Ove för en dag

Det är lätt att bli smittad av sina egna lekar. Fortfarande har jag de brandgula glasögonen på mig. Både när jag rör mig i verkliga livet eller som här i gamla fotomappar. Energikramar som Gunilla skrev i sin kommentar, som så bra beskriver färgen som doftar sjuttiotal lång väg …  ❤
Två Ett

… Ändå händer det mig någon gång då och då, att fel glasögon sitter på näsan. Fast jag vet att brillorna slukar energi kan de gråsvarta synfälten klistra sig fast på linsen och irritationen ta över makten. Som när jag först satt vid köksfönstret och såg en kvinna som inte var en brevbärare, stå parkerad tätt intill vår postlåda. När hon mötte min blick såg hon skyldig ut och blev ryckig i ansiktet. Några sekunder senare insåg jag, att jag hade rätt i min fördom. Det var en liten hund hon hade med sig. Raskt så att hunden knappt hann med i svängarna slet kvinnan i kopplet och hunden åkte rutschkana på asfalten, innan den kom in i rätt tempo och bort från mitt synfält i köksfönstret.
Min nyfikenhet tog överhand. I alltför kalla kläder greppade jag kameran, för min intuition var stark, och jag kände mig segersäker trots att jag inte kunde se igenom en hög, stor postlåda som är förankrad i marken.
Bingo. 1-0 till Bosse.
Den portofria leveransen bekräftade mina elaka tankar. Då var den oskyldiga hunden och dess skyldiga matte borta från min gata.

TreFyra

Jäpp! Tack för den illaluktande posthögen.  😦
Jag gissar på att matte väljer ett annat promenadstråk de närmaste veckorna.

Inte blev jag gladare när jag måste hålla uppsikt var jag sätter mina fötter istället för att njuta av trevligare saker. Hundbajs lite överallt. Vissa hundägare tror tydligen att det är okej att låta hunden bajsa i snön för att det kommer ny snö och gömmer godiset. Samma sak varje gång snön försvinner och jag lovar, efter att ha trampat fel, jag sjunger inte på Robbans klassiker. ”Det som göms i snö kommer upp i tö. Pling pling.”

Gott Nytt År. Två månader har snart runnit iväg. När ska de komma och hämta hem resterna av nyåret? Jag var ute tillsammans med andra grannar på vår gata och tittade på fyrverkerierna från hamnen och då såg jag sällskapet som kom gående på vår gata och gick ner till grönområdet med sina raketer. Tre generationer.

FemSex

När jag dyster går vidare ser jag en välfylld papperskorg. Behövs inga ord. Undra om det går ner ett enda skräp till. Om bara viljan finns …

Sju

Jag tror jag tar bilen och …
Åtta

Inte första gången som det parkeras bilar utanför vårt garage. Det gör mig lika sur varje gång. Jag vill inte stöta mig med grannar och deras gäster i onödan. Till saken hör att det är förbjudet att parkera på gatan (finns möjlighet hundra meter bort i backen). Det som stör mig mest är att det blev ett himla rabalder och rättegång när en polisman stod fel med sin bil utanför sin villa två gator härifrån. Jag känner inte mannen. Vet inte hur han ser ut. Men för mig låter det bara som en hämndreaktion från någon som inte gillar mannen eller poliser. Varför skulle han annars åka fast? När ingen annan gjort det under dessa fem år då hundratals bilar har stått fel i vårt närområde (vad jag vet).

Jag minns hur det var på andra sidan staketet. När jag bodde i Umeå och som student fick p-böter på bilrutan. Inte visste jag om att man måste parkera på jämna gatunummer när det var udda veckodatum och tvärtom nästa dygn. Detta skulle jag kunna tänka mig i centrum, men inte i ett villakvarter. En dyr ny erfarenhet som stal en flik på mitt studielån. Men jag gjorde aldrig samma misstag igen.
Nu spyr jag ut gallan i detta ämne när jag ändå har brillorna på mig:
Det skulle inte vara trevligt att köra på en cyklist som inte har ljus på hojen.
Det både cyklas och körs bil mot rött ljus och mot enkelriktat.
Inte sjutton har alla tillstånd som ställer sig på de få parkeringsplatser som ska underlätta för dem som av olika skäl behöver en p-plats på nära håll.
Jag stör mig på mammor som låter sina barn äta av affärens frukter och glassar innan varorna är betalda.
Personer på stranden som helt käckt låter sina engångsgrillar ligga kvar och tror att de gått upp i rök nästa dag.
Inlägget kunde varit ännu längre och skulle gjort fiktiva Ove supernöjd.

Tillkännagivande: Det är många hundägare som passerar utanför min bostad. Många trevliga personer som jag brukar heja på och vissa byter jag några ord med. De är givetvis oskyldiga som de flesta andra hundägare. Jag har själv varit en av de oskyldiga. Fast en gång glömde jag att ha med påsar och det var ytterst pinsamt …

Allt detta hände givetvis inte samma dag. Då hade mitt blodtryck gått i taket. Bäst är det att tänka på trevligare saker och inte fastna i det störande. Det är förmodligen svårt att lära gamla hundar sitta. Jag begär heller inte att hundarna själva ska …

Nio

En ironi som jag älskar. Jag såg skylten utanför ett gatuhus i centrum.

Har jag sagt förresten att jag älskar Ystad?  😀

Tillbaks till ”En man som heter Ove” titeln i detta inlägg. För nu lämnar jag över stafettpinnen till dig. Det är din tur att spy ur dig galla över andras fel. Välkommen att bli ordningspolis Ove för en dag.

Första ordningsregeln: Du ska ta kort själv. Mitt mål är att du ska lämna din bostad. Inte leta i ditt fotoarkiv. Gör denna lekuppgift med glimten i ögat. När du är klar byter du glasögon till de vänliga och medmänskliga igen.

Dags för ÅTTONDE UPPGIFTEN i min lilla lek:
(Stängs klockan 21.00 den 29 februari.)

A. Ta kort på fem AKTUELLA saker som stör dig i din närmiljö och hemort. Se bara upp så du inte råkar illa ut. En del människor som gör fel kan kontra med att göra ännu mer fel om man konfronterar dem. Har du också upptäckt det? Anfall är det bästa försvaret enligt dem.

Bonuspoäng: Om jag kan utse det värsta ”buset” kan det ge någon två extrapoäng. Annars uteblir bonuspoängen.

B. Lägg in ett inlägg med bilderna på din blogg.

C. Skriv därefter en kommentar i detta inlägg. (Du måste göra B före C.)

D: Jag kommer att besöka din blogg. Om du har lämnat en ”blå bloggadress” eller ännu bättre en länk i kommentaren hos mig, kan jag som domare snabbare se ditt blogginlägg. (Mina gamla bloggvänner har jag som favoriter så er kan jag nå.)

E. Du får poäng i mitt svar på din kommentar. Allt från 0-5 poäng. En poäng för varje foto. Eventuellt två poäng till den sak som domaren hade retat sig mest på.

F. Det finns en tabell sist i detta inlägg som jag kontinuerligt ändrar tills uppgiften är stängd. Jag lägger också in en länk till din blogg. (Vill du inte ha med din blogg på länklistan får du ”ryta” till)

G. Du bestämmer själv hur mycket text du vill lägga in till bilderna i ditt blogginlägg. Det är bilderna du får poäng för. Det är okej att ”fösa” in det i ditt ”vanliga” inlägg som du tänkt lägga in.

Denna lek ger dig frisk luft, motion, leklust och hjärngympa. Du kan göra den ensam eller ta med en vän som uppskattar ditt sällskap. Det viktigaste för mig är att du gör det med ett leende på läpparna och har kul. ❤

OBS! Jag vill att du använder egna ”nytagna” bilder med mobil eller kamera. Om du inte hittar allt är det helt okej. Du får poäng efter vad du gör under uppgifterna.

Fast text:
Uppgiftsjakten 2016 kan dyka upp var som helst på min blogg – i vilken kategori som helst. Det är mycket troligt att jag lägger in andra inlägg som hamnar över detta om någon/några dagar. Scrolla ner hit om så är fallet, om du ska lämna ditt bidrag och meddelande.

Fortfarande vet jag inte hur många uppgiftsjakter det blir under året. Ett antal privata frågetecken behöver rätas ut först. Till dess kör jag på som vanligt här på bloggen. Slut på uppslag har jag inte. Hela tiden föds nya tankar.   🙂   Den bloggare som leder när jag slutar får titeln UPPGIFTSMÄSTARE 2016 och en skraplott. Någon annan av de tio högst placerade kommer också att få ett pris.

Lek-Tabell:
1. Wiolettan, 54 p.
2. Eva Rohlén, 53 p.
3. Ditte Akker, 51 p.
4. Gunilla Wahlberg, 49 p.
5. Ethel Hedström, Sussie, 48 p.
7. Anki, Znogge, 45 p.
9. Villa HerbertsKersti, 43 p.

11. Comsi Comsa, 40 p.
12. GunBritt, Sanna, 37 p.
14. Mia,  34 p. 
15. Maria Bromander, 32 p.
16. Gunnel Moberg, 29 p.
17. Gerd Lindblom, Lma, 20 p.
19. Susan Johansson, Tant GladNinnie, 11 p.
22. Ezter, Mickan, Gun Toresson, Primrose, 10 p.
26. Anna Andersson,  4 p.
27. Pia Boman, 3 p.
28. Susie på Stjärnarve, 2 p.
29. Övriga 0 poäng. 🙂

Lila namn = Har gjort aktuell uppgift. Denna färg= Ledare av leken.

Här har du mina lekkompisars bidrag:
http://wiolettan.bloggplatsen.se/2016/02/20/11270474-morgonpromenad-med-ove-mysingen-heter-nagot-annat/
http://enkvinnamittilivet.bloggo.nu/Mitt-bidrag-till-Ove-for-en-dag–/#comments

Det finns en Ove i oss alla


http://tantglad.bloggo.nu/En-dag-som–En-man-som-heter-ove/#comments
http://eva49.bloggo.nu/Saker-jag-retar-mig-pa-i-dag/#comments
http://gunwah.bloggo.nu/Ove-for-en-dag/#comments
http://stjarnarve.blogspot.se/2016/02/allt-mojligt.html
http://akker.blogg.se/2016/february/hur-man-ser-det.html#comment
http://egopyret.blogspot.se/2016/02/bosses-lek-ove.html?showComment=1456134959067#c6055297807396817680
http://gerd-geddfish.blogspot.se/2016/02/min-dag-som-ove-tavling-bosse.html?showComment=1456136227533#c7267471137159923088
http://ankistankar.blogspot.se/2016/02/den-dar-bosse-igen.html?showComment=1456159964257#c3705793934176529078
http://enrosafluga.blogspot.se/2016/02/jag-som-ove.html
http://tittelina.blogspot.se/2016/02/bosses-tavling-ove-for-en-dag.html?showComment=1456241633331#c4830276987658076942

Uppretad


http://kolonilotta1.blogspot.se/2016/02/en-man-som-heter-ove.html?showComment=1456262089568#c8705879947050587002

Ove för en dag…


http://gemsofmylife1.blogspot.se/2016/02/redovisar-uppgift-nr-8-med-oves-glasogon.html#comment-form
http://dammsamlare.blogg.se/2016/february/skrap-spar-efter-manniskor-och-djur-2.html
http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.se/2016/02/med-kansliga-ogon.html?showComment=1456731499486#c2042000106935841149

Detta med att reta sig

Sånt jag retar mig på