Det började med tur, sedan cykeltur och slutade med otur

 

Idag har jag haft riktigt tur.

DSCN89880001

På Olsson Basar hittade jag en perfekt skylt i lördags. Bank, bank i gräsmattan.

DSCN89950002

Grannarna flyttade snabbt. De skrek något om att de inte tål sniglar.

DSCN90180006

Kaffet tog slut till fikat. Tyvärr kom jag inte på hur man framställer kaffe ur cikoria. Skulle man smula eller hacka sönder de fina blå blommorna? Lika bra att cykla vidare till Kvantum. Jag har för mig att affären är flyttad till höger om Röda havet.

DSCN90160004

Ska jag sätta kaffepaketet i bärkassen eller tvärtom?

DSCN86540004

Så var det slut med turen för idag… 🙂

DSCN90220009

Ska vi vädra jojo-kortet imorgon eller ska jag skriva ett kåseri om när jag åkte på språkresa till England? Jag har några sköna minnen därifrån.

 

 

 

 

20 thoughts on “Det började med tur, sedan cykeltur och slutade med otur

    • Jag kom god trea. Pallplats. Men ”The Winner takes it all”. Vi håller på att tävla i olika sällskapsspel denna sommar 2013. Än så länge står inte mitt namn med EN enda gång. Snart måste jag hoppas på ett Björn Ranelid mirakel.
      England blir det.

  1. Apropå cikoria, så är det visst roten man använder. Kan tänka mig torkad, hackad, mald… och sen på med hett vatten och låta dra minst 8-10 minuter. Det är ungefär samma som man gör med maskrosrot, vilket också har en besk smak men även en medicinsk verkan. Allmänt utrensande, bra för lever och galla.

      • Ja det är riktigt vackert!
        Man kan köpa ”kaffe” i hälsokoster som är baserade på cikoria! Riktigt gott.
        Synd bara att jag inte tål komjölk, för det var himla gott att göra ”lattar” med det. Undrar hur det skulle bli med kokosmjölk… eller havremjölk…

    • Nja. Allt kommer inte med. Du menar att jag ska redogöra för varje engelskt verbs böjning? Eller sniffade du efter något annat? 😉
      Min hjärna består av tusentals olika rum. Jag ska glänta till sommaren jag tillbringade en hel månad utan ”päronen”.

  2. Undrar just om mina grannar har skaffat en sådan skylt, för de små krypen har nämligen hittat in till min lilla trädgård nu.

    • Nu har jag läst på. Det ska vara en Lettisk delikatess att dricka hälsodrycken cikoriakaffe. Jag som bara lärt mig att roten till blomman användes under världskrigen på grund av ransoneringen av kaffe. Bra för magen, levern och tarmen. Kan drickas av barn osv. Måste testa någon gång. Gå till roten med min nyfikenhet. 🙂

  3. Ååh språkresa i England…

    När min Lillebror gifte sig förra våren, så påminde jag honom om hans språkresa till England i mitt tal inför alla bröllopsgäster. Det är så himmla kul att få vara storasyster i bland…

    Ser fram emot ditt kåseri. Ska läsa den med en kopp riktigt kaffe… 😉

    • Förstår att det är kul att vara storasyster. Hålla tal är läbbigt. Impad av de som vågar. Gjorde han något dumt i England?
      Låter som ett bättre alternativ. Men även på det området är smaken olika. Här i Skåne har de sin egen favorit verkar det som. Zoegas. Gevalia är nog vår favorit.

  4. Fina bilder, både i detta inlägg och i förra där hela familjen var med.
    Blev glad över att se bild på Cikoria, att det faktiskt finns.. på riktigt.. även nu.. 🙂
    för.. i nån bok jag läste förut, berättades om att man drack ”kaffe” på cikoria. Och jag visste inte riktigt vad det var.
    Men jag tror inte att jag kommer byta fika-sort, för det.. 🙂

    • Du skulle sett vår stora land längs med vägen utanför vårt museum. Vi kände ju till det där med cikoria och kaffe. Visste att det var en fin blå vild blomma som matchade vår idé med att det hörde ihop med våra samlingar. Som vi slet med att få bort alla rötter till de hemska sakerna som fanns i det stora inmurade landet. Vi lyckades till slut efter många hösttimmars slit. Cikoria är en vacker blomma som lätt förökar sig. Jag är nyfiken av mig. Jag ska gå in i en hälsobutik och köpa Cikoriakaffe. Måste testa. Sedan ska jag lämna betyg eller ta mig en påtår. 😉

Kommentera

