Visst är hon duktig?

Sedan vi lämnade vårt hus på 3×160 kvm har vi haft köpförbud på myslampor, böcker, tavlor m.m. När vår yngsta dotter började plugga på Universitetet i Lund och skaffade sig en omöblerad lägenhet blev läget förändrat.
Vi kläckte tillsammans idén att skapa ett bibliotek i det tomma rummet. Sju Billyhyllor med glasdörrar fick flytta in. Stånk och stön i flera timmar och dagar. När vi sålt klädskåpet ska vi sätta in en mysig läsfåtölj och en passande golvlampa. Skrivbordet får vara kvar vid fönstret. Ett litet arbetsrum för någon med möjlighet att se naturen utanför.
Plötsligt såg vi något som vi inte sett sedan sommaren 2011. En tom lång vit vägg bakom soffgruppen i vardagsrummet. En yta full av möjligheter. 🙂

När jag i höstas visade en blogglänk med en konstutställning i Svedala fick Solveig en briljant idé. Hon ville köpa en tavla, av min bloggvän Christina Karlsson, till mig i julklapp.
Det var svårt att välja ut vilken. Till slut stod det mellan tre stycken tavlor.

Här kan du både se och lyssna på Christina som visar runt på Galleri KVIS. (Konstens Vänner I Svedala) YouTube inlägget kommer en liten bit ner i  blogginlägget.

Vernissage och en promenad på GALLERI KVIS

Perfekt val. Passar till oss som byggde upp Nordens största privata kaffekoppsmuseum på Bjärehalvön. Något vackert att vila ögonen på.
Christina har en konstnärssjäl. Syns både i fotocollage och tänkvärda texter på hennes blogg. Det är alltid intressant att följa hennes tankar där. 🙂

Istället för att gräva fram våra väl nerpackade tavlor längst in i det djupa förrådet har vi blivit inspirerade. Jag har fått uppdraget att gå igenom alla tusentals foton jag tagit sista åren. Hitta möjliga kandidater. Sedan tänkte vi förstora två av dem. Planen är också att köpa en tavla med ett motiv från Österlen. Tidigare under ”köptavleförbudet” såg jag flera snygga som jag ville ha. En spännande och stimulerande uppgift. Eller kommer jag att bli trött av att leta bland tusentals bilder? Borde passa på att slänga ett hundratal foton. Tack vare våra nya tavellister blir det smidigare att byta tema och tavlor efter säsong och smak.
Vi gillar även Christinas val av tavelram. Jag som är blyg som en viol fick höra av min hustru att Christina dessutom var mycket trevlig.

Dags för dagens motion innan jag ska träffa kommissarie Foyle igen. Engelska deckare och skådisar står i en egen klass. Jag njuter av varje avsnitt. Sju säsonger.

50 tankar på “Visst är hon duktig?

  1. Roligt att det dök upp ett nytt projekt. Det låter också skoj att liksom återupptäcka sin bostad. Nya möjligheter öppnar sig. Christina gör verkligen så fina fotocollage. Ett bra val ni gjorde. Den kommer verkligen att pryda sin plats.
    Kram

  2. Vilken fin tavla! Och jag skulle så gärna vilja besöka Christina på Galleri Kvis i Svedala. Hoppas på att det blir i sommar för det är inte bra att skjuta upp saker saker för då kanske de inte blir av. Skulle gärna köpa med en tavla hem.
    Bland dina foton kan du säkert hitta en del som skulle passa bra på er ”nyhittade” vägg. Roligt att se vad mer det blir här på väggen-
    Kram!

    • Vi är helt klart nöjda. 🙂 Vi var på väg dit i höstas. Någon gång blir det kanske av.
      Hon skulle säkert bli stolt och glad om du hittade någon du föll för.
      Jag samlade på mig 99 st foton som jag visade upp för s på den stora TV-skärmen. Nu är det nere i fem alternativ och vi får ta oss en funderare och först undersöka om upplösningen duger. Först måste vi bestämma oss var det tunga pianot ska stå.
      Kram Bosse

  3. En riktigt fin tavla! Jag skrev till dig på messenger igen, det funkar när jag klickar på länken där…
    Gör canvasbilder av dina egna foton, det blir fantastiskt fint!

    • Jättefin. 🙂 Det var nära att jag skickade iväg en text på just messenger på mobilen. 😉 Sedan såg jag JA skylten men inget NEJ. Vill inte att de ska äga mig helt. Hatar sådant monopol. Måste lära mig att bara svara på FB eller på meddelande på mobilen.
      Måste googla ordet. Gissar på många småbilder på samma tavla. 😉 Jag valde ut 99 foton. Sedan tittade vi tillsammans på dem, på den stora TV-skärmen. Nu är det nere i 5 alternativ. Först måste vi bestämma pianoplats. Om inte våra ryggar strejkar innan dess. 😉

  4. Kul att tänka nytt 🙂 Göra om. Man ser saker på ett annat sätt. Förnya. Nytt år. Nya möjligheter.Jag tycker väldigt mycket om svartvita kort, och kort som man inte sitter upppiffade på, naturliga är bäst. Kramar från ett kallt Strömsund/Jämtland Katarina 🙂

    • Plötsligt blir det en helt ny hemmiljö. 🙂 Tidigare var det en stängd dörr till tonårshemligheter. 😉 Jag uppskattar också att då och då gå tillbaka till hur det var förr. Svartvitt är stilenligt. Står sig ofta bäst i en jämförelse i ett längre perspektiv. Sedan beror det självklart var det är för motiv. När vårblommorna återkommer vill jag ha färgen på. Inte många veckor kvar. Fler för dig i din vackra hembygd.
      Kram Bosse

  5. Så häftigt att få tillgång till en ny vit vägg och utsmycka den som känner för. Snygg tavla och den kommer säkert att göra sig bra! Du hittar säker massor med bra foton att förstora till tavlor … kan bli svårt att välja bland alla, men det löser ni nog tillsammans!
    Kram

    • Om jag vill ha betydligt finare borde jag besöka din fotoskatt. 🙂 Efter flera timmars jobb slutade det med 99 foton som jag visade upp på den stora TV:n för S. Nu är det nere i fem alternativ. Vet inte om de duger kvalitetsmässigt. Vi ska testa. Först måste vi bestämma oss för var pianot ska stå. Mot väggen eller lite snett utåt för att få lite mer liv i rummet. Tung pjäs. Vid de första flyttningarna bar vi allt själv. Sista två gångerna har vi anlitat företag. Vi är för gamla för sådant. Vi två nomader. 😉
      Kram Bosse

      • Det behöver du knappast – dina fotomappar är nog lika välfyllda 🙂
        Blir spännande att se vad ni väljer för foton 🙂
        Pianon är jobbiga när de ska flyttas på, så det gäller att inte vara alltför velig 🙂
        Kram

      • Pianot står på två stora handdukar i väntan på att vi lyckas bestämma oss. 😉 Inget blir riktigt snyggt. Ska bli spännande att se var J slår ner sina bopålar nästa år när hon tar examen. Risk för låååång utomlandsresa. 🙂 Hon vill gärna ha pianot. Kanske inte med på resan. 😉

  6. Konst är ett ämne som verkligen tilltalar mig – och jag gillar din nya tavla! 🙂
    Men ijag har svårt för ”vanlig” konst, utan vill ha mer rolig, annorlunda och kul dekoration. Jag är alltså inte tilltalad av det som folk i allmänhet kallar för ”fin konst” även om jag kan gilla det hos andra. Och jag skulle aldrig sätta upp en tavla på väggen bara för att den är ”fin”, då fick det hellre vara….. 😦
    Den här inställningen kan ju bero på att den ”fina konsten” som tilltalar mig är så dyr att jag aldrig skulle ha råd med den! *fniss* 🙂
    KRAM
    Susie

    • Jag förstår och håller med. Jag väljer också hellre fina tavlor än ”fina” tavlor på väggarna. 😉 Men att i hemlighet kommit över en ”fin” tavla som ligger i ett stort kassavalv hade inte varit helt fel. Helst ett arv från en okänd donator. 🙂
      Det är samma sak med litteratur. Jag läser inte ”fina” böcker för att impa på andra. Tror jag är en rätt jordnära person som är bra på att göra ”egna tavlor”. 😉
      Kram
      Ps. Har ni fortfarande halka på vägarna tro.

  7. Vackert med kaffekoppar med olika mönster som ett stilleben. Så förstås gillade jag konstnärens installation på galleriet med böcker och koppar.

    Rolig idé att förstora egna foton! Men så svårt att slänga en del (om du nu verkligen har tänkt det).

    • Böcker och koppar passade oss. Även fickuret. Min morfar var guldsmed och urmakare.
      Den hade hon gjort bra. Synd vi inte kom dit. Tåg inställda. Vi hade inte kollat upp tiden en gång.

      Jag slängde flera hundra. Ganska lätt om det fanns siffror/ord under vissa motiv som fått plats i bloggen/facebook. Såg jag samma motiv rörde det sig om bilder som inte vann förra gången. Nu slängde jag snabbt dem. Borde göra det ordentligt då och då.

  8. Det skulle jag vilja ha. Ett tomt rum att inreda. Det skulle kännas toppen. Jag skulle knappast behöva köpa något nytt heller, om jag inte vill, det finns prylar så det räcker och blir över. En bokhylla till, skulle inte vara fel förstås.
    Den där tavlan gillar jag, helt i min smak. Så fint gjort.
    Det brukar vara spännande att gå igenom gamla, eller äldre bilder. Risken är bara att det är lätt att bli fast. Lycka till.
    Jo, vi kan fortfarande spela äldre skivor, ekorre som jag är.
    Trevlig fredag och sköt väl om dig.
    Kram!

    • Det ska bli mysigt att ha tillgång till ett ”bibliotek” igen. Det var några år sedan. När vi flyttade från ”slott” till ”söt skokartong” sålde/skänkte/slängde vi säkert över hundra ”möbler”. Lite panik när det fanns ett slutdatum. Skulle inte gått ens med ett skohorn. 😉
      Fin julklapp jag fick. 🙂 Jag gick igenom allt som jag tagit med systemkameran. Stannade vid 99 foton. Passade på att slänga hundratals foton på samma saker.
      Efter att jag visat dem för S har det landat på 5 alternativ. Först måste vi bestämma oss för var vi ska placera pianot.
      Låter mysigt. 🙂 Jag vill också kunna spela mina LP-skivor igen. Jag tycker det är bättre ljud från dem än från CD-skivor. Ett annat djup.
      Tack ska du ha.
      Måndagskram Bosse

  9. Jättefin tavla! Christina är fantastiskt duktig med att komponera färger och motiv. Det har jag alltid tyckt. Hennes bildkompositioner inspirerar verkligen. Ofta har dem ett romantiskt skimmer över sig, eller lite ”drömsk” ton …
    Kul att du lyfter fram henne så här, och jag håller med dig helt och fullt. Dessutom kan jag mycket väl tänka mig att hon är trevlig, utan att ha träffat henne. Det är så hon tonar fram i sin blogg … som en äkta och genomtrevlig människa 😀
    Kramis

    • Kul att du tycker. 🙂 Jag uppskattar oftast ett romantiskt skimmer. Vi har en del andra duktiga fotografer och konstnärer i bekantskapskretsen. Nu när vi för första gången ska ha tavellister öppnas det nya möjligheter.
      Det är hon verkligen värd. 😀 Det är ju ett av mina mål med denna blogg. Lyfta de som är värda det. Nu kom jag att tänka på de där mulliga damerna som jag visade upp här i september. Vi får allt ta en solig tur till hennes ateljé någon gång. Inte så långt härifrån. Samma landskap.
      S berättade att C var mycket trevlig (trodde jag också) och de hade såklart en hel del gemensamt med tanke på deras arbetsnisch.
      Kram Bosse

  10. Jättefin tavla av Christina! Jag har också köpt en med kaffekoppar – hon är fantastiskt duktig!
    Så kul att inreda ett nytt rum och ett bibliotek låter som ett utmärkt val för er! Kan tänka mig att det finns gott om böcker hos er! Hoppas vi får se foto när det är klart!
    Kul att hälsa på här igen Bosse – jag har haft fullt upp som du vet, men nu har jag tid och lust till att besöka bloggvänner då och då! 🙂
    Lite märkligt det där – när du lämnade en kommentar hos mig häromdagen, så satt jag och skrev om vår resa nyårsresa till Wismar och skulle precis publicera den, då jag såg en kommentar som var ifrån dig. Det har hänt flera gånger förut att du kikar in på min blogg då jag skriver eller så när jag kikar in på din, så publicerar du ett nytt! Tankeöverföring! 🙂
    Må gott!
    Kram Gunilla

    • Jag såg på ett foto i din blogg den fina Christina-tavlan. 🙂 Jätteduktig. 🙂
      Vi behöver göra en ny gallring för att få plats med nya böcker. Inte lätt när två gamla bibliotekarier gifter sig med varandra. ❤
      Nu vet jag vad du beslutat och jag önskar dig många härliga år där du får styra själv över dina dagar. Tror det kommer att passa dig förträffligt.
      Det gäller att både ha tid och lust. Viktiga ingredienser.
      Häftigt när "världen är liten". Jag har också märkt att du och jag synkar våra kommentarer till varandra. Du har rätt. Måste handla om tankeöverföring.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  11. Tack! Nu gjorde du min fredag extra fin ❤
    Här kommer jag hem trött och sliten efter en intensiv vecka och så ser jag att du skrivit ett inlägg om tavlan Solveig köpte, plus alla fina kommentarer här ovanför 🙂

    Jag och Solveig hade en himla trevlig pratstund på stationen, och en hel del gemensamma tankar som jag tolkade det, kanske beroende på att hon också jobbar inom skolans värld precis som jag.

    Vad mysigt att ni håller på att inreda ett bibliotek! Låter som ett drömrum i mina öron, ett eget bibliotek med läsfåtölj och allt.

    Jag blir alltid glad och känner mig hedrad när någon väljer att köpa ett fotografi eller en målning av mig.

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Christina

    • Kul att du kom på besök. Jag hade säkert tipsat dig innan jag lagt in nästa inlägg. 😉 Du är värd allt beröm.

      Hon var så nöjd och glad när hon kom hem så jag förstod direkt att ni funnit varandra.

      Det passade bra nu när ett rum blev ledigt. Behöver bara göra en till gallring.

      Jag förstår känslan. Fast jag inte gör fysiska tavlor. 😉

      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

    • Du hade antagligen varit den perfekta besökaren. 🙂 3 333 st olika sorters kaffekoppar. Snyggt placerade i glasmontrar. Vi hade även fula moderna sjuttiotalskoppar i ”Köket”. Själv var jag mest förtjust i ”Blå rummet”.

      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  12. Vacker tavla!!
    S…Om du har huvudet under armen så behöver du ingen mössa.Men….. jag tror inte att du har huvudet under armen så…. köp dig en varm mössa!
    Kram!

  13. Vi har också fått tillbaka rum när barnen flyttat. Ett av källarrummen blev just till ett gästrum och bibliotek. Var bara det att ena sonen kom på retur ett tag men nu är ordningen återställd igen och vi njuter av stillheten där nere. Det där med köpstopp känner jag också igen. Med tiden har skåpen en benägenhet att svälla över.
    Ha det så fint!
    Kram RosMarie

    • Våra kommer också på retur då och då. En har kvar sitt jobb i Ystad och den andra ska göra tre långa praktikpass under året och ska då övernatta hos oss. Nu får de dela på samma rum. 😉
      Jag har ju sett på din blogg vilka fina saker du har och fyller på med. 🙂 Jag tror du uppskattat att besöka vårt samlingsmuseum. Var sak har sin tid.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse
      Ps. Jag har ny dator. Hade ditt namn varit blått kunde jag lagt dit dig igen bland mina favoriter.

  14. Mycket bra val av tavla till ert bibliotek . Har just den tavlan något namn eller tema. I hennes film finns en liknande som hon gjort under temat reflektion. Då klang det till i lilla mig. Tack för detta och som till så många andra platser vore det roligt få besöka Galleri Kvis. Allt gott till dig. Kram Maria

  15. Vi har fyllt rummet med ett nytt barn. Lilla H bor ju hos oss nu, vi är alltså familjehem. Inbillar mig att man håller sig ung med småbarn i huset. Hon är 7 år och blir förmodligen kvar här hos oss ett tag. Men nummer två är arton år och hon lär ju lämna ett tomt rum efter sig. Hoppas det tar lång tid innan det är dags.
    /P

Lämna en kommentar