Hobbyer och intressen genom åren

Bobo minns …
Undra hur många olika hobbyer och intressen som jag haft genom åren. Åtskilliga, är en kort sammanfattning.

Ett

Den här fick vi till Lidéns Samlingsmuseum. I köket fanns det 222 st grytlappar till beskådande.

Enligt mamma började jag tidigt med att leka med grytlappar och grytlock. Gissa vilket som mina föräldrar föredrog på nätterna?  🙂

Bilar

Det blev mycket lekar med bilar, målarböcker, modellbyggande och lego i alla former.
Vi hade tur att vårt nybyggda hus låg på gatan som var en av de allra första i det stora bostadsområdet, som skulle växa sig stort i vår stad. Därför var det rena landsbygden under några år med möjligheter till friluftsliv och kojbygge.
Grannens tvillingbror kom med häst och vagn på den gropiga grusvägen nästan varje lördag. Samma dag kom mjölkbilen och den snälla mannen (Erik Winberg) brukade fråga mig om jag skulle se Familjen Flinta på TV.
Många år senare blev jag hans brevbärare. Då var det ombytta roller. Nej! Jag frågade aldrig om han skulle se Familjen Flinta.  😀
Om jag hade tur kunde jag se älgar genom mitt fönster. En gång när jag gick till köket höll mamma på att jaga och döda en råtta. Tyvärr var det ingen dammråtta. Jag blev både skraj och impad av kvinnan som var så djärv i de rätta lägena. (Sofia var uppvuxen på landet.)

DSC_42050019

Jag samlade på filmstjärnor, hockey- och fotbollsbilder.
Sedan blev det många aktiva sporter utanför hemmet. Både med bollar i olika storlekar och bollfria aktiviteter. Ibland var jag lite väl intresserad av tjejer i olika åldrar. Det kunde påverka mina fritidsintressen åt skilda håll. Tränare kunde få gråa hår i förtid för att jag inte var tillräckligt seriös. Jag kunde dyka upp i helt nya lokaler och stall och segla i det blå.

DSC_42100015
Musik var ett mycket stort intresse. Jag började gå på konserter. Både i litet format och i stora arenor i Sverige och Danmark.

DSC_42120014

Att se filmer på stor duk lockade. (Jag var kär i Sandy) På den tiden var det stort och kul att se på reklam. Det var det flera år sedan jag växte ifrån.  😦
Mitt intresse för att resa iväg och upptäcka platser delade jag snabbt med kompisar i klassen, som också hade möjlighet att åka gratis i hela Norden med tåg och även färjor till grannländerna. Våra pappor jobbade på SJ. Vilken lyx. Jag skulle kunna skriva en roman om bara de galna resorna. Det finns en djup skatt att ösa ur. Nog om mig.

Dags för FJORTONDE UPPGIFTEN i min lilla lek:
(Stängs klockan 20.00 onsdagen den 13 april)

A: Uppgift ETT:
Berätta i din blogg med bilder och lite text om fem hobbyer som du har eller har haft genom åren? Här är det givetvis okej med ”gamla” bilder. (5 x 2 poäng.)

UPPGIFT TVÅ:
OBS! Här är jag enbart intresserad av nytagna bilder av dig som fotograf, under de dagar som leken är öppen. (Inte från nätet, tv:n, fotoarkivet, böcker, ritade bilder, lånade bilder från kompisar, bilder från förra veckan m.m.) Det var det som var grundtanken och charmen med min lek. Jag ville att du skulle ge dig ut och öppna ögonen. Se detaljer, små som stora. Ha det mysigt och trevligt. Kanske lära dig något nytt. Återuppleva något gammalt. Umgås med dig själv eller med en vän. Efteråt får du en möjlighet att gå in på andras bloggar och se vad de lagt in. (Missa det helst inte denna gång). För det har aldrig varit ”bäst” hos mig. Jag har bara försökt locka med en lek och försökt tända en liten gnista. En del av era inlägg har varit helt fantastiska. Tusen tack! Inget som jag hade räknat med. Inget jag kräver heller. Däremot tar jag för givet att mina direktiv här under görs på rätt sätt. Nu till saken.

Den som först hittar TRE av dessa sjutton alternativ skulle kunna få 9 poäng om personen är först på alla tre. Alla ni som hittar alternativet som tvåa eller senare får 1 poäng. Jag färglägger med blått när någon hittat något. Läs vad andra skrivit före er. Inte säkert att jag är hemma, läst före er och uppdaterat mitt blogginlägg.

Råd i all välmening:
Hittar du bara ett eller två snabbt. Lägg in det på din blogg. Strunta i jakten på ett tredje. Det ska vara lustbetonat och en lek. Inget jobb. Det kan i bästa fall ge dig tre-sex ärliga poäng om du var först. Några tycker kanske det är betydligt roligare med min första uppgift och struntar i denna ”uteuppgift”. Det är också helt okej. Även de som inte är med och leker kan ha stor glädje att hitta till ditt inlägg och lära känna dig lite mer. ❤

Sjutton alternativ:
Var snäll och lägg bara in tre foton på uppgift två. (Tjat, tjat)
(inget ”skyddsnät”. Dyker det upp fler bilder deltar de tre första/översta bilderna)
1. En person som rider på en häst.
2. En person som går med stavar.
3. En hund som deltar i agility.
4. Någon som håller på med orientering.
5. En hobbyaktivitet på havet.
6. En hobbyaktivitet i luften.
7. En hobbyaktivitet i skogen. (Inga yrkesuppgifter)
8. Någon person som spelar schack på bibliotek eller fik.
9. Någon person som har fått ner alla tio käglorna i bowling. (ska synas på det personligt tagna kortet)
10. En fotbollsmålvakt som slänger sig ner för att rädda.
11. En golfspelare med en klubba höjd över huvudet – på väg att slå till.
12. Ett barn som hoppar hopprep. (Lätt uppgift förr i tiden)
13. Barn som spelar King Out.
14. Ett barn som gungar på en barngunga. (Inget däck/bräda)
15. Barn som leker i en sandlåda.
16. Ett barn som lär sig cykla med stödhjul och har en hjälm på huvudet.
17. En kvinna som fiskar.

Domaren tillåter ex. inte ett flygplan i luften eller en båt på havet långt bort. Det ska synas tydligt att det är en hobby i ex. alternativ 5 resp. 6. En segelbåt går såklart bra. 🙂

B: Viktigt:
Skriv i din kommentar till mig om du hittat ETT-TRE av dessa sjutton alternativ. Nämn vilket/vilka så andra kan se lättare och får en ärlig chans. Är du först får du tre poäng. Annars ett poäng. Hittar du inget i verkligheten under dessa dagar – lägger du naturligtvis inte in något/några foton i din blogg på uppgift två. Lätt som en plätt.
Du får givetvis bara lämna in lekuppgifter vid ett tillfälle. Då gäller det att ha med uppgift ETT och TVÅ och eventuellt svar på mina extrafrågor här under. 😀

Bonuspoäng:
Följande två bild frågor från mitt fotbollsalbum ger 1 poäng/st för den/de som hinner först med rätt namn. (OBS! Du ska ha lagt in uppgift ett och två i din egen blogg först)
A. Vad heter den svenska fotbollsspelaren i vit dräkt på den stora bilden? Svar: Roger Magnusson/Ditte var först.
B. Vad heter spelaren som befinner sig i luften, i röd dräkt och vita byxor, på bilden längst ner till höger. Svar: George Best lirade i mitt favoritlag Manchester United/Ethel var först.
Båda spelarna var två av mina största idoler vid den tiden. Riktiga lirare. Men i ett team behövs det olika typer av spelare/egenskaper. ❤

Maxpoäng på denna lekuppgift är 21 poäng. Genomsnittspoängen kommer att landa betydligt lägre.

Slutord:
Jag längtar efter att få se någon gammal kär personlig leksak på en bild och bli överraskad av en hobby som du har haft eller har just nu i livet. Jag hoppas att tio av de sjutton uppgifterna blir blåa av rätt skäl. Det hade varit häftigt. Hade jag haft med hobbyn spel på datorn skulle det snabbt blivit blått. Nu fiskar jag inte efter busenkla lätta saker. Mest hoppas jag att du som deltar gör det för att du har tid, tycker det är roligt och lite spännande. Inte tycker det är stressande eller att det handlar om en poängjakt på ”blodigt allvar”. Det handlar om lekpoäng. Inte meritpoäng i livet. Jag önskar dig trevliga stunder med dina minnen och eventuella utflykter ut i den friska vårluften.  ❤

Fast text:
Uppgiftsjakten 2016 kan dyka upp var som helst på min blogg – i vilken kategori som helst. Det är mycket troligt att jag lägger in andra inlägg som hamnar över detta om någon/några dagar. Scrolla ner hit om så är fallet, om du ska lämna ditt bidrag.

Jag siktar på att lägga in 30 lekuppgifter och ha en längre paus under högsommaren. Finaluppgiften lär dyka upp i slutet av oktober. Den bloggare som leder när jag slutar får titeln UPPGIFTSMÄSTARE 2016 och en skraplott. Någon annan av de tio högst placerade kommer också att få ett pris. (jag lottar) Det betyder med andra ord att den som kommer ex. tia kan bli miljonär och den som får titeln kan bli utan miljonen. Fru Fortuna sköter den biten.

Lek-Tabell:
1. Eva Rohlén, 122 p.
2. Wiolettan, 119 p.
3. Ditte Akker, 116 p.
4. Znogge, 111 p.
5. Gunilla Wahlberg, 104 p.
6. Ethel Hedström, 99 p.
7. Villa Herberts, 98 p.
8. Anki, 94 p.
9. Comsi Comsa, Mia, 72 p.

11. Sanna, 64 p.
12. Kersti, 62 p.

13. Primrose, 60 p.
14. Maria Bromander, 59 p.
15. Lma, 52 p.
16. Sussie, Gunnel Moberg, 48 p.
18. GunBritt, 45 p.
19. Gerd Lindblom, 30 p.
20. Tant Glad, 21 p.
21. Gun Toresson, 20 p.
22. Susan Johansson,  Ninnie, 11 p.
24. Ezter, Mickan, Kicki Olsson, 10 p.
27. Anna Andersson, 4 p.
28. Pia Boman, Anne, 3 p.
30. Susie på Stjärnarve, 2 p.
31. Övriga 0 poäng.

Blått namn = Har redovisat uppgiften

Här har du mina lekkompisars bidrag:
http://tittelina.blogspot.se/2016/04/bosses-tavling-om-tre-hobbies.html?showComment=1460117027646#c3108988211747766026

Hobby

Hobbyer och intressen genom åren…


http://akker.blogg.se/2016/april/hobbyer-och-intressen-genom-aren-2.html
http://eva49.bloggo.nu/Hobbyer-genom-aren/#comments
http://egopyret.blogspot.se/2016/04/bosse-lidens-fem-hobbyn.html?showComment=1460205274655#c8679362034530330565
http://enrosafluga.blogspot.se/2016/04/hobbyer-genom-aren.html#comment-form
http://tantglad.bloggo.nu/Hit-a-Dit/#comments
http://ankistankar.blogspot.se/2016/04/uppgift-14.html?showComment=1460292135785#c5007860444532339136
http://wiolettan.bloggplatsen.se/2016/04/10/11295362-nostalgi-och-tavling/
http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.se/2016/04/hobbydags.html?showComment=1460348278738#c4513845460181051649
http://gerd-geddfish.blogspot.se/2016/04/mina-hobbyn-och-intressen-under-aren.html?showComment=1460389011041#c5046334787128478678
http://anthilias.bloggplatsen.se/2016/04/11/11296772-bosses-lilla-lek/

Några hobbyer


http://dammsamlare.blogg.se/2016/april/lekdags-med-bosse-2.html
http://gunwah.bloggo.nu/Mina-hobbyer-genom-aren/#comments

Intressen över tid


http://kicki-olsson-58.bloggo.nu/Intressen/#comments

Hobbyer