Jag kan inte bestämma mig

BambuBosse

Vi slog till och köpte två stycken ”Bambukuddar”. Det har gått 3-4 veckor, men jag kan fortfarande inte säga rakt av om jag är för eller emot, (inte Solveig heller). Visserligen säger Solveig att jag slutat snarka. Hur skulle det gått till? Jag kan inte sluta med något som jag aldrig börjat med.  😉

DSC_39750020

Innan kudden användes skulle den ligga öppet och vädras i sjuttiotvå timmar ( 3 dygn). Jag kan förstå det. Fortfarande känns en doft som jag heller inte kan bestämma mig för om jag gillar eller ogillar.

Måste erkänna att jag bara använt mig av den som vanligt, platt. Det görs reklam om 3-kuddar i en. Någon natt när jag är rastlös får jag prova de två andra varianterna.

Vaknar helt utvilad. Den frågan kan jag svara på snabbt, eller inte. Minns inte när det hände senast. Våren 1933? 🙂

Så har den förändrat mitt liv? Näpp! Vika den dubbel? Ska huvudet in emellan? Måste jag inte ha ett tjockt rep och binda omkring? Något annat viktigt. Ett rykte florerar om att Per Gessle ska komma ut med en ny låt som heter. ”Jag går och snarkar”. Stämmer ryktet att man inte ska väcka den som går i sömnen? Förstår du att jag har svårt för att sova, med alla mina djupa tankar? Nu kom jag på ett nytt ordspråk. ”Väck inte den Bo som inte sover”. Måste fila lite på orden. Byta ut Bo mot bov? Undra om inte Gessles sista låt ska heta ”Jag går i idé”. Sant i alla fall är att jag ska se på ”Badhotellet” om en stund. Jag älskar ju danska serier. Undra sa flundra vad de har för kuddar på hotellrummen. Antagligen fulla av danska wienerbröd.  😉 Snart ska jag också bo på hotell. God natt.

41 thoughts on “Jag kan inte bestämma mig

  1. Du är så himla rolig Bosse.
    Vet du…..jag snarkar åxo. Men jag vet ju inte om det är sant? Jag har ju alldrig hört mig själv hehe
    Dendär kudden låter magisk? Skulle kunna tänka mig en sån….Men vill ha den platt och luktfri….för tänk om man blir luktberusad då man sover?? Då vete katten om man inte får blåsa innan man får på jobbet varje morgon. Det vore tufft och jobbigt det.

    Danska serier är jättebra. Jag gillar dom. Ska kolla på badhotellet jag med.
    Ps: Undra sa flundra om inte jag skulle ta och spela in min gubbe då han sover….tänkte spela in snarkandet. Tror det är han som låter jag.

    Tjingeling….
    Tisdagsbusig kvällskram.

    • Jag tror att ryktet är falskt. Självklart snarkar du inte. 🙂
      Du hade kommit försent till jobbet varje morgon om du skulle tvingas blåsa.
      En av dina katter skulle kanske älska kudden. 🙂
      Aha! Du tänkte ge honom ett ljudligt bevis. Smart tänkt.
      Kram Bosse Bus

  2. Husse antyder lite då och då att jag snarkar men det måste vara ont förtal! Låter lite skumt att kudden behöver vädras ur. Jag är rätt så känslig för dofter så jag blir en smula tveksam… Men visst låter reklamen bra 😀

    Kram och sov gott 😉

    • Det säger Solveig också när jag kommer med motangreppet. 🙂
      Jag var lite otydligt. Det handlade även om andra funktioner hos kudden som varit instängd i paketet. Jag är också känslig för dofter. Helst de riktigt starka. En del tar på sig hela parfymflaskans innehåll, känns det som. Kuddarna är stora men vi har kvar var sin ”gammal” kudde där vi hamnar ibland. Medvetet och omedvetet.
      Kram Bosse

    • Jag lever mitt vardagsliv med enbart kvinnor och hörde talas om det när den yngsta kom hem från skolan. Givetvis gratulerade jag. 🙂 Jag tycker de ska införa en Bossedag. Då vill jag slippa tänka på insulindoser, mat och annat trist.
      Kram Bosse

    • Sista nätterna har det börjat pendla över till 60-40 när det gäller positivitet. Men jag är inte van vid att den är så hård. Samtidigt glömmer jag bort det snabbt.
      Jag har aldrig börjat snarka. Det är ett elakt osant rykte. 😀

  3. Ha ha . . . jag förstår att du är lite förvirrad Bosse. Gå och lägg dig, *fniss* Ja så känns det nog bättre i morgon.
    Badhotellet är en förtjusande tv-serie som jag inte vill missa, lagom dramatik och kärlek.
    Men man börjar längta efter havets brus när man ser filmen, men du bor ju vi havet så du tänker säkert inte i de banorna om havets brus . . . . .
    God natt/ Eva

    Ps Jag har bara en stor dunkudde och den är bäst, saknar den på långresor.

    • Ibland värre än vanligt. 🙂 Vi var bra kompisar i natt. Jag och Bambuboo. 🙂
      Badhotellet är bra. Det är tänkt att bli många till avsnitt. Jag blir så himla sugen på att åka till den kusten, som jag sett väldigt lite av i verkligheten. Danmark består av många skiftande möjligheter. Små mysiga öar. Jag längtar ständigt till havet.
      Ibland har jag tagit med egen kudde på våra resor. Men på flyg blir det inte bra.
      Kram Bosse

  4. Tack för flera goa skratt! Jag förstår inte varför en bambukudde skulle vara bättre än någon annan. Ja, annat än i försäljningshänseende. Och övertygad verkar vare sig du eller Soleig vara.
    Kan den lämnas tillbaka, kanske under icke nöjd kund.
    Ditt ordspråk gillade jag. Återstår att se hur och om du ändrar det.
    Och för min del kan gessle gärna gå i ide.
    Stor kram!
    Undrar om jagsjälv ska prova en kudde ov lotusblommor. Den lär bli mjuk…

    • Det retar mig att jag inte kan bestämma mig. Annars brukar jag direkt känna om jag kommer att bli vän med en kudde eller inte. I natt var vi bra kompisar.
      När jag blir extra trött kommer min gamla personlighet fram. TramsBosse. Eller kanske tramsBobo stämmer bättre. 🙂
      Lotusblommor lät intressant.
      Hoppas du stormtrivs på resmålet.
      Kram Bosse

  5. Åh, en sån har jag fast jag visste inte att den var så himla bra mot allt! Jag köpte min av en slump på en variant av ”marknad för sängkläder” och den var väldigt nedsatt i pris och verkade jätteskön och ja – jag tycker jättemycket om min kudde! Däremot fattade jag inte att den skulle vädras i tre dygn, men det kanske varierar beroende av i vilket land den köps…;)

    • Egentligen var det för att en massa ”funktioner” skulle återgå till det ”normala” efter den legat förpackad. Hade det varit utomhussäsong hade vi haft den ute några timmar varje dag. För det var riktigt stark doft. Märkte du inte det? Köpte du en begagnad? Skojar bara. 🙂

  6. Om den är så bra som reklamen säger … ja, då ska jag också köpa mig en 🙂
    Missade Badhotellet i går (Lasse vill ju inte missa GW :)), men kollar det på Play idag eller en annan dag istället 🙂 Verkligen en bra serie!
    Kram

    • Vad bra det är med Play. Jag har också börjat att koppla datorn till Tv:n. Häftigt att se bloggen så stor. Danskarna är ofta duktiga med sina produktioner och skådisarna är trovärdiga. Ni får ta husbilen till Jyllands västkust någon gång där Badhotellet är uppbyggt (enbart för serien). Jag är även nyfiken på flera av deras mindre öar. Omväxlande land, men platt på många ställen.
      Kram Bosse. Vov, vov! 🙂

  7. 🙂 Tron gör mycket har jag hört … tror du tillräckligt? Bambustrumpor köpte jag in 2 par av för en tid sedan – snurrsockor och efter några tvättar såg de inte ut som strumpor.
    Kuddkram!

    • Det klart jag tror. 🙂 Är det, det som fattas. Jag måste fixa bambustrumpor och en bambumössa med tofs. Då kommer John Blund på besök. 🙂
      Vad hände med dina strumpor? Vad såg de ut som? Vantar? Drabbades du istället av mardrömmar. Läbbiga Bambumördare som jagade dig. 🙂
      Kuddkrigskram

  8. Tack för ett gott skratt, reklamens makt är stor. Att man skall vänta 72 timmar efter man öppnat förpackningen beror på att den varit vacumförpackad och det tar tid för fibrerna i den att återfå sin form, räcker bra med halva tiden men som med nästan allt nuförtiden så vill producenten ha en säkerhetsmarginal. Njut av kudden om den passar dig och Solveig kanske sover så gott på den nya kudden så hon inte hör dina snarkningar. Sov gott.

    • Ibland kan jag inte låta bli. 🙂
      Du har helt rätt. Jag borde ha nämnt det också. Men hade det varit vår hade vi lagt ut dem på vädring några timmar varje dag under väntetiden för doften var extremt stark. Då var det snö här och vinter.
      I natt var vi bra kompisar. Det är bara så ovanligt att kudden är så hård och jättestor. Tar upp hela sovrummet. Skojar bara. Vi har var sin ”vanlig” kudde också. Ibland umgås jag med min gamla kompis.
      Kram Bosse

  9. Så bra att ni köpt dessa kuddar! Jag är sugen, men tveksam. Men när du skriver att du slutat snarka, ja då tänds en önskan att köpa igen! Tänk att få sova en natt utan alla dessa missljud från andra sängen!
    Badhotellet, ja, den är bra den serien. Lite besviken på Morten blev jag allt igår…

    • Det är klart du ska prova. Risken finns att du njuter så mycket att du inte vill gå upp och åka iväg och jobba.
      Jag förstår inte vad du och Solveig snackar om. Jag är övertygad om att det är ni som snarkar. 😉
      Jag kände först inte igen honom när han dök upp i förra avsnittet.

  10. Hej Bosse, med andra ord är du inte nöjd 😊 med bambukudden. Jag som, när jag började att läsa tänkte rekommendera den till min snarkgubbe 😆 men sen å andra sidan så kanske vi skulle haft vars en… Någon (snarkgubben) säger att jag låter ibland… Konstigt tycker jag, för jag hör aldrig ngt 😊 Ha en fin dag!!!

    • I natt var vi kompisar. Annars brukar jag efter några veckor vara säker på om jag gillar eller inte gillar mina sängkompisar. 🙂
      Det klart att det är ni tjejer som låter värst. 😀
      Det är jätteskönt att slippa höra sig själv. Fast när jag är riktigt förkyld kan jag väcka mig själv av att jag låter för mycket. Annars snarkar jag aldrig. 🙂
      Tack ska du.
      Kram Bosse

  11. Bambukudde, det var något nytt för mig, har inte läst eller hört talas om någon sådan. Kanske inte gör något eftersom du inte tycker att den hjälper, då behöver jag inte grämas över att jag har gått miste om något.
    Man ska inte väcka den som går i sömnen, det fick jag lära mig som mycket liten, eftersom min tre år äldre bror kunde stiga upp och gå fast han sov. Min mamma sa att det var farligt att väcka honom utan vi fick hålla koll bara.
    Din kudde ser onekligen skön ut.
    Jag har som tur är, en bra sömn, om inte flimmret sätter igång, annars sover jag cirka 7 timmar per dygn, eller natt, vaknar till ibland men somnar om.
    Min mysing snarkar ibland, men jag knuffar till honom han vänder på sig och slutar att snarka.
    Jag har frågat honom om jag snarkar för det har jag aldrig hört att jag har gjort, men han säger att jag gör det ibland, men väldigt ”tyst och gulligt”. Har du hört, vad kan det vara för snarkning? Skulle vilja spela in det.
    Trevlig kväll och hoppas att sporten inte tar all din tid och ork. Det verkar vara en del på TV om kvällarna. Längdskidåkning, men jag är inte så intresserad.
    Kram till dig.
    (Oj så långt detta blev, det kände jag inte då jag skrev, förlåt.)

    • Det finns så många nya lockande saker som de försöker få oss att beställa. Den här är säkert rätt bra och kan inte få skulden för ryggbesvär och höga & låga blodsockervärden. 🙂
      Du ska vara tacksam för att du kan sova 7 timmar. Däremot tycker jag du kunde få slippa flimret. Det är okej när man fyllt 100 år. Fast det tycker nog inte Dagny Carlsson. 🙂
      Du knuffar väl snällt? 🙂 Inga vassa armbågar. 🙂 Det stämmer. Det finns tysta och gulliga snarkningar. Vanligast hos de personer som man älskar mest. ❤
      Kanske kan han ladda hem gratis en app (om han har en "appmobil") som heter voice eller något liknande. Då kan han spela in det så du får höra det efteråt.
      Det stämmer att jag tittar på skidor och skidskytte. När det gäller det sistnämnda blev jag sur igår. Jag hade för några veckor sedan skrivit upp tidsschemat för VM i Oslo i min skrivbordskalender. Sedan tittade jag efter i vår lokaltidning. Både på sportsidan och i TV-tablån. Det skulle vara damernas lopp klockan 15.00. När jag satte på Tv:n blev jag förvånad och trodde först att de menade att det skulle bli en kort reklampaus. Då visade det sig att loppet var klart. 😦 Inte skulle jag fått någon tröst av Solveig om jag beklagat mig när hon kom hem senare. Hon hade säkert bara kramat om mig och sagt att det kommer säkert ett nytt lopp nästa dag. "Såja, såja min lille pojke."
      Precis som förr när jag fick hederliga handskrivna brev. Jag gillar personliga långa kommentarer. ❤
      Kram Bosse
      Ps. Nästa gång handlar det inte om hundar. Jag hoppas jag kan få tag på de sista bilderna på lördag. Annars får jag byta turordning på lekarna. Lek tolv (tog flera timmar för mig att fixa) och tretton är klara. Jag har numera en handskriven lapp när jag går ut, på sådant som jag ska försöka hitta. Tyvärr körde jag vilse när jag skulle ha en bild till nästa Wallanderinlägg. Eftersom jag är envis kommer jag att åka hela vägen tillbaka någon gång de närmaste veckorna. Den bilden ska vara med. 😀
      PS 2. Jag skrev också låååååååångt. 😉

  12. Men alltså. Då är ju alla kuddar 3 i 1, eftersom man kan ha dem på längden och vika dem dubbelt. Det låter som båg. Men om det ”doftande” båget får dig att sluta med en ovana innan du ens har hunnit börja med den, får man väl ändå säga att det är en bra grej.

    Och det där med att vakna pigg och utvilad – det tror jag är en skröna. Jag har då i alla fall aldrig råkat ut för det.

    Kram

    • Den är så stor att skulle jag ha den på andra hållet slår den i taket. 🙂
      ”Inget ontdoftande utan att det har något gott i sig”. 🙂 (nytt ordspråk)
      Jag har passerat bäst före datum och får inte ge kudden skulden för skavanker nedanför huvudet och nacken. Jag minns i alla fall att det var underbart när man vaknade helt utvilad och allt spännande låg framför. Du som är en aktiv kvinna behöver många sådana nätter. Jag tar igen det under dagarna. Små korta sovstunder. Annars hade jag inte hängt ihop. 🙂
      Kram Bosse

  13. Trevlig läsning, Bosse!
    Det låter som spännande kuddar ni har skaffat, men det där med doften får i alla fall mig tveksam. Gillar inte konstiga dofter, när jag ska sova. Jag har en behaglig kudde från IKEA, som går att knyckla till efter behag (ja, inte mina egna utan efter önskemål, alltså 😉 ) Jag sover gott med den under huvudet och kvicknar vanligtvis till efter sisådär 7-8- timmar. INte direkt pigg som pelikan, men utsövd och nöjd med att kunna kliva upp ur slafen för egen maskin och möta en ny dag.
    Varm kram,
    Gigi 🙂

    • Tack Gigi! 🙂
      De doftar mindre och mindre. Annars är jag också känslig för saker som doftar för nära min egen näsa på nätterna.
      Vad bra att det var efter önskemål. 🙂 Det låter som du har tur att ha en stabil sömn. Du har rätt inställning till livet.
      Kram tillbaka.

  14. Snarkningar är inte att leka med. Härliga ord du skriver här, Bosse, du får mig att småfnissa när jag läser om bambukuddar och annat.

    Åh, Badhotellet har jag ju glömt den här gången! Hur kunde jag? Nu får jag titta på det, jag älskar ju den serien.

    Kram

    • Det är nyttigt både att sova och småfnissa.
      Vad bra möjligheten är att kunna se program i efterhand. Jag har börjat koppla datorn till vår stora TV så blir det ännu trevligare. Den serien är helt i min stil. Dessutom blir jag sugen på att åka till Danmark.
      Hoppas allt är väl med dig. Jag hörde via moster idag att det fanns gott om snö hos henne i Huskvarna. Så du lär också ha en del hos dig.
      Kram Bosse

  15. Ping: Återblick & Ögonblick | Bosse Lidén

Kommentera

