Ove för en dag

Det är lätt att bli smittad av sina egna lekar. Fortfarande har jag de brandgula glasögonen på mig. Både när jag rör mig i verkliga livet eller som här i gamla fotomappar. Energikramar som Gunilla skrev i sin kommentar, som så bra beskriver färgen som doftar sjuttiotal lång väg …  ❤
Två Ett

… Ändå händer det mig någon gång då och då, att fel glasögon sitter på näsan. Fast jag vet att brillorna slukar energi kan de gråsvarta synfälten klistra sig fast på linsen och irritationen ta över makten. Som när jag först satt vid köksfönstret och såg en kvinna som inte var en brevbärare, stå parkerad tätt intill vår postlåda. När hon mötte min blick såg hon skyldig ut och blev ryckig i ansiktet. Några sekunder senare insåg jag, att jag hade rätt i min fördom. Det var en liten hund hon hade med sig. Raskt så att hunden knappt hann med i svängarna slet kvinnan i kopplet och hunden åkte rutschkana på asfalten, innan den kom in i rätt tempo och bort från mitt synfält i köksfönstret.
Min nyfikenhet tog överhand. I alltför kalla kläder greppade jag kameran, för min intuition var stark, och jag kände mig segersäker trots att jag inte kunde se igenom en hög, stor postlåda som är förankrad i marken.
Bingo. 1-0 till Bosse.
Den portofria leveransen bekräftade mina elaka tankar. Då var den oskyldiga hunden och dess skyldiga matte borta från min gata.

TreFyra

Jäpp! Tack för den illaluktande posthögen.  😦
Jag gissar på att matte väljer ett annat promenadstråk de närmaste veckorna.

Inte blev jag gladare när jag måste hålla uppsikt var jag sätter mina fötter istället för att njuta av trevligare saker. Hundbajs lite överallt. Vissa hundägare tror tydligen att det är okej att låta hunden bajsa i snön för att det kommer ny snö och gömmer godiset. Samma sak varje gång snön försvinner och jag lovar, efter att ha trampat fel, jag sjunger inte på Robbans klassiker. ”Det som göms i snö kommer upp i tö. Pling pling.”

Gott Nytt År. Två månader har snart runnit iväg. När ska de komma och hämta hem resterna av nyåret? Jag var ute tillsammans med andra grannar på vår gata och tittade på fyrverkerierna från hamnen och då såg jag sällskapet som kom gående på vår gata och gick ner till grönområdet med sina raketer. Tre generationer.

FemSex

När jag dyster går vidare ser jag en välfylld papperskorg. Behövs inga ord. Undra om det går ner ett enda skräp till. Om bara viljan finns …

Sju

Jag tror jag tar bilen och …
Åtta

Inte första gången som det parkeras bilar utanför vårt garage. Det gör mig lika sur varje gång. Jag vill inte stöta mig med grannar och deras gäster i onödan. Till saken hör att det är förbjudet att parkera på gatan (finns möjlighet hundra meter bort i backen). Det som stör mig mest är att det blev ett himla rabalder och rättegång när en polisman stod fel med sin bil utanför sin villa två gator härifrån. Jag känner inte mannen. Vet inte hur han ser ut. Men för mig låter det bara som en hämndreaktion från någon som inte gillar mannen eller poliser. Varför skulle han annars åka fast? När ingen annan gjort det under dessa fem år då hundratals bilar har stått fel i vårt närområde (vad jag vet).

Jag minns hur det var på andra sidan staketet. När jag bodde i Umeå och som student fick p-böter på bilrutan. Inte visste jag om att man måste parkera på jämna gatunummer när det var udda veckodatum och tvärtom nästa dygn. Detta skulle jag kunna tänka mig i centrum, men inte i ett villakvarter. En dyr ny erfarenhet som stal en flik på mitt studielån. Men jag gjorde aldrig samma misstag igen.
Nu spyr jag ut gallan i detta ämne när jag ändå har brillorna på mig:
Det skulle inte vara trevligt att köra på en cyklist som inte har ljus på hojen.
Det både cyklas och körs bil mot rött ljus och mot enkelriktat.
Inte sjutton har alla tillstånd som ställer sig på de få parkeringsplatser som ska underlätta för dem som av olika skäl behöver en p-plats på nära håll.
Jag stör mig på mammor som låter sina barn äta av affärens frukter och glassar innan varorna är betalda.
Personer på stranden som helt käckt låter sina engångsgrillar ligga kvar och tror att de gått upp i rök nästa dag.
Inlägget kunde varit ännu längre och skulle gjort fiktiva Ove supernöjd.

Tillkännagivande: Det är många hundägare som passerar utanför min bostad. Många trevliga personer som jag brukar heja på och vissa byter jag några ord med. De är givetvis oskyldiga som de flesta andra hundägare. Jag har själv varit en av de oskyldiga. Fast en gång glömde jag att ha med påsar och det var ytterst pinsamt …

Allt detta hände givetvis inte samma dag. Då hade mitt blodtryck gått i taket. Bäst är det att tänka på trevligare saker och inte fastna i det störande. Det är förmodligen svårt att lära gamla hundar sitta. Jag begär heller inte att hundarna själva ska …

Nio

En ironi som jag älskar. Jag såg skylten utanför ett gatuhus i centrum.

Har jag sagt förresten att jag älskar Ystad?  😀

Tillbaks till ”En man som heter Ove” titeln i detta inlägg. För nu lämnar jag över stafettpinnen till dig. Det är din tur att spy ur dig galla över andras fel. Välkommen att bli ordningspolis Ove för en dag.

Första ordningsregeln: Du ska ta kort själv. Mitt mål är att du ska lämna din bostad. Inte leta i ditt fotoarkiv. Gör denna lekuppgift med glimten i ögat. När du är klar byter du glasögon till de vänliga och medmänskliga igen.

Dags för ÅTTONDE UPPGIFTEN i min lilla lek:
(Stängs klockan 21.00 den 29 februari.)

A. Ta kort på fem AKTUELLA saker som stör dig i din närmiljö och hemort. Se bara upp så du inte råkar illa ut. En del människor som gör fel kan kontra med att göra ännu mer fel om man konfronterar dem. Har du också upptäckt det? Anfall är det bästa försvaret enligt dem.

Bonuspoäng: Om jag kan utse det värsta ”buset” kan det ge någon två extrapoäng. Annars uteblir bonuspoängen.

B. Lägg in ett inlägg med bilderna på din blogg.

C. Skriv därefter en kommentar i detta inlägg. (Du måste göra B före C.)

D: Jag kommer att besöka din blogg. Om du har lämnat en ”blå bloggadress” eller ännu bättre en länk i kommentaren hos mig, kan jag som domare snabbare se ditt blogginlägg. (Mina gamla bloggvänner har jag som favoriter så er kan jag nå.)

E. Du får poäng i mitt svar på din kommentar. Allt från 0-5 poäng. En poäng för varje foto. Eventuellt två poäng till den sak som domaren hade retat sig mest på.

F. Det finns en tabell sist i detta inlägg som jag kontinuerligt ändrar tills uppgiften är stängd. Jag lägger också in en länk till din blogg. (Vill du inte ha med din blogg på länklistan får du ”ryta” till)

G. Du bestämmer själv hur mycket text du vill lägga in till bilderna i ditt blogginlägg. Det är bilderna du får poäng för. Det är okej att ”fösa” in det i ditt ”vanliga” inlägg som du tänkt lägga in.

Denna lek ger dig frisk luft, motion, leklust och hjärngympa. Du kan göra den ensam eller ta med en vän som uppskattar ditt sällskap. Det viktigaste för mig är att du gör det med ett leende på läpparna och har kul. ❤

OBS! Jag vill att du använder egna ”nytagna” bilder med mobil eller kamera. Om du inte hittar allt är det helt okej. Du får poäng efter vad du gör under uppgifterna.

Fast text:
Uppgiftsjakten 2016 kan dyka upp var som helst på min blogg – i vilken kategori som helst. Det är mycket troligt att jag lägger in andra inlägg som hamnar över detta om någon/några dagar. Scrolla ner hit om så är fallet, om du ska lämna ditt bidrag och meddelande.

Fortfarande vet jag inte hur många uppgiftsjakter det blir under året. Ett antal privata frågetecken behöver rätas ut först. Till dess kör jag på som vanligt här på bloggen. Slut på uppslag har jag inte. Hela tiden föds nya tankar.   🙂   Den bloggare som leder när jag slutar får titeln UPPGIFTSMÄSTARE 2016 och en skraplott. Någon annan av de tio högst placerade kommer också att få ett pris.

Lek-Tabell:
1. Wiolettan, 54 p.
2. Eva Rohlén, 53 p.
3. Ditte Akker, 51 p.
4. Gunilla Wahlberg, 49 p.
5. Ethel Hedström, Sussie, 48 p.
7. Anki, Znogge, 45 p.
9. Villa HerbertsKersti, 43 p.

11. Comsi Comsa, 40 p.
12. GunBritt, Sanna, 37 p.
14. Mia,  34 p. 
15. Maria Bromander, 32 p.
16. Gunnel Moberg, 29 p.
17. Gerd Lindblom, Lma, 20 p.
19. Susan Johansson, Tant GladNinnie, 11 p.
22. Ezter, Mickan, Gun Toresson, Primrose, 10 p.
26. Anna Andersson,  4 p.
27. Pia Boman, 3 p.
28. Susie på Stjärnarve, 2 p.
29. Övriga 0 poäng. 🙂

Lila namn = Har gjort aktuell uppgift. Denna färg= Ledare av leken.

Här har du mina lekkompisars bidrag:
http://wiolettan.bloggplatsen.se/2016/02/20/11270474-morgonpromenad-med-ove-mysingen-heter-nagot-annat/
http://enkvinnamittilivet.bloggo.nu/Mitt-bidrag-till-Ove-for-en-dag–/#comments

Det finns en Ove i oss alla


http://tantglad.bloggo.nu/En-dag-som–En-man-som-heter-ove/#comments
http://eva49.bloggo.nu/Saker-jag-retar-mig-pa-i-dag/#comments
http://gunwah.bloggo.nu/Ove-for-en-dag/#comments
http://stjarnarve.blogspot.se/2016/02/allt-mojligt.html
http://akker.blogg.se/2016/february/hur-man-ser-det.html#comment
http://egopyret.blogspot.se/2016/02/bosses-lek-ove.html?showComment=1456134959067#c6055297807396817680
http://gerd-geddfish.blogspot.se/2016/02/min-dag-som-ove-tavling-bosse.html?showComment=1456136227533#c7267471137159923088
http://ankistankar.blogspot.se/2016/02/den-dar-bosse-igen.html?showComment=1456159964257#c3705793934176529078
http://enrosafluga.blogspot.se/2016/02/jag-som-ove.html
http://tittelina.blogspot.se/2016/02/bosses-tavling-ove-for-en-dag.html?showComment=1456241633331#c4830276987658076942

Uppretad


http://kolonilotta1.blogspot.se/2016/02/en-man-som-heter-ove.html?showComment=1456262089568#c8705879947050587002

Ove för en dag…


http://gemsofmylife1.blogspot.se/2016/02/redovisar-uppgift-nr-8-med-oves-glasogon.html#comment-form
http://dammsamlare.blogg.se/2016/february/skrap-spar-efter-manniskor-och-djur-2.html
http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.se/2016/02/med-kansliga-ogon.html?showComment=1456731499486#c2042000106935841149

Detta med att reta sig

Sånt jag retar mig på

 

88 tankar på “Ove för en dag

  1. Men så irriterande! Som hundägare är det en självklarhet att plocka upp efter sig men alla tänker inte så. Dagligen får man se upp med var man sätter sina fötter och det stör mig… Återkommer i ärendet!

    Kram och trevlig lördag!

    • De flesta är skötsamma. Trist när de som inte är det förstör för de andra. Det gäller att komma ihåg var man INTE ska sätta ner skorna. Jag har några sådana ställen att hålla reda på just nu. 🙂
      Du är så välkommen att återkomma i ärendet. 🙂
      Njut du på av ditt lov.
      Kram Bosse

  2. Det finns mycket att reta upp sig på, men nu bor ju jag i skogen och har inte så mycket att bli arg på, så jag får väl ta mig en funderare igen … och återkomma 🙂
    Önskar dig och familjen en fin helg!
    Kram

    • Vaddå Anki. Finns det inte älgar som inte kan högerregeln och svampar som kommer upp för tidigt och inte lyfter på hatten och hälsar? Det är bra att ta sig en funderare. 🙂 Kanske finns det träd som behöver tas ner eller fraktas bort. Bilar som kör alldeles för fort. I städerna en bit bort finns det garanterat ett och annat som man kan reta sig på. På med Ove-brillorna. 😀
      Helgkram.
      Ps. Hoppas ingen missar min nya passning där jag berättar hur länge leken pågår. Hela två helger.

  3. Passade på att klara av denna lekuppgift då vi tog vår morgonpromenad. Det var intressant att se världen och omgivningarna med andra ögon.
    Jag måste då säga att hädanefter blir det svårt att låta bli att ta på mig de extra par ögon, som jag använde idag. Men, det är en träningssak, kanske.
    Tack för en rolig och intressant uppgift.
    Trevlig helg och varm kram till dig.

      • I morse glömde jag mitt rätta jag igen. Om jag skulle ha fått satt in fem nya bilder på fem nya förseelser så skulle det ha gått utmärkt. Jag måste nog till optikern och prova ut rätt glasögon till mig. Eller, så är den ”vanliga Wiolettan” ett minne blott.
        Jag gillar den violettan färgen på Wiol ettan.
        Undrar vad en häger har gjort dig för ont? Jag vet att de kan vara lite elaka.
        Jaha, du ska skriva ett inlägg om det. Får ge mig till tåls då.
        Kram!

      • Det där låter inte bra. Den gamla måste finnas någonstans. 🙂 Ove får inte ta över makten i dina ögon och tankar.
        Jag gillar också den färgen och tyckte den passade bra in på dig. 😀
        Redan när jag skaffade blogg skrev jag en sannberättelse i några delar om en häger som både skrämde mig och var en mördare. Ett tag var jag inne på att lägga in den på Facebook, men där passar den nog inte. Jag har så många texter. Både färdigskrivna och halvskrivna. De bästa texterna vågar jag inte skriva i kåseriform. Bättre att väva in det i något större sammanhang.
        Idag är här sol. Efter laxmiddagen får det bli en promenad någonstans. Jag ska ta med kameran för att försöka fånga saker från min lista på kommande lekar. Vissa saker har gäckat mig flera gånger. När jag inte har med kamera finns de där. Nästa gång är de borta. Precis som en katt och råtta lek. Snart kommer någon att ringa polisen för att de tror att jag är en skummis. Du och jag har en sak gemensam. Vi får med oss våra älskade pusselbitar på våra upptåg. De är inte dumma att ha till hands. ❤
        Söndagskram Bosse

  4. Nu snabbläste jag ditt inlägg då jag Har lite bråttom. Får lösa bättre lite senare.

    Få se om jag får ihop ett inlägg till kvällen. Skriver kommentar isf här i din blogg.

    Kramelikram å hejssvejs

  5. Nog finns det mycket man stör sig på! Lika illa som hundbajs är när de använder påse, men lämnar kvar den sen! Och där vi bodde förut. Hästarna sket på vägen, precis vid vår infart. STORA högar. Men hästbajs måste man inte plocka upp…

    • Där fick du med en sak som också stör mig. Att de plötsligt kan droppa den välfyllda påsen var som helst. Jag läste någonstans om en ”Ove” som blev så sur att han plockade upp påsen och gick och la den i mattes/husses postlåda och skrev en lapp om att ”DU GLÖMDE VISST DEN HÄR.”
      Det sista du skrev var verkligen något i hästväg. 😉

  6. Bor i hyreslägenhet med villaområde på båda sidor. Vi har stora problem med kattor som använder barnens sandlådor till toalett och altanmöblerna som sovplats. Hittar ofta hundbajs
    på grönområdet. Kattorna är ofta fån villorna och bajset från hundägare som bor i villorna.
    Har sett det flera och sagt ifrån men dom bara går utan att kommentera. Kommunen har stolpar med bajspåsar som man kan använda. Det händer att jag ser grannar i hyresområdet göra fel och dom får också en tillsägelse samt ett påpekande om hyresvärdens regler. Det brukar hjälpa eftersom vår fina hyresvärd är noga med allt som stör.
    Nu har jag inte mer att klaga på.
    Han en skön helg
    Kram från Anki och lille Minton

  7. Vi bor i ett område med många hundar. Eftersom hustrun är allergisk så har vi ingen egen. Här är hundägarna exemplariska med att plocka upp efter jyckarna. Skönt eftersom de här stråken delas av många andra som inte har hund.
    Det är inte kul att trampa i lorten men nästan värre när det fastnar tuggummi under sulan.

    • Skönt att läsa att det fungerar hos dig. 🙂 Jag är övertygad om att de flesta sköter sig. Det är de andra slarvisarna som drar ner …
      Tuggummi är också en trist historia. 😦 Struligt att få bort om man inte har något till hands och peta med. Fördelen är att det inte doftar illa. Jag vill gärna slippa att ha blicken hela tiden i marken.
      Hoppas du fixat dina 10 000 steg idag.

    • Hej kollega. 🙂 Trevligt att ha finbesök av en riktig polis. Jag är övertygad om att du har den rätta falkblicken och vet hur allt ska vara, men jag har svårt för att placera dig som en Ove-kvinna. 🙂 🙂 Men jag har haft fel förr. 😉
      Kraaam
      Bosse

  8. Nu har jag varit ute med Ove-brillorna på, passade på när jag ändå skulle in till stan för att handla lite färdkost för tågresan till Helsingfors/Vanda. Sen var jag ju tvungen att att köpa lite tuliaisia (=saker man har med till den man besöker) alltid måste det finnas något spännande i mormors resväska. Nu skall jag packa, tåget går 05.45.
    Kram Lena

    • Jag blir ”renad” om jag inte gör Overollen för ofta. Sedan inser jag att jag mår bäst om jag ser mellan fingrarna. Silar ”små sakerna”. Vissa saker är däremot livsfarliga. Tänker på trafikincidenter.
      Om du har haft samma trista väder som vi haft idag tycker du säkert att det är extra trivsamt att ha det mysigt inomhus. Jag ska förbereda mig nu.
      5 poäng till Eva! 🙂
      Mellokram Bosse

    • Här landade Oves två bonuspoäng. Jag kan meddela att surgubben är riktigt vresig och tycks som vanligt ha missuppfattat allt. Jag har försökt att tala honom till rätta, men han har kört fast och är övertygad om att det är DU som inte satt dit papper. När jag nämnde ordet blogg och lek blev han ännu tjurigare. ”Vad sjutton är blogg? Ett nytt slags tuggummi? Eller ett gammalt från sjuttiotalet?” Tur att han är för oteknisk för att ta sig in på din blogg och lämna en dum kommentar. 😀
      Kram från Bosse som gör så gott jag kan.

    • … Och dina saker retar mig. 🙂 Du ska vara glad för att du har den personligheten. Jag tror att det är bästa sättet att tackla de grå molnen för att få en harmonisk vardag. Sedan ska man inte tåla allt. Absolut inte bli uppäten. 🙂
      5 poäng till Gunilla! 🙂

  9. Det finns mycket att vara arg över. Men just nu har jag inte energi till det. Flunsan tog all energi!!SVAR:Ha ha Jag vet inte om jag snarkar!!! Solen försvann.Men jag har haft en bra dag ändå.. Kram!

    • Det är bra att du spar dina krafter till annat. 🙂 Tog du aldrig sprutan?
      Det är klart att du inte snarkar. Vem gör det? 😉
      Typiskt. Det lyste så vackert på förmiddagen när vi var inne. Lagom tills vi åkte ut gick solen i moln på himlen. Själva fick vi frisk havsluft i våra lungor. Bra att du haft en bra dag ändå.
      Söndagskram Bosse

    • Det tar på krafterna att vara Ove. 🙂 Fem intressanta saker som du tog upp och din vita lögn gillade jag skarpt. 😀
      5 poäng till Kersti! 🙂
      Ps. Som vanligt kan du se att den blå länken till din blogg inte vill umgås med Gunillas ovanför. När jag lägger in din ser allt normalt ut. Undra vad det beror på att det inte blir så på bloggen när jag uppdaterar? Därför kommer lekkompisar som lägger in efter dig att ligga över dig. Sorry!

      • Skumt det är det där med teknik, det blir inte alltid som man vill. Vi får kanske lära oss att leva med det. Tack för poängen och trevlig söndagkväll.

      • Jag tänkte jag måste förklara för dig så du inte tror att jag mobbar dig varje gång som jag lägger dig sist. 🙂 Det var så jag kom på att jag skulle göra när det krånglade första gången. Oförklarligt blev det rätt för någon gång sedan. Den som lever får se.
        Kram

  10. Skulle hata att kliva i hundbajs men trots att vi har haft hund först i 18 år, sen i 16,5 år och nu den senaste i över 4 år så har jag lyckats undvika det. För det första är vi noga med att plocka upp eventuella misslyckade högar på tomten. Hundar gillar inte att ”kacka i eget bo” eller på vägar, gångvägar eller ens stigar utan vill gå ut i naturen och göra ifrån sig. Men rastar man dom aldrig så…… Och visst händer det olyckor ibland, men då får man ta upp efter dom DIREKT!
    På min blogg har jag bara nämnt två saker som jag hatar; Misskötta trädgårdar med en massa skräp liggandes överallt och växthus som är skräpbodar – nästan alla blir det över vintern. Usch!
    KRAM
    Susie

    • Hur har du lyckats undvika att gå i hundbajs. Det har vi gjort många gånger. Jag gillar inte att ständigt behöva titta neråt. Då missar jag en massa spännande saker. Även på perronger kan det ligga hundbajs. Inne i stan lite överallt där man minst anar det.
      Otroligt att de kunnat förstöra det fina växthuset så snabbt, på bara ett par år. De skyller kanske det på att tomtarna haft efterfest. 🙂
      Välkommen till mitt lekgäng.
      2 poäng till Susie på Stjärnarve! 🙂

  11. De saker du tar upp i din ”Ove” retar mig också och det rejält. Mne ofta ser man inte personerna bakom dessa irriterande saker och kan framföra sina synpunkter. Jag gör det gärna då och då, dock med humor.
    Mitt inlägg är klart och Ditte ordningsman tar härmed kväll.
    (Jag kommer att se sista avsnitttet av Kampen om Tungvattnet i kväll på SVT och i den autentiska händelsen som sker i kvällens program var min pappa med och imorgon kommer en artikel om det hela i en svensk tidning som som slutar på n )
    Kram och tack för uppdraget, frisk luft och motion har jag fått.

    • ”Du glömde visst något.” En ironisk replik som vi sagt några gånger när vi sett att personen inte plockat ut någon påse. Det träffar bäst om man gör det med humor och inbakad ironi.
      Då förstår jag att du kommer att sitta klistrad och titta. Vad menar du med slutar på n? Draken, Kvällsposten, Fantomen, Expressen? Aftontidningen? Dagen? En spännande tävling. Jag gissar på Fantomen. 😉
      Jag tänkte avsluta kvällen med att se programmet om Ted Gärdestad som skulle ha fyllt 60 år.
      5 poäng till Ditte! 🙂
      Kram Tandlösa Ove Junior.

    • Tack Gun! Lycka till. Bli bara inte arg på heltid. 🙂 Själv måste jag kontakta tandläkaren. Vilken smäll det blev i munnen, när jag tog ett bett på ett gott äpple för en stund sedan. Det ekade i huvudet och först blev jag förvånad.
      Trista dyra utgifter. 😦
      Kram

  12. Nu du Bosse bus, så finns mitt arga inlägg på plats!
    Skönt att man inte behöver gå omkring med Oves ordningsamma glasögon varje dag 🙂
    Kram

    • Jag var som sagt ute på bloggtur och hamnade mitt i taggtråd och fick tips på hemliga svampställen och fick lära mig nya saker om gräddmjölk. 🙂
      Det är inget att rekommendera. Går åt alldeles för många gram energi varje dygn.
      5 poäng till Anki! 🙂
      Måndagskram Bosse

  13. Var ut en sväng men hittade ingenting att reta upp mig på som går att fotografera, allt ligger snyggt och prydligt under snötäcket! 🙂 Hade fel glasögon, dessutom var det ganska mörkt. Ska (kanske) göra ett nytt försök, har ju lite tid på mig ännu att gnälla över 5 saker… 😦 😦 😦 😦 😦
    Kram

    • Vad skönt det låter. Att gå ut en sväng och inte reta sig på något. Tänk det fick aldrig den fiktiva Ove uppleva under sina sista år i livet. Vem vet. Du hittar kanske Ove-glasögonen senare under veckan. Det är gott om tid kvar. Titta där! Du har redan börjat träna i smyg. Fem sura gubbar. De ser exakt lika sura ut hela kvintetten. 😉
      Kram

  14. Nu ska jag kika in hos dom andra Ovarna ,-))))
    Jättekul var det och nu blev jag nyfiken på boken, varken läst den eller sett den på film, om den finns på film, kan ha förväxlat med hundraåringen som försvann som jag inte heller sett, men boken tänker jag läsa ,-)
    Du är en mästare på att hitta på en massa kul ,-)))
    Ha det fint KRAM Primrose ,-))

  15. Pingback: Uppretad | Lizzyfix

  16. Nu vet jag inte om jag alls får vara med i leken när jag tog på mig Ove-glasögonen utan att gå ut men uppretad blev jag ..en stund hoppas det går över! 🙂
    Tack för leken, KRAM

  17. Hmm Vi har nog en liten OVE i oss alla haha jag är fortfarande arg/ Sur/ bitter haha
    Men det kändes som jag hade en massa att vara sur för..
    och jag missade ju förra då jag var i Italien.. feen det retar jag ju också mig på haha att missa saker jag vill vara med på….
    Men här har du mitt bidrag hoppas det duger….kanske lite mycket 😉
    Sanna
    http://gemsofmylife1.blogspot.se/2016/02/redovisar-uppgift-nr-8-med-oves-glasogon.html

    • Jag gissade på dig när jag scrollade ner och såg att det var bara du kvar från topp tio som inte lekt Ove. Nu ska jag gå in på ditt blogginlägg och återkommer hit om en stund.

      Jag sitter och funderar och fantiserar. Kanske skulle du texta en skylt och skriva HUNDTOALETT. 🙂 Men vänta tills det blir mörkt och ta inte med någon hund ut. Eller. Varför inte låta en av dina fyrfotade vara premiär … nej nu får jag skärpa mig. 😉
      5 poäng till Znogge! 🙂

      • Jag hittade dig via mina favoriter. Din blåa rubrik/titel leder till något engelskt.
        Vilken Film du bjöd på Sanna. Synd att den var på riktigt. Jag önskade hellre att den var fiktiv som Ove-filmen.
        Hoppas allt går bra för dig och att du får experthjälp och god omvårdnad.
        5 poäng till Sanna och en stor BosseKram. 🙂

  18. Kan det vara lite små roligt att gå och försöka fånga skräp på bild. Tydligen för någon måste ju slängt eländet och den någon är ju en spännande människa som troligtvis har mycket intressant att berätta. Jag tycker människor är intressanta men cigarettfimpar och mycket annat kan jag reta mig på alldeles för mycket. Idag var det lite annorlunda. Man får lära sig se på eländet med andra ögon. 😉 Tar inte så mycket energi. Ha det så gott i Skåne. Kram!
    ihttp://dammsamlare.blogg.se/?tmp=563121

  19. Ha, ha.. jag skrattar när jag läser, så härligt skrivet av dig, Bosse! 🙂 Visst skulle jag också vilja leka ”Ove för en dag”, men jag får se om jag orkar med det. Det är nog väldigt jobbigt att vara ”Ove”, tror jag. 🙂

    Tack för skratten i alla fall!

    Kram

  20. Då var leken avslutad. Tack för din medverkan. 🙂

    Jag kan tänka mig denna scen/sekvens i både romanen och filmen om ”En man som heter Ove”.
    Ove befinner sig i en offentlig stor butikslokal där han röjer omkring och gnäller på allt och alla. Plötsligt känner han att magen signalerar om att det är mer än bråttom. Han muttrar om att de medvetet har gömt kundtoaletten. Köer som är i vägen. Allt och alla som råkar befinna sig i närheten är fiender. Till slut är han på plats och har låst dörren och har för säkerhetsskull kontrollerat det tre gånger.
    Ove gör det stora. Han sträcker in en ledig hand i den moderna grunkan för att veva fram papper och inser att …
    Ronja Rövardotters berömda vårvrål skulle i en jämförelse betraktats som en mild viskning.
    Två bonuspoäng till bloggägaren som skrev ”När toalettpapper saknas på offentliga toaletter. Då är goda råd dyra …”

    Nästa lek innehåller möjlighet till fyra bonuspoäng. 2+2. Just nu innehas de av Solveig. Men jag skulle bli förvånad om hon inte blev av med dem.

      • Varsågod. Men det finns alltid en medaljens baksida. Läs vad Ove tyckte om att det (svar på din inlämnade kommentar) inte fanns något toapapper. Han är riktigt uppretad och tror att det är du som är orsaken. Tur att han inte vet vad blogg är för något. Inbillar sig att det är ett tuggummi från … 😉

Lämna en kommentar