Månadens boktips – ”Förverkliga din bokdröm” av Kristina Svensson & Joanna Björkqvist

Januarisboktips

Jag har alltid uppskattat handböcker som jag förstår mig på. Där det inte skrivs över mitt huvud.
I denna handbok med både träffsäker titel och ett lockande omslag blir man som läsare varmt personligt mottagen. Författarna Joanna Björkqvist och Kristina Svensson som är två av grundarna till Egenutgivarna delar frikostigt med sig av sina egna erfarenheter och tips. Till hjälp har de 25 kolleger från EU (Egenutgivarna) som gett ut egna böcker inom olika genrer.
Detta är en bok för dem som går och drömmer om att förverkliga sin skrivdröm, likväl för dem som kommit längre i sina skrivprojekt. Det kan även vara en perfekt personlig present till någon man känner som bär på drömmen om att ge ut en egen bok. Med tanke på att det sägs att en av tre skulle vilja ge ut en bok, borde många personer bli både frestade och ha ett stort behov av att läsa denna handbok. En detaljrik innehållsförteckning avslöjar fem huvudrubriker och mängder av intressanta underrubriker. En bra balans i texten mellan ren fakta och personliga reflektioner höjer attraktionen och läsupplevelsen. Med en äkta känsla redovisas egna missar och slutsatser för att undvika fällorna igen. Precis när man som läsare börjar tvivla på om detta är rätt väg att gå lyfts det på en trevligare sten och eventuella orosmoln spricker upp på läshimlen.
Intressant är att författarduon lever upp till ett av sina tekniska råd när det gäller formatet som ligger perfekt i handen. Min vana trogen läste jag först igenom hela boken sakta i små läsdoser. Med gul överstrykningspenna markerade jag väsentligheterna längs med vägen från pärm till pärm. Därefter fingranskade jag detaljerna och skrev egna anteckningar i ett Worddokument.
Som när det gäller alla faktaböcker kan en sådan här bok aldrig bli helt färdigskriven. Ska heller inte bli det. För mig är beviset att detta är en mycket bra bok inom ämnet när jag går och funderar på sådant jag läst i flera dagar, minns anekdoter och upptäcker att jag lärt mig saker som jag i tankarna lyft över till mina egna projekt. Samtidigt har det fötts ”tusen” nya frågor. Det kallar jag för personlighetsutveckling.
Författarna har frikostigt delat med sig av information i ämnet. Steg för steg lotsas läsaren från start till mål med handfasta råd för att lyckas med sitt skrivprojekt. Författarduon har levt upp till sina mål i förordet att ge läsaren kunskap och inspiration. Nu är det upp till varje läsare att bevisa att titeln stämmer.
Hoppas verkligen att alla kommunbibliotek i landet inser att detta är en bok som ska finnas i beståndet.
Boken är utgiven på KS Förlag och för den som vill ha sitt egna exemplar (att stryka under i och att rådfråga vid varje nytt ”problem”) är det billigast att beställa den via http://dinbokdrom.se/

Joanna Björkqvist är journalist och författare.
Kristina Svensson är vetenskapskommunikatör och skribent.

40 tankar på “Månadens boktips – ”Förverkliga din bokdröm” av Kristina Svensson & Joanna Björkqvist

  1. Tjoho vilken finfin recension.
    Jag har ännu inte tagit mig i kragen och läst den trots att jag ‘hänger’ med både Kristina och Joanna i cybervärlden.
    Den står definitivt på tur för att inhandlas!
    Ha en vacker vecka!

  2. Den kanske man skulle ta och läsa. Och sen läsa om sina skrivna alster som ligger långt in i datorn. Det är inte helt otroligt att dom sedan hamnar i ”papperskorgen”.

  3. Tack som bara den för ett fantastiskt tips! Jag har några favoritskrivarböcker, men välkomnar alltid fler. Det finns ju så oerhört mycket att lära 🙂
    Önskar dig en strålande dag och kan berätta att även jag är på österlen nu – vid Kivik 🙂
    Kram Lina

    • Självklart är det ett bra tips. Annars får man igen det bakvägen.
      Du om någon borde veta mycket om det som den lag-er-arbetare du varit. Förresten. Jag behöver en erfaren yrkesredigerare när provtrycket kommer. Någon gång. Troligtvis en vacker dag. 😀
      Känner du någon flitig felletare? 😉 Jag vill bara ha den bästa. Ställer inga större krav. Hon jag hade sist var en superpärla. Lite hård ibland. Hade rätt alltför ofta. Sådant får man ha överseende med. 🙂

  4. Tusen tack för dina positiva ord! Så glad jag blir över att höra att Förverkliga din bokdröm gett dig något! Underbart att ha läsare som läser så noggrant och sedan skriver en så fin recension! Varmt tack och jag hoppas att du nu förverkligar din egen bokdröm!

    • Varsågod! Den har blivit väldigt billig i sidkostnad vid det här laget och vackert gul på flera ställen. 🙂 Jag hoppas att åtminstone de stora biblioteken passar på att gallra och ersätter med denna aktuella bok istället. Den fyller en stor funktion inom sin genre. Självklart kommer vi att göra reklam när vi pratar med våra gamla bibliotekariekompisar och andra branschfolk.
      Ja. Det kommer jag att göra. Det var när jag läst er bok som jag trillade över till andra fältet och avstod från att skicka mitt manus till ett förlag som heter Albert Bonnier eller något liknande. Känner du till förlaget? 😉 Vill inte längre att någon ska äga mig och bestämma allt.

      • Åh, vad härligt att höra!!!! Klart du ska ge ut själv och bli en av oss! De etablerade förlagen kommer snart att se något som visslar förbi i ytterfilen och det är vi egenutgivare! 😉

  5. Jag tillhör skaran som bl a tack vare den här boken nu står i startgroparna för att ge ut min egen roman När minnen får liv. Så den är definitivt läsvärd:) men se upp, det kan hända att du blir med bok….

  6. Tack för tipset!
    Jag har många gånger tänkt att skriva min story, har dessutom börjat med den flera gånger och vet dessutom hur första meningen ska vara. Problemet är att jag inte tar mig tiden att tänka tillbaka. Jag är alldeles för mycket ”här och nu”. Framtiden vet jag inget om och det som varit är gammalt! 😉
    Har funderat på att skaffa mig hjälp också, jag berättar när någon annan frågar och skriver. Problemet där är att då blir det inte ”min” story med mina ord… Svårt!
    Men kanske nån dag tar jag mig tid. Börjar jag seriöst så kanske den skriver sig självt så småningom? 🙂

    • Du bär verkligen på en sannstory som är unik och som många skulle vara sugna på att ta del av. Jag ser grovt tre avdelningar. Livet före, under, efter. Rätt skrivet i ett Eget förlag skulle du få en stor publik om du skrev den som en ”populärbok” (nytt namn). Stora möjligheter att kunna leva på det i flera år. Föreläsningar både i stora och små sammanhang. Boken skulle ha ett värde inom undervisning på universitet och vårdhögskolor m.m. De skulle till och med kunna köpa in den som klassuppsättningar. Du skulle säkert få ett bra pris när det gäller foto och omslag. 😉 Jag tror att du behöver tid och distans. Ditt nya liv har precis börjat. Du är jätteduktig tycker jag. Om något år hoppas och tror jag att du är den vältränade tjej du en gång var. Kanske ännu mer vältränad. Då kanske du är mogen för detta projekt. Det skulle vara synd om det rann ut i sanden. Kul att läsa att du har tänkt tanken och vet hur första meningen ska vara. Den superviktiga för att fånga sin publik. Den enda chans man har. Sedan är det bara att skriva några meningar till. 🙂 Tycker också att det ska vara ”din” story. Däremot ska du ta hjälp efteråt av en expert som inte råkar vara din kompis också. Då biter man sig själv i svansen.

      • När jag såg din bild i din blogg tänkte jag på Martin Ljung. När han kom in på scen, hjulade och sedan sa att ”det där kunde jag göra förr. Synd. Det kan jag tyvärr inte längre”. Framför mig ser jag hur du kommer in i en fullsatt aula. Äntrar scen. Ställer dig på händer mot väggen. Musik i bakgrunden. Det tonar fram bilder på väggen från operationen och sedan tar du med publiken tillbaka i handlingen. Det finns redan en firma i familjen. Ni lägger bara till en förlagsbit.
        Du är på helt rätt väg. Först bygger du upp dig igen som du så duktigt har rivstartat med. Mentalt borde det ta en viss tid att landa i det nya. Vänja sig vid att det inte gör ont längre. Sedan hoppas jag verkligen att du tar tag i den där ordbollen. Det bästa. Ingen. Ingen människa kan stjäla den bollen för dig. Om alla bitarna faller på plats skulle du i det ultimata om några år tycka att det fanns en mening med hela denna resa du gått igenom. Personligen anser jag att det hade du varit värd. Kram Bosse

  7. Bosse.. jag läste ditt tips.. å drog genast iväg till deras hemsida och läste mer om dom och boken.
    Ja det och SMAKPROVET man fick läsa ur boken gav en bra känsla.
    Men.. vet inte om jag vill låna en sån bok..
    näe.. jag vill ÄGA DEN naturligtvis! 🙂
    Jag är som du, vill stryka under.. anteckna.. å bibliotekspersonalen är väl inte så förtjusta i det. 🙂

  8. Wow Bosse! Vi drömde när vi skrev boken att den skulle komma till nytta och försökte fylla den med allt sådant som vi själva önskar att vi hade kunnat läsa när vi skulle ge ut våra böcker. Det är så fantastiskt roligt att se att den funkar och läsa ditt långa boktips.
    Vi hoppas också att många bibliotek köper in den så att den finns tillgänglig över hela landet (ja det är ju skoj om många skrivsugna skaffar sig ett eget exemplar för att gulmarkera också :-)).

    Nu ska jag börja prenumerera på dina uppdateringar så jag kan följa din bokresa!

    • Där ser du. Det var en sanndröm. Fungerar utmärkt för sina syften.
      Framsidan är en fullträff. Den lockar och frestar.
      Biblioteken i all ära men att äga den här boken är att föredra. Den täcker upp så många viktiga bitar som man behöver gå tillbaka till.
      Grattis till ett bra teamwork och lycka till med nästa bokprojekt. 🙂

  9. Pingback: Författarträff i Menton med förhinder - Tomatsallad

  10. Du brinner för den boken, det märks.. med en så ingående och positiv recension. Jag klickade mig också in på boken, det är ett lockande tips! Behöver du en redigerare? Skojar, men bara lite..har argusögon. Ska i alla fall köpa boken.

    • Det gör du rätt i om ämnet intresserar dig. Ett bra köp. 🙂
      En redigerare. Jag har turen på min sida att ha fyra erfarna kvinnoögon som ännu en gång kommer att lusläsa varje ord. En av dem jobbar dagligen som redigerare sedan flera år. Själv håller jag snart på att bli blind när jag läser berättelsen. Kan den snart utantill. Konstigt nog har jag inte tröttnat på den även om jag har mina favoritställen. 😉

      • Ja, då har du verkligen tur.. En alldeles egen redigerare x 2, avundsvärt! Du kan sluta att läsa manuset då och spara ögonen till att skriva svar på kommentarer i stället! Anar att de ger dig stimulans som är bättre än starkt kaffe och klostervistelser?
        Roligt att du bemöter varenda en, du är både energisk och rättvis, fördelar gracerna så smidigt, det är ovanligt. Du är en uppiggande fläkt i det stora flödet av allt där ute i etern! Inte underligt att du har så många följare, ”bäste Bosse” (som det brukar stå i läsarspalterna från husdoktorn i veckolitteraturen) – kanske har du rentav blivit en sådan husdoktorn för många ute i etern? Det är nästan – nota bene: säger nästan – lika roande att läsa under som i dina kåserier och inlägg! Undrar hur du orkar, men svaret är kanske det jag misstänker… jag kanske har gissat rätt?
        Må vara hur som helst med det.. Du är beundransvärd min bäste Bosse Lide’n! Lycka till med manustragglandet! Det måste vara stimulerande att snart ha sin egen
        bok i handen! Lova att jag får köpa en, ber en av dina numera trogna följare!
        /glesingen

  11. Tack för tipset, Bosse! Jag har flera halvfärdiga böcker som jag skrivit. För att inte tala om de bokdrömmar som jag har i mitt huvud. Fast att få till en hel bok har jag inte lyckats med än.

    Jag tror att jag skulle behöva gå i kloster och isolera mig från omvärlden en period för att bli färdig med ett sådant stort projekt.

    En bok om hur man gör för att få till boken är också en bra början, tänker jag. 🙂

    Ha en bra kväll!/Anna-Karin

    • Med din talang ska det väl inte vara så svårt att få till det. 🙂 Eller ställer du för stora krav på dig själv?
      Hade jag varit ungkarl så hade jag trivts i klostret. Du menar fullt av nunnor? 😉
      Utan skämt. Jag tror att det hade varit den allra bästa platsen att skriva en bok i som man blir nöjd med. Helt tyst från allt som stör. Samtidigt vill jag ha kravet att det finns en mysig omgivning att vila ögonen på. En liten by med ett torg dit man kan gå och köpa färskt bröd och frukt varje dag. Jag vill nå havet på tre minuter. Kunna gå där i solnedgången med uppkavlade byxben efter ett skrivpass som jag varit nöjd med. Jag skulle behövt sex månader. Större krav skulle jag inte haft. 🙂 Som det är nu skulle jag nog längtat ihjäl mig efter tre kvinnnor i vaierande åldrar.

      • Tack, Bosse! 🙂

        Jag tror inte att jag ställer för höga krav på mig när det gäller skrivandet. Att skriva är för mig som att gå in i ett stilla rum, en vila. Däremot har jag en tendens att bry mig för mycket om annat och andra än att skriva på en bok. Ibland. Som att facebooka och blogga och annat. Eller starta upp nya bloggar. 😉

        Så mina skrivarperioder när det gäller boken/böckerna jag skriver på går i omgångar. Ja, visst skulle det vara härligt att vara i ett helt tyst kloster och skriva på en bok. 🙂

  12. Vilken glädje att få ett sådant tips, den boken ska jag läsa. Jag tillhör ju också den där skaran som traskar runt med romandrömmqr sedan hundratals år i runda slängar…men så blev jag en sådan som skriver teatermanus , och i och med det lade jag alla romandrömmar på hyllan. Fast nog ligger de där, på hyllan och nog längtar jag efter att damma av och titta på dem, och det ska jag göra en dag. Då tänker jag att ditt boktips ska komma till användning.
    Och du, tusen tack för att du ”talar” så fint om mitt skrivande. Det betyder massor och är så lyckligt för mig.

    • Du är värd vartenda finaste ord och jag har stora förhoppningar om att läsa ditt namn på en bok i framtiden. Dessutom är sträckan inte lång mellan teater och roman. Tycker du att hyllan är för hög? Du är en ordängel och kan lätt sväva dit och blåsa bort dammet. Sedan tänker du på boktipset när det gäller det praktiska och jordnära.

  13. Pingback: Positiv recension ger glädje » Förverkliga din bokdröm

  14. Pingback: Förverkliga din bokdröm | Eva Ulleruds SkrivarlyaEva Ulleruds Skrivarlya

  15. Pingback: Tankar bakom ”Mina fotsteg i ditt hjärta”, del elva | Bosse Lidén

Lämna en kommentar