En eller flera för mycket?

Det stod i tidningen att fyra ska bli fem i Ystad. I mars öppnar en ny glasögonbutik. Vi har sedan tidigare Synsam, Specsavers optik, Synoptik och Ystad optik som öppnade för ett år sedan. Snart kommer optikerkedjan Smarteyes. Ingen tycks var rädda för konkurrensen eftersom glasögon har blivit en modetrend och en accessoar. Själv saknar jag affärerna som hade verksamhet i butikerna tidigare. Helst den mysiga ”Levande hem” på Stortorget 1, som det doftade så härligt i när jag öppnade dörren och klev in. Kvinnan var jättetrevlig. Många fina saker i utbudet.  🙂

Undra om jag inte behöver göra ett besök snart på Specsavers. Förr trodde jag att jag var klyftig. Nu kan jag inte se skillnad på en citron och en …  😉

DSC_39830012

36 tankar på “En eller flera för mycket?

  1. Glasögonbutiker poppar upp som svampar ur jorden. Om det är en citron på din bild så förstår jag att jag också måste beställa tid för synundersökning inom det snaraste. Kram

    • Det blir en aning enformigt med dem och alla mäklarfirmor. Helst när de får en extra attraktiv butiksyta där det tidigare funnit en trevlig butik. Inte så kul för turister att upptäcka heller. Jag är själv rätt allergisk mot de flesta kedjor. När jag kommer till en ny ort eller land vill jag inte se samma butiker som hemma. 😦
      Det är klart att det är en citron. Eller kanske en melon. Bäst du ringer imorgon Gunnel. 😀
      Kram Bosse

  2. Jag tycker mig skymta ordet citron, det tar jag fasta på. Det är inte alla apelsiner som ser ut som apelsiner, men smaken, den tar då inte jag miste på för till det behöver jag inte ögonens hjälp.
    Optiker och apotek, såna finns det rätt många av här hos oss också. Förr fanns det ett apotek, inget urval och långa körer, nu finns det en uppsjö och i många av dom kan man gå direkt till kassan.
    Trevlig kväll och varm kram till dig ifrån den ”gröna wiolen”.

    • Man ska vara glad så länge man får ha smaksinnet kvar. 🙂
      Olika varianter av apotek har vuxit upp som ogräs de sista åren. Ett problem är ibland när vi spetsat in oss på något erbjudande och sedan på plats i stan inte kommit på i vilken av alla butiker det gällde. Det är bra när det finns både en vanlig kassa och kassa för recept. 🙂 Så har vi också på det ställe som vi går till oftast.
      Tack ska du ha. Kram Bosse

  3. Även i min lilla stad finns det många glasögonaffärer… ibland undrar man hur det kan gå för så många affärer i en liten stad.
    Tror att jag får beställa tid hos min optiker för jag tycker det står citron:)…
    Önskar dig en trevlig kväll.
    Kram gun

  4. Ja, du Bosse…jag har glasögon…relativt nya och ser bra (zebra) med dem! 🙂 Det står tydligt citron på frukten, men det är en apelsin!? 🙂 Något är ju galet!
    ”Levande hem” – en butik som jag älskade att gå in i då vi besökte Ystad, samt den underbara blomsterbutiken som låg en bit därifrån. Lite danskinspirerad. Ingen av butikerna är som sagt kvar. 😦
    Kram, Gunilla

  5. Va citron? Vilken tur att jag har en tid hos ögonläkaren när jag är hemma igen. Kanske vi inte har fel på ögonen ändå för jag vill minnas att citron heter limón på spanska,
    Lite tråkigt när kedjorna tar över och vart man än kommer så är det samma utbud. Tack och lov så hittar jag lite guldkorn i GBG och Alingsås ännu. 😉
    Kram Lena

    • Du har spanskkunskaper. 🙂 De kanske du kan ha nytta av vid västkusten. Hoppas du har det trevligt och inte får med dig några bacillusker med hem denna gången.
      I Alingsås finns många fik att välja på. I Gbg är Ahlströms ett av mina gamla favoriter.
      Kram Bosse

  6. Tänk så mycket ljusare och finare världen blir när folk som skaffar glasögon kan se bra ut 😉
    Här i Svedala har vi överskott på pizzerior, men ingen av dem bakar riktigt goda pizzor..
    Det är trivsamt med ett varierande utbud av småbutiker istället för en massa upprepningar och köpcenter överallt. … Ät ni din cipelsin 😉 och ha sedan en fortsatt fin torsdag!

    Kram

  7. Vi har bara en optiker. Där var jag i november, därför vet jag att jag ser bra, så denna brandgula (!) frukt är ingen citron. Tror bus-Bosse bytt etikett 😉

  8. Bosse! Det ser ut som om din spanska, ekologiska, citron inte alls är en citron. Ser ut som om det ekologiska i citronen blivit en mandarin. Förvandlad liksom! (Bus!!!!)
    Men jag vet inte om du blir klokare av dessa glasögonbutiker. Kanske ska du beställa nya glasögon via internet så slipper du välja butik i Ystad.
    Stor citronkram, utan att den är sur.

    • Finns det etiketter på all frukt i Spanien? Jag är trött på alla på äpplen. Alltför ofta missar jag att ta bort dem och de är så sega … 😉 På clementinerna i denna sista påse fanns bara den här etiketten. Det var Jennifer som upptäckte den. Så jag har inte fejkat. Antagligen någon i butiken som skojat till det.
      Jag har inte vågat mig på Internet. Måste ju ända först ha den aktuella synskärpan. För några veckor sedan var jag och gjorde synundersökning och köpte både glasögon för att läsa och för att köra bil. Nästan all ”dålig” syn har kommit tillbaka när det gäller det sistnämnda. Därför kan jag lätt glömma att ta på/med glasögon. På tal om glasögon. I nästa lekuppgift ska du/ni ta på er en viss sorts brillor. 😉
      Kram

  9. Jag putsade mina glasögon och kom fram till att det inte är en citron du har på bilden! Någon har behagat skämta … undrar SÅÅ vem det kan vara???
    Glasögon är en dyr vara men om det finns många som konkurrerar så kanske det går att göra en bra affär. Jag borde .. men …

    Surt sa räven om rönnbären och samma säger jag om citron .. som frukt man äter alltså!

    Slutsvamlat nu .. Ha det gott och en kram på kvällskvisten!

    • Jag är oskyldig som ett fromt lamm. 🙂 Det var Jennifer som upptäckte det och började skratta. På de andra ”kompisarna” i fruktfatet fanns inga etiketter. Antagligen någon i butiken som busat.
      Visst är det dyrt, men låter billigt vid erbjudanden. Sedan tillkommer än det ena och än det andra. 😦 Men det är viktigt att se bra ut. 😉
      Citron äter jag inte bara rakt av, men jag pressar det gärna över vissa rätter och sallader.
      Helgkram Bosse

  10. Inne i staden finns massor med optiker – nästan en i varje kvarter … jag har glasögon, men ser utan dem på näsan att detta är ingen citron… och är det en citron så är det en konstig citron, men kan vara bra ändå 🙂
    Go´nattkram

    • Trist när de finns i varje kvarter. Likadant när Citronkedjor dyker upp i varje korsning. Fort går det också. I måndags öppnade ”Suroteket”, i tisdags ”Citroriet”, i onsdags ”Citro Donalds” där de gjorde reklam för nyttiga citronburgare med svampfyllning och igår till min stora häpnad ”Citronresor” där kan kunde beställa enkelresor till Citronländer. Vad kommer att dyka upp idag? Jag blir nästan sur som en … 😀 Nej, nu ska jag ta en glad clementin till fika.
      Helgkram Bosse

  11. Ja, optiker finns det gott om numera och även grannhålorna kan ståta med var sin. Mäklare finns det en uppsjö av och i ärlighetens namn kan jag inte förstå att det finns säljuppdrag till alla. Men arvodena är inga vänskapspriser så förmodligen går det väl runt!

    Bra att du så att det var en citrusfrukt i alla fall 😉

    Kram

  12. Konkurrensen är dock tuff. Men det tjänar ju vi på som kunder. Bästa dealen för mig var när jag bytte glasögon senast och fick ett par solglasögon med synkorrektion. Bästa jag har haft.Förut har jag bara haft sådana som jag kan sätta ovanpå de vanliga glasögonen.

  13. Har du klistrat på ett citronmärke på den där orange saken, din luring!!!!
    Jag går till optiker och provar ut synen och sen beställer jag på nätet, det bästa jag gjort i min glasögonkarriär som sträcker sig över många decennier! Bra priser också! Men det är samma här, det finns inte lika matvaruaffärer som det finns glasögonshoppar! Otroligt!
    Kramar

    • Jag är alltid oskyldig Aggie! 🙂 Antingen någon i Spanien eller i affären som har humor.
      Ångrar mig. Så borde jag ex. gjort förra månaden. Fast vågar jag? Berättar du sanningen eller säger du att du ska fundera några dagar på vilka glasögon du ska välja? Hur gör du med inställningar? Varje gång som jag bytt har jag alltid fått gå tillbaka och ändra efter några dagar. Skavt, suttit löst. Ställer de upp på det om man inte köpt glasögonen där?
      Trist utveckling. Helst när de tar över butiker som ligger bra till centralt och där det funnits trevliga saker tidigare. 😦

  14. Citrusfrukter är mina favoriter oavsett märken 😉 Har du provat söta citroner? Vi har en liten fruktaffär där de finns. Söta och goda 🍋 Ha en fin helg! Varm citruskram 🍋🍊

    • Det var något nytt. Lät mycket spännande. Måste jag prova någon gång. Är det i samma ”braiga” affär som Gunilla köper hallonbollar? 🙂 Den lilla fruktaffären skulle legat närmre mig. Är färgen mer rödaktig på de söta citronerna?
      Tack ska du.
      Kram Bosse

  15. De räknar kanske med att vi alla kommer att behöva glasögon i någon form nu när alla stirrar på skärmar i allt större utsträckning? 😉 Men jag måste säga att jag är trött på att se stadskärnor där de stora kedjorna tar över hela affärslivet. Det blir samma överallt och det unika och genuina försvinner när fastighetsbolagen tar ut höga hyror för sina butikslokaler så att bara kedjor har råd att etablera sig. För att inte tala om alla shoppingcenter… de ser alla likadana ut. En trist utveckling tycker jag.

    En väldigt solbränd citron det där. 😉

    Ta hand om er och ha en fin helg!

    Kram Lotta

Lämna en kommentar