Min låtsaskompis fyller år

Wallander

Idag är det en speciell dag. Min låtsaskompis Kurt Wallander fyller 69 år. 🙂

I första boken ”Mördare utan ansikte” fick läsaren reda på fakta om födelsedagen. Ett datum som jag la på minnet. Det gjorde visst inte Henning Mankell. Kanske hade han bara tänkt skriva en bok om Wallander och byggde inte upp ett gediget kartotek. 🙂

Inte många tänker på att det är fem olika skådespelare som gestaltat den berömda romanfiguren på film. Rolf Lassgård, Krister Henriksson, Kenneth Branagh, Gustav Skarsgård (Pyramiden) och Lennart Jähkel (Talismanen).

Vilken lycka för Ystads kommun och hela Österlen att Mankell valde just Ystad till bas i den långa sviten av Wallanderböcker. Så många tusentals turister som vallfärdat hit varje år för att de vill se platserna med sina egna ögon. Aldrig verkar intresset avta. Istället försöker man hitta nya möjligheter med den nya tekniken. I år tror jag det kommer att slås nya rekord.

Jag är förvånad att det bara är BBC som gjort en egen produktion om Wallander i Ystad. Jag var övertygad om att fler länder skulle hänga på med tanke på alla länder där böckerna blivit översatta.

Det skulle inte förvåna mig om några Ystadbor trott att det var en filminspelning när ett riktigt rån pågått. Skylten ”Filmspelning pågår” och gator som var avstängda, möttes vi av de fyra första åren som vi bodde här. Invånarna var vana vid att bilar sprängdes i luften och att de blev strömlösa.

Dags för FEMTE UPPGIFTEN i min lilla lek: 

Lycka till! Glöm inte att läsa reglerna nedan.
A. Ta kort på de fem skådespelarna som spelat Wallander. (Inga ”lånade” bilder från Google men givetvis tillåtet att ta ”foton på bilder” i böcker, tidningar, affischer, DVD-filmer eller liknande eller scanna in bilder).
Jag och Jennifer satt vid lunchen och spånade på hur man skulle kunna skaffa bilderna och vi kom på rätt många sätt. Givetvis behöver skådespelarna inte vara Wallander på bilderna. Det går lika bra med en vresig Ove. 😉 för att bjuda på ett exempel. Du får ta bilder både ute, inne och hemma. En poäng för varje skådespelare.
Dessutom vill jag ha in kort på följande fem saker:
(Nu ska du ta foton utomhus på ”riktigt”.)
En polisbil.
En kvinnlig polis.
En polishund. (Det ska framgå att det är just en polishund)
Ett polishus/poliskontor.
Två bonuspoäng till ALLA som fångar en blinkande ”saftblandare” d.v.s. en riktig polisbil på utryckning. (Den behöver inte köra på två hjul i kurvorna… 🙂

B. Lägg in ett inlägg med bilderna på din blogg.

C. Skriv därefter en kommentar i detta inlägg. (Du måste göra B före C.)

D. Jag kommer att besöka din blogg. Om du har lämnat en ”blå bloggadress” eller ännu bättre en länk i kommentaren hos mig, kan jag som domare snabbt se ditt blogginlägg och andra av mina bloggkommentarläsare kan också nå din blogg. Därmed kan du få nya bloggvänner.

E. Du får poäng i mitt svar på din kommentar. Allt från 0-11 poäng. En poäng för varje skådespelarfoton, polisbil, kvinnlig polis, polishund, polishus/kontor. Två poäng för en utryckande polisbil.

F. Det finns en tabell sist i detta inlägg som jag kontinuerligt ändrar tills uppgiften är stängd. Jag lägger också in en länk till din blogg. (Vill du inte ha med din blogg på länklistan får du ”ryta” till)

G. Du bestämmer själv hur mycket text du vill lägga in till bilderna i ditt blogginlägg. (Det är bilderna du får poäng för.) Det är okej att ”fösa” in det i ditt ”vanliga” inlägg som du tänkt lägga in.

Denna lek ger dig frisk luft, motion, leklust och hjärngympa. Du kan göra den ensam eller ta med en vän som uppskattar ditt sällskap. Det viktigaste för mig är att du gör det med ett leende på läpparna och har kul. ❤

OBS! Du får bara använda egna ”nytagna” bilder med mobil eller kamera. Du får scanna skådespelarna från tidningar, böcker, DVD. Om du inte hittar allt är det helt okej. Du får poäng efter vad du gör under uppgifterna.

Fast text:
Uppgiftsjakten 2016 kan dyka upp var som helst på min blogg – i vilken kategori som helst. Varje uppgift pågår i minst fem dagar. När det är ungefär 24 timmar kvar tills jag stänger en uppgift, kommer jag att meddela detta i en kommentar i detta blogginlägg.

Just nu vet jag inte hur många uppgiftsjakter det blir under året. Jag kommer att informera när jag vet lite mer. Den bloggare som leder när jag slutar får titeln UPPGIFTSMÄSTARE 2016 och en skraplott. Någon annan av de tio högst placerade kommer också att få ett pris.

Tabell:
1. Wiolettan, 34 p.
2. Ditte Akker, Eva Rohlén, 31 p.
4. Gunilla Wahlberg, 29 p.
5. Ethel Hedström, 28 p.
6. GunBritt, Sussie, 27 p.
8. Znogge, Anki, 25 p.
10. Villa Herberts, Kersti, 23 p.
12. Sanna, 22 p.
13. Comsi Comsa,   18 p.
14. Maria Bromander, 17 p.
15. Mia, 
Gunnel Moberg, 14 p.
17. Susan Johansson, 11 p.
18. Gerd Lindblom,  5 p.
19. Anna Andersson,  4 p.
20. Gun Toresson, 1 p.
21. Övriga 0 poäng. 🙂

Grönt namn = Har gjort aktuell uppgift.
Rött namn= Ledare av leken. 

Här har du mina lekkompisars bidrag: (Hälsa gärna på hos dem)
http://akker.blogg.se/2016/february/spaning-2.html#comment
http://wiolettan.bloggplatsen.se/2016/02/02/11261042-polisjakt/
http://tittelina.blogspot.se/2016/02/bosses-tavling-poliser-och-deckare.html

På gott och på ont!


http://lillafridhem.blogspot.se/2016/02/wallander-bosseutmaning.html?showComment=1454570379410#c1673116985438432698
http://gemsofmylife1.blogspot.se/2016/02/lekuppdrag-hos-bosse.html?showComment=1454576446535#c8529122919819386331
http://eva49.bloggo.nu/Lekdags-igen-/#comments
http://gunwah.bloggo.nu/Utmaning-for-leklystna/#comments

Nu ger jag upp jakten på …..


http://ankistankar.blogspot.se/2016/02/mission-impossible.html?showComment=1454668197760#c7148031847854555523
http://dammsamlare.blogg.se/2016/february/polisjakt-i-morker-2.html

Koll på bylingen


http://kolonilotta1.blogspot.se/2016/02/bosses-uppgiftsjakt.html?showComment=1454702416785#c7934365157316139498
http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.se/2016/02/blir-nog-inte-ens-ett-halvt-poang.html?showComment=1454921279415#c6120080955036477316

Wallander

128 tankar på “Min låtsaskompis fyller år

    • Du kan ringa och berätta att du tror att du haft ett inbrott och att det fattas en miljon guldpengar och samtidigt ge en vink om att du är allergisk både mot manliga polismän och poliskatter. 🙂 Klarade du av snöänglar och är kvinnan som har titeln ”allra kallast” är steget inte så långt till one cool woman. 🙂

      • Hahaha jag skrattade gott, tack. Synd bara att denna uppgift inte kom i slutet av februari, då är jag i Lerum och kunde ta pendeln in till Göteborg och där vimlar det av kvinnliga poliser och -hundar samt utryckning titt som tätt. Imorgon skall jag fota polishuset i Jakobstad. Hoppas att det händer något så att bilarna som annars vanligtvis befinner sig 6 mil norrut kommer dit då. Håll tummarna.

      • Kanske kan din vistelse vid västkusten och dess olika möjligheter ändå visa sig vara av värde under sportlovet. 🙂 Hoppas alla är friska nästa gång.
        Så du kommer att speja utanför polishuset i Jakobstad och vänta. Ta på dig rejält och ha med något varmt.
        Februarikram. Härligt att skriva det ordet. Nästa gång är det en vårmånad på papperet i alla fall.

  1. Jeg må si at er det noe jeg liker veldig godt så er det Kurt Wallander 😉 Jeg tror at jeg har sett alle episodene, også den til BBC. Nå følger vi med på en serie som heter Modus som er basert på Anne Holts bok Pengemannen, men som er filmatisert av TV4. De er utrolig spennende. Anbefales!

  2. Men den där poliskvinnan måste nog ge sitt samtycke till att läggas ut på nätet eller? Alltså måste man tala med vederbörande, inget smygfotande eller? Vad säger den där lagen. Vore ju synd om vi får polisen efter oss. Hmm… 🙂

    • Maria. Du får inte ge mig dåligt samvete. 🙂 Tänk på att du inte står för nära polishunden … eller tror du att poliskvinnan biter hårdast? 🙂 Jag erkänner att jag inte lusläst alla paragrafer inför min lek. Ändå litar jag på er. Vill inte tro att ni släpar hem gravstenar, bilskyltar osv.. Eller startar en kennel med enbart polishundar. Mamma mia. Jag kommer att sova dåligt hela veckan.
      Kram 🙂

      • Du kan väl ta mig med en nypa salt. Inte vill jag orsaka sömnbrist men hur det ska gå med denna tävling återstår att se. Har inte hunnit jaga varken det ena eller det andra än. Fast jag är glad ändå. Sov gott nu och lek är lek. Kram!

      • Jag tar dig med en skopa salt. 🙂 Min sömnbrist beror mer på värk i min Frozen shoulderaxel och hoppiga blodsockervärden. 😦 De två kvinnorna som jag länkat till har varit med om riktiga äventyr. 😀 Visst måste det vara okej att fota i Sverige, men i Spanien får man inte det har jag lärt mig.
        Kram.
        Ps. Nu ska jag träna sång så jag kan hänga med i födelsekören i morgon bitti.

  3. Men för satan. Nu blev jag rätt vit om nosen. Inte för länge sedan var vi Södertälje för att hälsa på Dottern, till Dolf. Vem sitter nästan bredvid och ska till Jävle. Jo Lassgård. Tänkte fråga om en liten selfie. Men jag skämdes en smula. Det var inte länge sedan vi genade via Rosenlund. Två kvinnor, ridande poliser. Dolf älskar hästar. Så där stod han och samspråkade. Tog bild i mörkret.
    Jätteusddiga. Mobilkamera du vet.
    Om. OM, jag bara hade fotat Lassgård.
    kramis

  4. Du är otrolig på att hitta tävlings former. Jag har läst alla Wallander böckerna och sett en del på TV. Det skall vara Lassgård i rollen ingen av de andra tyckte jag om. Tittade en stund sen blev det avstängnigs kanppen.
    En regn kram från Småland o Anki

    • Där har du och jag något gemensamt. 😀 Jag instämmer, men ändå var jag inte helt nöjd när jag såg första filmen. Kurt Wallander ska prata skånska – inte stockholmska. Annars hade han rätt kroppsform och gjorde det bra. Henning Mankell var nöjd.
      Här haglade det iskallt i ansiktet när vi promenerade. Endast hundägare mötte vi.
      Kram
      Ps. Missa inte mitt blogginlägg på onsdag. 🙂

  5. Jag gillar Wallander! Gillade också hans upphovsman! Och jag gillar Ystad – står faktisk i bostadskö där sedan en tid – ifall jag vill göra ett större uppbrott och bryta ny mark i framtiden. .. en dörr ska alltid vara öppen till något nytt 🙂 och tävlar nej – men något biten är jag tydligen för jag kollar extra på registreringsskyltar har jag märkt. Tydligen har jag lång halveveringstid … 🙂 trevlig helg!

    • Om du gillar Wallander ska du flytta hit snabbare än kvickt. Där kom du med en riktig överraskning. Vi har stått i bostadskö längre tid än vi bott här. Kön rör sig med snigelns hastighet. 😦 Men om du kan tänka dig en liten bit utanför finns det betydligt fler möjligheter. Det går två tåg i timmen.
      Ha ha! Bra att du erkänner att du drabbats lite av ”Bosses galenskap”. 🙂 Du menar att du hänger på tävlingen två veckor efter jag avslutat den?
      Söndagskram Bosse

      • Har förstått att kön tar år på sig. Nu har det ordnats i en passiv och en aktiv men det visste du nog redan. Jag kan bo utanför kärnan … 🙂

      • Vi valde den aktiva kön när de gjorde om reglerna. Dessutom måste du regelbundet logga in på deras adress för att bekräfta att du är intresserad, annars förlorar du din plats. Hårda pix.
        Jag gillar din tanke om att hålla en dörr öppen till något nytt. 🙂 Du som är konstnärligt lagd skulle kunna passa utmärkt på Österlen, som är magiskt för sitt ljus som påminner om det i Skagen. Mitt råd är att du öppnar din dörr ännu mer på glänt så mer ljusplatser kommer in i springan.

  6. Spännande lek du drar igång…jag har dock inte möjlighet att delta, utan får srå brevid och tita på alla blogginlägg med poliser som dyker upp istället 🙂

    Ha det fint där nere i din filmstad!

    Kram Christina

  7. Oj, det var en utmaning som hette duga. Tänk om jag var alert och kunde ut och jaga, men jag har nu några dagar på mig ännu, vad jag kan förstå. Går det inte så behöver jag inte gråta så mycket för det. Då får jag ägna mig åt att glädja mig över andras alster.
    Tack för att du delar med dig av dina finurligheter.
    Kram och trevlig helg.

    • Minst fem dagar. Troligen mer för jag har stora saker på G på onsdag. 🙂
      Jag tror säkert att du/ni löser både det ena och det andra på Wallander/polislistan. Har man väl tagit tronen vill man inte gärna släppa iväg den hur lätt som helst. 🙂 Men det återstår en hel del uppgifter. Helst skulle jag vilja ha vårvärme först, för jag vill varken själv eller att ni fryser under era utomhusturer. För en stund sedan haglade det i ansiktet på mig när jag var ute för att fota inför kommande lekuppgifter. Det var en marig men kul uppgift. Den här gången fick jag ge mig, fast jag var jättenära att lyckas. Nästa gång hoppas jag att det går bättre. Jag är rätt envis när jag bestämt mig för något. Samtidigt har jag/vi kul.
      Kram

    • Du får en poäng för polishund men endast stilpoäng för poliskatt, polistiger, polismotorcykel, polishelikopter. 🙂
      Söndagskram Bosse
      Ps. Nu höll jag på med en annan lekuppgift. Det är det värsta. Jag jobbar med en sak, men kommer på nya varianter under tiden. Undra om det är en flykt från andra viktiga saker. Med åren har jag blivit duktig på att analysera mig själv. 🙂
      Tack för kramarna. Det kan man aldrig få för många av.

  8. Ja, inte blir detta en lätt uppgift. Du är väl otrolig till att utmana näst intill omöjliga saker 😀 Även om jag bor i stan, så ser jag aldrig polishundar. Min f.d. chefs ena son är polis och har en polishund, men chefen är långt hemifrån och sonen umgås jag inte med så där och bor inte här. Du hör, så svårt, men kiunde vart lätt 😉
    Söndagskram

  9. Det här är en skitenkel uppgift igentligen för mig. Vi har en polis i familjen, så det vore lätt att ta dessa bilder men………jag hoppar nog över leken.
    Men det ska bli kul att titta in hos alla bloggare som leker. Så tummen upp för din utmaning.

    Nä nu ska jag ut på plommenad. Sola lyser sådär himmelskt vackert, och himlen är ljusblå och grann.

    Söndagskram från TantGlad som vägrade leka😄

    • Nej nej TantGlad! Du får inte fuska. Det är inte okej att ta smygfoto på en poliskatt. 🙂 Det ska vara polishund. Punkt slut. 😀
      Det sista låter som en biofilm med Goldie Hawn.
      Själv fick jag hålla till godo med en ”hagelskur i ansiktet promenad”. 🙂
      Kram Bosse

      • Haha….Du är rolig du
        Idag fyller en annan kompis år. Det är TantGlad som fyller år. Hela 3 ÅR hihi.

        Nä nu måste jag kila…….Det blir kaffe å tårta…(osynlig tårta o kaffe) i min blogg hihi.

        Buskram från jänta i norr.

  10. Vilka utmaningar och jag som inte är pensionär än:):)….Jag begriper inte hur alla hittar och hinner allt!!!!
    Vi får se vad jag hinner med. Du får i alla fall ha en fin vecka.
    Kram gun

  11. Jag är på G! Och detta är ju en uppgift som kräver de ”där lilla extra”. Jag har ev ett samarbete med stadens skolpolis i morgon. Återstår att se utgången. Men reservplaner finns.
    Jätteroligt är det och envis är jag.
    Kram! Är ännu på fri fot…

    • Då behöver inte Solveig vara orolig längre för att det ska hända dig något därnere. Själv ser jag fram emot ett spännande blogginlägg från Spanien. Reservplaner är alltid A och O.
      Har du tur kommer du undan med fotboja. Det räcker säkert med charm. 🙂
      Kram Bosse

  12. Rackans vilka utmaningar man ska ta sig an för att vara konkurrenskraftig i ditt forum! Får allt se om det är något man kan lyckas med … På benen igen i alla fall, så det skapar ju bättre förutsättningar. Tack för hälsning när den som bäst behövdes!
    Kram Mia

    • Fast man får inte göra några brott för att skaffa sig fototillfällen. 🙂 Varken små eller stora. Inte busringa till polisen och säga att någon har stulit mimosa. 🙂 Inte kräva full utryckning och att det ska vara en poliskvinna som är med och att det är en polishund som kör. Eller tvärtom. 😀
      Kram Bosse
      Ps. Man får vara lite galen den förste februari. 😉

  13. Två och en halv dag har gått. Vad lätt det är att vara domare denna gång. Inte en enda poäng har jag behövt snickra ihop. Tabellen är oförändrad. Hoppas bara inte Ditte sitter inspärrad i ett annat land på S. 🙂 Själv ska jag gå ut och göra en ”regnängel” i trädgården. 🙂 Det får bli regndans istället. Här är rena busvädret.

  14. Jag är på fri fot och har klarat mig bra. Ingen upptäckte mig. Har nog anlag för diskretion! Spänning gillar jag.
    Nu är inkägget publicerat och jag hoppas i varje fall på att slippa både böter och minuspoäng.
    Men jag har varit ärlig…
    Kram!
    Och bonuspoängen lär inte komma till mig.

    • Skönt att veta. 🙂 Jag blev nyfiken på hur den spanska polisen var organiserad. Nu vet jag att det finns tre nivåer. Nationellt, regionalt och kommunalt och att de sistnämnda poliserna endast sysslar med enklare och mindre brott. Med tanke på din insats som gick i riktig Kurt Wallanderanda. 😀 (Han jobbar inte alltid efter alla stelbenta regler.) Du skrev att det inte var tillåtet att fotografera i landet du befinner dig i (du tog alltså risker), var det inte svårt för domaren att godkänna din EGNA bild som säkert inte var lika gammal som hästen. Dessutom var du ärlig och det var en kvinnlig polis och jag har alltid varit svag för fladdrande hästsvansar. 🙂
      9 poäng till Ditte. 🙂

  15. Det ser nog ut att vara färdigt tävlat för min del, hittills har ingenting intresserat den här gamla tanten. Poliser vill jag inte jaga… 🙂
    Kram

  16. Med mycket tur, måste jag säga, så är uppdraget med polistemat avklarat. Jag klarade mig ifrån att bli bötfälld av den snälle polisen, fast han såg inte så värst snäll ut, Kanske hade han bråttom och så kommer det en gammal tant med kameran i högsta hugg. Jag längtar mer och mer efter en modern mobil som jag kan ta bilder med. Då jag blir rik så vet jag vad jag ska köpa. Vi vann fyra lotter häromdagen på våra insända kryss, men bara 40:- i vinst och det räcker inte så långt som till en ny mobil.
    Återstår att se om det blir några poäng. Jag har lagt in några bilder på min blogg.
    Tack för denna annorlunda upplevelse.
    Kram och trevlig dag.

    • Vilken härlig dramatik du bjöd på. 🙂 Vi vann också fyra lotter på insända korsord för några veckor sedan och hade tur att vinna på två av lotterna. Givetvis bara småsummor, men det är alltid kul att vara med. Det är bra att hålla igång hjärncellerna med gymnastik. Någon poäng skramlade du säkert ihop. Du läste väl det finstilta mellan raderna? Att det skulle vara en polisbil med en registreringsskylt med ordet BIL och att polishunden skulle heta ULF? 🙂
      Retas bara. 😉 11 poäng till Wiolettan. 😀

      • Tack för poängen.
        Jag är nog inte så lättskrämd för jag klarade mig ifrån att haja till om det finstilta. Tänkte mest att, ”ja jag gjorde så gott jag kunde”.
        På tal om kryss, så kom det fyra nya lotter med posten idag och kan du förstå inte en endaste liten vinst. Nitar allihop. ”Vinsterna har väl gått till Ystad”, säger mysingen då. Han kanske har rätt.
        Vi fortsätter allt att lösa kryss ändå, hjärngympa behövs då vi inte ägnar oss någon annan motion.
        Ha det bra.
        Kram!

      • Jag önskade att han hade rätt. 🙂 Är det samma tidning ni löser i? Häftigt att ni ”vann” lotter igen. Ibland inbillar jag mig att de har lite koll på vilka namn som de drar. Därför skriver jag alltid Bosse ena gången och Solveigs namn andra gången. Ibland skriver jag andras kompisars namn och adresser och det har hänt att de vunnit.
        Det är både kul och nyttigt. Dessutom trevligt att lösa tillsammans med någon. Jag har verkligen utvecklat min hjärna när det gäller ”korsordsbiten”. De första åren klarade jag bara lite. Aldrig de som hade fler figurer (högre svårighetsgrad) Jag fick tidigt lämna över alla problem till Solveig. Det gör jag fortfarande, men inte lika ofta. Vi klarar ganska ofta av de som har tre figurer. Däremot nästan aldrig de som har fyra eller fem figurer. Där tränar vi ibland, men det är inte många gånger som vi löst allt där och kunnat skicka in. Mitt taktik är alltid att jag först försöker lösa så mycket som möjligt utan att googla eller slå i ordböcker. En bra taktik är att lägga ifrån sig uppgiften. Plötsligt mitt i ett annat sammanhang kan polletten trilla ner.
        Om man löser i samma tidning lär man sig konstruktören/konstruktörernas personliga stil. Flera gånger återkommer samma saker. Ibland bara ”vridna” lite. Kanske tvärtom mot förra gången. Jag märker direkt att det blir svårare om vi köper en annan veckotidning.
        Hoppas du inte har det lika blåsigt som vi har det. Här är sex plusgrader, men vinden är inte att leka med.
        Kram

  17. Börjar bli stressad ;-). Än har du väl inte sagt att tiden snart är ute? Idag när jag kom åkande på spårvägen var det fullt pådrag med polisbilar, brandbilar etc., men jag såg det försent :-(. Jobbar på det som du märker!

    • Nej! Än har det bara gått tre dagar. 🙂 Jag kommer att skriva en kommentar här när det är 24 timmar kvar. Imorgon ska jag lägga in ett helt annat inlägg. Något som jag drömt om att göra någon gång på bloggen. Det kommer att ingå ett foto på ett hotell som du känner väl till. Bättre än vad jag gör. Jag har aldrig varit innanför entrén.
      Vilken osis att du såg det försent. 😦
      Bra att du jobbar på det. Ethel Wallander får ha med sin mobilkamera på löparrundorna. I din stad tror jag det händer många spännande saker, hela dygnet. Tror du fixar bonuspoängen också.

  18. Känner mig i lite tidsnöd… ofrivillig vurpa på isfläck och passande av barnbarn har kommit i vägen, men i morgon… då ska jag försöka 🙂
    Kram

    • Aj du! 😦 Är du som jag? Jag tänker alltid att jag ska skaffa broddar nästa säsong. Det har jag kört med i ungefär tio år. Jag har hört att de nya skomodellerna med ”inbyggda broddar ska vara riktigt bra. Hoppas du inte slog dig ”för mycket”.
      Kram Bosse

      • Jag har ett par Icebug… suveräna på is, men här är och var det vid tillfället barmark med gröna gräsmattor och EN isfläck och den missade jag INTE. Föll med sidan av låret över en bykgryta i koppar… inte skönt! Ett rejält blåmärke (som en stor hand) + att min redan sedan tidigare dåliga axel fick sig en smäll… och en stukad handled…
        och Torsten är lika kass på fotboll som jag 🙂
        Idag ska jag jaga poliser… om jag hinner. Blir eventuellt inkallad som barnvakt till sjuka barnbarn istället. Kanske är det inte meningen att jag ska vara med i den här omgången..
        Kram.

      • Du borde fått en bonuspoäng för att du lyckades hitta ”den enda” isfläcken. Det är så typiskt att man omedvetet kopplar bort eventuella faror när det ser säkert och bra ut. Precis som man ska göra. Det går inte att ständigt ha varningslampan på.
        Inte bra med axeln. Hoppas du kan sova så inte smärtan tar överhand. Jag kan inte somna om jag ligger åt ena hållet. För två år sedan var det andra hållet. Hoppas din stukade handled inte sitter på din dominanta hand.

        Kan du inte skicka med Torsten en av dina kameror? Han kommer lätt att smälta in och polisen kommer inte att notera något skumt. 🙂
        Lite bonus kan du få. (liksom alla som läser detta) Det går bra att spara lekuppdraget till helgen. Mitt stora arbete som jag lagt ner om Henning Mankells första Wallanderbok ska ligga överst i min blogg ett bra tag. 🙂
        Krya på dig kram.

  19. Oj! Du är tuff mot dina deltagare. Jag passar dessvärre. Hinner inte och brukar hoppa över utmaningar även om de i många fall vekar roliga. Mannen utan ansikte har jag läst men det var länge sen. Vi har också en polisbristen som blivit Världskändis. Vet du vem jag tänker på? Knutas så klart. Plöjt Maris böcker på samma sätt som Mankels.
    /P

    • ”Mannen utan ansikte” läste jag om förra veckan. Den håller fortfarande. Tjugofem år efter den gavs ut första gången. 😀 Klart jag vet. Jag har läst alla Maris böcker om Knutas och jag gillar både dem och Gotland. 🙂 Två av böckerna har jag läst på plats. När vi varit på semester på favoritön.

    • Kunde hon inte slå på den för din skull. Du skulle bjudit på en chokladpralin. 🙂 Jag känner sympati för polishundarna som behöver åka på spa mellan varven. Vem skulle inte behöva det.
      Det andra klarade du galant. Synd att de gulliga valparna inte hade ”polisstjärnor” på sig. 🙂
      8 poäng till Sanna. 🙂

  20. Tack Bosse för den roliga uppgiften😀 Nu är jag så klar som jag kan bli. Polishunden blev lika svår som jag trodde😞 Ha en toppendag och solskenskramar från mig ☺️

  21. Vilken rolig utmaning!! Inte varje dag man spanar på polisen 😆 Som jag befarade blev polishunden för svår. Spännande se vad du hittar på nästa gång 😳 Ha en bra dag och varm lekkram 🤗

      • Varsågod! Det är det tänket som jag vill att ni alla ska ha. Jag vill att ni ska ha kul och samtidigt kunna känna en samhörighet med varandra. Ni kan få nya bloggvänner. Sedan är min grundtanke att man ska vara med när det passar och man tycker uppgiften är intressant. 🙂
        Jag väljer just nu mellan fyra olika saker. Men eftersom jag lagt ner många timmar på mitt Kurt Wallanderprojekt kommer det att ligga överst på min blogg ett tag. Det kommer du/ni att ”lära er” under de närmaste månaderna. Jag hoppas många nya personer som delar mitt intresse för Henning Mankells Wallander-serie kommer att hitta till min lilla blogg. 😀
        Mitt eget skrivande lurar dessutom mer och mer i bakgrunden och vill ha min uppmärksamhet. 😉 Det är därför ex. jag inte berättar hur många lekuppgifter som kommer att dyka upp.
        Tack för vinterkramarna.

  22. Sådär… nu är jag klar! Blev inte alls som jag tänkt mig, men det blir inte bättre än så här 🙂
    Hoppas på nya chanser snart!
    Önskar dig en fin helg!
    Kram

    • Jag förstår dina tankar. Märkligt att det inte är mer rörelse runt ett så stort polishus i en storstad, enligt mitt sätt att se det på. Snabbt fick du mig att glömma att jag skulle ha ”domarögon”. Jag drömde mig istället bort till det runda biblioteket. Blev sugen på ostkusten. Njöt av din upptäckarglädje. Häftigt med det gamla tegelhuset inbyggt och fasaden var läcker.
      Det kommer alltid nya chanser. Just nu kan jag inte bestämma mig vilken ”lek” som jag ska bjuda på nästa gång. Mitt Word-arkiv växer hela tiden.
      Tack ska du ha. Helgkram tillbaka.
      5 poäng till Anki. 🙂

  23. Pingback: Koll på bylingen | Min soltrappa

    • Vad gör du här? 🙂 Tidigare har jag kanske varit och tittat i skräpposten 3-5 ggr om året (förutom i november 2015 under min dagliga korsordstävling). Nu har jag varit där massor av gånger sista veckorna och hittat flera utländska kommentarer till mig, som WordPress inte tycker att jag ska godkänna. Det jag blir lite nyfiken på är hur länge som WordPress låter dem ligga där, innan de skickar iväg dem till evigheten. Eftersom jag nästan aldrig slängt manuellt måste det finnas en bestämd inställd tid. Det enda som återstår därefter är ett högt fyrsiffrig tal om att de avvisat.
      Det kan man verkligen säga att jag gjorde. Njöt. 🙂 Jag förstår att du fick träningsvärk. Hoppas du inte glömde att stretcha.
      9 poäng till Sussie. 🙂

      • Du ser.. 🙂
        WordPress orkade inte med min envishet till slut! 😉
        Det fungerar på alla bloggar nu.
        1-0 till mig! 👍
        Tack för mina 9 poäng! 🙂
        Ha en jätte trevlig helg!

      • Hade du ryckt i den söta flätan om hon sagt nej. 🙂 Eller hade hennes kollega ställt upp?
        Bra att det fungerar. Då återgår jag till mina gamla rutiner och håller bara reda på när det lyser rött och anges en siffra för antalet granskande kommentarer.
        Tack! Jag har beställt fint väder för jag har en lååååång lista med saker som jag ska fota inför kommande inlägg.

  24. Bra Bosse, att du har beställt fint väder, hoppas att någon lyssnar och ordnar till det även för oss, inte bara i Ystad. Om det nu är så att vi ska ut och tampas med bilder igen, och inte har jag kunnat köpa en mobil med kamera, som alla verkar ha idag.
    Här småregnar det och blåser.
    Trevlig helg och lycka till.
    Kram!

    • Någonstans blev det fel. Synd att du inte fick solen som jag beställde. 🙂 Egentligen är det bra. Det ska vara dåligt vinterväder i Mossbystrand enligt handlingen i andra Wallanderboken. Men jag ville passa på att ta flera andra bilder också. Jag har skrivit en fusklapp på olika platser. 🙂
      Jag har svårt att bestämma mig för vilken lek det ska bli nästa gång. Det finns många att välja på. 😀
      Nu för tiden finns det många olika mobiler att välja på. En del ”billigare” har ganska bra kameror för att ta ”vanliga” bilder med. Bäst är det att passa på när de har erbjudande. Men visst är det en djungel som man fort kan bli trött av. Viktigast för mig är att träffa på en trevlig försäljare som pratar ”svenska”. Jag syftar på att jag inte fixar en massa tekniska termer. När vi köpte ny TV för några veckor sedan mötte vi en suveränt trevlig man som vi direkt fick förtroende för.

      Fast det är dåligt väder behöver man gå ut minst en gång per dag och få frisk luft och lite motion. Tar man bara på sig rätt kläder och tänker positivt går det bra. Sedan kan man få belöning när man kommer hem. 🙂

      Tack ska du ha!
      Jag önskar dig detsamma.
      Bossekram

  25. Jag är ute i sista minuten. Tyvärr måste jag lämna WO. Jag har inte klarat av uppgifterna den här gången, för jag tror inte du godkänner mitt bidrag. Jag gör mig redo för nästa tävling i stället. Kram

    • Det får aldrig bli ett tungt ok. Denna ”lek” var en spontantanke som jag kom på för att lätta upp mitt gravallvarliga inlägg om mästare på sten. Sedan är jag ju sådan att kommer jag på en sak … 🙂
      Jag tycker definitivt att du ska göra dig redo. Fixar du inte nästa uppgift skulle jag bli förvånad. Gillar du inte den skulle jag bli ännu mer förvånad. 😀
      Kram Bosse

Lämna en kommentar