Ord eller bokstav?

Bosse minns…

Jag har så många ljusa minnen kvar från våra döttrars uppväxt. Dessutom är jag tacksam för att jag skrivit dagbok och gjort en minnespärm vid varje års slut.

En stor fördel är att jag ofta befunnit mig på ”hemmaplan”. Visst hade jag mycket att göra vissa år, men många dagar försökte jag jobba undan när de var i skolan eller i förskolan. Sedan kunde de alltid gå ner till mig om det var något viktigt. När jag sprang in i väggen blev det helt nya förutsättningar. För mig. Däremot skulle jag vilja hävda att tjejerna var de enda som tjänade på det. De fick ännu mer av min tid. Inget ont utan att det kan ha någon gott med sig. Jag såg till att jag sovit och vilat när jag var ensam hemma på dagen. När de kom från skolan möttes de av fika, pedagogiska personliga lekar där jag lekte in kunskaper och någon som hade tid att lyssna på deras äventyr. Ofta mötte jag och Texas dem vid busshållplatsen.

Lever vidare

Kanske var det inte mig de längtat efter mest.  😉

DSC_37910074

DSC_37940077

DSCN877500290001

Denna lärande lek har säkert många föräldrar haft med sina barn genom åren under bilturer. Där barnen lärt sig läsa på bilarnas plåtar. Ett mycket pedagogiskt och roligt sätt. Ett av många. Endast fantasin sätter den osynliga gränsen, enligt mig. Jag brann för att försöka komma på egna metoder och stimulerande uppgifter som jag kompletterade med pedagogiska dataprogram och annat skrivet material. Många morgnar hade jag högläsning en stund innan töserna skulle iväg till bussen. Det var inga problem med att få dem att äta upp frukosten, klä på sig, packa skolväskan osv. Helst inte om det var en riktigt spännande bok som väntade. Då kunde de prata om den redan på kvällen vid läggdags. Jag fick ställa äggklockan så att ”vi” inte missade skolan under lässtunden. 🙂

Bilen med ett B

Jag måste erkänna att jag inte var det minsta glad när reglerna ändrades i Sverige.  Beslutsfattarna tog inte hänsyn till min inkörda lek från familjens bilsemestrar.  😦
Där hade jag suttit i baksätet utan bälte i den blå Ford Austin, som var vår första bil, och haft spännande tävlingar mellan de olika bokstäverna på skyltarna. Tidigt hade jag lärt mig var i Sverige de kom ifrån. (Det län som vi åkte igenom deltog inte i tävlingen) Pappa brukade ha åsikter om någon förare med en bil med ett A eller B inte gjorde som han ville. Så fort vi lämnat Halland och mötte en bil med ett N brukade förarna tuta och heja på varandra. Sådant kan jag sakna? Har du också upplevt det?

Kan du gissa vilken riktning detta blogginlägg kommer att ta nu? 😀

DIN ANDRA UPPGIFT kommer här:
A. Gå ut och ta kort på TRE ord på registreringsskyltar. (Inga ”lånade” bilder från Google.)
Om du lyckas hitta tre ord på tre bokstäver som tillsammans bildar en mening blir det ett bonuspoäng. Ex. HAN HAR ONT, HON SER BRA, DET SKA BLI.
Du får även ett bonuspoäng om ett fordon har bara två hjul. (m-cykel)
Regler: Bara svenska ord, inga förkortningar, namn är tillåtna (om det finns namn?)
B. Lägg in ett inlägg på din blogg med de tre bilderna.
C. Skriv därefter ner orden i en kommentar i detta inlägg. (Då vet de som kommer efter dig att orden redan är tagna. Du måste göra B före C.)
D. Jag kommer att gå in på din blogg och kika. Om du har lämnat en ”blå bloggadress” i kommentaren hos mig kan både jag som domare snabbt se ditt blogginlägg och andra av mina bloggkommentarläsare kan också nå din blogg snabbt. Därmed kan du få nya bloggvänner.
E. Den som är först med ett ord (du får inga poäng för mina tre val eller om någon annan hann före dig) får poäng i mitt svar på din kommentar. Maxpoäng denna gång är fem. Ett poäng för varje EGET ord. En bonuspoäng om du lyckas bilda en mening eller hittar ett ord på en motorcykel. Jag vet att det inte är säsong för att vara ute med bågen. F. Det finns en tabell sist i detta inlägg som jag kontinuerligt ändrar tills uppgiften är stängd.
G. Du bestämmer själv hur mycket text du vill lägga in till bilderna i ditt blogginlägg. (Det är bilderna/orden du får poäng för.) Det är okej att ”fösa” in det i ditt ”vanliga” inlägg som du tänkt lägga in, bara jag kan läsa orden på skyltarna.

Denna lek ger dig frisk luft, motion, leklust och hjärngympa. Du kan göra den ensam eller ta med en vän som uppskattar ditt sällskap. Det viktigaste för mig är att du gör det med ett leende på läpparna och har kul.
OBS! Du får alltså bara använda egna bilder tagna med mobil eller kamera. Följande ord är redan tagna och ger inga poäng längre: FOT, LAX, TON, HOS, KAM, SYR, BRA RUM MOA, ASP, ROS, ALM, KEN, MAN, ARM, JAG SER OSS, SAL, NAR, ONA, TYG OCH ULL, BOD, LUT, BOL, SNO LOK GUN, LYX, MAL, MYT, HEJ ADA AXA, GEL, WOK, (38 ord)

Fast text:
Uppgiftsjakten 2016 kan dyka upp var som helst på min blogg – i vilken kategori som helst. Varje uppgift pågår tills jag lägger in en ny uppgift.
Just nu vet jag inte hur många uppgiftsjakter det blir under året. Jag kommer att informera när jag vet lite mer om livet. 🙂 Den bloggare som leder när jag slutar får titeln UPPGIFTSMÄSTARE 2016 och en skraplott. Någon annan av de tio högst placerade kommer också att få ett pris.

Tabell:
1. Wiolettan, 7 poäng
1. GunBritt, 7 poäng

3.  Ethel Hedström, 6 poäng
3. Ditte Akker, 6 poäng
5. Anki Arvidson, 4 poäng
5. Mia, 4 poäng
5. Kersti, 4 poäng
8. Gunilla Wahlberg, 3 poäng
8. Eva Rohlén, 3 poäng
8. Maria Bromander, 3 poäng
8. Znogge, 3 poäng
8. Gerd Lindblom, 3 poäng
8. Comsi Comsa, 3 poäng
14. Susanne, 2 poäng
15. Övriga  0 poäng. 🙂

Andra uppgiften är ÖPPEN – minst till 19 januari. Det skulle vara kul om fler nappade på denna udda och lite dolda ”lek”, som jag kom på mitt i inlägget om yrken på gravstenar.

Här är länkar till de som hittat ord på plåtskyltar: (hälsa gärna på och skaffa dig nya bloggkompisar.) 🙂

http://tittelina.blogspot.se/2016/01/bosses-tavling-registreringsskyltar.h
http://wiolettan.bloggplatsen.se/2016/01/12/11249868-skyltning-pa-gang/
http://akker.blogg.se/2016/january/att-soka-ar-inte-alltid-att-finna.html#post-comments
http://dammsamlare.blogg.se/2016/january/bilskylts-lek-2.html#comment
http://lillafridhem.blogspot.se/2016/01/ordlek-med-regskyltar.html?showComment=1452875571570#c7701398633742151614

Ord och inga visor!


http://ankistankar.blogspot.se/2016/01/runt-runt.html
http://gerd-geddfish.blogspot.se/2016/01/ok-jag-kor-ordleken.html

När jag var liten …


http://egopyret.blogspot.se/2016/01/bosses-registreringsskyltar.html?showComment=1453043770432#c4820498569333751309

Ord


http://kolonilotta1.blogspot.se/2016/01/promenad-och-ordlek.html?

 

91 tankar på “Ord eller bokstav?

  1. Vilken kul tävling och jag borde försöka komma till skott. Får väl spana vid gruvans parkering i morgon men måtte ingen undra vad jag sysslar med! Presumtiv falskskyltare eller biltjuv 😉

    Kram

  2. Jisses, ja jag får kolla när jag är med bilen på verkstan i morron. Där finns kanske någon 🙂
    M, MA, MB hade vi i Malmöhuslän, L i Kristianstad län och K hade Blekinge. Har för mig Kronoberg hade G. Göteborg O eller möjligen P?

    • Hoppas det inte blir ett dyrt besök. Är det i anslutning till en bilfirma brukar det finnas gott om det. Jag brukar gå mina rundor i den stora bilhallen när vår Volvo är hos ”doktorn” när jag tröttnat på gratiskaffet och fiskarna i akvariet.
      Under flera år kunde jag alla bokstäverna. Nu har de börjat ramla ur huvudet. F var Jönköpings län.

      • Ja, F vet jag också. Hittade inte ett enda ord på verkstan, ej heller på affärens parkering. Sen kollade jag varenda bil jag mötte och har ändå inte sett något ord! Otroligt! Mamma hade BUS på en bil 🙂

      • Så typiskt när man är på jakt. BUS hade passat mig utmärkt att ha på bilen. Ta det bara försiktigt när du kör bil. Jag borde kanske friskrivit mig i reglerna. OBS. Ni får inte ta kort samtidigt som ni är förare och bilen rullar. 🙂

  3. Det var ju trevligt att lära flickorna att läsa medan ni ändå tävlade med orden, som ni kom fram till, när ni läste bokstäverna.

    Jag hade ingen, som tog sig tid att läsa med mig, men jag fick böcker i present jämt och samt. Det började med att jag fick följa med en grannflicka tíll småskolan, när jag var så där 5 år gammal. Barnen fick läsa ur den tidens skolböcker och fröken bad mig läsa också. Jag hade en bok om Pinockio, som jag ”läste” ur till barnens förtjusning. För jag hittade på texten. Och försökte läsa om barnen i de andras skolbok. Alla skrattade och tyckte att det var kul. Men jag gav mig den på att jag skulle kunna läsa. Så när vi kom hem till Stockholm, lärde jag mig läsa innan jag började i första klass.

    Kram/Gilla

    • Är man bara nyfiken och envis går det mesta. Jag och Solveig lärde oss läsa och räkna långt innan skolstarten. Hon tjuvstartade och började ett år i förtid. Det var jag för blyg för att göra. När min fröken kom på att jag redan kunde ”allt” blev hon så arg att hon ringde och skällde ut min mamma och sa att Bosse ska gå i trean och inte i ettan. Det var hennes uppgift att lära barnen att läsa, skriva och räkna. Då var jag livrädd några dagar. 😦 Pojkarna i trean såg ut som höghus.
      Kram Bosse

  4. Kolla plåtar på bilar låter ju som en kul lek.
    Jodå. …..kanske en TantGlad leker denna lek, om hon nu hittar nåt?.
    Hm…..Jag får inte använda min egen reg-plåt då hihi…..”ANCCCIS”. ? HIHI.

    Få se om jag hinner hitta nåt kul. Det kluriga ÄR ju, att det blir inte så mycket tid kvar efter jobbet för att leta skyltar. Men din lek låter kul.

    Nä nu Äre kuddkram och ögonrullgardin som gäller.
    Natti natti å kram.

    • Inte nu. Men kanske en annan gång. 😉 Du gav mig en bra idé. Jag skulle också vilja ha en egen plåtskylt. Men jag tror inte att Solveig skulle godkänna mina förslag. 🙂 En gång i tiden körde jag omkring i en röd Datsun sportmodell med reflekterande bokstäver. BOBO stod det med stora bokstäver. Då var jag nog både känd och ökänd bland äldre människor som säkert inte tyckte att man kunde göra så. 🙂
      Du får skapa dig tid. Säg att du glömt en sak i bilen. 🙂 Finns det ingen stor parkering med många bilar? Eller är ”du” första bilen till jobbet?
      Kram Bosse alias Bobo

  5. Hej Bosse!
    Jag försöker också att se det positiva av att ha varit hemma med utmattning. Precis det du skriver har jag också upplevt – barnen har nog varit de största vinnarna i detta. Tid tillsammans vid frukostbordet, på eftermiddagarna, alltid någon hemma. Trygghet och kvantitet i tid, inte att förringa. Jag har funnits tillgänglig. Inte alla dagar ska Gud veta, vissa gånger har kanske oron slingrat genom huset i stället. Hur mår mamma egentligen? Alltid samma svar: Hon är så trött. Men när vändningen kom fanns fördelarna där. En annan fördel för mig är att jag numera inte tycker att arbetet ska gå först. Familjen är ALLTID det viktigaste. Och det är inte hela världen om jag misslyckas ibland heller.
    Kul tävling du har måste jag säga. Hade jag varit full av tid och entusiasm hade jag gärna hängt på. I stället njuter jag av kommande boksläpp, redigering av manus och annat smått och gott. Det gäller att sålla ut vad jag verkligen vill syssla med. trots lock och pock. 🙂

    Ha en fin fortsättning på ”fattuari” (januari, om du inte visste det. 😉
    Kram!
    /Anna

    • De som suttit i samma ”båt” har större förståelse om ämnet. Jag tror våra barn har samlat på sig många fina personlighetsegenskaper som de har nytta av i framtiden. Empati är en sådan. Tror du inte det? Vissa saker går inte enbart att läsa sig till. Du verkar ha kommit fram till sunda åsikter som jag instämmer i. 🙂
      Jag önskar dig stort LYCKA TILL med ditt nya bokprojekt. Var rädd om dig. ❤
      Kram Bosse

  6. Alltså Bosse…! Jag älskar att vandra på kyrkogårdar och kollar gärna efter olika yrken. Bilar är en av mina passioner – jag kollar alltid efter kul bokstavskombinationer… och jag har alltid minst en kamera med mig, men… har du någon aning om hur många bilar som passerar här utanför på vår lilla grusväg under ett dygn? Nä… tänkte väl det! Högst två och det är grannens och de har då minsann inte några ord i reg, numren… suck! För att kunna vara med i din eminenta tävling, så måste jag alltså ta mig till mer befolkade bygder och det gör man ju inte om man inte är av nöden tvungen 😉
    Nu har jag ju några dagar på mig, så jag har inte helt gett upp… inte än!
    Kram på dig!

    • Du är med andra ord två sorters Anki. En som far omkring i hela Sverige och är ute i flera veckor och bjuder på underbara bilder på sin blogg. En som lever ett mer stillsamt liv när husbilen har sin semester från vägarna. Med andra ord kommer din tid. Du får ringa till grannen och klaga och be de byta eller köpa ny bil. 🙂 Fråga också om de inte borde ordna ett stort släktkalas i veckan.
      Egentligen stämmer det på mig också. Bilen kan bo i garaget några dagar och nätter i rad. Om man inte måste är det inget som lockar för att köra ut och slira i slasket. Men vi går mot rätt tid. Lite ljusare har det blivit. Jag tittade på våra snödroppar och såg lite vitt bland det gröna. Jag längtar … ❤
      Det ska bli spännande och se om du spräcker nollan under veckan.
      Kram Bosse

  7. Jodå, jag har också suttit och kollat bokstäver på registreringsskyltar och gissat län. Många av dem sitter fortfarande och tar upp en massa ramminne…;)

      • Här var det s som gällde (och naturligtvis skyltarna med ”en gång värmlänning alltid värmlänning” som skulle klistras upp på bakrutan)

      • Tack för informationen. Den extra dekalen minns jag inte. 🙂 Däremot kommer jag ihåg att landskapen Värmland och Dalarna stod högt i kurs och jag hörde alltid gott om dem. Det var också de landskapen som vi tidigt åkte på bilsemester till.
        Hälsningar från Ystad, staden som nu håller på att snöa igen för andra gången i år. Själv är jag ”insnöad” på en helt annan hemlig grej och får inte glömma att det är jag som är kock på torsdagarna. 😉

  8. Jätterolig frågetävling, men för tillfället lite jobbigt. Halt och förrädiskt gåunderlag, kallt för händerna och inga motorcyklar i sikte. Vi har heller inga garage eller större parkeringar i närheten. Men jag älskar frågetävlingar och mysingen älskar mig, så vi kom ut och fotade. Tack Bosse för din påhittighet.

    Detta är mitt förslag.
    Meningen som vi fick ihop lyder: BRA RUM, MOA. 🙂 Jag tog bort överkursorden om någon annan hittar de orden. (Bosse)
    Kram och trevlig kväll.

      • Jaa, visst har jag det bra.

        Men du, jag missuppfattade tydligen dina regler. Jag trodde att det var tre olika ord- skyltar vi skulle hitta plus en mening på tre ord. Vi fann många skyltar med ord men det svåra är att få ihop en mening.
        Tack för poängen och ha det fint.
        Kram!

      • Det var duktigt att du/ni fick ihop en mening. 🙂 Undra om någon kommer att hitta den andra bonuspoängen. På sommaren hade det varit lättare. Egentligen borde jag väntat till våren med den här leken med tanke på vintervädret. Men tanken flög på mig och jag vet inte hur allt ska bli under året. Dessutom har våra bloggvänner i norr inte vår på jättelänge. En sak som jag uppskattar är att det blivit lite ljusare på dygnet.
        Hoppas du har en fin kväll.
        Tisdagskram Bosse

  9. Angående den musikintresserade norrmannen i Hjo – Svar på min blogg: Lustigt, förmodligen känner vi samma norrman, numera bor vi i hans gamla hus. Jag hoppas på Johan Olsson. på Tour de Ski,” Om ni bodde grannar, var bodde du?

    • Han hette Terje. Tillsammans med sin fru hyrde han en mysig vindslägenhet och vi hade en lägenhet under dem. Huset var K-märkt och hade en gång i tiden varit en läkarvilla. Jättemysigt hus på flera sätt. Floragatan 12. Rakt upp/ner från hamnen. Ljusgult när vi bodde där. Vi lät en konstnär måla av det innan vi flyttade. Numera är det mer brandgult/orangefärgat.

  10. Jag jobbar på, sliter. Men det är snö i stan och alla skyltar syns inte och motorcyklarna är få liksom verb på skyltar. Men jag är en envis typ….
    Kram! Och roligt är det!

    • Det ska vara lite knepigt att nå bonuspoäng. För du kan knappast ha problem med att fixa de tre grundpoängen i din hemstad. 🙂 Fast jag håller med om att det hade varit betydligt lättare om det fanns fyra bokstäver på skyltarna. Hur är det med spanska bilar?
      Kram

  11. Kul utmaning! Får se vad jag kan hitta. Här i UK har vi också 3 bokstäver i skyltarna och vissa skyltar med ord som inte skulle finnas på svenska skyltar har jag också sett, fula ord, borttagna på svenska bilar. Ingent nämnt, inget glömt!

  12. Jag har alltså helgen på mig. Tyvärr så fick vi så mycket snö så det blev ingen höjdare att leta efter en ”Badmästare” i förra leken. Men bilar finns det gott om. Ska bli skoj. Jag hade oxå många roliga lekar och knep för att lära våra barn och även mina dagbarn att läsa eller vad de nu behövde lära sig. Jag tror att dina flickor var lika glad över att se dig som över att få se Texas.
    Ha nu en fin Onsdagskväll.
    Onsdagskramen

    • Och kallt verkar ni också fått. Jag borde väntat några månader eller börjat med inomhusuppgifter. 🙂 Jag visste inte att du haft dagbarn. Bär du på fler hemligheter? Förmiddagsbarn? Kvällsbarn? Skottårsbarn?
      Tidigast på tisdag kan uppgiften stängas. 19 januari. Eller senare.
      Vad snällt skrivit. Fiskar du efter bonuspoäng? 🙂
      Halkiga kramar från Ystad.

  13. Vilken rolig tävling… får se om jag kan hitta några ord som inte är tagna….
    Man har inte samma chans när man befinner sig på jobbet nästan hela dagarna:).
    Visst var det roligt när bilarna hade de gamla systemet så man kunde se varifrån de kom.
    Tänk inga bälten på den tiden!?!
    Du får ha en fortsatt trevlig kväll i kylan.
    Kram gun

    • Kul att du tycker! 🙂 Kanske har du heller inte så många kollegers bilar du kan ”låna”. Men om du handlar vid en större affär under veckan … 🙂
      Det var betydligt roligare med det systemet. De kunde fortsatt med en bokstav till när det blev fullt. Eller inlett med en länsbokstav innan de andra tre bokstäverna. 🙂
      Märkligt att det inte hände fler allvarliga olyckor med den bristen på säkerhet.
      Äntligen får jag nytta av den tjocka nya vinterjackan. 🙂 Men den hjälper inte mot ansiktet. Imorgon har halva vintern gått. Skönt tycker jag som längtar till att leta vårtecken.
      Kram Bosse

  14. Bästa Bosse! Motion, upplevelser och roligt hat jag haft. Nu ligger mitt inlähh på bloggen och orden är från växtriket (stilpoäng?) ros, asp, alm. Hittade tyvärr inga verb så meningen fick utebli.
    Kram!

    • Ditte får tre poäng. 🙂 Jag har roligare när jag läser era inlägg än jag har åt mina egna. Genast ropade jag på Jennifer som fick komma hit och skratta. Hon blev också extremt sugen på att se efter vad som stod på bågarna under vinterklädseln. 😀
      Kram och tack för underhållningen.

  15. Ja ,då kommer äntligen mitt bidrag…fick bli en tur till stan och leka detektiv. Jag har hittat JAG SER OSS ..Om det godkänns som en mening får enväldige domaren bestämma

  16. Pingback: Ord och inga visor! | Znogges hörna, filialen

  17. Snubblade in här just nu. Ska läsa igenom allt under morgondagen och sedan ge mig ut på jakt. Jag bara älskar vissa utmaningar och hit hör denna 🙂

  18. NU, Bosse, har jag lagt upp bokstavskombinationer på bilskyltar och länkat till dig, så nu hoppas jag att jag är med i tävlingen och att du länkar till mig 😀 Gerds tre ord är: BOD, LUT och BOL.
    Kram!

    • Vad trevligt Gerd. 🙂 Välkommen i gänget. Jag skrev in dina tre ord i din kommentar så ingen annan väljer dem och missar poäng. 🙂 Tack vare dig lärde jag mig ett nytt ord. BOL. Domaren fick titta efter i ordlistan innan han gav dig poäng. Ett äldre ord för boställe för präst eller klockare.
      3 poäng till Gerd.

      • Jag hade ett ord till och det var TAG, Alltså hittade jag 4 st.
        Jag fick en rolig kommentar av Mickandialog på mina ord:
        ”Det blir nog LUT att du vinner, annars tar jag ett TAG på Bosse, lägger honom i en BOD och frågar vad han menar med BOL”. 😉

    • Hoppas du sovit gott och får en härlig söndag. 🙂 Svaret på din fråga står med röd text under tabellen. Jag kan även bjuda på att just tisdag är sista dagen för denna andra uppgift för jag är nyfiken på hur många som nappar på min bonuspoängmöjlighet i tredje ”leken”.
      Söndagskram Bosse

  19. Tack Bosse för att du lurade ut mig och fota registreringsskyltar idag, sist jag gjorde detta var kanske för femtio år sedan, hi hi hi…

    MAL MYT LYX MAN UPP JA

    Vet att det är fem men utifall två försvinner, hi hi hi…

    Kramen ♥

    • Kul att du nappade på andra uppgiften. 🙂 Tre poäng till Comsi Comsa.
      Domaren läser alltid de tre första bidragen. Droppar det in fler bilder/ord är de orden lediga om det kommer någon senare och MAN ser jag på listan däruppe, är redan tagen av någon annan kvinna. 😀
      Söndagskram.

  20. BAD! Söndagens inlägg.
    Läs även måndag så förstår du!
    Ja. Jag är väldigt envis.
    Och tycker absolut jag ska ha mina 3 poäng.
    Hittade sex skyltar. AXA blev tagit innan du såg men bad finns kvar! 🙂

Lämna en kommentar