Dunkers kulturhus, del två

Idag är det Solveig som står för blogginlägget om mannen som växte upp i min barndomsstad Halmstad och började sin yrkeskarriär som tecknare på en reklambyrå i den lilla västkuststaden.

1

Välkomna in i utställningshall 1 i Dunkers kulturhus.

2

Åldersgräns? Nej, den här utställningen passar alla åldrar. Möjligtvis kan vi ”som är lite äldre” bli trötta i öronen efter en stund. Men vad gör väl det när ögonen har så mycket njutbart att se på.

Pettson, katten Findus, Nasse, Mamma Mu med flera. Vad har de gemensamt? Jo, de är skapade av Sven Nordquist. En fantastisk barnboksförfattare och en ännu mer fantastisk barnboksillustratör. Han är helt klart en av mina favoritförfattare då det gäller bilderböcker och min absoluta favorit då det gäller illustratörer. Det är få förunnat att vara suverän både på att skriva och att illustrera.

3

Visst såg vi alla skorna på golvet när vi kom in, men ”stora som vi är” så trodde vi att det bara var barnen som skulle ta av skorna. Hoppsan! Så var det inte! Vi blev snabbt tillrättavisade om att ta av oss skorna… och traskade sedan vidare, jag barfota och Bosse i strumplästen.

4

”Nasse”, en helt underbar bilderboksfigur. Han som prövar sig fram.

DSC_40210101

Har du inte läst något av Sven Nordquist förut rekommenderar jag ”Nasses taxi”. I den boken hittar Nasse en skottkärra och blir mycket fundersam över varför två små kaniner kan vara så tunga att köra när en stor lärare går att köra hur lätt som helst. En bok som ger många leenden och skratt oavsett ålder.

5

”Katten Findus” – en spelevink som håller gubben Pettson igång. Findus är bra på att luras och full av idéer och bus och inte alltid helt ärlig…
– Jag har ett meddelande från Pettson, sa Findus med myndig röst. Han har blivit sjuk av allt galandet, så därför har han skrivit på en lapp vad jag ska säga. Han vecklade upp papperet och läste:
– Från och med imorgon får tuppskrället bara gala en minut på morgonen och en minut på kvällen. Annars blir det grytan.                                                        
(Tuppens minut)

6

7

Nä, Bosse fick inte sätta sig och pussla. Vi drog vidare till Pettsons snickarbod.

9

8

”I Pettsons snickarbod finns allting mellan himmel och jord” (Sven Hedman/Sven Nordqvist). Det kändes verkligen som om vi befann oss i den riktiga snickarboden. Pettson och Findus hade lämnat kvar en halvfärdig höna. Den som de gör i ”Rävjakten”. De vill ju inte skjuta räven utan bara lura och skrämma honom. Dessvärre blev vår bild alldeles suddig. Kameran gillade inte att vi tog utan blixt… (Vi följde ju reglerna.)

10

”Mamma Mu”. En ko som inte riktigt uppför sig som andra. Sven Nordqvist är ”bara” illustratör. Texterna om Mamma Mu och Kråkan är skrivna av Jujja Wieslander och allt började med en sång…

11

Äntligen fick Bosse leka en liten stund.

12

Effektfullt om än lite suddigt. Vet inte riktigt vad som hände med kameran när vi tog den här bilden.

13

”Agaton Öman och alfabetet”, Sven Nordqvists första bilderbok. Med denna bilderbok vann han Bokförlaget Opals bilderbokstävling 1982. Det är nog dessvärre en bok som inte skapat några bestående minnen hos mig.

Det har däremot ”Pannkakstårtan” som kom 1984 gjort. Nu när jag går igenom våra böcker upptäcker jag att just den saknas… Hm!

14

”Hattjakten” (1987) Morfar hade en hatt som han aldrig tog av sig. Utom när han skulle sova. Då hängde han den över sin sänglampa. Det var det sista han gjorde varje kväll innan han somnade. Och det första han gjorde varje morgon var att sätta på sig hatten. En morgon när morfar vakande var hatten borta…

Vill du veta hur det går? Ja, då får du bege dig till biblioteket och låna boken.

15

Två saker behöver man när man ska läsa en bok av Sven Nordqvist. Tid och tålamod.

Tid – Det tar lång tid att både läsa och titta på alla små finurliga och roliga detaljer på varje uppslag. Det är som om Sven berättar en historia som han illustrerat med de ”stora” bilderna och minst en eller två parallella historier som berättas när man letar lite noggrannare i bilderna.

Tålamod – Om du ska läsa för ett eller flera barn får du räkna med att du kommer att få många frågor och kommentarer. Varför? Men den där då? Hur? Titta, kan du? Oj! Wao! Hoppsan! Det går inte att snabbläddra en Pettsonbok, eller att hoppa över en sida eller ett stycke. Man fastnar hela tiden (fastnar på ett positivt sätt) skrattar tillsammans, upptäcker tillsammans, får nya tankar och funderingar. Att läsa bilderböcker av Sven Nordqvist tillsammans med barn – det är att ge dem det bästa man kan ge, nämligen språket, på samma gång som man som vuxen får chansen att bli barn på nytt.

Tack Dunkers kulturhus och Sven Nordqvist för en mycket trevlig och upplevelserik utställning. Jag hoppas att alla som bor i eller passerar Helsingborg beger sig till Dunkers kulturhus och besöker utställningen.

38 tankar på “Dunkers kulturhus, del två

  1. Jag älskar Pettson, o som sagt illustrationerna är fantastiska, man hittar hela tiden nya detaljer. Alvin 5 år är en stor beundrare av Mamma Mu. Jag måste nog ta mig till Helsingborg i sommar… blev så sugen av det ni berättat i går o idag. ☺

    • Ja Sven Nordqvists bilder kan man fördjupa sig i länge… Du får ta med dig Alvin och göra ett besök på Dunkers kulturhus. Jag tror inte att ni kommer att bli besvikna.

    • Ja verkligen en toppenutställning!!! Vi hade nog tur för det var inte jättetrångt just när vi var där.

  2. Mina barn är både vuxna och har egna barn. Dessutom har jag fått barnbarns barn. Tyvärr bor ingen kvar i Helsingborg, så jag kan inte läsa för nån av hans böcker. Men mina sista år, innan jag blev pensionär, så arbetade jag i en bokhandel. (På kontoret) Så Sven Nordqvists böcker har jag sett när man har sålt dem i butiken. Jag har en trevlig bild, där ett par av tjejerna i butiken står i ett av skyltfönstren utklädda till Pettson och Findus. De medverkade i en tävling om bästa skyltning.

    Sv: Visst var väl mina barnbarns barn, när de dansade för mig.

    Kram/Gilla

      • Låter härligt att få ha jobbat i en bokhandel. Vilken kul idé att göra ”levande” skyltfönster. Jag har faktiskt drömt om att få äga en alldeles egen bokhandel med bara barnböcker, men insåg att det där med att vara egen företagare innebär dygnet runt jobb… (vi hade ju ett museum under några års tid).

  3. Pettsson och Findus = Underbart! Jag läste de böckerna med glädje för barnen när de växte upp, jag hoppas få läsa för barnbarnen om något år… Då ska vi upptäcka och skratta och njuta…

    • Ja, då har du något att se fram emot. Jag hoppas också att jag får läsa för mina barnbarn om några år. Jag har ju samlat på barnböcker som jag gillar så jag har många som jag ska förmedla vidare. Det är verkligen härligt att upptäcka, skratta och njuta av en bilderbok tillsammans med barn.

    • Tack! Vi var verkligen nöjda med vår utflykt dit. Tidigare har vi bara sett huset utifrån. Nu insåg vi att vi gått miste om många års trevliga utställningar… Bättre sent än aldrig.

  4. Åh, jag måste försöka ta mig dit en dag. Håller med om fantastisk illustratör och barnboksförfattare … även om jag har Hans Arnold som favorit när det gäller illustrationer … dock passar de kanske inte i barnböcker, men ändå. 😊

  5. Pettson och Findus liksom Mamma Mu är mina absoluta favoriter. Speciellt Kråkan har en humor som jag gillar. Jag har fortfarande inte varit på den utställningen, men jag måste bara dit. Jag ska även titta på Camilla Thulins alster då. Mode är alltid intressant. Kram

    • Du har en dag att se fram emot. Båda dessa utställningar var njutbara och intressanta. Jag som älskar barnböcker tyckte förstås att Pettson & Co var något alldeles extra, men blev riktigt imponerad av Camillas fantastiska skapelser också.

  6. Stort tack till Solveig för detta fina och inspirerande inlägg!
    Sven Nordqvist och hans böcker är favoriter hos mig också. Har nog läst de flesta och haft stor glädje av dem. Jag har läst den för döttrarna när de var små, för skolelever och där mina elever i förberedelseklasser tittat på alla detalejer, frågat, skrattat åt Mamma Mu och de andra. Jag har förstås också läst för barnbarnen på 2 och 6 år och de älskar böckerna och bilderna.
    Även mina högstadiekillar har fått lyssna till Sven Nordqvist och efter ett tag med stor glädje.
    Hoppas verkligen vi kan se denna utställning i sommar.

    • Visst är det så att vi ofta ålderskategoriserar barnböcker. För mig har det alltid varit så att en riktigt bra barnbok har en dubbel dimension, vilket gör att man kan läsa den som vuxen och ändå hitta något som tilltalar en. Jag tror mycket på att låta undervisningen utgå från bra texter i olika slags böcker och bilderböcker är suveräna då det gäller att arbeta med språket. Så underbart att ha två barnbarn att läsa för! Jag rekommenderar verkligen ett besök på utställningarna!

  7. Utställningen kan jag tyvärr inte besöka, men till biblioteket har jag bara ett par hundra meter!
    Tack Solveig för ett intressant inlägg! ❤

    • Det är inte dumt att ha nära till ett bibliotek. Möjligheten att låna och läsa alldeles gratis. Jag brukar tänka på det när jag går hem med en hel kasse nya böcker – utan att ha betalt en enda krona. Vilken förmån!

  8. Tack Solveig för et bra inlägg
    Jag älskar Petterson och Findus Har läst dom för barnbarnen.
    SVAR:..Många barn mår dåligt idag!
    Det finns statistik på att
    föräldrar pratar bara 15/dag med sitt barn
    Kram!

    • Jag tror att det är dags att vända den trenden och inse att gemensam tid är viktigare än dyra prylar. Att läsa för sina barn är något av det bästa man kan göra. Det ger inte bara barn och föräldrar mysiga stunder tillsammans utan det påverkar också barnens ordförråd och språkutveckling på ett mycket positivt sätt.

  9. Den utställningen vill jag bara se men nu är det ju en bit till Helsingborg så chansen är väl inte så stor. Perfekt då med ett så bra inlägg om Sven Nordqvist och hans figurer. En författare och illustratör som roar mig mycket men roligast är ju att läsa tillsammans med barn. Alla dessa små härliga små samtal och kommentarer dessa böcker kan ge upphov till. Tack och vem vet … jag är allt bra sugen på en utflykt neråt landet den här gången. Tack och Allt gott till er båda.

    • Vem vet, du kanske kommer iväg 🙂 Om man får tro affischen så håller Pettsonutställningen på fram till den 22/1-17, så det är gott om tid. Ja, samtal kring böcker kan bli hur trevliga som helst. Sven Nordqvists böcker är extra tacksamma eftersom det händer så otroligt mycket på varje nytt uppslag. Detta gör att man hela tiden hittar nya uppslag till samtalsämnen och kan fantisera tillsammans om vad som händer.

  10. Nu förstår jag vad du menade 🙂
    Du har helt rätt. Detta inlägg föll mig verkligen i smaken. 🙂
    Jag älskar också dessa böcker och läste mycket av dem för mina barn när de var små. Både berättelserna och bilderna är underbart roliga och trevliga 🙂
    Stort tack till Solveig 😀
    Kram

    • Ja Sven Nordqvists bilder är det väl få som inte tycker om. Så händelserika och levande. Jag fascineras över att han hela tiden kommer på nya idéer. Har förresten sett dina fantastiska barnbilder. Så duktig du är! Du skulle ju kunna illustrera bilderböcker på heltid.

  11. En underbar författare och illustratör. Bilderna är otroliga och man hittar nya saker varje gång man läser dem. Men den där Öman, har jag missat. Den är perfekt för lilla H som är sex år. Den ska genast inhandlas.
    /P

    • Hoppas att lilla H blir nöjd. Jag gissar att hon ska börja skolan till hösten och att allt som handlar om bokstäver och läsning känns lite extra intressant. Varje gång en elev ”knäcker koden” blir jag lika berörd. När bokstäverna plötsligt blir till ord och orden får mening. Det är stort!

  12. Pettson och Findus, härliga berättelser. Har inte läst dom på länge, men förr blev det en del barnlitteratur och Sven Nordqvist skriver ju med en så´n inlevelse, för att inte tala om alla bilder. Suveräna.
    Jag blev faktiskt sugen på en tur för att se själv på plats men för tillfället får jag njuta av dina och Bosses bilder. Bra att ni höll er till reglerna. Många tar foton med blixt på museum, fast det uttryckligen står att det är förbjudet.
    Ta av sig på fötterna, det har jag däremot aldrig varit med om, så där.
    ”Pannkakstårtan”, den gillar jag skarpt, men det är inte jag som har tagit den boken.
    Kram och tack för ett givande inlägg.

    • Vet du jag är lite rädd för att jag faktiskt aldrig har köpt Pannkakstårtan… Det har blivit så många andra böcker under årens lopp. Numera har jag kommit fram till att man kan hitta riktigt fina böcker på antikvariat så det blir att hålla ögonen öppna efter Pannkakstårtan.

  13. Det har gått mig förbi att Sven Nordquist även har illustrerat Mamma Mu, jag läste nog bara en bok om Mamma Mu för min dotter, däremot så läste jag alla Pettson och Findus för henne. I början missade vi all den underbara detaljrikedom som finns i bilderna, när vi väl upptäckte dom så blev jag helt frälst och dessutom kändes det som hittade nya detaljer varje gång man läste böckerna, vi bara älskade Pettson och Findus. Tack för en härlig utställning!

    • Jag tror att man kan läsa böckerna måååånga gånger och hitta något nytt varje gång. Undrar om Sven vet vilka små figurer som ska dyka upp när han börjar på en ny bild eller om det bara blir som det blir…? Det är roligt med detaljrika bilder eftersom det ger så många uppslag till samtal med barnet som man läser för.

  14. Tack Solveig för detta fina inlägg som väcker så många minnen. Har läst dessa böcker om och om igen för mina systerbarn. Deras och mina favoriter var Mamma mu och Findus och gubben Pettson. Älskar att man alltid hittar nya spännande och finurliga detaljer och många frågor blev det 🙂 Önskar dig en skön sommar och varm kram.

    • Då har nog du och dina systerbarn haft många ”språkutvecklande” samtal. Det finns statistik för hur många ord man kan om man fått lyssna till böcker som liten eller om man inte fått det. Därför tror jag att förskolan har en enorm betydelse då det gäller att förmedla barnlitteratur. Det är inte alla barn förunnat att ha föräldrar eller släktingar som läser för dem.

  15. Sven Nordqvist och gubben Pettson. Vem kan låta bli att tycka om den gamla gubben? Ingen, tror jag. Jag har så många fina minnen från lässtunder när barnen var små, vi älskade Pettson alla hans bravader och framförallt de fina bilderna, som rymmer ytterligare sagor förutom de vi kan läsa i skrift.

    Länge leve Sven Nordqvists sagoböcker!
    Kul att få ta del om dina tankar kring utställningen 🙂
    Ha det fint! Kram Christina

    • Visst är det härligt att bilderboksläsning kan skapa gemensamma minnen, minnen som består. Jag är säker på att om du frågar dina barn så minns de också…

Lämna en kommentar