Om detta tyckte jag inte

Detta hände i början av sommaren. Vår yngsta dotter ville ha en ny säng. Den gamla var minst två år.  😀

Hon är duktig på internet och letade fram en säng som hon ville ha. Vi såg på bilderna och godkände affären. Samtidigt tyckte vi att hon kunde få träna på att sköta alla bitarna själv.
När speditionsfirman (vet inte vilken) kom med sängen var tursamt båda tjejerna hemma. De lyfte in sängen och …

dsc_39700008

Jag frågade sedan varför inte budbilen tog med sig containern. Det hade chauffören inte sagt något om.
Det gick några dagar. Vi fick dottern att skicka ett mail. Hände inget. Både livet och containern rullade på.

dsc_39730005

Jag tänkte tanken att några nattflanörer kommer att rulla iväg med den en glad sommarnatt. Den var ju långt ifrån lika tung och stabil som de containrar som vi hade på postterminalen. Tänk att jag kunde rulla iväg med tre stycken fullastade på en gång. Det gick men inte fort. Oftast tog jag två stycken som var den bästa taktiken för att snabbt bli klar och kunna sticka hem på betald arbetstid.

dsc_39770003

Solveig tog över kontakten och ringde först till möbelaffären. Sedan till de som kört hit sängen. Hon fick reda på att detta kallades för transportmaterial och var vårt ansvar.  😦

Vi fick bråttom eftersom vi skulle hämta vår nya mindre bil inom en snar tid. Hur sjutton skulle vi få in den i vår Volvo V40? Solveig gick ner i förrådet för att hämta lämpliga verktyg. Jag som börjat bli riktigt sur och tävlingssugen började bearbeta och lyckades med hjälp av mest fotbollsfötterna att slå sönder delarna så de gick in i bilen. Tankarna gick till ex. äldre personer som bor på sjunde våningen i ett hyreshus i en storkommun. Egentligen vem som helst utan tillräckligt stor bil. När blev vårt samhälle så himla korkat och dumt?
Ingen tar ansvar vid telefonkontakt. Om det nu råkar stå ett telefonnummer längre. Vill en gammal blind tant åka taxi på julafton till sin son kan det hända att hon vid beställningen pratar med någon som sitter i ett land i Afrika och kan ”frassvenska”. Sedan kan hon bli avsläppt på rätt gatunamn men i fel ort.

Mycket var bättre förr. Tänk om besluten fattades på andra baktankar än att spara pengar för att ge dem till de högre hönsen. Utvecklingen ska gå framåt, men på rätt grunder.

Vår sista längre tur med Volvon gick till Hedeskoga återvinningscentral. Jag tror inte vi sparade pengar åt ”miljön” med den sysslan.

Snart blir jag inte förvånad längre och det är inget bra tillstånd.

Fotnot: Jag väljer att svara med symbol i detta inlägg. November är en intensiv bloggmånad för mig. Nästa gång ska jag kanske berätta om två möten som naglat sig fast i mitt minne. Första gången var jag ungefär tio år. Nästa gång sexton år.

34 thoughts on “Om detta tyckte jag inte

  1. Det lät väldigt dumt. Transportföretagen brukar vara måna om att få tillbaka pallar och liknande. Detta var ingen en gångs pall så jag förstår inte deras resonemang.
    Tur att du är stark och kunde demontera den.
    Solkram från Anki o Minton

  2. Så osmart och dyrt. Den skulle väl gå att använda fler gånger. Jag förstår att de inte tar med sig pappkartonger, men detta är så obeskrivligt dumt. Kram

  3. Frassvenska? Vilket bra uttryck!

    Jag fick lov att skratta mitt i eländet, åt det absurda i tillvaron. Ert ansvar när speditionsbolaget missade att ta med containern? What? Tur kanske att de inte polisanmälde er för obehörigt utnyttjande. 🙂

  4. Så idiotiskt att lämna kvar en sådan ”förpackning” och inte bara för att det ställer till problem för mottagaren, men vilket resursslöseri. Den containern duger väl till flera transporter än en. Nu blev jag riktigt arg!!
    Kram, Ingrid

  5. Man kan verkligen bli trött för mindre.
    Att spara pengar på dumhet har jag svårt att förstå. mne det verkar vara en ny trend.
    Inget ska få kosta och absolut inte gamla, sjuka eller de med fysiska /psykiska funktionshinder.
    Märkligt är också att ansvarstagandet för saker och ting har förskjutits så långt att det är få som tar ansvar idag.
    Nu känne rjag att jag är gammal….Men jag står för det.
    Kram!

  6. När vår nya soffa kom i veckan så lämnade killen bara pallen här vid trappan!? Sonen ropade efter honom att ta med pallen men nej den ville han inte ha. Inte vi heller! Vilket slöseri och helst när jag ser ”skrindan” som de lämnade hos er. Är de så billiga att man kan ta nya varje gång? Och vilket besvär man som kund får med att frakta bort det man inte beställt att få. Tröttsamt när ingen vill ta sitt ansvar från transporthållet. Suck!

  7. Det är väl inte miljövänligt att bara använda containern en gång?

    Här i Australien är det folk i Indien man ringer och de talar ”ingelska” (som ingen kan förstå). 🙂
    Kram Anne

  8. Så otroligt osmart att lämna den där buren till sitt öde! Så blir jag lite fundersam – det står Menigo Foodservice på den. Säljer de sängar också … eller var den stulen?
    Ha en skön kväll – snart är kl. 18:00!
    Kram

  9. Sängar ska ju inte transporteras med burarna från Menigo. I dessa ska enbart matleveranser från Menigo gå ut till restauranger, storkök och liknande. Den buren har någon på transportföretaget tagit med sig utan lov, uppenbarligen.

      • Bloggvärlden är både liten och stor. Nu hoppas jag bara att någon ”höjdare” som jobbat med Kurt Wallander projekt genom åren ska få upp sina ögon för mina inlägg detta året, då jag hyllar min fiktiva kompis som fyller 25 ”bokår” under 2016. Mitt namn Bosse Lidén ligger i alla fall etta sedan några år på Googlesökningar och slår ut Cornelis kända låt. Alltid en liten fjäder i hatten. 🙂 Välkommen tillbaka.

Kommentera

