inte. 🙂 Jag såg nu även att Wiolettan var snabbast idag. Jag ska gå in på era bloggar lite senare. Jösses. Du och hon tycks ha hittat flera samma raser. Då lär det bli hon som ”knäpper” dig på fingrarna. Bäst jag går upp en våning och börjar med lunchen. Här lyser en sol och jag blir sugen på att gå ut. Hoppas du har det bra, var i världen du nu är.
      Solkramar från Ystad.
      Ps. Jag ser fram emot att göra hundraser blåa.

  11. Det här lät ju kul Bosse. Leta hundar. Jag ska försöka vovva fram några……5 stycken sa du?

    Nu måste jag smyga mig på dem……..Du vet.. jag är så rädd för att få ”skäll” hihi.

    Nej nej….inte ska man lämna någon vovve utanför affären inte. Tur Det gick bra för den.

    Stor tisdagskram. Voff Voff…

    • Du får inte fuska och gräva upp någon gammal hund som de säger i det där ordspråket. En del menar något negativt när de säger att här doftar hund eller kofta. Lite taskigt. Det finns parfymerade koftor som doftar underbart.
      Smyg du på. Andas tyst. 🙂
      Mycket dumt att lämna en söt valp utanför en affär. Tur det gick bra den gången.
      Voffvoffvoff på dig.

  12. Oj, vad söt Texas är! 🙂

    Håller med att man ska ha koll på små hundar. Grannarnas liten vit terrier som jag ofta rastar älskar byta färg. Hundens stora nöje är att bada i leriga vattenpölar. Det har hänt mer än ett dussin gånger att jag kommit hem med en vitbrun hund.

    Det finns också många australiska hundar som heter Molly. Vad synd, kelpie är inte med på listan 😦
    Kram från andra sidan världen

    • Tack! 🙂

      Jag skrattar och tänker att du bara gentilt lämnar över den ny rastade hunden till grannarna. 🙂
      Det har sina nackdelar med vit tjock päls. Nyklippt gräs har jag gröna minnen av. Taggiga saker (som kardborrar) från vissa buskar som ska klippas bort är ett annat tidskrävande minne.
      Kelpie lät som ett tufft namn. 😀
      Kram från ett äntligen soligt Ystad.

      • Grannarnas hund brukar möta trädgårdslangen innan han går hem 🙂

        Förresten, jag har läst färdig första boken i Lewistrilogin. Tyckte mycket om den. Miljöbeskrivningar är väldigt bra (kunde nästan känna blåsten). Del 2 väntar på biblioteket. 🙂

        Om jag får tipsa dig om en bok så skulle jag rekommendera ”Simma med de drunknade” av Lars Mytting som jag läst nyss. Det är en relativt okänd norsk författare. Boken handlar delvis om Shetlandsöarna och är ganska spännande.

        Kram
        Anne

      • Vad praktiskt. 🙂
        Lyckost dig som kan läsa de tre böckerna direkt efter varandra. Jag blev hela tiden ruskigt sugen på att åka dit på sommaren. Otroligt bra miljöbeskrivningar. Gillar du ettan tror jag du kommer att gilla de övriga två. Det finns likheter med Wallanderböckerna. Ex. det melankoliska. Tänk om ”alla” författare kunde skriva så. Då hade jag aldrig haft tid för annat än läsa. 🙂 Jag hade gärna sett en fjärde … sedan hade jag antagligen inte varit nöjd utan velat ha den femte osv. 🙂

        Jag har skrivit in ditt boktips i min lilla bok där jag samlar olika slags tips.

      • Hoppas du får resa till Yttre Hebriderna någon gång. Jag tror du skulle tycka om öarna.Vädret är inte dåligt hela tiden. 🙂

        Bibliotekaren tipsade mig idag om en ny Peter May bok som precis kommit ut. Den heter ”Coffin Road” och handlar också om öarna. Jag ser fram emot helgen med Lewismannen 🙂

        Hoppas fjärilar i magen har lugnat ner sig. Ha en trevlig resa!

      • Det hade varit en nice tripp. 🙂

        Då har jag något att se fram emot och jag önskar att det är starten på en ny trilogi.

        Ha det så trevligt med Lewismannen.

        Tack! De påhittade busfjärilarna trivs i solskenet. 😀 Jag tror att du skulle älska hotellet. 😉 Det ska bli mycket spännande att äntligen få se hur interiören ser ut i verkligheten. Har bara sett det på nätet och läst om det i böcker. 😉

      • Det låter som du har haft en bra helg. Tyvärr blir det inget lyxhotell nästa gång vi reser (vi ska åka med husbil från Smygehuk till Slettnes fyr), men jag är faktiskt nyfiken vilket hotell det var du besökte. Var det kanske Badhotellet? 😉

        Lewismannen är ju också en bladvändare. Har nästan läst färdig boken och den sista delen av trilogin är beställd. 🙂

      • Kul att du fick en massa positiva reaktioner av hundägarna och du höll nästan på att få med dig en hem. 🙂 Kan någon av hundarna ha käkat upp den ena skon. Kan det var så illa? 🙂
        2 p. för Boxer.
        2 p. för Beagle.
        2 p. för Yorkshireterrier.
        2 p. för Jack Russel terrier.
        0 p. för Dvärgschnauzer. Jag ser fotot men är inte expert. Däremot vet jag en bloggvän som kan den rasen ordentligt. Har du fotat en Dvärgschnauzer, Peppar & Salt får du två poäng. Annars inget. Wiolettan fotade en Dvärgschnauzer, svart och fick noll för det. Jag återkommer om det. Först ska jag göra fyra hundraser blå. 😀
        Kram
        8 poäng till min lekkompis nummer tre. 🙂
        Ps. Det var en dvärgschnauzer, svart & silver

    • glömde ju…
      YORKSHIRETERRIER
      CHIHUAHUA
      FRANSK BULLDOG
      VALP 1vecka samt nu ca 10v
      AFFENPINCHER (finns inte med med såå söthihi)
      så även blandrasen TIA fick vara med söt hon med !!

      • 1 p. för Yorkshireterrrier. (Ethel hann före dig)
        2 p. för Chihuahua. (nästan så jag börjar stavstamma) 😉
        1 p. för Fransk Bulldogg. (Ditte hann före dig)
        0 p. för supersöta valpar och supersöt stolt mamma. (Ditte först)
        1 p. för att du bara är värd det. ❤
        5 poäng till min lekkompis nummer fyra. 🙂
        Kram

    • Affenpinschern som jag så länge hade kvar överst på min lista och som jag av ren lathet tog bort för att det var en för mycket och den kom först alfabetiskt. Tillsammans med att du väljer en man som är allergisk mot hundar. Domarens hjärta kan väl inte vara gjort av sten. 😉 Hoppas du inte har allt för ont i din arm.
      Styrkekram Bosse

    • Vad vore livet utan vänner. 🙂 Men man kan få nya vänner också. 😉 Idag blev jag kompis med en söt Bichon Frisé, som hellre ville följa med mig än gå vidare med sin matte.
      Fransk Bulldogg, 1 p. (Dittehund)
      Cavalier King Charles, 2 p.
      Labrador Retriever, 1 p. (Wiolettanhund)
      Mops, 2 p.
      Samojedhund, 2 p.
      8 poäng till min lekkompis nummer fem. 🙂
      Hoppas du också hade sol idag.
      Kram Bosse

  13. Nu är ”mina” hundar på plats…
    Dalmatiner
    Drever
    Tysk schäfer
    Golden Rretriever
    och
    Cocker spaniel
    Ha det gott!
    Kram

    • Det var nästan en fullträff. Mycket bra ställe att besöka. Trots att det finns en viss risk för att bli utskälld. 🙂
      Dalmatiner, 2 p.
      Drever, 2 p.
      Tysk schäfer, 2 p.
      Golden Retriever, 1 p. (Wiolettan)
      Cocker spaniel, 2 p.
      9 poäng till min lekkompis nummer sex. 🙂
      Onsdagssolkram från Ystad.

  14. Mötte två snälla hundar i dag som jag pratade med och fick fota och skrev ett inlägg, men får väl nöja mig med en poäng 😳
    Golden Retriever
    Kinesisk nakenhund Powder Puff (0 p.)
    Finsk stövare (0 p. fotad i fjol) 😦

  15. OJDÅ glömde nämna hundarna!!!!
    1 Jack russel
    2 schnauzer peppar o salt
    3Beagel
    4 Tax
    5 Schäfer
    6 Borttaget av domaren. Enbart FEM raser fick ni ställa upp med. 😉
    7 Valp ,-)))))))
    KRAM Primrose ,-)

    • Jack Russel Terrier, 1 p. (Ethel)
      Schnauzer, svart, 2 p. Jag hade med svart bland den större modellen av rasen.
      Beagle, 1 p. (Ethel)
      Tax, 2 p. Väldigt övergödd eller gravid?
      Tysk schäfer, 1 p. (Anki)
      7 poäng till min lekkamrat nummer åtta. 🙂

  16. Tack för det ,-) Glad att det rasslar in lite poäng till mig.
    Taxen var rätt tjock, ägaren till taxen såg lite oroad ut när vi passerad ett par gånger , när jag hade kameran i hand ,-)))) Så den fotades bakifrån ,-)))
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

  17. Älskar hundar så leken var rolig men det har varit en jobbig vecka så ingen tid för hundspaning annat än i farten 🙂 Bilderna blev därefter och jag fick gissa vilt om raserna men det blev så här: Dalmatiner, Schnauzer peppar & salt (???), Golden retriver, Mellanpudel i regnrock och slutligen Cocker Spaniel (???). Jag är ingen hundkännare så domaren kan ha en helt annan uppfattning 😉 Önskar dig och Solveig en mysig resa och varma söndagskramar/Eva

    http://eva49.bloggo.nu/Hundspaning-med-forhinder/

  18. Har inte haft en enda hund i sikte så jag lämnar walkover i denna lek. Grattis till alla lekkamrater som lyckas så bra med vovvarna 🙂 Ha en fin resa och kram 🙂

  19. Där gick gonggongen. Tack ni tio som lämnat in bilder och rasnamn. 🙂
    23 av 50 raser blev blå till färgen. 46 %. Bra jobbat. 😀
    Välkomna tillbaka till lek nummer elva, som kommer om ett ÖGONBLICK. 😉
    Måste ladda ner alla bilder från helgens utflykt och sedan redigera dem osv.

Kommentera

