En långsemester i Gärsnäs centrum 2016?

Ett

Vi försöker hinna med även små ställen när vi åker med våra Jojo sommarkort. I år blev det stationen innan Simrishamn. Annars brukar vi planera vissa saker och låta spontaniteten sköta resten. Här kände vi endast till fiket.

Två

Först behövde vi motion efter vår stadiga lunch på hemmaplan. Vad är klockan?

Tre

Har de annan tid i Gärsnäs? Eller lever de kvar i en gammal tid?

Fyra

Första tanken. Min rygg skulle kunna gilla det. Min fantasi började tänka på ett evigt springande med fötter på min rygg och ett dragande i personliga kroppsdelar. Dumma ettriga fantasi. För mycket Robinson…

Fem

Bättre inleda med konst innan min fantasi tar över makten helt för då kommer jag att göra helt andra tavlor.

Sex

Nähä!

Sju

Hoppas det går en bra film i vår smak på biografen.

Åtta

Ajdå! Jag hade glömt mina filmglasögon hemma. Det gick knappt att tyda biotexten på väggen. 😉

Nio

Här var det ingen hemma heller.

Tio

Det fanns en bra leksaksaffär där de bara sålde saker i trä. Jag föredrar trä framför plast.

Elva

Vi har inga småbarn hemma längre. Dumt att störa med ett samtal.

Tolv

Kan det vara så att alla är på samma trevliga aktivitet i kvarnen. Värsta öset. Vi hittade ingen väg dit och saknade en propeller på ryggen som Karlsson på taket.

DSC_34090022

Det där lät intressant och inte det minsta grisigt, men oj vad varmt det blev. Ingen fläktande vind. Mörka åskmoln som drog ihop sig framför oss. Vi bestämde oss för att vända och gå till fiket. Eftersom det bara går ett tåg i timmen denna sträcka passade det tidsmässigt, så vi slapp stressa.

Tretton

Trots att de inte hade cola light eller latte fick fiket godkänt. Kvinnan bakom disken var ingen pratkvarn. Vi var själva i fikaavdelningen, förutom han med propellern, som hade egen stol.

Fjorton

Femton

1300 kostade det att ta med sig Marilyn Monroe hem.

Sexton

Jag nöjde mig med denna supersalta påse. Lakrits från Island. Riktigt, riktigt gott. Nu är den svåra frågan som jag får bolla med när godiset är slut. Ska jag åka tillbaka till Gärsnäs eller åka direkt till Island?

En sann tilläggshistoria för er som har tid och ork i sommarvärmen:

Vi satt kvar på fiket tills det var tio minuter kvar tills tåget skulle komma. På stationen plingade det till och en kvinna berättade att fyratåget var inställt och ersatt med ersättningsbuss. Vi lommade över vägen och satte oss på en bänk. Solveig spelade spel på sin telefon och jag försjönk i tankar. Tänk om jag satte fart på Gärsnäs i en kommande roman. Har ni sett den danska prisade serien ”Livet på Laerkevej”? Det fanns alla möjligheter att byta ut tystnaden och ”stängdheten” mot hemligheter på alla fronter. Där någonstans rullade den gula bussen in och direkt när vi klev upp möttes vi av en överfull buss utan luftkonditionering. Det stod stilla. En ung man med hästsvans ställde sig på två armstöd och försökte få upp en lucka i taket, tills chauffören ropade att han skulle ge sjutton i den. Desperata röster i alla åldrar hördes. Bussen kör inte på spår. Tyvärr heller inte på den stora vägen. Vi skulle in på småställen. Utanför Svenstorp hade de grävt upp halva den smala vägen. På den andra halvan stod grävmaskinen. Där blev det tvärstopp och vår chaufför öppnade dörren några minuter utan att jag kände någon fläkt i åskvärmen, innan grävskopan backat iväg.
Fler människor klev på än av. Plötsligt kom stanken när någon började spy. En kvinna började låta som en reseguide och tyckte att den som spytt skulle flytta fram och sitta bredvid mig. Som tur var ville inte personen det. En familj klev på i Tomelilla. Mamman satte sig mitt emot mig. När hon kände odörerna tog hon upp en flaska och började sniffa på den starka doften. Hon berättade för sin dotter att hon mådde illa och ville spy. Några började gaffla på chauffören att han skulle öppna bakdörren när vi stod stilla vid en station. Till slut gav han med sig. Sedan när han stängde den började det tuta därframme hos honom. Han tvingades köra en sträcka med ett evigt tutande. Jag var rädd för att han skulle bli arg och tappa blicken på trafiken och vägen. Vilken tur att Solveig hade med en broschyr som hon fläktade med. Vad bra att jag och Solveig har förmågan att skoja och ironisera mitt i äventyret. Det underlättar i sådana här situationer. Efteråt är det nästan alltid ett ovanligt minne som vi kan skämta om. Men inget som vi vill ska gå i repris. En gång räcker. Vad skönt det var när bussen äntligen nådde stationen i Ystad och vi tacksamt kunde kliva in i vår bastuvarma bil och sätta på AC och sjunga den egentillverkade låten ”Gärsnäs forever”.

 

 

50 thoughts on “En långsemester i Gärsnäs centrum 2016?

  1. Tack för tipset, dit ska jag inte åka varken med tåg eller buss, ja inte med bil heller för den delen. I morgon ska jag tjuvlyssna på Helene Sjöholm för då sjunger hon bara ett stenkast bort, det är inte låten som heter så utan avståndet. Ha en härlig lördag. Kram Åse 🙂

    • Menar du Skillinge Teater? Det var länge sedan jag klippte ut annons om konserten. Den kvinnan kan verkligen trollbinda sin publik. Jag tror du får ett härligt sommarminne. Kram Bosse. Ps. Idag har vi lyssnat på Lizette som sjöng solo i Mariakyrkan under konfirmationen. Hon har varit Ung ledare i gruppen.

  2. Spännande med nya outforskade platser som är ett litet lotteri. ”Plötsligt händer det” och man hittar oförglömliga smultronställen som man bara längtar tillbaka till men sen finns ju de där retfulla nitlotterna. Slutet gott iallafall med den händelserika berättelsen 🙂 Ha en skön lördag till dig och familjen. Västkustkramar

  3. Jag tycker det är både vemodigt och synd när det ena efter det andra stängs ner i småorterna. Men det ligger visst i tiden…

    Kram

  4. Vi var i Gärsnäs i torsdags på en liten utflykt . En trevlig lanthandel o en liten mc affär o lite antika saker .. Men det var för varmt !! En glass sen in i bilen o på med AC!! Härligt med sommar men lagom är bäst !! ☀️☀️☀️
    Trevlig sommar !! Kram

  5. Man vet aldrig vad som väntar på nya platser, aha upplevelser eller besvikelse. Känner igen känslan men lite spill på vägen mot de där underbara smultronställena får man nog räkna med tyvärr. Njuter av din fina berättelse på slutet 😊 Sommarkram

  6. Bra, nu vet jag vart vi inte ska åka när vi ska göra Österlen osäkert i sommar. Vilken död liten by. Och vilken skrämmande bussresa – värsta thrillervibbarna här hos mig.

    Kram

  7. Jag orkade läsa historien och kunde inte låta bli att skratta. Ett sådant minne som man senare kommer tillbaka till vid olika tillfällen när associationer gör att man kommer ihåg tillfället.

    Jag undrar vad suggcenter och djöflar är? Djöflar får mig att se en fiiin herre framför mig, en med näsan i vädret som säger djävlar på ett snobbigt sätt.

    • Den resan kommer att sticka ut när vi sammanfattar sommaren 2015. Efter den har vi gjort två utflykter som fick betydligt högre betyg.
      Det måste ha att göra med grisar. Jag tror jag ska googla på Djöflar. Den lakritsen gillade jag skarpt. Supersalt.

    • Jag köpte den på DVD och vi har precis sett hela första säsongen. (såg den på TV när den gick också) Det retar mig att SVT inte köpte in säsong två. 😦 Undra varför? Läste på Facebook att Norge köpte in uppföljaren. Jag kanske köper in den på danska.

  8. Vi har varit i närheten av Gärsnäs, där de har skoförsäljning och ett bageri. Men i G har vår optiker bosatt sig men nu undrar jag varför de vill bo där 😉 ? Vilken upplevelse den bussresan var. Jag hade nog liftat till Ystad ;).
    Varma sommardagar just nu så jag längar till havet och vinden. Det är stilla här på Närkeslätta.
    Önskar er en fortsatt härlig sommar.
    Kram annika

    • Trevligt att se dig på blogglandia igen. Jag såg att du fortfarande åker skidor på din blogg. 🙂 Förstår att du syftar på Komsta. Där var vi flera gånger de första åren som vi bodde där. Bageriet som ligger mitt emot har jag aldrig besökt.
      Er optiker ser säkert det med helt andra ögon/linser. 🙂
      Vi funderade på att hoppa av i Tomelilla. Samtidigt visste vi inte om det kom ett tåg en timme senare. Vi hade betalt dyr bilparkering som gick ut. Bäst är det cykla ner till stationen, men lite bökigt med stor kamera.
      Tack. Jag önskar dig detsamma.
      Kram

  9. Vilken rafflande semester i den mest hektiska av världar! Det kunde varit i vårt närmsta samhälle också fast där finns en ICA affär som jämt är öppen, men kul är den inte. Åker man bara bort från oss en liten bit då är det fullt med sommarsemstrande både i Lysekil, Kungshamn och på Smögen och där är det nästan så det är för mycket folk, så jag stannar på mitt berg, jag!
    Kramar

  10. För det första…….Men vart i fridens namn är alla. Är det någon sorts bacill som härjar där nere i GÄRSNÄS. Inte en kotte där.
    Men det var bra ändå att du åkte dit, för annars har vi läsare gått miste om din underbara och härliga läsning som förgyller min söndagskväll.
    Vet du . Marilyn Monroe…..gillar jag. Jag har en tavla hemma. Men den var oförskämt billig.

    Söndagskram.

    • Faktum är att Island har lockat i många år. Men nu har Irland, Skottland och Wales tagit över ö-drömmarna.
      Vem vet. Så är det kanske. 🙂 Gårdagens stationer används till mycket annat. Sorgligast tycker jag det är när de står tomma och övergivna. Denna var möjligen privatbostad.

  11. Det här var verkligen underhållande läsning och finfina bilder, både i detta men i synnerhet i några tidigare inlägg!! Karlsson på taket är min absoluta favorit och du Bosse, synd att du inte kunde köpa dig en liten leksak för det är du värd! Varma sommarhälsningar från Ghugge med man!

    • Tack!
      Jag kan tänka mig att du gillade rosorna bättre. 🙂
      Det tyckte jag med, men Solveig sa att jag var för gammal. Stämmer väl inte? Se på Karlsson på taket. Han är en man i sin bästa ålder, säger han med godtrogen röst. 😉
      Kram

  12. Ja du Bosse … tur man inte vet innan vad man ger sig iväg på! Bussresor av den typ du beskriver är min fasa! Folk som spyr och vägar som är som tvättbrädor … nej fy! Vilket ställe där det var så ödsligt och knappast turistvänligt. Det är bra om man reser med gott humör i bagaget och kan ta saker och ting positivt fast man tycker det är negativt. Lycka till på nästa tripp! 🙂

    • Bussresan var en rejäl utmaning. 😦 Det andra tar jag mer som en klackspark. 🙂
      Vi åker gratis och det var trevligt att gå en promenad. Samtidigt är det sorgligt att se hur vissa saker inte bär sig. Men det finns säkert många hantverkare av olika slag som säljer bra på sommaren ute på Österlen.
      Du har helt rätt. De närmaste tripperna har varit riktigt njutbara. idag tog vi andra etappen av ”Sex mil hemifrån”.

  13. Det var trevligt att få följa med på er jojoresa. I Hbg har vi 75+ gratis jojokort, som gäller under vissa tider på dygnet, när inte det är högtrafik. Men det gäller hela helgerna både lördagar och söndagar. Vi har inte provat med jojokortet för hela Skåne än. Ska vi nånstans blir det ju bilen då. Men den tar vi ALDRIG ner till stan.

    Kram/Gilla

    • Det var ett bra initiativ av Helsingborg kommun. Personligen anser jag att de kunde utöka det till att alltid gälla för 75+.
      Vi tar helst heller inte bilen ner till stan på sommaren. I alla fall inte mitt på dagen. Då är det mycket smidigare att ta cykeln.
      Kram Bosse

  14. Tack Bosse, helt underbar läsning. Lakritsen fastnade jag för och hela ert äventyr till denna metropol, Gärsnäs. Men jag nöjer mig med at ha läst din underhållande text och inser att det får räcka.
    Vad gäller er resa hem, hade jag inte klarat den. Jag hade möjligen kommit ett par km och sedan i all hast fått lämna bussen. Jag blr så lätt åksjuk, även i bil och med ac. Men inser också att ev övernattningsmöjligheter i dessa trakter inte är så stora.
    Tur, eller skicklighet att du och hustrun är utrustade med stort tålamod och mycket humor.
    Stor kram!

    • Påsen är redan slut Ditte. Vad ska jag göra? 🙂 idag blev det en ask brunt istället för svart på vår runda.
      Vi slängde några fraser mellan oss, om vi skulle hoppa av och hoppas på ett tåg senare. Blir man åksjuk är det tufft. 😦
      Med humor kan man ta sig igenom många svårigheter. i efterhand kan mycket bli roligt.
      Kram

  15. Oj, vilket äventyr Bosse! Gärsnäs är nog den by som gud glömde bort att liva upp lite. Jag har släktingar där så jag vet vad jag talar om. Det känns som om alla känner alla, och att alla vet vad den andra gjort, t och är inte sen att tala om det för de andra. Det går från mun till mun, och klart att det blir lite tillägg på vägen och lite dras ifrån. Du vet, det kan bli smaskiga historier för den som gitter höra, och gitter, ja det gör dom! 😧

  16. Vilken rolig idé att bara ge sig ut på upptäcksfärd.. och tack för att vi fick följa med på färden och se med era ögon via såväl bild som text. Det sista stycket log jag lite åt.. jag och min bästa vän har dels en nattlig busstur mellan Benidorm och Barcelona som vi kan skratta åt än idag eftersom det var bland det mest udda vi upplevt (och då har jag ändå rest ganska mycket).. det blir oftast en anekdot.. åtminstone efter ett tag. Men.. jag är ganska glad över att jag inte var med på just den delen av färden. Ha en särdeles härlig söndag imorgon! Kram från Liv

Kommentera

