Ystad Djurpark – del ett

Jag och Solveig bestämde oss för en date på tu man hand. Det blev en tur med fikakorg till Ystad Djurpark som ligger i Skårby. Häng på.

Ett

Vilken tur vi hade. Klockan var fem minuter i ett. När vi betalade läste jag att lemurerna matades klockan 13.00. Mitt favoritdjur i parken.

Två

Jennifer (vår äldsta dotter) berättade när jag kom hem att besökare kan få följa med in om de betalt i förväg.

Tre

Så här såg det ut för två år sedan när Jennifer började första terminen på Naturbruksprogrammet.

 

Jag och lemur

”Får du gå helt själv här? Kan du vara snäll och fälla upp dina fjädrar när jag ska ta kort. Inte det. Slipp då.”

Fyra

”Dags för tävling. Först till kiosken vinner. Grattis. Jag fick sendrag.” 🙂

Fem

När jag såg hur dessa två började knuffas på varandra var jag övertygad om att den lilla skulle förlora. Icke. Det blev den stora som åkte bakåt istället.

Sex

”Var lite samarbetsvillig. Sträck på halsen snälla struts.”

Sju

”Och kan du vara snäll och resa på dig när jag ska fota dig.”

Åtta

”Okej! Om du till höger är död så slipper du.” 🙂

Nio

”Solveig! Det smittas. Jag börjar bli supertrött. Precis nu såg jag en fyrpucklad kamel med åtta ben. Jag röstar på att vi sover över och tittar på resten imorgon.”

Fyrbucklad Fankel

26 thoughts on “Ystad Djurpark – del ett

  1. Charmigt reportage! 😀 Tack! Kul att Jennifer har så god hand med djur! Nu vet jag att du också ser dubbelt. Haha, gör som jag, kontakta optristen, det finns hjälp att få om du inte slingrar dig så där erbarmligt å skyller på trötthet… 😳

  2. Trevligt att du inte blev kvar där i någon bur. Jag försöker alltid hålla ett visst avstånd till burar och inhägnar, för säkerhets skull. 😉

  3. Visst är det mysigt att gå och titta på djur sådär, men jag blir alltid lite beklämd efter djurparksbesökare för jag tycker egentligen inte att vilda djur ska vistas i bur. Eftersom båda våra tjejer alltid har älskat djur var det många djurparksbesök när de var små, men på något vis lämnar alltid de där besöken en liten besk eftersmak…

    • Som vuxen ser man det i ett annat perspektiv även om jag minns mina föräldrars åsikter även när jag var liten och vi besökte ex. djurparken i Borås. Eftersom vi har insidesinformation om just denna djurparken ser vi ljusare på det och jämför inte med skandalerna vi fick se på TV förra året. Det var skrämmande. 😦

  4. Det var verkligen länge sedan vi var till en djurpark, men nu fick jag ju vara med på ett hörn iallafall. Tror att du gillar Lemurer för att de påminner lite om dig. Pigga ögon och fulla av rackartyg. Men du har ju ingen svans förstås (tror jag).
    Ha nu en bra start på den nya veckan. Kram på dig Bosse.

    • Nu är frågan vilken Annika det är? jag känner till fyra stycken i bloggvärlden. Jag tror att det är den söta tjejen som är kompis med Pippi. Det var en intressant jämförelse. 🙂 Annars är delfin mitt favoritdjur. Jag kollade precis efter. Njet. Det finns inget långt och lurvigt bakom mig. 🙂
      Kram tillbaka

    • Du menade att det inte fanns någon fikabild? Vi bestämde oss när vi låste bilen för att låta korgen vara kvar så vi fick fria händer. Sedan tog vi fikan på ett underbart ställe som heter Benestad Backar. Där finns bara en bänk med en vidunderlig utsikt. Runt omkring bänken är det sankmark och man går på plankor och i trappor. Vi hade tur. Bänken var ledig och väntade på oss.
      Kram

  5. Hahaha…tänk att djuren kan roa så!! När jag går i djurparker så kommer jag på mej själv allt som oftast att jag ger djuren mänskliga drag och karaktärer…att de tänker och agerar som vi människor. Förmodligen är de mycket smartare än så…Lemurer är ju bara de värda ett besök, men sista bilden…verkligen häftig!!
    Sen ska det väl erkännas att jag inte ens visste om att Ystad hade en djurpark…Ännu en anledning att besöka de södra delarna av vårt land nästa sommar!!
    Ha det så gott!!
    Kram kram

  6. Hassela hade en djurpark i Alskog här på Gotland och där var vi flera gånger. Den var väldigt välskött och djuren såg ut att ha det bra. Nu har de lagt ner den verksamheten, som så många andra av deras projekt.
    Kram, Ingrid

  7. Evigheter sedan jag var där. Knappt att jag känner igen mig faktiskt… Själv är jag lite kluven och tycker att vilda djur ska få vistas i sin egen miljö. Samtidigt vet jag att vissa djurparker arbetar aktivt inom djurskyddet. Det ger pluspoäng 🙂

    • De har byggt ut det och verkar ha som policy att de vill visa upp något nytt djur inför varje säsongsstart. Jag har alltid varit kluven och blev riktigt arg när jag såg reportagen som visades upp på TV förra året. Pluspoäng kan man aldrig få för lite av. 🙂

  8. Här har jag aldrig varit, visste faktiskt inte ens att det finns en djurpark Ystad. Men nu har jag alltså ökat på allmänbildningen.
    Tyckte verkligen om ditt reportage och det gav mig förstås många tillfällen att le i mjugg.
    Roligt med Jennifer som är så djurintresserad. Själv tränar jag på att inte var rädd för katter. (Men hundar, hästar, delfiner och enstaka elefanter går bra.)
    Kramar!

    • Delfin är mitt favoritdjur. Det har det varit sedan jag var liten och såg Flipper på TV. Katter är mycket personliga. Själv är jag en hund-människa om man jämför de två tamdjuren åt.
      Ystad Djurpark är en välskött och populär anläggning.
      Höstkramar

  9. Vilken kul ide att ha en date på en djurpark. Den här ser fin och välskött ut och så finns dessa underbara lemurer där. Det är också mina favoriter, efter delfinen förstås, och jag känner mig lite besläktad med dem. Kanske är det deras sinne för bus och rackartyg som tilltalar mig eller kanske att de alltid ser så roliga ut när de står och spejar. Fin bild på Jennifer med lemuren. Kram 🙂

    • Det är trevligt att variera date-platserna. Ystad Djurpark är en välskött anläggning. Vi får ju insidesinformation hemma. 🙂 Lemurer och delfiner är härliga djur, likaså surikaterna och zebrorna. Jag skulle också vilja testa och ha en lemur på axeln. Själv fick jag hålla tillgodo med att sitta i en vanlig skolsal på gymnasiet. Livet är inte rättvist. 🙂
      Kram

Kommentera

