Hon försvarade sin titel

anki

Priskategori ett: Pallen (3 lotter)
Stort GRATTIS till Korsordsmästaren 2016 – Anki Arvidson. ❤ ❤ ❤
som efter dramatik igår försvarade sin titel från förra året.
Förra året vann Anki på två av sina vinstlotter. Jag hoppas på en repris.

znogge

Stort GRATTIS till silvermedaljören – Znogge   ❤ ❤

asa

Stort GRATTIS till bronsplatsen – Åsa Bäcklund   ❤

Priskategori två: Trettio titlar (En lott)
Vinnare: Znogge   ❤

Priskategori tre: Plats fyra till tio (Två lotter)
Vinnarna: Signhild och Wiolettan   ❤

Priskategori fyra: Plats elva till tjugo (Två lotter)
Vinnarna: Maj Johansson och Minton   ❤

Priskategori fem: Plats tjugoett till trettio (En lott)
Vinnare: Eva Rohlén  ❤

Priskategori sex: Roligaste felsvaret (En lott)
Vinnare: Cecilia Ottosson  ❤

Tusen tack till alla er som ställde upp i Korsordsmästerskapen 2016.  ❤
Sedan 2013 har jag upplevt det som att november blivit lättare att umgås med.

Från och med 1 december blir det ett helt annat bloggliv för mig. En sak längtar jag efter. Gissa vad?

Det är att bloggvandra till denna bloggstation och vara en gäst.  😀

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.se/

Om några timmar startar bloggkalendern. Då tar Gunnel över stafettpinnen. Inte med tävlingar. Istället har hon en mycket trevlig adventskalender med olika tema för varje år. Undra vad hon ska ha detta år? Gå in imorgon och kika så får du se. Risken är stor att du blir glatt beroende och återkommer varje dag. Förresten är hennes blogg mycket läsvärd året om. Du som följer hennes blogg instämmer alla gånger.

Ps. Jag var inne och tjuvkikade nyss och vet vilket tema som hon valt till december 2016. Hon berättade om det i dagens blogginlägg.
Ett tema som det dunkade extra av och jag blev varm av hennes val.
Helt i min smak.  ❤

Bjuder in dig till mina privata siffror och tankar

Hemliga tävlingslistan 2016

u Uppgift Svar delta I-tid Segrare
1 Jobbig fisk? STÖR 14 18 Wiolettan
2 Vändbar man NATAN 17 18 Lena/Villa H
3 Bor på en öde ö INGEN 16 18 Åsa B
4 Bar på en tegelsten LJUNG 14 18 Åsa B
5 Angenäm illusion för bagare ÖNSKEDRÖM 2 F1 IngenVinnare
6 Sjunger ledig elev? LOVSÅNG 9 F2 Ethel
7 En nyans av grön ADVOKADOGRÖN 17 18 IngenVinnare
8 Risk för fisk DRAG 20 18 Wiolettan
9 Ledighet förr SKURLOV 18 18 Znogge
10 Kan vara öppet SÅR 21 18 IngenVinnare
11 En sagolik svansbärare LEGOLAS 18 F3 IngenVinnare
12 Med i ”Så mycket bättre” LALEH 23 18 Signhild
13 Sådan stil finns HALVFET 13 F4 IngenVinnare
14 Kan byggas bort BOSTADSBRIST 13 F5 Anki
15 Den är en skenbar uppskattning IRONIN 16 18 Wiolettan
16 Hon har namnsdag på våren MATILDA 19 18 IngenVinnare
17 Magkänsla PIRR 16 F6 Åsa B
18 Motsatsen till nattvila? DAGSPRESS 18 18 IngenVinnare
19 Han hotade med att hoppa GÄRDESTAD 16 F7 Åsa B
20 Svamp på låg nivå FOTSVAMP 19 18 Anki
21 Har varit ”Årets julklapp” SPIKMATTAN 18 18 Susan J
22 Homofon till skånsk kommun HÖR 18 18 Znogge
23 Löste brott på kanalö BERGERAC 14 F8 Znogge
24 Stad vid svenska kusten TROSA 22 18 Cecilia O
25 Har egen mun MAGE 19 F9 Znogge
26 Ligger under däck GATA 18 18 Åsa B
27 Skånsk kommun utan havsutsikt SJÖBO 11 F10 Znogge
28 Blir inte bättre med jubel IDIOTER 19 18 Cecilia O
29 Roman av Mankell KVICKSAND 16 18 Lisbeth/Lma
30 Annans ord i egen mun CITAT 22 18 Anki

 

Tillsammans blev det 496 st deltagare under de trettio uppgifterna. Synd det inte blev 500. 🙂

Privata tankar i korthet: Blir det en femte gång kommer jag att skippa helt egna tider. Istället göra en omröstning om vilken tid (15-20 min) som ni vill ha som fast tid hela månaden. Dessutom minska ner till 25 frågor för att skapa hål och möjligheter. Årets poängsystem tänker jag definitivt behålla. Kanske flytta en priskategori till plats 30-40 för att förstärka lekbiten. Alla behöver inte vinna. Sporadiska bloggbesök under månaden ska kännas ”ofarligt” och välkommet.

120 titlar med 27 olika segrare 2013-2016:
1. Signhild Hortberg, 16 st
2. Ingen Vinnare, 14 st
3. Åsa Bäcklund, 12 st
4. Anki Arvidson 11 st
5. Znogge, 8 st
6. Inger Börmark, Kerstin Cecilia, Cecilia Ottosson, 6 st
9. Lippe Forsberg, Göran Nilsson, Wiolettan ,5 st

3 titlar:
Annika Sohlin, Marie Kristoffersson och Susan Johansson

2 titlar:
Marianne Sturk, Susan Adelbrant, Susanne Pettersson, och Lena/Villa Herberts.

1 titel:

Pia Boman, Åse Holmander Mehlin, Monica Jelander, Torsten Larsson, Anitha Jacobsson Lechto, Gunilla Wahlberg, Greger Byskata, Ethel Hedström och Lisbeth/Lma.

Sedan har jag ännu mer statistik som ni slipper se. 😉

Signhild, Anki och Inger har varit bland de tio bästa alla fyra åren.
Znogge, Åsa, Lisbeth/Lma, Lena/Villa Herberts och Wiolettan har varit bland de tio bästa varje år som de deltagit i.

Okej! En och annan är kanske inte så intresserad av statistik och vill hellre se ett annat inlägg här. Håll ut. Jag är på gång. Bara en sista grej för att trötta ut dig rejält. Detta var mitt inlägg nummer 77 i november 2016. Jag ville roa besökare som INTE gillar tävlingar och jag ville tävla med mig själv och försöka slå det osannolika visningsrekordet från november 2015. Då körde jag med 3 timmars tävlingstid vilket var riktigt tufft, men lockade många att återkomma under tävlingstiden för att kolla läget.

Det finns en chans att jag hinner slå det innan klockan 00:00. Vad ska jag locka med? Ojsan! Här ligger uppgift 31 av 100 och skräpar.  😀

Nu lunch & korsord. Sedan dagens motion. Få se om gubbkroppen vill ställa upp på det sistnämnda. Nästa vecka blir det cortisonspruta/sprutor för Triggerfingret.

 

 

 

Har du också gjort det?

i-de-lugnaste-vatten

Solveig rekommenderade en spännande och välskriven roman som hon slukat under några kvällar. Hon berättade även om författarens tidigare bok ”Snöfalken” som lät bekant för mig.

Redan i den långa inledningen om späckhuggarna som gled in i bukten tändes en lampa svagt. Lampan slocknade när handlingen gick över till människor. Därefter dröjde det ett bra tag, nästan hundra sidor, innan min nyfikenhet blev för stor.
Jag klev upp från min varma sköna säng och gick till bokhyllan i sovrummet och plockade fram pärmen med ryggetiketten ”Boktips – utländska böcker”. Efter en stunds bläddrande bland papper i plastfickor fick jag napp. (Borde haft ett bokstavsregister)
”Den har vi läst förr”, sa jag tyst till min sovande fru.

Vad synd att jag slutade med denna syssla när jag blev med blogg. Tidigare satte jag alltid in scannade bilder på riktigt bra böcker i de tre pärmarna ”Svensk skönlitteratur”, ”Utländsk skönlitteratur” och ”Facklitteratur”. Detta har vi haft nytta av när vi velat läsa om böcker eller tipsa vänner och bekanta.

Mina tankar gick till min mamma och jag både skämdes och skrattade åt minnena. Hur hon läste om böcker som om det var första gången hon läst dem.
”En av fördelarna att jag glömmer bort saker. Oftast vet jag att jag läst boken, men inte hur den slutade och mycket annat naturligtvis av handlingen har jag glömt.”
”Men den boken hade jag med till dig för bara några månader sedan”, sa jag ironiskt.
”Vänta du bara. Så ska du se vad som händer.”
”Tack för de uppmuntrande orden.”

Nu är vi båda med i klubben. När det gäller böcker är det ingen nackdel. Att jag glömde hela nyckelknippan i dörren igår eftermiddag är lite väl inbjudande. Piken kom när yngsta dottern kom hem från skolan.
Samtidigt kan det vara ”farligt” att räkna ut mig helt. För jag blixtkontrade. Bästa möjliga taktiken.
”I morse när jag kom in från morgonpromenaden och tänkte gå och lägga mig och sova i det tysta huset, gick jag som tur var in en sväng i köket. Där lyste fyra värmeljus och JAG lämnade köket först av tre personer i morse!”

Fotnot: Nu ska jag börja med slutarbetet av ”Korsordstävlingen”. Det är mycket statistik, tabeller, namnskrivande, lottande, kontroll-läsande, klippande, adressletande, fotoletande och mycket annat på dagens agenda.
Jag tänkte göra lite som med mina dagliga tävlingsinlägg, som jag gjorde i två etapper. Först frågan som låg inne i en timme. Sedan tabellen och facit och vinnarnamn.
Jag skriver ibland direkt på WordPress. När jag ser att jag är på väg att ramla ur kommer jag att lägga in. Det betyder att blogginlägget kommer att snickras ihop i flera omgångar. Till slut kommer det förhoppningsvis att bli klart. När det gäller lottning är det Solveig som drar lappar precis som hon gjort förr. Idag kommer hon hem lite tidigare än vanligt.
De tre översta på tabellen har sitt på det torra, men kan vinna mer.
Jag börjar med en timme sömn. God natt.