Sommarvärme i kylskåpet

Novemberdysterheten bodde inte i mitt kök i torsdags kväll. Det var min ”laga middag” kväll. Jag sjöng några Ulf Lundell strofer eftersom det var hans födelsedag. ”Men nere i city står en hund och gråter. Gå ner dit om du kan och ge han en hjälpande hand. Nån har glömt honom där, han är övergiven och det står ingenting på hans hundhalsband. Du kan kalla´n vad du vill, men jag tror att den hunden heter Chans…”

Pastan var färdigkokt och avhälld. Kylskåpet var genomsökt i varje vrå i jakten på den gula plastflaskan med flytande margarin. Jag hade bestämt mig för att INTE ropa ner till Solveig i tvättstugan. En bra karl ska reda sig själv. Men samtidigt som jag slutade sjunga kändes det som om det började närma sig advent minst … 😦

”Solveig!!! Hör du mig? Jag har letat överallt men hittar inget flytande margarin. Köpte du inte det igår? Gillar svar mer än frågor på frågor. Vaddå sommarvärme i kylskåpet? Vad bra. Jag tror jag hoppar in en stund. Behöver komma ifrån novemberkylan.”

Hur kan kvinnor höra att ett kylskåp har öppnats för … ett tag sedan … när hon befann sig långt från händelsernas centrum. 😉
Med några ungdomliga trappkliv var hon i köket och lyfte direkt ut ett främmande föremål av plast. Det såg ut som pepparkaksdeg på omslaget.

DSC_26180104

”Det där är väl inte flytande margarin? Den trista flaskan har jag flyttat på hela tiden? Den SKA vara GUUUL!”

DSC_26160103

 

”Titta! Nu har spaghettin fått frost i skägget. Vad sa du? Värma upp den i kylskåpet?”

Sedan fick jag en kvällslektion inför frukosten. Precis som jag inte kan ”läsa” bilder. Jag har faktiskt lärt mig att russinpaket inte bara är röda som förr.

DSC_26120100

Imorgon ska jag gå och växla de här mynten innan de blir för gamla. Det tänker jag inte berätta för Solveig. Några hemligheter måste man få ha för sig själv. Hon skulle säkert bara säga att de inte går att växla in, tiden har gått, bla, bla, bla … Ska man inte bita i pengarna för att se om de är äkta? Om mynten smakar som choklad fattar vilken Hallänning som helst att det är äkta vara. 😉

DSC_26220105

52 tankar på “Sommarvärme i kylskåpet

  1. Inte helt hundra på att det är så manligt det där med att leta efter sinnebilden av hur flaskan såg ut förr – värme i kylskåpet är kanske också ett gemensamt problem för könen?
    Du beskriver rosinboksen – som röd bredvid den i blåton; duken därimot är verkligen röd!
    kram för dagen 🙂

  2. Ja, vi lever verkligen i en omväxlande tid. Det gäller att hänga med i svängarna. Ibland säger det bara svisch, så har det kommit in nåt nytt i ens lugna tillvaro. Jag gillar inte förändringar, de kan komma smygande också. Då är de extra lömska.
    Varför kan inget få vara sig likt? Ta det här med kilona t.ex. Plötsligt står någon annan och ler mot en i spegeln. Eller omtapetsering… när man äntligen vant sig vid något, så ska det plötsligt ändras. Så att man inte känner sig hemma ens hos sig själv. Kommer att tänka på Astrid Lindgren: ingenting fick ändras, allt skulle vara som det alltid hade varit i lägenheten. När hon fick omtapetserat blev det besvärligt, för hon skulle prompt ha samma tapetmönster. Jag förstår henne, jag som gråter när vi byter tapet (där slutar alla jämförelser med AL).
    Nu är det en helt vanlig måndag igen.. bortsett från att det ligger ett tjockt lager av nåt vitt på marken. Undrar vad det kan vara?

    • Bäst är det om man har en backspegel på axeln. Då kan man se om det är någon förändring som kommer smygande. Eftersom jag är finurlig hade jag det … det gick bra till jag fick min frozen shoulder. Nu är det ständig imma på glaset och vilken förändring som helst kan dyka upp bakom min rygg.
      Astrid Lindgren var en klok dam.
      Antagligen är det grädde. Slicka på det och kolla. 😉

  3. Jag har ”bara” kokosfett i skafferiet, men smör i frysen, ifall 😉
    Tror inte det finns någon som har det som jag 😉
    Gäsp, jag skulle ju vila idag, och så sitter jag här och blandar mina bokstäver!
    Det är SÅ roligt med de där hörfelen, det piggar upp 😉
    Kram, Gerd

  4. Det måste var något typiskt manligt att allt måste stå mitt framför näsan och helst se ut som det gjort i evigheter för att man ska känna igen det. Jag upplever samma sak här hemma. Men jag håller med om att det kan var förvillande med allt bytande på ytterförpackningar. Kram

  5. Underligt det där att föremål kan bli osynliga bara så där. Letar och letar och sen plötsligt uppenbarar det sig och man inser att föremålet har stått på samma plats hela tiden. Förekommer även på andra ställen än kylskåpet. Underligt… :-).

  6. Om du tyckte du hade problem med att leta efter margarin i kylskåpet så skulle du vara med när min gubbe letar efter något i min handväska! 😎 OK, den är rätt stor, modell mindre bag, men ändå. 😉 Letar man t.ex. efter ett hundhalsband med koppel eller en kamera så kan det ju inte vara alltför svårt. Tycker jag som är van…..:-*
    KRAM ❤
    Susie

  7. Fick mig några goda skratt av inlägget med choklad och toabesök. Kände verkligen igen mig. Jag har också firat en jul med maginfluensa, men innan jag riktigt bröt ihop hade jag hunnit smitta flera av mina närstående, utan att veta om det. Ojoj, vilken jul det blev.
    Men du, jag känner igen mig i detta inlägg också. Jag är inte någon hushållsperson och ogillar skarpt detta med matlagning. Eller ogillar och ogillar, jag är hur urdålig som helst i köket. Det enda som jag kan är att laga havregrynsgröt och pannkakor, alltså som jag kan utan att det var och varannan gång, misslyckas.
    Däremot att hitta saker, det är jag bra på.
    Trevlig dag och kram från mig.

    • Tack för att du delar med dig wiolettan av storyn. 🙂 Stackars alla närstående.
      Då kan du i alla fall två paradrätter. Funkar kanske inte så bra om det kommer finfrämmande.
      Alla är vi bra på olika saker och mindre bra på andra. Värst är det om en tandläkare är dålig på tänder och en kirurg inte tål blod.
      Tack. Kram tillbaka.

  8. Jag tror inte att det bara är manligt det där med att inte hänga med i förändringar. I min lilla värld så vänds det totalt upp och ner om jag hamnar i din situation. Jag menar, det ändras ju hela tiden på förpackningar. Och står man där och tittar och letar efter en viss färg eller text så blir det ju ganska konstigt inne i huvudet när man plötsligt upptäcker att allting inte stämmer längre med minnesbilden. Lustigt det där! Vet du Bosse, jag ska avslöja en sak…I skrivande stund försvann namnet på flyttfirman, men de har lila bilar som de rattar omkring med och varje gång jag ser loggan på bilen så tänker jag på Löfbergs lila kaffepaket. Tänk vad en minnesbild kan lagras i huvudet 🙂

  9. Som äkta hallänning så tycker jag att det inte råder något tvivel om äktheten 😉 Visst är det enerverande när de byter förpackningar. Det har gått så långt här hemma att de hävdar att
    det inte smakar samma när förpackningen har uppdaterats 😉
    Måndagskram

  10. Jamen tänk att tillverkarna ska krångla till det, har flaskan varit gul alltid,
    kan den väl få fortsätta med det.
    Och nu till jul så ska ju allt ha jultema också i mjölkdisken….
    Och det som jag brukar reta mig på är när dom möblerar om i butiken och jag inte hittar det jag ska ha, sen frågar jag en expedit var finns frysta smördegen nu då…”.jag vet inte säger hon” och ser ointresserad ut,” jag sitter i kassan”, jaha ja…

    Tjingelingen från Rantamor.

    • Det är fult att göra så. Jag får myror i hjärnan istället för i byxorna. 🙂
      Förstår vad du menar. Det är ännu mer irriterande. Gör de det bara för att vi ska gå vilse i affären och köpa fel och fler saker?
      Hon skulle behövt åka på charmkurs. Ta med henne på en dina resor.
      Kram.

  11. Kul att ta del av ditt filosofierande om kylskåp, förändringar och annat. Visst kan jag vara lite konservativ när det gäller tapeter och annat i hemmet men på det hela stora taget gillar jag förändringar. När det gäller kylskåp och frys så har vi nyligen bytt båda och allt står på andra ställen än tidigare.

  12. Jag blir också vilse när de byter förpackning ,och när affären ändrar om i hyllorna………………………..Va bra att vi har pysslat om våra bilar Nu är det bara att gasa på! Kram!

  13. ………………………………………..?…….Ser du punkterna här Bosse. Jaha…tänker du. Vad menar TantGlad nu?
    Jo…kvinnan har många bra punkter, och ett av dem ÄR ,kvinnlig intution. Klart Solveig kände på sig, och visste du hade öppnat kylen.😉

    Måndagskram.😃

    • Vad många punkter. Vad gör ? där så undrande … aha …. du menar att vi män är som levande, eller smålevande frågetecken. Mig förstå precis. Hon skämta med mig aprilo. Ni är luriga ni kvinnor, men jag får väl erkänna att ni är rätt bra att ha också … ibland. 😉 Tisdagskram.

  14. Lite trassligt är det med olika märken och att de har olika förpackningar. Jag förväntar mig också en gul flaska med margarin, men nu har jag gått över till att blanda smör och rapsolja så flaskan har fått utgå. Och russinpaket skall vara röda. Visst? Inga nymodigheter. UNdrar när saffranet skall sluta vara gult (orange)…Antar att det är en tidsfråga. Och Tomten kanske snart blir blå….
    Huane mig!
    Kram!

    • Det låter nyttigt. Blanda smör och rapsolja. Tänk att smör som ansågs så onyttigt för några år sedan har fått resonans. Jag tänker på gamla samtal och föreläsningar som jag lyssnat på från experter. Broschyrer som jag sparat. Plötsligt vände vinden.
      Röda russinpaket hör ihop med barndom och glädje. 🙂 Helst den lilla varianten som var behändig och ersatte godis ibland.
      Inte skrämmas så Ditte. En blå smurfTomte. Jag riktigt hör när han säger God Jul med den pipiga rösten. 🙂
      Kram

  15. Haha… så det kan bli 🙂 Det var väl inte svårt att förstå hur Solveig visste att du hade kylskåpet öppet! Så gör alla karlar – står och tittar in i kylskåpet och flackar med blicken… ropar och frågar… var? Kanske tar jag i när jag säger alla karlar, men jag känner igen det i alla fall 🙂
    Ogillar också när invanda förpackningar byter utseende – som i förrgår när jag köpte mjölk… då hade de bytt till julförpackning och det tog en stund innan jag fattade – det är ju ändå en hel månad kvar till dess… 🙂
    Ha det gott!
    Kram

    • Ha ha! Det var meningen att några av er kvinnor skulle känna igen min text. 😉 Skönt att veta att jag inte är ensam. 🙂
      Förstår att det inte är speciellt trevligt när det blir stopp redan vid basvarorna i mejeridisken. En storhandling kan ta lång tid om det ska vara som en skattjakt. Hoppas det fortfarande var vitt när du öppnade förpackningen så de inte gjort om färgen. Eller vet du om det finns speciella julkor? 😉
      Ibland undrar jag om det inte redan är jul. Advent är det många som firar. Det lyser upp fint, men vi är konservativa och väntar in rätt helg. Värst tycker jag det är när en del firar jul/advent i mars månad. 🙂 Alla gör som de vill. Men jag har rätt att tycka. 🙂
      Kram

Lämna en kommentar