Satsa på rätt häst

”Pappa! Kan vi inte spela Travspelet?”
Frågan kom igår från min yngsta dotter. Givetvis nappade både jag och storasyster på förslaget. Jag slängde ihop manuspapperna från ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått” och letade upp det klassiska spelet i förrådet.
Vårt barkök passar perfekt för ändamålet. Tyvärr råkade den gula hästen ut för en galopp. Därmed kunde den blå och den röda glida förbi… 😉

DSC_16860002

För inte alltför länge sedan brukade vi alternera mellan att spela Travspelet eller Monopol någon gång varje längre skollov. Travspelet brukade vi dela upp på tre dagar och oftast höll vi till i stugan som fanns i vår trädgård.

DSCN3335

Vad mysigt vi hade det. Samtidigt lärde sig tjejerna många saker utan att de tänkte på det. Samarbeta, tåla förlora, vänta på sin tur, räkna pengar, strategi och många andra finurliga saker.

I samma stuga skrev jag grunden till ”Mina fotsteg i ditt hjärta”, samtidigt som jag gärna spelade 70-talsmusik från en kassettspelare,för att komma i rätt stämning. Plötsligt kunde jag höra fotsteg som närmade sig.
Lizette hade sprungit före sin syster från skolbussen. Hon öppnade grinden från grönområdet och ryckte upp stugdörren.
”Pappa! Jag har längtat hela skoldagen efter att mina hästar ska få tävla. Det känns som om Golden Girl är min egen häst.”
”Det klart det är. Det var ju du som vann den på en auktion igår. Fast jag tycker att vi fikar först. Tror du att Golden Girl gillar bullar och saft?”

DSCN0403

Andra pris

I nästa vecka börjar Lizette på gymnasiet. I en annan stad…

 

 

39 thoughts on “Satsa på rätt häst

  1. Jag älskar att spela spel. Både Monopol, Finans, Poker m.m m.m. Och jag blir aldrig arg eller sur om jag förlorar, men det är aldrig någon som vill spela med mig nu för tiden. Förr, då åkte jag hem till mamma och pappa en gång i veckan och spelad kort, underbart!<3
    KRAM
    Susie

  2. Det är kul med spel och annat man gör tillsammans. När jag var liten, spelade vi Canasta, hur konstigt det än låter. Har inte gjort det sedan dess. Kasta gris med barnbarnen var roligt ibland.. men nu har grisarna sprungit bort. Bordsgolf med en 5-öring var också kul för längesedan, undrar om man kan köpa det spelet än? Det var i trä.
    Tiden springer iväg, fortare och fortare – medan det känns som om man själv har stannat upp.
    😋 Hälsa till Lizette, hoppas att hon kommer att trivas på den nya skolan med havsvindar 🌊runt knuten!

    • Canasta var vanligt i hemmen, vet inte hur det är nu. Jag har ett härligt minne av kasta gris spelet. Bordsgolf var nytt för mig. Har jag inte hört talas om. Däremot tyckte jag de bruna och svarta femöringarna var stora och tuffa.
      Jag ska hälsa Lizette. Just nu är hon på väg till en stad med havsvindar från väst. Liseberg lockade.

  3. Åh…det är ju så roligt att spela spel. Men jag vill helst vinna förstås. I sommar har det blivit Yatzy i husbilen, tar liten plats och går rätt snabbt att spela. Håller med dig om att det är nyttigt för barnen att få lära sig både tålamod, förlora m.m. Jag har inte kastat bort ett enda spel sen barnen var små. Det är inte lite ska jag säga…Sista spelen var några strategispel som sonen önskat sig men som jag aldrig förstod vitsen med. Ibland tar vi fram Fia spelet då vi inte orkar koncentrera oss så mycket men har lite tråkigt. Vilken spännande tid hon har framför sig er tös som inte är så liten längre men säkert lika söt som då.
    Hej svejs och kramen.

    • Yatzy är praktiskt och trevligt på många sätt. Det brukar alltid få följa med på resor. Här har också spelats många spel genom åren. Ordet framför, sällskap passar bra som beskrivning. En del strategier är knepiga att förstå sig på. Att knuffas en stund i Fia är alltid roligt.
      Det är mycket nytt som väntar runt hörnet i nästa vecka. Kramen

  4. Vilka guldstunder du berättar om! Det är kul med spel och samtidigt så är det lärorikt. Den lilla stugan är en riktig skrivarstuga … den förstår jag att du trivdes i med manuset och 70-talsmusik!
    Jag får en riktig myskänsla när jag läser! Må gott!

    • Jag minns med glädje alla spelstunder jag upplevt tillsammans med min familj när jag växte upp, tillsammans med kompisar och med den familj jag har nu.
      Den stugan blev bättre och bättre. Först var den överfull med allt vi inte fick plats med inne i villan som vi köpt. Sedan grävde jag fram den bit för bit.

  5. Små barn blir fort stora… Utan att föräldrarna åldras förstås! På er gamla bostadsort, hade någon av döttrarna R-M B i skolan? Äldre, snygg dam.

      • Underbar lärare, mycket illa behandlad på sin första arbetsplats, där både Maken och Yngsta gått. Maken började dock 4an eller 5an då, så han fick hennes man som lärare. Hade Yngsta också, dock hans sista klass, då altzheimer tog honom, endast 56 år gammal…

  6. Ett spel som jag missat helt och hållet. Själv gillar jag Scattegories, tror att det är ett spel i din smak. Det är gamla land och stad fast i en köpeversion

  7. Vilken fin liten stuga på tomten, klart du sitter där och skriver. Spela spel gillar vi med, oftast blir det Alfapet. Ungarna brukar ha med sig när de kommer på besök och då kan det bli vad som helst.
    Ja så är det, barn växer upp antingen man vill eller inte å så fort det går sen.
    Kram från Skogsfen.

  8. Jag älskar att spela spel men nästan ingen jag känner gör det. Absolut inte han som är inneboende här. Det är ju så kul och så fuskar man, men bara väldigt lite…..väldigt lite……
    Agneta kram

  9. Jag spelar spel med mina barn ganska ofta. Om inte för annat så för att min son behöver träna på att förlora. Han är en sjukt dålig förlorare. Särskilt på Monopol. Han handlar järnet tills pengarna är slut och sen gör han bankrutt när han hamnar på Norrmalmstorg med hotell. Samma visa varje gång…..
    Travspelet har jag aldrig spelat och inte ens hört talas om!

    • Det är bra om du lyckas träna bort den egenskapen. Samtidigt kan det betyda att han kommer att bli något stort när han blir stor. 🙂 Det är en stor fördel att vara ägare till hotell på den strategiska platsen. Där brukar segraren hittas. Ibland kan det gå att vinna om man istället har de gula gatorna. Diplomatstaden, Drottninggatan och den andra. Gustaf Adolfs torg? Vi tycker att Travspelet är roligare för det lever hela vägen och innehåller trevliga moment. Auktion, träning av hästarna, satsning och själva loppen där mycket kan hända. Den som vinner sjätte och sista loppet kan ta sig förbi även om personen hade minst pengar innan.

  10. Visst är det nostalgi i alla barnspel som står i skåpen…så många mysiga stunder… Fast det är gott om mysiga stunder med de vuxna barnen också.

  11. Ett och annat spel fanns hos oss också när barnen var små. Men ingen i familjen har varit eller är särskilt road av sällskapsspel. Vår tid med barnen tillbringades mest i antingen kalla, dragiga ishallar eller i bästa fall soliga fotbollsplaner. 🙂 Det har varit och är mest idrott för hela familjen.
    Mysig stuga du visar upp, perfekt för trevlig samvaro och att få vara själv i med sina egna tankar och idéer.
    Ja, Bosse tiden går fort när det är mysigt….fast barnen är alltid våra barn, hur vuxna de än är!
    Kram, Gunilla

    • Jag föredrar soliga fotbollsplaner. 🙂 Våra tjejer har också hållit på och håller på med olika sporter. Vissa aktiviteter tar extra mycket tid.
      Den stugan var en bonus när vi köpte den villan. Först var det en förvaringsyta, som sedan växte fram till ett ”myshus”. Allt har sin tid. Från villa före saknar jag mest solnedgångarna. Synd att man inte kan flytta med godbitarna. 🙂
      Det stämmer. De är alltid våra barn. Kram

  12. Säkert jättemysigt med spel, men har själv alldrig gillat sånt. Ja man är ju olika. Har alldrig gillat tävlingar heller hahaha, för då vill jag bara VINNA 😜
    Men jag har ALLTID gillat skriva och måla.

    Sån fin tjej och sååå stor dom blir. Hon har väl kommit i kapp dig i År snart Bosse 😚 hehe.

    Nä nu ska jag ta för mig den nya dagen som ser solig ut, och precis lika fin som igår.

    Solkramar!

    • Jag önskar ibland att jag var duktig på att måla. Det verkar så kul och avkopplande. Man kan inte vara bra på allt. Själv är jag dålig på allt. 😉
      Hon är bara en cm ifrån. Eftersom det ofta finns klackar på damskor ser hon riktigt lång ut, tycker jag.
      Solkramar tillbaks.

  13. Visst är det roligt med spel och här spelas det också må du tro. Varje gång jag är i Boris lilla butik i Ullared så köps det hem ett nytt spel. Spelen är mycket billigare där så resan brukar betala sig bara genom spelet. Men så handlar jag ju alltid någon onödigt så inte blir spelet billigare i slutänden…..men å andra sidan så var det ju inte för spelets skull jag åkte dit.
    Jag har också en stuga på tomten som brukar användas till……den heter spelhålan så det är vad vi gör där inne 🙂
    De barnen, de barnen de växer upp och flyttar, vinkade av min ene som i fredags han har haft vinterlov så då passade han på att komma hem till sommaren 🙂

    Ha en fortsatt bra dag!

    Kram

  14. Himmel, så många minnen du öppnar hos mig med det här inlägget. Travspelet känner jag inte till, men vi hade flera andra varianter på monopol, så det spelade vi en hel del när barnen var små. Minstingen, vår grabb alltså, älskade att räkna pengar … hehe
    Vi spelade ofta memory också, men barnen tröttnade snabb eftersom mamma alltid vann … 😉 Åtminstone när de var mindre. När grabben var i 10-årsåldern så var det han som alltid vann … med hästlängder. Det var värt varenda svettig minut för att se hans tindrande ögon och höra hans segerfnitter … hihi

    Här har det inte infunnit sig några familjespel kring bordet på många år, ändå är källaren full av spel. Jag får börja plocka fram något av alla pussel i stället … 😦

    Så fina bilder på Lizette. Jag kan tänka mig att det kommer att kännas nu när hon ger sig av hemifrån. Åren går …

    • Blev din son bankir? 🙂 Memory körde vi också hårt med ett tag. Ni får plocka fram något klassiskt spel vid något tillfälle när de är på besök. Ett tag pusslade jag varje höst. Köpte ett stort och lät det ligga framme på ett bord i några veckor.
      Du vet hur det är att klippa navelsträngar och ”barnsnören”. Det är bara att gilla läget.

      • Ja, jag vet hur det är att ”klippa”, och acceptera det både måste man, och gör man.
        Men att man ska ”gilla läget” ser jag inte som ett krav … hehe … Det kommer jag nog aldrig att göra. Tänker inte ens försöka … 😉

        Önskar att min son hade blivit bankir på riktigt, men det blev bara vid monopolplattan … 😉

      • Det stämmer. Jag menade det också. Gilla läget lite ironiskt. När de är arton försvinner vissa möjligheter. 🙂 Men bor de fortfarande hemma gäller inga åldersgränser. 😉 och åsikter kan man ha hela livet. Önskar dig en fin helg. Kram

  15. Du fick mig att tänka tillbaka på när jag själv var barn och när mina egna barn var små. Så många olika spel vi har testat. Jag försöker intressera Rasmus också och det går riktigt bra. Man behöver inte ha iPad eller dator till allt. Kram

  16. Tänk vad åren går. Är det kanske bara vi föräldrar som består. Jo, dessa gamla spel fins kvar, och våra minnen. Känner igen Travspelet, Monopol, Kasta Gris, Finans m.m.
    Och det gör döttrarna också, nu 33 år…Så nu vill det till att få in barnbarnen på samma bana.
    Önskar Lizette all lycka i den nya skolan och hon har också sina minnen med sig. Härliga minnen.
    Kramar!

Kommentera

