Etta på White guide café

Vi bjöds inte på något solsken när vi körde in på Österlen igår på vår 23:e bröllopsdag. Inte alls samma härliga väder som förra året när vi besteg Hammars Backar och kunde gå med bara armar. Den gången avrundade vi med ett besök på olof viktors.

Bild ett

Efter det har det blivit fler besök hos denna populära gårdsbutik, som numera ståtar med en fin titel, etta på White guide café. Utsedd till landets bästa café och konditori. Igår var det första gången våra tjejer var med hit och hela fikajuryn var samlad. Alla gav högsta betyg. En femma var. Tjugo poäng. Det andra fiket på Österlen som fått full poäng av en enig Lidénfamilj.

Bild två

Det lockade inte att sitta utomhus på innegården eller i trädgården. Därför fick vi trängas med många andra fikasugna. Vi valde ”Biblioteket” med massor av böcker i bokhyllorna. Förra gången när jag tog ett tvåmansbord och Solveig gick och beställde hände en sak som jag inte glömt. Det var ett motorcykelpar som reserverade ett bord med sina kläder och sina hjälmar. Den långa mannen med läderkläder gick iväg för att beställa medan hans damsällskap satt kvar. En stund senare hände tre saker efter varandra. Jag hörde en smäll, ett högt AJ och såg hur kvinnan tog sig för munnen. Det är en extremt låg dörröppning till detta rum och mannen var lång. Han skulle antingen behövt vika sig rejält eller behållit hjälmen på. Konstigt nog tappade han varken dryck eller godsaker från brickan. Jag tyckte synd om honom. Han satt och tog sig för huvudet och jag funderade på om han skulle kunna köra iväg med sin mc. En elak sida av mig funderade på hur många stjärnor han skulle ge i betyg.

Bild tre

Jag kunde inte med att fota runt igår. Inte med tanke på det kända paret bredvid. Adde Malmberg och hans fru, skådespelerskan Siw Erixson. Därför får ni inte se vad jag och Adde åt. 😉

42 tankar på “Etta på White guide café

  1. Med tanke på var ni fikade så är jag övertygad om att det var nåt väldigt gott. Jag älskar detta ställe! Synd att det är så långt att köra för en eftermiddagsfika. Kram

  2. Jag kommer så väl ihåg mitt första besök på Olof Viktors, det var med bästa bästisen Linda. Vi åt mycket choklad och förundrades över hur få som faktiskt pratade skånska där ute på slätten.
    Numera finns det ingen anledning att åka dit. Med min allergi finns det endast gräddbulle/kokostopp eller kräftmacka att välja mellan. Tyvärr.
    Härligt att ni njöt och gav toppbetyg. Bästa platsen att sitta där är just i biblioteksrummet. Eller kanske ute på punchverandan när regndropparna slår mot taket.
    Kram

    • Jag har också tänkt på det. Att skånskan absolut inte dominerar. Fast det var slutet av oktober var det mest 08:a språk och engelska som gällde. Jag klarade mig hyffsat med min halländska. Trist att du inte kan erbjudas fler sorter. Jag vet inte ens om de har något osötat. Skyltar inte om det. Där kunde de verkligen förbättra sig. Vi får ta punschverandan nästa gång. Vi har suttit i andra huset när vi var där i vintras och i våras. De brukar ha trevliga konstutställningar. En gång satt vi där jättelänge vid ett tvåmansbord och redigerade ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Riktigt mysigt.
      Kram

  3. Har fikat där en gång, det var gott 🙂 Adde har jag stått jämte i affären, fick hejda mig från att hälsa…Kom i grevens tid på att det var han och inte vår tyska granne!

  4. Då du ger Olof Victors cafe så fin reklam så borde du få lite rabatt nästa gång ni besöker dem. Ni fick en fin bröllopsdag tillsammans med era fina tjejer trots att det inte var lika varmt som då för 23 år sen.
    En kvällskram trots att jag inte fick nån poäng på FB frågan denna gång heller.

  5. Olof viktors är mysigt och så mycket gott de har , lägget sig som bomull…. Jag gillar verandan bäst om vädret är grått och regnet smattrar på taket. Just nu finns det inga smaklökar för förkylningen kom som ett brev på posten, det är riktigt synd om mig. Kram så här på avstånd.

  6. Tror nog ni hade lika trevligt ändå, trots solens frånvaro. Vad jag kan förstå så Satt det ju ett gäng solstrålar där inne i caféet och Satt poäng så det stog härliga till. Bra betyg åkso.

    Nattikramen från legenden som kommer bli 689 år *blinkblink*

    Pssss……..visa inte gosaker såhär sent……jag blir ju så himla sugen..hehehe

  7. Men hallå…det är ju just det vi vill se, vad du och Addes åt??!! Ja, ja…alla har väl ett privatliv, då…Synd i alla fall att vädret inte var till er fördel, en sån speciell dag…Men ni verkar ha haft en kanondag ändå, och att det blev full poäng från hela familjen säger väl en del…Så nu lägger jag till det på min”värtattbesöka” lista, som nu är mer än ett A4 kan jag berätta…det här med bloggandet är nästan som en liten Nils Holgerssonsresa!!
    Ha en riktigt skön tisdag, här har vi just konstaterat att naturlagen gäller än, regnet kommer uppifrån, men det faller ned…
    Kram kram

    • Du har rätt. Dessutom så… detta är en hemlis. Men jag är Teskedsgubben. Tyvärr kan jag heller inte styra det. ”Götepetter”. Sist var det både pinsamt och blött. Jag ramlade ner i Addes varma chokladmugg. Tur att han inte blev arg. Men han såg rätt fundersam ut. Inte alls samma ordstuds som när han slänger sig i brunnar och showar. Snäll var han. Tog skeden och lyfte upp mig. 😉

  8. I vissa fall har längden betydelse 😉 Vilken mysig dag ni hade även om vädret inte
    var på er sida denna gången.
    Ha en finfin tisdag!
    Kramen

  9. Dit måste jag ju nästa gång jag åker till Österlen. För dit ska jag bara igen, så är det bara. Trots sämre väder denna gången så verkar ni ju ha haft en fin utflykt 🙂 Ha en grejt tisdag! Kram!

  10. Men vad är det för läckerhet som ligger där på fatet då??? Ingen som åt upp den?
    Hade inte heller fotograferat om det varit kända folk i farten…..så fånig man är. Eller hänsynsfull, jag vet inte vilket.
    Ha det gott i regnet!
    kram på sig

  11. Hej !! Så längesen att min mail adress fungerade . Har läst vad du skrivet men ej kunnat svara .. Nu tror jag att det löst dig !! Nästa månad skall vi på weekend på Österlen .. Ha det gott !! Kram 🍂🍄😃

  12. Du är ju värsta skvallerreportern, nu har jag fått reda på att han är gift och med vem. Det hade jag ingen aning om, ska väl erkänna att jag inte funderat på det så mycket heller. Men nu har jag en kunskap att lägga i kategorin oviktigt vetande (som jag faktiskt är ganska bra på). Kan du inte fråga detta i dina 20 frågor så kan jag kanske svara för en gångs skull 😉

Lämna en kommentar