Stort GRATTIS till Kerstin Nilsson!

Visst var det Hjo som var staden. För er som inte hade en aning fanns det en chans att luska reda på svaret i min korta text: Orsaken till att jag la in tävlingen klockan TRE är att antalet bokstäver i denna mysiga stad vid Vättern är endast tre. Kanske var det så Kerstin tog det. Annars har jag en bloggbesökare som besöker mig ibland, som bor i staden.

Bloggbild

I detta vackra kulturminneshus som någon docent eller läkare hade ägt förr bodde vi på nittiotalet. De hade gjort om huset till sex lägenheter. Jag hade gärna bott i vindsvåningen. Där bodde ett trevligt par som vi umgicks med. Kvinnan var syster till en bror som spelade i gruppen Freda´. Hennes man var en glad norrman som skapade musik.
En Pingstafton när vi promenerade utanför en konsthandlare såg vi i fönstret skickligt målade tavlor över några av alla supercharmiga trähus i staden som vann Europapris för sin bebyggelse, under tiden vi bodde där. Vi klev in och frågade om hur vi kunde få kontakt med den kvinnliga konstnären. Eftersom vi snart skulle flytta söder ut ville vi ha ett minne med oss. Rejält förvånade blev vi när det visade sig att hon befann sig bakom draperiet i butiken just då. Med hjälp av några diabilder som hon fick låna av oss skapade hon tavlan. Därefter inledde vi en ny hobby, eller hussamling. Därför har vi tavlor uppsatta på alla våra gemensamma hem. Hur många? Den frågan ser jag redan i ett kommentarfält. 🙂 Jag passar. Lite privatliv vill jag ha kvar. 😉
Ha en trevlig onsdag.

31 thoughts on “Stort GRATTIS till Kerstin Nilsson!

  1. Grattis Kerstin! Vacker hus. Som dotter till en byggmästare är jag löjligt förtjust i hus. Tittar alltid och fotograferar ofta. Bebyggelsen i ett område säger mycket om just det stället. Syrran och jag var på bussresa till Norge och satt och kommenterade hus hela tiden. – Titta där! Och titta på det där! Och så vidare. Till sist vände sig paret framför oss och undrarde vad det var för tvångsbeteende vi höll på med 😉
    Trevlig onsdag till dig också!

    • Du hade älskat att gå omkring i Hjo i den äldre delen av staden. Jag är också barnsligt förtjust i fina hus. En vacker dag kommer jag att bli anmäld för att jag fotograferar deras hus. (det har redan hänt och jag har skrivit ett kåseri om det på bloggen) Jag skulle gärna varit en son till en byggmästare. Fått ha en sådan där gul liten hjälm som Byggare Bob har.
      Perfekt syssla på en buss. Jag hade hängt med i tittandet och hussnacket på bussen. Betydligt bättre än par som sitter och gnäller hela tiden. Tänkte just nu på en längre bussresa där två medelålders kvinnor satt och tjatade sönder allt med negativt tugg, fast det var jättevackert utanför bussfönsterna. Till slut blir man nästan smittad.
      Trevlig torsdag på dig. 🙂

  2. Grattis till Kerstin! Hoppas du får en lagom stor vinst!
    Fin målning Bosse! Jag förstod att det hade något att göra med ert bröllop. Vacker liten kyrka att gifta sig i. Härligt med kärlek som håller i sig!
    Ha det gott tomat, ja det är ordbehandlingsprogrammet som skämtar med mig. Dagens fråga: vilket ord tror du jag det skulle stått? Du får bara en chans och vinner ett pris av ngt slag, om du gissar rätt …
    Priset bestämmer jag.. Svaret måste komma idag.

    • Hallå där! Jag hoppas Kerstin får en jätteSTOR vinst. 🙂
      Vi tyckte att Christina J var riktigt duktig. Gick på konstskola just då. Jag googlade för ett tag sedan och såg att hon hade en egen hemsida och höll på med flera olika spännande projekt.
      Där drog du egna slutsatser. Tävlingen hade inget med vårt bröllop att göra. Fast jag hade inte haft något emot att gifta mig i den fina kyrkan.
      Lätt tävling. 😉

  3. Ett sådant där underbart gammalt trähus! Det är tur att många av de husen numer är K-märkta så de blir kvar, för nog är det något visst med dem!

    • Det är tur att inte alla kommuner låter grävskopan jobba på. Usch med fina byggnader de jämnade med marken under ex. sjuttiotalet. Jag minns fina gamla hus i min hemstad som ersattes av riktigt fula byggnader. Där kunde de jobbat på ett helt annat sätt.

  4. Grattis till Kerstin!
    Hjo det är en riktigt fin liten pärla det… ligger så fint där vid Vätterns strand…vi besöker Hjo varje sommar…underbart:)
    Ha det gott i våren vännen♥
    Kram Lollo

    • På sommaren är Hjo en riktig pärla som du skriver. Då blommar den gemytliga staden upp och turister strömmar till från alla håll. Vi hade tur som bodde bara 200 m från centrum. Med jämna mellanrum åker vi på återbesök. Tar gärna en tur runt Vättern också.
      Kram

  5. Huset var helt underbart….det är något alldeles speciellt med gamla trähus. Så charmiga!
    Tänk att man kan bli kär i ett hus:).
    Önskar en fin vårdag och säger grattis till vinnaren:)!
    Kram till dig

  6. Tack! Ser fram emot lotten och den stora vinsten, bara att få en trisslott tycker jag är en rejäl vinst. Nej att TRE skulle vara en ledtråd förstod jag inte och jag har aldrig varit i Hjo men vet att det finns många vackra trähus där. Kyrkan i sten ser ju helt sanslöst vacker ut och huset där ni bodde ser ut som i en dröm. Jag gillar ju tävlingar och jag hade bara en chans så här gällde att tänka till ordentligt. Var har Bo varit? Jo i Hjo!

    • Den här gången ser du till och vinner. 🙂 Det kändes verkligen som en dröm när vi fick nycklarna. När jag träffade på en av grannarna kändes det mer som en mardröm. 😉 Personen dyker säkert upp i ett kåseri i framtiden. Med tanke på att jag varit på ett par ställen till i Sverige var det inte dåligt tänkt. 😀
      Kram

  7. Jag gissade faktiskt på Hjo men mitt ordprogram gjorde om det till Domkyrkan i Strängnäs.
    Äsch.. det gör inget.. Jag har ju alltid rätt annars..
    Eller.. 😀

    • Så det var du som vann då? Sedan är det frågan om du inte håller på med falsk reklam. Tänk om du lurar dit domkyrkefantaster från hela världens hörn. Min blogg har haft tittare från 53 länder. Finns det verkligen en Domkyrka i Strängnäs? Kan du sova gott i natt om det inte stämmer? 😀

  8. Ett grattis till Kerstin! Å vilken underbar tavla, vilket härligt hus!! Det måste ruva på många hemligheter. Tänk om väggar kunde tala 😉
    Ha en fortsatt mysig kväll!!

    • Jag tänkte på det ibland. Undrade hur det såg ut inne i när det var nytt. Vad levde ägarna för liv? Fina baler och fester? Det hade varit fantastiskt – om väggar kunde tala. Det fanns fler liknande stora fina hus på Floragatan där vi bodde. Gatan som gick rakt ner mot hamnen. Bara ett stenkast från centrum dit vi kunde gå genom en liten skogsdunge och välja på två mysiga gamla broar.
      Ha en fin torsdag.

  9. Underbart hus, ett sånt där man drömmer om att äga ute på landet.

    Sv: det kan bli upp mot 10-12 ungar om vi har tur …eller otur kanske en del skulle säga. Nä men jag tror de är ganska lättsålda och så ska vi ju behålla någon med förstås. Vera tycker det ska bli tre st, en ska vi sälja, en ska vi ha själva och en ska vi slakta och äta upp!

    • Jag hade gärna ägt det huset. Så många möjligheter.

      Så många. Det tror jag säkert. Att ni ska behålla en gullig själv. Har Vera verkligen tänkt igenom det? Det sista lät lite hemskt. Jag skulle nog tänkt på det vid varje tugga. 🙂

    • Jag var inne i fyra av de sex lägenheterna. Mycket hade behållts från ursprunget. Jag älskade det huset. Hade helst bott i vindsvåningen. Men det var en ruskigt brant trappa dit upp. Min mamma hade inte fixat den. Med småbarn hade det heller inte funkat speciellt bra.
      Bara i vårt sovrum fanns det sex små ”kyrkfönster”. Vi var helnöjda med målningen när den blev klar. Visst var där vackrare när det var grönt på träden men då hade inte huset synts.

    • Där finns ett hundratal minst lika fina hus i staden Hjo. När jag såg bilden på ert helläckra hus var jag tämligen säker på att du bodde i min gamla hemstad Hjo. Möjligtvis kunde det vara Eksjö. i Hjo finns ett par hus som är mycket likt ert hus. Jag älskar att se och fotografera gamla trähus som är byggda med snickarglädje.
      Du och Pia är värda så många fina ord.
      Kram

  10. Åh, vilket vackert hus! Ett sånt vill jag bo i, med kakelugnar och knarrande breda tiljor på golven, massor med vackra spröjsade fönster som är asjobbiga att tvätta – men who cares?

    Grattis till Kerstin!

    Svar: Men svaret står ju i inlägget! Om man nu kan lita på översättningen … 😉

    • Du skulle sett det inuti. Jag hade mer än gärna ägt huset. Låg också perfekt i den lilla staden. Fönsterputsning kan man leja bort. Äger man ett sådant hus har man råd. 🙂

      Vilket kul inlägg du lagt in. 😀 Jag riktigt såg det framför mig. Var glad för att jag inte var i din situation. Då hade jag velat gå upp i atomer. Själv kan jag bara ordet Si. Föredrar hellre att lyssna på franska. Ditt sätt att skriva på tilltalar mig liksom din humor som går åt det ironiska hållet.

    • Hade du gått in den dagen hade du såklart vunnit tävlingen. 🙂
      Huset är jättefint. Men det var inte lika fint med den nya färgen. Vi var i Hjo och i trakterna senast några dagar i augusti förra året. Då var huset mer åt orange.
      Kram Bosse

Kommentera

