Pigga upp november

Om jag ska rangordna de tolv månaderna kommer november på sista plats. Visst är det taskigt, men ärligt skrivit. Därför uppskattar jag de där dagarna som dimper ner med sol och inte alltför mycket blåst. Eftersom det fortfarande inte varit frost här finns det olika sorters blommor kvar i trädgårdarna. Än så länge har jag haft fyra härliga dagar då jag sökt mig till mitt älskade hav.
Detta år har jag förberett mig med olika knep för att hålla dysterkvisten på avstånd. Ett säkert kort är att alltid se till att det finns färska färgglada blommor i en vas på köksön eller någon annanstans. Jag tycker om att vila mina ögon på blommorna. Unnar mig gärna en halvtimme i badkaret med skum, något gott att dricka, levande ljus och behaglig musik i bakgrunden. På Facebook har jag en tävling för att pigga upp andra. Jag har startat en Tipstävling med mig själv där jag ska jämföra mina resultat med fyra olika sätt att bli miljonär på. Undra om det blir system eller enkelrad som är min väg till att bli miljonär. 🙂
DSC005290013

Om det kommer en dag då det inte alls blir ljust på hela dagen, då det vräker ner ”regnskott” mot fönstren och hela kroppen strejkar på olika sätt, är det mer akut. Då blir det planen F för film. Jag har nämnt att vi haft tio säsonger med Filmmys för Familjen Lidén där vi även satt personliga betyg. Alla filmer där jag satt högsta betyget tio eller nio har de fem översta facken i vår DVD möbel Benny. Jag inser att jag varit ytterst generös med betygen. Gett klart flest tior av oss fyra i juryn. Nu är det upp till bevis för dessa filmer. Jag tänkte vid lämpliga tillfällen se om en film och koncentrera mig på 11 olika områden där jag bedömer och sätter betyg. Då blir det en mer proffsig bedömning. Inte i samma klass som när jag läste Drama-Teater-Film på universitet i Umeå. Då plockade vi ner filmerna i minsta möjliga filmsekvens. Jag vågar inte visa betygen för varje område, men totalpoängen kommer jag att bjuda på. Har inte bestämt mig om jag ska lotta bland aktuella filmer eller välja film vid varje tillfälle. Blir nog det sistnämnda.

Om inget hjälper mot Novembermörkret kan man lura hjärnan med att ex. läsa en sådan här diktbok och längta sig fram i tiden till en porlande vårbäck, hemvändande flyttfåglar och ett gult hav av raps.

DSCN96220003

Viktigast är att försöka hitta det lilla i det stora grå. Stunderna kommer aldrig tillbaka. Det låter hårt men är sant. Min önskan är att det kommer lagom med snö och lyser upp den skånska kletiga leran precis till advent. Då smyger jag ut och gör en ängel i snön. Hoppas att någon med barnasinne hänger på.

Nu avslutar jag med att skriva precis tvärtom emot mig själv. Det finns ett läge då jag tycker att november är den bästa månaden på hela året. Om jag håller på att skriva på ett manus och befinner mig långt bort i tankarna finns det ingen bättre månad att skriva i. Få saker lockar iväg mig från skrivandet. Timmarna kan försvinna i en hast och mycket kan bli gjort. November 2014 låter som en bra start på bok nummer tre. Jag kan räkna till tre. 😉

35 thoughts on “Pigga upp november

  1. Jag tycker om november. Längtan efter jul, de sista höstfärgerna, några få äpplen kvar att plocka in från träden, alla ljus som tänds, clementindoften och såklart doften, det djupa mustiga från naturen.
    Kram!

    • Jag blir glad av att läsa att det finns de som tycker om november. 🙂 Låter bra med allt du rabblar upp utom det sista. Jag tycker inte det är mustigt utan kalt, naket och dystert i naturen. Jag blir mörk inombords. Däremot ljusnar mitt sinne när det varit frost och träd och buskar får vita kläder. November 2013 har varit helt okej. November 2012 trivdes jag förträffligt med Sebastian Rosander och söta Lena Sanders i min roman. Fördelen att bo här nere i söder uppskattar jag. När det fortfarande finns blommor utomhus 20 november. Kram

    • Alternativet är inte roligare. Jag tyckte det var värre förr. Beror också på var man är i livet. Pluggar. Vilket sorts arbete man har. Hälsan. Stor skillnad på om man är nykär eller övergiven. Om man har en resa att se fram emot. Inomhus har jag inga större problem. Jag gillar levande ljus, blommor, en bra bok, musik, film. Det är bara katten som saknas. Mjau på dig.

  2. Hmm…jo det ska nog till lite sådana saker för att lyckas få november till något positivt. Det finns två saker som måste ha varit de största plumparna han där uppe gjorde när han höll på med sitt skapande (han hade säkert otur när han tänkte!), och det ena är fästingen och det andra är just november.

  3. Jag hoppar gärna över november och hade klarat mig ypperligt på 11 månader om året. Och om det blir vinter med mycket snö då smyger även jag ut och gör en ängel i snön och barnasinnet måste man nog ha kvar för att inte snöa in helt…

    • Det låter bra med 11 månader… vänta lite Ingela. Hur ska vi göra med dem som fyller år? Jag har namnsdag och Fars dag är väl den viktigaste dagen på hela året. 😉 (förr tyckte jag det var en typisk ”affärsdag” och det var synd om dem som inte hade någon pappa men det glömde jag bort på BB) Instämmer helt i din låååånga sista mening. :D. Utan barnsinne blir livet fattigare.

  4. Ja, jo – november är väl kanske inte världens roligaste månad, men den är helt klart bättre än februari. Då ligger vintern över en som ett tjockt tungt täcke och det är månader tills det ska bli vår och inget kul avbryter tristessen och väntandet!
    Nu i november har man ju julen att se fram mot. Sen är det också så för mig att sen vi flyttade hit till Gotland så har jag upptäckt att november är som sept/okt i Stockholm – alltså en riktigt njutbar månad! 🙂

  5. Dagens kompott…allvar blandat med humor. Precis som livet i sin helhet. Jag tycker inte heller om november, om jag tänker efter skulle jag säga som ett av barnbarnen…jag haaatar det…Fast precis som du skriver, man får göra det bästa av det, och inte fastna just i det lovikkagrå. Försöka se alla ljusglimtar i vardagen, blommorna på köksön…här har frosten gjort sitt, så jag får väl titta på dom som står i köksfönstret…men ändå, hitta det lilla som just kan avgöra det hela.
    Ha en riktigt bra dag, och nu ska jag göra något som jag för allt i världen inte kan hitta något positivt eller roligt med, TVÄTTA bilen…
    Kram kram

    • Jag brukar gilla den mixen, men det beror på vad det handlar om. 🙂 Kul att läsa ordet lovikkagrå som fick mig att tänka på när jag köpte ett par ”äkta” lovikkavantar i Gällivare, mitt i sommaren.
      Tvätta bilen. Det får vi inte göra på hemmaplan. Det finns roligare saker att göra. Smutsa ner bilen på en trevlig utflykt. Kram

  6. På grund av yttre och fysiska omständigheter har de två sista jularna här varit lite nedtonade vad gäller utsmyckning och pynt. Det ska tas igen i år! Vi har redan börjat smygstarta lite med slingor och så 🙂 Jag tycker november är ganska ok, den är ju en förberedelse inför jul 🙂
    Den här hösten har ju dessutom varit både ljus och varm. Det gör min elräkning mycket mindre och nu vet jag inte var jag ska lägga alla pengar jag sparar…..kanske skicka dem till dig om du inte vinner? Din FB-tävling är något som roar och sysselsätter mig som haft en period i fosterställning. Jag har fått hålltider i mitt liv! Har gått upp på morgonen samt kollat klockan flera gånger om dagen. Nästan som att ha ett jobb!! Dessutom har jag lärt ”känna” lite nytt folk och fått en ny vän! Du fattar vilken skillnad du gör va?
    KRAM!!

    • Glad att läsa att du ska ta igen det i år. 🙂 Det är mysigt när det lyser upp i mörkret. Bara det inte blir för mycket lampor. Lagom är alltid bäst. En del grannar tycks tävla med varandra och tävla gör man bara på FB. 😉 Håller med dig. Både sommaren och hösten 2013 har vädermässigt varit skonsamma och bra. Hoppas verkligen inte att elräkningen ger dig för stora bekymmer. Jag vet massor av hål pengarna kan stoppas i. Tack för dina fina ord. 😀 Jag kan vända på det. Det är sådana som du, som med dina härliga kommentarer gör det roligt att fixa till en sådan här tävling. Jag vet själv hur viktigt det är att ha just hålltider under dagarna av många orsaker. Att känna sig behövd. Ett ”jobb” kan vara många olika saker. Det är faktiskt ett jobb att vara sjuk. Alla dagar i veckan. Då är det inte snack om någon övertidsersättning. Frågan är hur ”vi” ska få upp dig i december Lippe. Räcker det med blinkande slingbelysning? Kram

      • Just blinkande eller vandrande ljusslingor går bort! Det som kommer att satsas på är nog pynt inomhus, tomtar och girlanger, änglar och en massa ljusstakar. Läääängtar!
        Kram!
        ..och tack

  7. BRA BRA BRA!
    Jag kan också räkna till 3. 🙂
    Det är jättebra att göra som du.. sätta upp/göra/fokusera på saker som stärker det själsliga välmåendet. Att ”se” det fina och ta till sig det… som i din förra text från er utflykt.
    Jag tycker inte att jag är särskilt känslig för årstider eller väderlekar.. har egentligen bara tre vädertillstånd som jag inte gillar.. när det är halt, när det blåser VÄLDIGT hårt och när det är riktig värmebölja.
    Och precis som du är jag noga med min egen själavård. 🙂

    Är också mycket tacksam för att du tagit av din novembertid och ordnat FB-tävling, så roligt att följa. Skulle vilja sätta en liten blomsymbol här men nån sån hittar jag inte på detta tangentbord så… du får föreställa dej.. BLOMMA. 🙂

    • Du kommer att få guldstjärna i matteboken Lena. 🙂
      Det gäller att hitta den väg som passar en själv. Man måste prova sig fram. Sedan kan det skilja från år till år. Jag tycker själv att jag blivit mycket bättre på att se det lilla i det stora med åren. Du har det bra som inte blir känslig av årstidsbyten och väderleksbyten. Ingen gillar när det är halt. Blåser storm eller orkan. En riktig värmebölja är också tuff. Den egna själavården är superviktig.

      Får jag inga fina blommor. Menar du det på allvar? 🙂 Jag minns när du uppvaktade mig med blommor efter ett av mina inlägg på 1av.3. Jag kommer inte ihåg om det var ett kåseri eller ett allvarligt inlägg. Glad, stolt och rörd blev jag. Du menar alltså att jag INTE är värd blommor? Tog de plötsligt slut? Okej! Föreställa mig. En kaktus. Rosor med taggar på. Slokande tulpaner. Hyacinter jag nyser av. Förgätmigej. Det går sådär. 🙂 Nu börjar jag dessutom bli trött. Jag går och fiskar… det var Per Gessle… sover en stund. Tack för att du gillar min novembertävling och tack för att du finns. Ps. Vad var det för fel på oktobertävlingen då? 😉

  8. Vad bra att du tänker se om vissa filmer, ja det går nog att få in i schemat även om regnet inte bombarderar rutorna. Det skulle förstås varit intressant att veta dina prioriteringar för varje film. Hur många har du att välja mellan?
    Här är det snö och mindfullness som gäller fram till maj månad, om allt går som det brukar.
    I klartext: det är bara att gilla läget. 🙂
    Kul att du kanske plockar fram diktboken, som sista utväg ur svinnovemberdeppen – hoppas att det kan trösta din vårlängtande själ, den som alltid längtar till sol och värme. Ganska normalt tror jag – men måste du tänka på vårfåglar nu? Du har ju de trivsamma koltrastarna.. sjunger förstås inte nu…
    Dom kan jag sakna, har dessutom så fina näbbar. Jag läste nånstans att det betyder omslag i vädret, om man får se en koltrast på vintern. Här finns de inte alls, antagligen för att det inte blir annat än snö nu i ca 5 mån. framåt. Det känns långt till våren och porlandet.
    Aha, nu gick det upp en talgdank.. november 2013 duger alltså för att grotta ner sig i bokmanus nr 2? Det vore ju inte alls dumt, om det är rätt gissat.. 🙂

    • Bra filmer kan man alltid se om. Även lite mindre bra filmer kan vara nyttigt att återse. Det har hänt att jag tyckt att de växt rejält på andra försöket. Jag kommer att ha elva kategorier/prioriteringar. Första filmen är redan avklarad.
      Snö från november till maj klarar jag mig gärna utan. Är tacksam för att bo långt söder ut. Har tyckt att de sista vintrarna varit både tuffa och dryga ändå.
      Vårboken är inte sista utvägen. Den har jag redan läst. Var inte speciellt tjock.
      Intressant upplysning om koltrasten. Ska lägga den på minnet.
      Oktober och November har gått i Facebook tecken. December ska bli en vit månad på det forumet. Först då går det att komma in i rätt värld. Tyvärr måste dyrbar tid ägnas åt det lite trista ordet marknadsföring.

  9. Jag hoppar över november om jag kan ,försöker pigga upp med en weekendresa varje år ,å i år tycker jag november har rusat förbi kanske beror det på att det varit varmt…
    Kul att kolla filmer igen jag å gubben har snart kikat på alla de gamla komedierna från glada 80talet med vår 9 åring himla skoj att återuppliva gamla skratt:) du får gärna dela med dej av de filmer du gillar bäst.. Kramen

    • Smart tänkt och dessutom trevligt resmål ni hade sist. Roligt att gemensamt med sitt barn återse gamla godingar. Vilken film föll er 9-åring mest på läppen?
      Smaken är alltid delad. Våra familjefilmer har inte varit åt det våldsamma hållet. Det är klart att jag ska dela med mig om det finns någon som är intresserad. Jag har redan klarat av film ett. Kram

  10. Låter väl alldeles perfekt och jag är en av dem som tycker mycket om november, med alla förberedelser inför advent och inga måsten att man måste gå ut, utan det är helt okej att bara kura hela månaden ut!!!

    Kraam 🙂
    Petronella

    • Ordet kura skymning har jag alltid älskat. På ett vis skulle jag kunna njuta väldigt mycket av november och göra sådant som jag älskar att göra inomhus. När jag klankar ner på månaden bygger det på hela mitt liv. Tider när jag inte hade bil och skulle ut alla tider på dygnet i regn. Jobba som brevbärare i höststormar var ingen höjdare. Min mage strejkade ofta en längre period på höstarna. Jag brukade få ett äckligt brunt kuvert från försvarsmyndigheterna varje höst under några år som gjorde mig dyster till sinnet. Sedan gillar jag inte när mörkret käkar upp ljuset. När allt i naturen dör. Träna utomhus på leriga motionsspår. Men det har även hänt att jag varit nykär i november och då har jag tyckt att månaden varit som sjunde himlen. 🙂 Allting är relativt. Fördelen med Sverige är omväxling. Fast jag vill ha det på mina villkor. Inte småkyligt och regn i tre veckor i juli. Från advent blir det ljus och sedan vänder det och utomhusljuset återkommer än en gång för vi som är med.
      Kraaam
      Bosse

  11. Jag gillar november om det kommer snö men inte detta dimmiga gråväder. Fast man skall som du säger ta vara på allt för tiden kommer ju inte tillbaka. Härligt detta med era filmstunder då ni betygsätter och disskutera film. Kul att du håller på med ett manus.

    Önskar jag hade ett badkar så man kunde krypa ner som du säger i ett skumbad. Blommor lyser verkligen upp och ger glädje

    Ha en skön onsdag
    kram

    • Snö lyser upp och det blir trevligare. Dimmiga dagar suger som ungdomarna säger. Inomhus tycker jag inte det är några större problem att hitta på trevliga saker, men ibland behöver man komma ut och få frisk luft. Då vill man inte gå vilse i dimma eller blåsa bort.
      Badkar har haft en viktig position i mitt liv. Underbart på många sätt. Levande blommor blir jag glad av.
      Kram

    • Gulligt skrivet Anki. Synd att det tar sådan tid för dig innan du ser mina uppgifter. Är det likadant varje gång? Jag tittar på klockan på text-TV och trycker på Enter exakt vid klockslaget. Sedan tycker jag det är spännande att se hur lång tid det går innan det plingar. Problemet var att jag trots många timmars letande inte hittade de frågor som jag tänkt att ha. Därför blev det en reservplan med allt för många lätta saker. Fast det är trots allt bara nio uppgifter än så länge som någon fixat med ett rätt svar inom 60 sekunder. 44 min är den längsta tiden. Mål i start. Många blev lurade på ordet Gå som kom blixtsnabbt. Svaret var Di. Jag var säker på att någon skulle skriva rätt direkt.
      Kram

  12. Jag förstår dig gällande november, den månaden är inte min favorit och förra året inspirerade Pia mig med att i sin blogg bestämma sig för att gilla november. Jag har utmanat mig själv där och i år har november gått i ett rasande tempo och jag har varit på bra humör de flesta dagarna ;-)… Borde kanske kolla in din tävling på fb också.
    Kram Åsa

    • Bra väg att gå. Inspiration. Inomhus har jag inga som helst problem att hitta på lösningar. Det är när man ska ta sig ut i ruskigt väder som modet sjunker. Helst om det ser likadant ut i flera dagar i sträck. November 2013 har varit både snabb och innehållit fina dagar. Ett bra och jämnt humör gör alltid susen. 😉
      Du är så välkommen. Men nu börjar det dra ihop sig till slutet.
      Kram

  13. Nä november är ingen rolig månad. Tur är att tiden går fort ändå så det snart kan bli vår igen.
    Jag nästan skäms men det har inte blivit av att vi varit i Kåseberga denna sommar. Dock var vi där flera gånger förra året så det får jämna ut sig.

    • Den här hösten tycker jag har gått mycket fort. Kåseberga mitt i sommaren är ”trång”. Vår och höst är bättre om man vill ha en parkeringsplats vid hamnen. Annars kan man alltid ställa bilen ”däruppe” och ta andra promenadvägen till Ale Stenar.
      Allt jämnar ut sig i längden.

  14. November och mars är månader som jag skulle vilja hoppas. Tråkiga, färglösa och evighetens långa. Men i år har jag lovat mig själv att november skulle bli en bra månad. Ännu så länge så har jag lyckat med att se det fina i denna månad. Känns lite lätte att leva också när jag inte går omkring med blytyngder på mina axlar av tråkväder.
    Önskar att du får en fin fredag med allt trevligt som du ständigt hittar på med din härliga familj 🙂

    Kram

  15. Ping: Vilken är sanningen? | Bosse Lidén

Kommentera

