Mitt nyårslöfte som gick upp i rök

Fusk

Detta räknas inte. Det är fusk att börja med den skylten.  😦

Ibland när det händer och jag ser 001 kan jag inte låta bli att retas.
”Nu känner jag suget igen. Jag måste börja om och nå målet 999.”
”Du tänker inte ens tanken.”
”Jag gav upp för lätt sist.”
”Då flyttar jag.”
”Vart då?”
”Vart som helst. Inget mer SPOTTANDE tack.”
”Vi kan börja skriva handskrivna brev igen till varandra? Blir inte det mysigt?”
”Det går inte längre att läsa dina kråkfötter. Lova att inte börja igen.”
”Vad får jag om jag låter bli?”

Någon liknande dialog kan hända när jag skrämmer Solveig. För hon minns med obehag gamla tider. Här är länken till kåseriet.

Siffror kan lätt smittas

Dags för TRETTONDE UPPGIFTEN i min lilla lek:
(Stängs klockan 20.00 onsdagen den 6 april)

Poängmall för dig: (du får bara poäng för en skylt i varje kategori)

A. Stigande siffror. Ex. 235, 259, 168 = 1 poäng

Stigande

B.
Sjunkande siffror. Ex. 973, 852, 641 = 1 poäng

Sjunkande

C. Stigande stege i följd, grannar = 2 poäng

Grannar i höjden

D. Sjunkande stege i följd, nummergrannar = 2 poäng.

Grannnar neråt

E. Tre samma siffror. Ex 222, 444, 999 = 3 poäng

Samma siffror

F. Jämnt hundratal. Ex. 300, 500, 900 = 2 poäng. (Här hittade jag snabbt flera)

500200900

G. Ett riktnummer i Sverige (måste vara ett på tre siffror) = 2 poäng.
Halmstad riktnummer och Jönköping/Habo riktnummer.
RiktnummerJönköping

H. 5 bonuspoäng till den som FÖRST hittar Mr Bonds registreringsskylt ute på fältet.
(inte på film eller liknande) Om det är någon/några fler som hittar 007 får du/ni 3 poäng.

James Bond

James Bond bilen från Goldfinger.  😉
Dsc 430000222

Maxpoäng = 18 st. Lycka till!

1. Lägg in ett inlägg med bilderna på din blogg.
2. Skriv därefter en kommentar i detta inlägg (Du måste göra A före B.)
3. Jag kommer att besöka din blogg. Om du har lämnat en ”blå bloggadress” eller ännu bättre en länk i kommentaren hos mig, kan jag som domare snabbt se ditt blogginlägg och andra av mina bloggkommentarläsare kan också nå din blogg. Därmed kan du få nya bloggvänner och dina lekkompisar kan se dina bidrag på bild kanske innan jag sett dem
4. Du får poäng i mitt svar på din kommentar. Allt från 0-18 poäng.
5. Det finns en tabell sist i detta inlägg som jag kontinuerligt ändrar tills uppgiften är stängd. Jag lägger också in en länk till din blogg. (Vill du inte ha med din blogg på länklistan får du ”ryta” till)
6. Du bestämmer själv hur mycket text som du vill lägga in till bilderna i ditt blogginlägg. (Det är bilderna du får poäng för.) Det är okej att ”fösa” in det i ditt ”vanliga” inlägg som du tänkt lägga in.

Denna lek ger dig frisk luft, motion, leklust och hjärngympa. Du kan göra den ensam eller ta med en vän som uppskattar ditt sällskap. Det viktigaste för mig är att du gör det med ett leende på läpparna och har kul. ❤

OBS! Lekens grundtanke är att du ska ta nya bilder med mobil eller kamera. Om du inte hittar allt är det helt okej. Du får poäng efter vad du gör under uppgifterna. Inga fotade bilder från media av något slag.

Fast text:
Uppgiftsjakten 2016 kan dyka upp var som helst på min blogg – i vilken kategori som helst. Det är mycket troligt att jag lägger in andra inlägg som hamnar över detta om någon/några dagar. Scrolla ner hit om så är fallet, om du ska lämna ditt bidrag.

Jag siktar på att lägga in 30 lekuppgifter och ha en längre paus under högsommaren. Finaluppgiften lär dyka upp i slutet av oktober. Den bloggare som leder när jag slutar får titeln UPPGIFTSMÄSTARE 2016 och en skraplott. Någon annan av de tio högst placerade kommer också att få ett pris. (jag lottar) Det betyder med andra ord att den som kommer ex. tia kan bli miljonär och den som får titeln kan bli utan miljonen. Fru Fortuna sköter den biten.

Lek-Tabell:
1. Wiolettan, 106 p.
2. Eva Rohlén, 105 p.
3. Ditte Akker, 97 p.
4. Znogge, 92 p.
5. Gunilla Wahlberg, 91 p.
6. Anki, 83 p.
7. Ethel Hedström, 82 p.
8
. Villa Herberts, 80 p.
9. Sanna, 64 p.
10. Comsi Comsa, Mia, 62 p.

12. Kersti, 52 p.
13. Primrose, 50 p.
14.  Maria Bromander, 49 p.
15. Sussie, 48 p.
16. GunBritt, 45 p.
17. Gunnel Moberg, Lma, 37 p.
19. Gerd Lindblom, 20 p.
20. Susan Johansson, Tant Glad, Ninnie, 11 p.
23. Ezter, Mickan, Gun Toresson, 10 p.
26. Anna Andersson, 4 p.
27. Pia Boman, Anne, 3 p.
29. Susie på Stjärnarve, 2 p.
30. Övriga 0 poäng.

Blått namn = Har redovisat uppgiften

Här har du mina lekkompisars bidrag:
http://wiolettan.bloggplatsen.se/2016/04/02/11291957-siffror-och-ater-siffror/
http://akker.blogg.se/2016/april/uppdrag-utfort.html#comment
http://egopyret.blogspot.se/2016/04/bosse-lidens-utmaning.html?showComment=1459666578537#c2554504193816832354

Siffror, siffror …..


http://enrosafluga.blogspot.se/2016/04/bosse-lidens-utmaning.html
http://eva49.bloggo.nu/Bosses-tavling/#comments
http://gunwah.bloggo.nu/Bosse-tavling/#comments
http://tittelina.blogspot.se/2016/04/bosses-bloggtavling-om-siffror-pa.html?showComment=1459853195174#c5790714219754405811

Registernummer


http://dammsamlare.blogg.se/2016/april/bosses-lek-2.html

Det är viktigare…


http://ankistankar.blogspot.se/2016/04/bosses-utmaning-fortsatter.html

Sifferkombination


http://gemsofmylife1.blogspot.se/2016/04/bosses-lekuppdrag-13.html?m=1

85 tankar på “Mitt nyårslöfte som gick upp i rök

  1. Tack för den, här skall jagas reg-skyltar. För en gångs skull har jag medvind, skall besöka den större staden lite söderut imorgon, där finns både köpcentra och parkeringshus. 🙂

    • Det där låter som riktig medvind Lena. Perfekta ”smörgåsbord” för denna aktivitet. Vem vet. Du kanske hittar James Bonds reg.skylt också. 🙂 Den som har nära till ett IKEA måste också ha julafton. Jag minns hur bra jag hade det på Gekås parkeringar och det var i januari månad. Då skulle jag hitta numren i rätt ordning. Sådant slipper ni. 🙂 Lycka till imorgon.

      • Medvind???? När jag började kolla så finns det inte en finsk reg-skylt som börjar på 0, kollade upp med polisen som stoppade mig för blåskontroll. Så 007 kan jag glömma för chansen att hitta en svenskreggad bil med bondskylt denna årstid = 0.
        Kram Lena

      • Vad konstigt att de inte har några som börjar på O.
        Du kan istället få ta en bil som James Bond lånar när han är i Finland, den har 107 på plåten. 🙂 Det skulle ge dig 3 poäng för just den uppgiften.
        Kram Bosse

  2. Det blir att ta sig in till stan för att se lite skyltar hur lång tid har vi på oss ?? Missa jag bara det ??
    Godnatt och Kram

    • Jag har blivit snällare/tydligare på det de sista gångerna. Under min rubrik ”Nu är det dags för Tionde …” står numera dag och tid när jag stänger uppgiften. I detta fallet stod det onsdagen en 6 april klockan 20.00 om jag minns rätt. 😀
      Andra frågan förstår jag inte riktigt. Du ”missade” filmkyssarna sist. Inte så konstigt med tanke på allt spännande du var med om vid Garda. Hoppas du fick riktiga fysiska kyssar istället. 😉
      Godmorgonkram .

  3. Rolig och spännande lek, tycker jag detta var. Tack!!!
    Jag tog mysingen med mig i tidiga timmen för att försöka hitta de olika sifferkombinationerna, vilket var lite svårare än jag kunde tro.
    Men, på min blogg har jag sjösatt mina förslag.
    Kram och mysingen hälsar.

    • Härlig inställning du har. 🙂 Att hitta James Bonds 007 är inte det lättaste. Han har många uppdrag och befinner sig på resande fot över hela världen. 😉
      Det ska bli spännande att se om fler hittar den skylten. Jag känner till två ställen i Ystad där han bor. 😀
      Annars gick det rätt bra för dig med uppdragen. 🙂
      Lekkompis nummer ett fick 18 poäng. 😀
      Lördagskram till er båda. Vilket fint team ni verkar vara.

      • Tack för poängen, det var trevligt. James Bond nr, 007 var svårt men det gick, det fanns en bil på en liten tvärgata vid nybyggda hus. Föraren denna gång var Roger Moore. Annars var det spännande värre, att smyga och fota, känner mig som en liten bov. Som tur var så var det inte många uppe så tidigt på morgonen.
        Jag har inga garage eller stora parkeringar att kolla bilar på utan det blir att vandra gata upp och ner och kolla. Så jag har inga ”säkra ställen”.
        Nu melodikrysset, där måste jag också tävla.
        Trevlig helg och kram!

      • Det låter som mer frisk vårluft utomhus än i parkeringshus. Roger Moore är bra med. De nya har jag ingen åsikt om eftersom jag inte sett filmerna.
        Lycka till med veckans Melodikryss. Vi tänkte åka och titta efter blåsippor efter lunch. Hoppas bara solen fortsätter lysa på himlen.
        Kram

  4. Nu vaknade tävlingsmänniskan i mig. Ser att jag missat en massa kul…. Inte lönt att hoppa in nu när halva tävlingen är avklarad. Men jag lär inte kunna låta bli att spana på skyltar. Kul grej du startat!

    • Det är aldrig försent Beppan. Många lekar och poäng återstår. Vips är du förbi alla de som ligger på plats nummer 30. 🙂 Jag tycker nästan det är som en ”sjuka” det där med bilskyltar. Lätt hänt att bli beroende. Tur jag försöker variera mig.
      Tack ska du ha. 🙂

  5. ”Mission completed” , ligger på bloggen. Extra steg blev det och roligt var det. Och det finns gott om bilar i mina trakter.
    Kram!

    • Det blev ett tvådagarsrace för dig. Hade jag varit lite snabbare hade du kanske fått ihop det tidigare igår. Znogge skulle också kunnat haft glädje av att vetat tidigare. 🙂 Ni har det mer förspänt däruppe när det gäller bilar. Det är svårt att kompensa/vara rättvis. Värst har det kanske varit för alla i norr och i Finland som haft/har vinter mycket längre och ”värre” än vi som bor längre söder ut. I den jämförelsen är min korsordstävling i november mer rättvis. 😀
      Lekkompis nummer två fick 13 poäng.
      Kram

  6. Jaha, du Bosse … här ligger jag ”för ankare” och kan inte annat med feber och en vansinnig hosta. Bara att hoppas att jag orkar ta mig till bebodda trakter före onsdag då. Ja, jag vet – det är bara på lek, men ändå 🙂
    Bra jobbat av Wiolettan att få in ett inlägg före sju i morse – snacka om att vara snabb!
    Önskar dig en fin helg!
    Kram

    • Vad trist för dig? 😦 Blev du smittad av en förkyld häst förra helgen? 🙂 Hoppas du repar dig snabbt.
      Egentligen skulle du behövt en hemmatävling. Inte filmkyssar. Eller vad det mina bilder som smittade dig? 🙂 Du skulle behövt en stor bild där man ska hitta olika gömda svampar. 😀
      W var supersnabb. Jag vet att hon är morgonpigg och ute tidigt och promenerar, men få ihop alla uppgifter så kvickt. Imponerande.
      Tack ska du ha.
      Krya på dig kram.

  7. Du har så roliga och påhittiga tävlingar, Bosse … Men jag är ledsen, det blir inga bidrag från mig den här gången heller. Dels är jag ingen tävlingsmänniska och dels tar det för mycket tid för mig. Måste lägga den tiden på annat …
    Men det gör mig inte mindre beundrande över din eviga leklust. 🙂 Härligt att du håller den vid liv på det här sättet. Det är tur att du har andra, mer engagerade bloggvänner än jag 😀
    Lycka till med tävlandet 🙂
    Kram

    • Tack Lollo! Jag hade inte räknat med din medverkan. Hade du dykt upp klockan 06.00 med ett bidrag hade jag ramlat av stolen. 🙂
      Jag har också funderat mycket på vad jag ska lägga ner min tid på. Synd jag inte visste hur många ”timmar” jag har kvar att spela med. Kanske bäst att inte veta. 😉
      Den dagen ingen vill leka med mig får jag byta spår. 😀
      Hoppas du får en fin vårhelg. Vi gick en mycket kuperad blå promenad tidigare idag. Den känns i mina gubb-ben men värmer i mitt sinne. ❤
      Kram Bosse

      • Hahaha … låter toppen 🙂 Märker att du lärt dig hur jag fungerar … Känns bra, faktiskt.
        Bra att komma ut och röra på sig, men var rädd om gubb-benen. De ska bära dig länge än …
        Verkar som att min yrsel är så pass borta att jag kan våga mig på en långpromenad snart. Har varit stilla i flera dagar och det känns det också, fast på ett tråkigare sätt … :S
        Kramis

    • Mycket bra jobbat. Intressant för mig att få lära mig nya saker. Det var ju inte precis samma förutsättningar för dig. När det gällde riktnummer på ”våra” svenska skyltar fiskade jag efter att de skulle vara fullständiga. Då kunde bara de på tre siffror vara godkända. I ditt fall hittade du Hakkas hela riktnummer. 0975. 🙂 Hade jag gett dig samma förutsättningar i rätt tid om Mr Bond, som mina ”svenska” vänner fick … Lätt beslut för domaren. 🙂
      Lekkompis nummer fyra fick 16 poäng. 🙂
      Söndagskramar Bobo/Bosse
      Ps. Känns det värst i huvudet eller i fötterna idag? 😉

    • Du kanske hittar några siffror som ligger och skräpar i ett dike eller i en hage, när du går på söndagspromenad. Vänta det var ju fredagspromenad. 🙂 Synd. För jag gick en lördagspromenad igår. Busade jag då? 🙂 Tänk om jag gjorde något olagligt. Kommer jag att bli mobbad om någon upptäcker det. Jag borde snarast skaffa mig en blogg till och absolut inte ha med ett foto på mig själv. Synd jag är dålig på att teckna. Okej! Jag kan fiska på nätet. Det får bli en delfin. Jag älskar delfiner. Samtidigt är jag allergisk mot nätbilder. Vilken jobbig ekvation. Ekvationer har jag inte lekt med sedan jag gick i skolan på stenåldern.
      Det är aldrig bra att tänka för mycket. Då får man huvudvärk. 🙂
      Söndagsbuskramar från ett grått Y.
      Ps. Precis när jag skrev Y kom den gula lampan. Jippppiii!

    • Är du trött efter nattens letande? Det är klart att jag vet att du varit ute med ficklampa och mobilkamera för att hitta rätt siffror. Fick du åka med Mr Bond på hemligt nattligt uppdrag? Jag ser fram emot en utförlig rapport där du inte utelämnar något. 😀
      Kram ändå söndagsaktig.

  8. Veckan innan råkade jag se ett registreringsskylt “Visby” i staden. Finns uppenbarligen mer folk i trakten som gillar Sverige. 🙂

    I Västra Australien är det tillåtet att använda specialgjorde registreringsskyltar. Det kostar $910 om man vill ha Wallander på skyltet. 🙂

    Kram Anne

    • Visby är en fin gammal stad att göra reklam för. 🙂 Är det inte tillåtet i hela Australien? Vi har också möjligheten att betala och ha en egen skylt. Det är väldigt få som har nappat på det tycker jag. Jag trodde det skulle bli en mycket mer populär ”fluga”. Vet inte om det handlar om priset. Jag hade själv en egen variant en gång i min ungdom som kommer på bild i ett blogginlägg under året. 🙂 Jag tycker definitivt att du ska satsa på Wallander. 😀
      Kram Bosse

      • Håller med, Visby är en fin stad. Nästan lika fin som Ystad. Det är bara Wallander som saknas 🙂 . Förresten tycker jag att ni har många fina småstäder i Sverige – Vadstena, Söderköping,Trosa…..

        Jo, det är tillåtet i alla delstater. Tyvärr har jag inte råd med personlig skylt, men om jag hade det skulle det vara Ystad. 😉 Jag undra vad färjebolaget kommer att tänka när de läser att registreringsnummeret på husbilen vi ska hyra är ”vet inte”.

        Kram Anne

  9. Som sagt, inget för mig med min usla fot. Och jag ser att deltagarna blir siffriga i ögonen 😀 inget för mig heller 😉 men rolig tävling, det må jag säga!
    Kram, Gerd

    • Det är ingen aktivitet man ska ägna sig åt för ofta. 🙂 Jag har ju också varit ute först som testpilot och samlat in lekuppgifterna. Det är lätt hänt att snurra in på siffror och ord. Men nu är mina tankar mer på blåsippor och förgätmigej. ❤
      Hoppas du blir bättre i foten snart.
      Kram Bosse

  10. Jätte skojig tävling. Åker till Gävle i morgon på ett par dagars utbildning så jag får väl se om jag hinner ut och spana in lite reg skyltar där. Men annars så får jag nöja mig med att kolla på hur andra löser dina galna tävlingsuppgifter. Vår dotter har en kompis som har dille på att lära sig att minnas reg. skyltar. Hon minns vilket vi hade på vår bil 30 år dedan…Ha nu en fin dag även om det regnar. Det gör det iallafall här….Londonväder? Nix, där sken solen.
    Ha det bra fina lekfarbrorn. Kramen

    • Om du börjar gäspa eller om det är någon seg föreläsare kan du alltid smyga ut och kolla läget. Tänk om du hoppar upp från den 30:e plats som du delar med resten av bloggvärlden. 🙂
      Vilket minne. Hon kanske kunde ställa upp i en tävling och tjäna Money.
      Vilken tur du/ni hade i London.
      Tack ska du ha.
      Kramen

  11. Inte så enkelt att hitta rätta nummer att smygfota men några blev det iaf. Bäst att avsluta innan det blir bara siffror i huvudet. OOI kan man nog hitta i Finland, men inte 007! 🙂
    Sifferkram

    Registernummer

    • Kul att jag fick ut dig på ”vårsifferpromenad”. 🙂 Det stämmer att man kan bli lite ”knäpp” om man håller på för länge. Det kan jag skriva under på. Nu är jag lite knäpp annars också så du kan tänka dig hur … 🙂 Med tanke på andra förutsättningar i ditt land och din bedrift att hitta första bilden kommer domaren att ge dig 3 bonuspoäng för 001. Bara du lovar att inte börja platespotting på allvar. Fortsätt du istället med dina vanliga hobbys.
      Sifferkram tillbaks.
      Lekkompis nummer nio fick 10 poäng. 🙂

  12. Lite bilar finns det även här på landet. Vore man smart åkte man väl till ett stort köpcentrum för att kolla in parkeringen. 🙂 Men jag trivs tydligen bättre här på landet eller är jag kanske för blyg gå där och fota bilnummer. Vad vet jag. Här kommer iallafall ett bidrag och tack för leken. Förresten nu har de börjat sopa gatorna här. Det är också ett vårtecken. Kram Maria http://dammsamlare.blogg.se/2016/april/bosses-lek-2.html

    • Hoppas han inte dyker upp redan idag. Ändå skulle det inte förvåna mig ett dugg. Livet spelar oss spratt. Du frågade aldrig hans kollegor var han höll till? Hade inte hjälpt. De har såklart tystnadsplikt. Fast det gått ganska många år sedan jag höll på med Platespotting söks mina ögon fortfarande till 001 och just 007 på vägarna. Lite skadad blev jag tydligen. Hoppas du slipper få samma biverkningar. 🙂

      Lekkompis nummer elva fick 13 poäng. 🙂
      Sifferkram

    • Hoppas du är helt frisk också. Vilken spännande biljakt du inledde. Det var så jag hoppades att du inte skulle avbryta till slut. 🙂 Jag ville ha reda på vart bilägaren vart på väg. Nu minns jag plötsligt en sak. Ibland när jag trodde det var något skumt på gång utanför vårt museum tog jag via bilregistret reda på fakta snabbt. Redan efter ett par minuter kom ett fax med en massa uppgifter. En bil var stulen. En bil var inte försäkrad. Ibland fick jag ringa polisen. Jag skulle kunna skriva många kåserier om bara den tiden.
      Tack för underhållningen. 🙂

      Lekkompis nummer tolv fick 16 poäng. 🙂
      Bilkuddskram

      • Tack Bosse! Tyvärr inte frisk än … går på halvfart och knappt det, men det ska väl ge sig någon gång 🙂
        Kram

      • Vad trist. 😦 Jag hoppades du var tillbaka helt på banan igen. Nästa lekuppgift borde vara att du/ni ska åka till en kurort och gå på spa och testa olika behandlingar och bli riktigt bortskämda. Fast ni får inte skicka notan till mig. 🙂
        Kram

Lämna en kommentar