Dags att radera

2007

Vi blev med digitalkamera våren 2007. Orsaken var att vi skulle börja leka på Tradera. Då tog jag mest närbilder på prylar med den nya kameran och använde den gamla trogna kameran för privatlivet. Bilder som hamnade i blå tjusiga album.

Många tusentals bilder har det blivit genom åren. Jag tänkte under hösten göra en inventering av samlingen. Orsaken är att hitta ett fungerande förvaringssystem för framtiden. De sista åren har jag svämmats över av mina egna kort. För ett tag sedan köpte jag ett nytt externt minne för sysslan. Samtidigt ska jag göra mig av med flera hundratals bilder på vägen. Det kommer att bli en nostalgisk och trevlig sysselsättning. Eller jag kommer jag att ”drunkna”? 🙂

Engelholmsspelen

Den här bilden tröttnar jag aldrig att se på. Jag kallar den för en ögonblicksbild. Fast det bara var Jennifers hopp som jag ville föreviga fick jag med annat helt gratis. Sekvenser som jag kan studera och fantisera vidare om.

Dags för TJUGOTREDJE UPPGIFTEN i min lilla lek:
(Stängs klockan 20.00 söndagen den 28 augusti)

Ibland går det att göra tvärtom. Planera och söka sig till platser där det är rörelse och där det händer lite av varje.

Fem saker

För två dagar sedan tog jag denna bild innan vår söndagspromenad. Hade jag haft tid och väntat en stund skulle jag på samma plats med tur och tålamod fått med fler poänggivande saker. För det passerade både en husbil och en motorcykel strax efter det att jag knäppte bilden. Nu blev det på denna bild; färja, tåg, bil, cykel och taxi.

Här kommer en lista på 25 st ”fortskaffningsmedel” som ger dig en poäng var – om de finns med på samma foto som DU tagit under dessa dagar som leken är öppen.

Airboard/Hoverboard, Ambulans, Barnvagn, Bil, Båt, Brandbil (Räddningstjänst), Buss, Cykel, Firmabil, Flygplan, Färja, Helikopter, Husbil, Bil+Husvagn, Lastbil, Moped, Motorcykel, Polisbil, Postbil, Segway, Spårvagn, Sulky, Tandemcykel, Taxi, Tåg.

Regler:
Du som deltar ska ta bilden under den tid som lekuppgiften är aktiv. Inget fejkande i något program. Ingen arkivbild. Inga nätbilder. Inget kollage. Inget lånande från andra. Inga beställda fordon/personer till just den platsen. Det enda tillåtna är att trycka på skärpa i redigeringsprogrammet.

A: Du lägger in EN bild på bloggen när det gäller denna deluppgift.

B: Bild två. Du tar en selfie på dig själv där du försöker se så arg ut som möjligt. (Detta är Tant Glads briljanta idé som jag lånar av henne.)

C: Du skriver i din kommentar hos mig under detta blogginlägg vilka poäng som du vill ha, när det gäller första bilden. (Annars blir det för svårt och omständigt för mig att leta runt.) Givetvis ska vi ”alla” tydligt kunna se alternativen på bilden.
Ex. Jag vill ha fem poäng för BIL, TAXI, SPÅRVAGN, MOPED och POLISBIL.

D: Jag delar ut poäng och redovisar en ny tabell i nästa lekmoment.

Maxpoäng:
25+5+3= 33 poäng. (De tre sista är bonuspoäng för den som jag tycker ser låtsasargast ut)

Ps. Jag vet att det inte finns ex. spårvagn överallt. Detta är ett smörgåsbord med kända och mindre kända ”rätter” där du inte ska satsa på maxpoäng utan ”leka med kameran” och försöka få så många av alternativen som möjligt på samma kort. Ds.

LYCKA TILL!

Fast text:
Uppgiftsjakten 2016 kan dyka upp var som helst på min blogg – i vilken kategori som helst. Det är mycket troligt att jag lägger in andra inlägg som hamnar över detta om någon/några dagar. Scrolla ner hit om så är fallet, om du ska lämna ditt bidrag.

Jag kommer att lägga in 30 lekuppgifter. Finaluppgiften dyker upp i slutet av oktober. Den bloggare som leder när jag slutar får titeln UPPGIFTSMÄSTARE 2016 och en skraplott. Någon annan av de tio högst placerade kommer också att få ett pris. (Jag lottar.) Det betyder med andra ord att den som kommer ex. tia kan bli miljonär och den som får titeln kan bli utan miljonen. Fru Fortuna sköter den biten. ❤

Lek-Tabell: (Efter 22 uppgifter)
1. Ditte Akker, 233 p. 😦
2. Eva Rohlén,  221 p. 😦
2. Znogge, 221 p. 😦

4. Wiolettan, 210 p. 😦
5. Gunilla Wahlberg, 199 p. 😦
6. Villa Herberts, 183 p. 😦
7. Anki, 175 p. 😦
8. Ethel Hedström, 166 p. 😦
9. Primrose, 151 p. 😦
10. Comsi Comsa, 145 p. 😦

11. Mia J, 132 p.
12. Maria Bromander, 126 p. 😦
12. Lma, 126 p. 😦
14. Gun Britt Söderström, 114 p.
15. Kicki Olsson, 87 p. 😦
16. Sanna, 82 p.
17. Kersti, 77 p.
18. Gunnel Moberg, 53 p.
19. Sussie, 48 p.
20. Tant Glad, 46 p. 😦

21. Gun Toresson, 38 p.
22. Gerd Lindblom, 37 p.
23. Anne, 28 p.
24. Ninni, 19 p.
25. Ezter 17 p.
26. Annika Sohlin, 12 p.
27. Susan Johansson, 11 p.
28. Mickan, 10 p.
29. Susie på Stjärnarve, 9 p.
30. Minton, Katarina, 7 p.
32. Åsa H, 6 p.
33. Kerstin, 5 p.
34. Anna Andersson, Skåningen, Jennifer, Gunilla J, RosMarie, 4 p.
39. Pia Boman, 3 p.
40. Övriga 0 poäng.

Missa inte att gå in på mina lekkompisars blogginlägg:
– Det är alltid de som står för underhållningen.
http://tantglad.bloggo.nu/Arga-leken-borjar-NU/#comments
https://tittelina.blogspot.se/2016/08/bosses-bloggtavling-om-fordon.html?showComment=1472053251826#c2386248902971705033
http://enrosafluga.blogspot.se/2016/08/bosses-tjugotredje-uppgift.html#comment-form
https://egopyret.blogspot.se/2016/08/bosses-lek-23.html?showComment=1472302325837#c8173785581740321090
http://dammsamlare.blogg.se/2016/august/bosses-lek-2.html
https://znogge.wordpress.com/2016/08/27/sa-att-det-rok-ur-oronen/#comment-200053
http://kicki-olsson-58.bloggo.nu/I-dag/#comments
http://wiolettan.bloggplatsen.se/2016/08/28/11357225-fortskaffningsmedel/
http://gunwah.bloggo.nu/Bosse-lek/#comments
https://ankistankar.blogspot.se/2016/08/en-del-ar-pokemonjagare.html?showComment=1472451940387#c7165533886770896545
http://eva49.bloggo.nu/Lekdags-/#comments
http://akker.blogg.se/2016/august/i-rorelse.html#comment
https://villaherbert.wordpress.com/2016/08/28/ogonblick-och-ilska/comment-page-1/#comment-1056
https://lma7.wordpress.com/2016/08/28/bosse-lek-23/comment-page-1/#comment-13185

 

 

65 thoughts on “Dags att radera

    • Mina tre stora är heller inte fulla, men det ska bli trevligt att organisera om det. Dessutom tänker jag att även externminne kan krascha förr eller senare.
      Egentligen är jag bra på sysslan, men har slarvat sista åren. Fotoböcker låter intressant. 🙂

  1. Men så kul…..Haha…..ska ta en argbild och en ögonblicksbild. Hade en ögonblicksbild på instagram tagen idag. Men tror inte den håller måttet haha.

    Jag är med. Inlägg kommer😁👍

    Lekkram från TantGlad

  2. Lite skrämmande rubrik, jag hajade till, vad är detta? Radera, radera vad då? Inte bloggen väl?
    Men som tur är så fick jag svaret och det var inte så farligt. Fast jobbigt att rensa ibland bilder, tycker jag. Så jag säger lycka till.
    Tävlingen, ´du är påhittig du. Kommer jag bara ut så kanske det kan bli någon bild. Men, tyvärr så kan jag ju inte skicka mysingen, vilket jag har kunnat nu i dagarna med att handla och sånt. Att se arg ut, det är inte lätt. Ska lägga mig i hårdträning eller hoppa just den delen.
    Hon är klurig Tant Glad.
    Kram till dig.

    • Precis när jag skulle skicka iväg inlägget noterade jag, att jag glömt skriva rubrik. Då blev det något snabbt. 🙂 Jag är rädd att mitt ”vanligaste” externminne ska lägga av. Därför köpte jag ett nytt. Passar bra att ha bara bilder på det och göra det lite mer överskådligt med tema och år. Med dagens teknik knäpper jag ofta flera bilder på samma sak/föremål för att kunna ha att välja på. Sedan slänger jag inte de som blir över. Nu ska jag försöka skärpa mig med den saken. 🙂 Först måste jag bli lite piggare även inomhus. Det går trögt på den fronten.
      Tant Glad är härlig och påhittig.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  3. Att radera bilder är klurigt, men jag gör det då och då. Det är ju många bilde man sparar och inte så ofta jag tittar på de digitala bilderna. Däremot tittar jag mer på gamla fotoalbum.
    Jag har en extern hårddisk där mycket kan lagras och där en del finns.
    Lycka till med rensningen.
    Jag ska ge mig ut och både träna ilska och försöka fånga många fordon samtidigt. Kul uppgift och det krävs lite tålamod. Kan jag behöva träna upp….
    Återkommer när jag är klar.
    kram!

    • Det är alldeles för lätt att ta kort och frestelsen att ta flera knäppningar på samma motiv gör att ”samlingen” snabbt växer. Lika kul är inte att slänga dem direkt när man bestämt sig för en bild. Det gör jag en annan dag, brukar jag tänka. 🙂 Det är mysigt att titta i hederliga gamla album. Jag tänkte gå igenom alla till hösten. Det gjorde jag alltid med tjejerna varje höst när de var yngre. De älskade det.
      Jag bestämde mig för den uppgiften för länge sedan och blev nyfiken på hur många ”fordon” det skulle kunna gå att få med på samma bild.
      Du är välkommen tillbaka. 🙂
      Kram Bosse

  4. Hejsan Bosse. Min uppgift är klar. Tyvärr var det inte så enkelt med ögonblicksbilden. Jag missade flera ögonblick, och sen fotade jag och då blev det som det blev. Bara ett fordon kom med. Hoppas på fem poäng där hihi och tre för argbilden.

    Buskram.

    • Första tiden körde jag parallellt. Skickade efter vanliga kort till album. Slutade 2011. Lite sorgligt på ett vis. Fotoböcker låter intressant. Först ”den stora gallringen”. Sedan tänker jag på grunkan som ska fixa mina diabilder till … blir trött bara jag tänker tanken. 🙂

  5. Kul att se Ditte i ledningen! Apropå bilder, jag har tänkt börja framkalla papperskort. Kostnaden är inte stor men jag bävar inför mödan… det lär vara en hel del pyssel!

  6. Inte lätt att se arg ut men kul tävling. Det är ett jobb att rensa bland sina bilder men visst är det kul att sitta och titta på dom gamla. Förr när man skickade in sin filmrulle när den var tagen och fick tillbaka korten så kul det var att sätta in i album och skriva under varje bild. Det var tider det…
    Även om hälften inte var bra…Det är ju smidigare och billigare nu men inte så överskådligt kanske.
    Men allt går ju framåt, bara att hänga med. Ha en skön dag och kram från mig.

  7. Det är nackdelen med att det går att ta så många bilder på samma motiv, att man bör välja och inte spara alla 25…;) Jag tillhör de som hade jätteordning i alla fotoalbum med inklistrade kort med text till och jag älskar dem fortfarande. Nu är det mindre ordning om jag säger så… Några fotoböcker har det blivit, men det skulle behöva bli många fler.

    • Kul att du tyckte leken var trevlig och inte arg och att det bara rök om den. 🙂
      Tänk att jag fick dig att offra dig igen. Även utan glass. Men det är inte det som jag kommer att ge dig två bonuspoäng för – utan för att du blev den första som gjorde som farbror domare skrev i inlägget. Domaren strävar efter att vara både hård och rättvis i dessa lekar.
      Typiskt att det dyker upp andra saker bara en sekund senare. Så var det den lilla stund som jag stod i söndags och knäppte några bilder. Jag hade fler alternativ i en bild men den var så suddig. Alla skulle ju kunna se allt. 🙂
      Kvällskram från pappan i den splittrade familjen. 🙂
      Lekkompis nummer sex fick 13 poäng.

      • Tack 😀 Förmodligen en yrkesskada att man följer instruktioner och är rak och tydlig 😉

        Något säger mig att den splittrade familjen blir hel igen. Det är en vanesak till stor del… Även om det är så tomt och tufft i början så faller tillvaron på plats.

        Kram

      • Det kan ”sorteras” som en merit också i livsryggsäcken. 🙂

        Jag är bra på att ställa om och acceptera det mesta. Men det kommer stunder och situationer då jag saknar och minns. Dessutom kan jag istället glädjas åt att det blev ett extraår på hemmaplan. (som det inte blivit om yrkesvägledaren hållit det han lovade mig/oss ett par gånger, om att det inte var några problem att läsa extra kurser under de tre åren. Det är svårt att placera kroppen i två lektionsalar under samma tid.)

        Vi kan alltid gå in på hennes kanal på Youtube och lyssna på hennes covers om längtan blir för stark. 🙂 Du hade betydligt längre geografiska avstånd på din/er tid. Jag var ett tag ”rädd” för att det skulle bli något liknande här med.
        Det viktigaste är att barnen har det bra och inte råkar ut för någon ondska. Jag tror det är betydligt tuffare nu än när vi var i den åldern. Farorna är fler. Utsattheten större. Allt går mycket snabbare. På gott och ont.
        Som här vräker ner. Åskar i bakgrunden. Jag började på ”Fågelskådaren” i natt. Störde nog S när jag skrattade högt. Om jag plockar bort genren deckare och spänning blir det betydligt roligare. Taktiken är att se det som en halvskruvad komedi/fars. Jag fick lite problem med det i golfpremiären i slutet. Eller så blev det för överdrivet. Tror du det är en vild gissning, att trean kommer att handla om hästar?
        Regnkramar

  8. Hej, hoppas du också har ett underbart sommarväder. Är klar med uppgift 23. Lyckades ned fem färdmedel. Hoppas du har det bra på Gotland, kraaaam

    • Det har varit riktigt fint sensommarväder i Ystad hela veckan. Fast i förmiddags var det ösregn och åska några timmar. Min blogg är nästan aldrig en dagbok. Gotland var det tre veckor sedan vi kom hem från. Men jag ska lägga in minst två inlägg till därifrån – min favoritö nummer ett i Sverige.
      Kram
      Lekkompis nummer sju fick 9 poäng. 🙂

      • Ja, det har jag men jag tyckte bättre om ettan. Tror du har rätt även där! Ett alternativ är att det händer något under Skanör Falsterbo Gran Turismo Show…

      • Duon verkar ha ett speciellt ”skrivschema” där de skriver vartannat kapitel, tror jag mig ha läst.
        Där var något nytt för mig. Undra om Egon ska få ihop det med sin granne snart. Vem vet. Innan jag är klar med bok två blir det kanske ett dubbelbröllop. För Lasse Berghagen ska väl inte förstöra något i Göteborg. 🙂 Det är alltid ”roande” att gissa vem som är mördaren. Men det är extra svårt i denna typ av ”kriminalbok”.

  9. Japp, nu äntligen har jag lagt in inlägget om fortskaffningsmedlen.
    Skulle vilja ha åtta poäng för: buss, cyklist, firmabil, lastbil, motorcykel, personbil, spårvagn, tåg.
    Kram!

  10. Go´ söndagskväll!
    Uppdraget utfört och finns nu på min blogg! Sex fordon lyckades jag få ihop – lastbil, bil, tåg, båt, firmabil och husbil – det bör ge mig sex poäng 🙂
    Selfies är det värsta jag vet … varför utsätter jag mig för det? Jo, för poängen förstås – fem poäng är ju ändå fem poäng!
    Kram

    • Lekkompis nummer tio fick 11 poäng. 🙂
      Bra träning för dig. Att våga utsätta dig. Någon gång i framtiden ringer de och vill ha med dig i en teaterroll. Då är du förberedd. 🙂 Fem poäng är mycket poäng.
      Jag donar med länkar och annat imorgon.
      Kram Bosse

    • Lekkompis nummer elva fick 12 poäng. 🙂
      Kul att jämföra svartvitt med färg. Jag gillar båda varianterna och den trakten har jag många hemliga minnen från. 😉
      Tack ska du ha. Snart stänger jag denna lek. Imorgon får jag jobba vidare med den.
      Kram Bosse

  11. Tack Bosse för en trevlig lek även denna gång.
    Och jag har varit i rörelse.
    Jag har nu gått i mål, uppgiften finns redovisad på bloggen och jag önskar åtta poäng; tunnelbana, buss, varubil, färja, lastbil, taxi, personbil, båt. (Om olika typer av båtar ger poäng vill jag nämna att även passagerarbåt, flyttbara husbåtar , segelbåtar och motorbåtar finns med. Gillas detta önskar jag 7+4 poäng=11 och gillas det inte så är det helt ok. Domaren dömer alltid.)
    Kram!

    • Lekkompis nummer tolv fick 13 poäng. 🙂
      I en bisterlek hade du haft större chans att få bonuspoäng tror jag. 🙂 Det såg ut som du var på väg att skratta på den aktuella bilden. Riktigt kul att se båda era uppgifter. Ni bjuder verkligen på er själva i selfien. Snart stänger jag. Imorgon går jag vidare med länkar till ni som lagt in sent idag. Jag tar allt i lite lugnare takt.
      Ha en bra ny vecka.
      Kram Bosse

  12. Där stänger jag detta lekmoment. Tack för alla fina bilder och arga bilder. 🙂 Jag tar allt i ett lugnare tempo just nu och tillbringar inte så mycket tid framför datorskärmar. Imorgon kommer jag att lägga in länkar och pyssla om krafterna finns. Jag har förlängt min teburkslapplek på grund av min energibrist de sista veckorna. Den taktiken passar mig just nu förträffligt. (Det är ändå fem-sex personer som ligger på samma poäng.) När jag slutar min novembertävling/korsordstävling passar det bra att ha avslut på teburkslapparna också, där den med flest ”poäng” vinner en lott.
    Du får ha en bra avslutning av sommarmånaden augusti. Snart är det höstmånad.
    Kram Bosse Trötter

    • Länkarna är på plats. Jag ska snart dela ut 148 poäng. Fördelat på fjorton kvinnor. Ganska lätt valde jag ut sju argaleken-foto. Vid lunchen gick jag igenom dem igen – nu ihop med min febersjuka fru. Valet blev ganska lätt. 3 bonuspoäng till Maria Bromander. 😀 och en bonuspoäng till TantArg. Eller hellre TantGlad som kom med uppslaget. Som jag skrev tidigare gav jag glatt två bonuspoäng till den som först gjorde exakt som domaren önskade och skrev i reglerna. 🙂

      C: Du skriver i din kommentar hos mig under detta blogginlägg vilka poäng som du vill ha, när det gäller första bilden. (Annars blir det för svårt och omständligt för mig att leta runt.) Givetvis ska vi ”alla” tydligt kunna se alternativen på bilden.
      Ex. Jag vill ha fem poäng för BIL, TAXI, SPÅRVAGN, MOPED och POLISBIL.

      Jag tycker domaren varit riktigt snäll i bedömningen. Själv hade jag svårt att se och blev yr av allt stirrande på ”något”. 🙂 Därför var min önskan som i mitt exempel. Ta närmare och tydligare. Själv tog jag andra foton på fler saker, men ack så suddigt och luddigt. 🙂
      Nu 30 minuters motionscyklande eftersom det regnar ute. Tabell kommer med nästa lekuppgift.
      Hoppas du som råkar läsa här har sol hos dig. 🙂

Kommentera

