Innanför ruinerna

 

1

Ofta brukar vi välja att starta vid Österport när vi ska besöka den coola Innerstaden i Visby. Just den porten känns som hemma på något vis.

2

Den idylliska sagostaden är rejält kuperad på vissa ställen. Därför uppskattade jag att i uppförsbackarna rida på Fabian. 🙂

3

Men det klassiska affärsströget från Södertorg längs med Adelsgatan är relativt platt hela vägen.

4

När Solveig gick på klädesäventyr passade jag på att skaffa egna kontakter. Jag måste erkänna att guteborna är ganska fåordiga. Min charm gick inte hem. Har jag blivit för ringrostig? 🙂

5

Fårskalle stämmer kanske på mig.

6

Trist att jag inte hade med egen stol och några ”Mina fotsteg i ditt hjärta” och ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått”. Sveriges manlige boksigneringskung från lilla Laholm är en gemytlig ”Nalle”.

7

8

Detta ska visst vara Visby innerstads mest fotograferade gata – Fiskargränd. Sorgligt att torkan varit tuff. Annars kunde bilden hamnat som en Header på min blogg eller Facebook om rosorna blommat för fullt.

9

Sankta Katarina vid Stora Torget. Leka gömme inne där en natt kunde varit en utmärkt blogglek. 😉

10

Efter några timmar berättade Libra för mig med hjälp av siffror och en pil rakt ner, att det var dags att tanka för diabetes ett grabben.

Som vanligt fixar ett wienerbröd att hålla ett jämnt och bra blodsocker i schack. Bra även efter utflykten. Vad igenkorkade blodkärl tycker om saken är en annan femma. Jag gör detta knep bara en handfull gånger på ett år.

11

Ändå kände jag mig iakttagen från ovan.
12

Och från marken. Vilka långa svansar katter har i innerstaden. För inte tala om hur låååånga ben befolkningen har.

16

Har det att göra med att ben blir starka av uppförsbackar och kullersten? 🙂

13

Jag kommer aldrig att glömma när vi just var på väg in i den välsorterade te/kaffebutiken och Jennifer ringde. Hon berättade att hon kommit in som reserv i Uppsala och skulle ägna kvällen åt att fundera på om hon skulle behålla sin plats på Lunds Universitet och läsa om miljö eller … Hon kom rätt snabbt fram till att hon skulle ångra sig resten av livet om hon inte tog chansen. Nästan femtonhundra sökande till 60 platser.

14

Jag hade gärna lyssnat och sett på Melissa Horn som skulle uppträda i S:t Nicolaus samma kväll. Det kunde blivit en magisk afton. ❤

15

Cirka 2000 personer bor året om i Visby Innerstad. I hela den idylliska småstaden bor 25 000 personer året runt. I detta huset skulle jag kunna tänka mig att bo.

17

18

Lysande idé. Någon måste dock laga punkan snart. Undra om fler kommuner i vårt land kommer eller har tagit efter?

19

Vi tog en skön ”siesta” vid S:t Hans ruin innan vi var redo för den tuffa Trappgränd. Jag vågade inte gå in på Lejongränd och Elefantgränd. Istället klappade och tackade jag fåret Fabian för hjälpen och sällskapet. 🙂

20

Det finns numera tjugosju torn (från början var det tjugonio). Detta är det mäktiga och fruktade Kajsartornet som fungerat som fängelse.
Tacka vet jag Kärleksporten. Gissa vad vi gjorde där? Undra hur många miljoner kyssar som bytts där? Hur många har varit hemliga? Farliga?

21

Vi tog Kajsarporten ut till nya äventyr utanför Visby 3,44 km långa ringmur.

Du ska vara glad att du slipper se alla bilder som jag/vi tog. 🙂 Jag älskar både Gotland och Visby innerstad. Det är kittlande med all historia som jag kan fundera på när jag flanerar på kullerstenen i trånga gränder. Betraktar kyrkoruiner. En skön mix av mysiga små butiker och café eller matställe runt varje hörn. Det är svårt att se sig mätt. Vill jag byta position är det bara att glida in i Botaniska trädgården eller besöka Almedalen utanför bibblan, som vi gjorde några gånger när vi tankade över bilder från kameran till externminnet.
Strandpromenaden från Kruttornet till Snäck, där vi såg solnedgången var mums. ❤
Jag rekommenderar Gotland och Österlen till alla som orkar lyssna. Nu dags för fika. Ska jag välja altanen eller balkongen?

 

40 thoughts on “Innanför ruinerna

  1. Härligt, med humor härliga bilder, Gotland är vackert , Visby magiskt.
    Det finns mycket vackert att njuta av ,-)
    Fabian gillade jag extra mycket, han skulle min gubbe låna ,-)
    Ha det fortsatt fint nu.
    KRAM Primrose ,-)

  2. Härligt att få följa med på er promenad genom denna vackra stad – tack för det! Många tankar som dyker upp när man går så där i ”historiens fotspår” – underbart!
    Kram

  3. Tack för promenaden i Visby tillsammans med dig och din kära Solveig! Du berättar så trevligt och visar vackra bilder. Det är alltid lika trivsamt att tillbringa en stund tillsammans med dig eller er båda. Så synd på alla vackra blommor att det har varit så torrt. jag har en blogg- och Facebookvän i Klintehamn och de har vattningsförbud. Det gäller antagligen flera områden på Gotland.

    Själva åker vi till en annan ö i morgon – Bornholm. Sonen kommer upp från Göteborg för att umgås med Syster Yster och käre Svärbror och ska bo i vår lägenhet under tiden. Det är ju bra förstås Enda nackdelen är, att vi inte träffar honom den här gången – men det går fler tåg 😉
    Kram,
    Gigi 🙂

    • Roligt att läsa att du trivs under dina besök på min blogg. 🙂
      I har en trevlig blogg som jag gärna tittar in till. 🙂 Trist med torkan. 😦
      Vad härligt det låter. Bornholm är en av mina andra favoritöar. Trots att vi saknat stabilt soligt väder när vi varit där. Jag önskar få uppleva det fullt ut om vi kommer dit fler gånger. Jag har ju bara 2.3 km dit med bilen. 😉
      Hoppas du/ni får det riktigt kul på den danska ön med alla sina möjligheter.
      Det är svårt att få ihop alla pusselbitar när barnen blivit stora. Vi klippte en navelsträng i mörkret i natt. 17 grader varmt klockan 04.10.
      Kram Bosse

    • Tack! Hon fick väldigt många erbjudande till slut och åkte upp i måndags för att titta på plats på de mest intressanta. Morgonen efter hos kompisen Kajsa i Sth tog hon sig en ordentligt funderade och valde ett av alternativen. Hoppas hon valde rätt.

      Klockan halv fem i morse (17 grader utomhus) gav jag henne en kram på Pågatåget som kommer att föra henne ut på äventyr. Undra när vi ses nästa gång. Utbildningen börjar på måndag.

  4. WIENERBRÖD !!! Finns inget liknande här. Åj, va gott det ser ut!. Nästan värt
    en flygtur över Atlanten. 🙂 Tack för en jättefin vandring genom Visby!
    När jag var där med IFK-gänget, bodde vi vägg-i-vägg med Gamla Apoteket.
    Vi badade vid Kneippbyn och dansade på Snäckgärdbadens hotell – på den tiden det
    enda hotellet i Visby, om jag inte missminner mej.

    Katten med den långa svansen var för härlig!!!!

    • Det tycker jag du ska satsa på. Passa på att ge Gotland en vecka också. 🙂 Undra hur många gånger som du åkt hem på alla dessa år.
      Det var utanför det hotellet som jag tog solnedgångsfotona i ett tidigare inlägg. Nu finns där betydligt fler hotell på ön. Vid Kneippbyn har de byggt upp en Astrid Lindgrenvärld runt Pippifilmerna som spelades in på Gotland.
      Katten såg häftig ut där den låg och spanade.

  5. Tack för att vi får följa med på er underbara resa. Många fina minnen att njuta av och fantastiskt fina foton. Gotland är magiskt på så många sätt. Ha en skön torsdag. Soliga västkustkramar 🙂

  6. Härliga bilder Bosse och tack för rundturen tillsammans med er. Mysigt att få återvända till ön via skärmen så här när vardagen har kickat igång igen. Jag saknar de ljusa nätterna vid havet men samtidigt så finns allt kvar lagrat i hjärtat på något vis. Och nog blir vi påminda emellanåt, som i morse då dottern tog på sig en tygsko och fiskade upp en stor sten. Ett gotlandsminne som hade haft en tygsko som säker förvaring inför hemresan. Så nog finns ön ständigt med oss. Och det där ljuset som bara tycks finnas på ön. Det syns på era bilder. Så vackert.

    Ta hand om varandra och tack för härliga turer på ön!♥

    Kram Lotta

  7. Välj en plats där solen inte ligger på, antingen altanen eller balkongen, mitt förslag eftersom du frågade. Gäller kanske även denna dag.
    Härliga bilder. Jag har suttit och njutit av allihopa, plus din intressanta text.
    Bra att du hade Fabian till hjälp och spetstjejen som ”väntesällskap”.
    Kattens ögon, obetalbara. Dom stirrar så misstänksamt på dig.
    Vet du vad? Jo, mysingen håller på att planera en resa till Gotland till våren. Hoppas verkligen att orken står mig bi.
    Fortsätt och krya på dig och hämta nya krafter.
    Kram!

    • Jag brukar variera mig. På kvällskvisten blir det framsidan där solen vid den här tiden på året lyser till halv åtta, innan den faller bakom grannhuset.
      Härligt att läsa. Jag blir glad för din skull. Han är allt en skatt, din man. Underbart att ha något att se fram emot. Din hälsa kommer och går. Det gick ju bra med dina långa resor i år. Så det ska säkert gå bra då med. Hoppas att både blåeld och vallmo blommar då. Då blir det pricken över i:et.
      Tack för att du besöker och skriver. Jag har precis varit inne och läst tre inlägg på din blogg. Kul med både de små och den stora lottvinsten. 🙂 Tristare med att du inte kunnat gå ut i den utsträckning du vill. 😦 Vilka fina djurbilder bland gravstenarna.
      Kram Bosse

  8. Vilka härliga sommarbilder från Gotland! Muggen med fårskallen på hade nog fått följa med mig hem. Kunde blivit present till någon i min närhet… Ibland måste man få festa till det ur en medicinsk aspekt fast på min tallrik hade chokladbiskvin hamnat!

    Kram

    • Den var supertuff. Istället blev det andra koppar med samma fårmotiv som de frukostskålar som vi köpt på Gotland vid ett annat tillfälle. Mycket behagliga att dricka ur som är det viktigaste i längden. 🙂 Vi har också några snygga och goa att dricka ur som vi köpte på Bornholm 1994. Det är lätt att få sina favoriter. 🙂
      Jag älskar chokladbiskvier. Vet du vad vi gjorde? Delade rättvist de två sakerna på mitten. Så gör vi ibland när ingen ser på. 🙂 Samma sak vid matbeställingar. Mycket roligare. Fas om vi väljer samma rätt är det onödigt. 😉
      Kram Bosse

  9. Så fint det var att komma tillbaka till Visby tillsammans med dig och Solveig. Underbaar bilder och fin text därtill. Och mycket värme och humor! Uppskattas!
    ”Fårmuggen” hade helt klart fått följt med mig hem. Men jag kan tänka mig att det fanns mycket som lockade i köpväg.
    Ljuset på Gotland är alldeles speciellt och det ger ett extra fint skimmer i dina bilder.
    Hoppas och önskar nu att det öser sig för Jennefer både med val av studier, bostad och allt annat. Håller tummarna.
    Kram från Stockholm.

    • Muggen var tuff. Men det blev några andra som fick följa med i handbagaget hem på flyget. Några med samma får och tryck som frukostskålarna vi köpt tidigare på Gotland.
      Ljuset på Gotland och Österlen uppskattar jag mycket.
      Jennifer har fullt upp och börjar bli svår att få tag på. 🙂 Skolan började redan i söndags. Hon verkar ha haft tur med sina två ”källarkompisar”. En från Åland och en som ska bli läkare.
      Kram Bosse

  10. Vad kul att titta in till dig igen och hamna mitt i Visby.
    Visby – det är något bra som jag har kvar. Nu är jag förstås extra taggad efter alla underbara foton. Önskar sköna, soliga dagar!
    Kram Mia!

    • Aha! Du är tillbaka på trappan igen. 🙂 Jag tror inte att du skulle bli besviken. Fast man vet aldrig. Jag blev besviken vid första intrycket. Dimma, regn och grått alla dagar vi var där den gången. Tur jag gav ön en andra chans och sedan var det inte svårt att ge den en tredje chans, en fjärde chans … 🙂
      Det låter bra att vara taggad. Själv är jag mer energilös än vanligt.
      Kram Bosse

  11. Att vara på underbara Gotland känns som att vara i ett annat land. (En annan planet?) Finns det någon som INTE gillar Gotland? Härliga bilder. Ett riktigt feel good-inlägg!
    / Kao

  12. Jätte mysiga bilder på Visbys innerstad. Den lilla gränden påminner om Österlens små byar.
    Kommer lite bilder när jag sorterat.
    Fredags kram Anki

  13. Den fårmuggen hade jag fallit för direkt. Att vara lite fårskalle kan ju faktiskt underlätta ibland och är man då dessutom älskad kan det ju inte bli bättre. Lilla kisse miss är ju bara så fin och skottkärran med blommor vilken rolig idé. Tycker du är modig som försöker få kontakt med sådana där långhåriga gotlänsdska kvinnfolk 🙂 Men var inte så blyg nästa gång, bjud upp till en liten dans eller ta henne i knäet eller något annat kul. Nu sticker visst min fantasi iväg lite för fort kanske. Tack för en underbart fin och underhållande utflyckt i vackra Visby. Fina semesterminnen och dessutom vaknade ju mina gamla till liv. Tackkramen från Maria

    • Ibland försöker jag kaxa till mig och spela modig. 🙂 Jag var trött i benen av allt promenerande och frågade snällt henne om hon kunde tänka sig att ”knö” ihop sig lite. Eftersom jag inte fick något svar och S just kom ut från en affär var det bäst att inte röra ihop livet. 🙂
      Det är bra med fantasi. 🙂 Det kommer mer Gotland i september.
      Kram Bosse

  14. Så fina bilder! Österlen måste jag lägga in i ”ska besöka-listan”. Våra vägar bär nästan alltid till agilityplander. Men en dag kommer annat i vårt liv och då, då ska jag se mer än gräsplaner och hinder i Sverige.
    /P

Kommentera

