Tre år går fort

Söndagsbild

Det finns en del laddade ord som börjar på bokstaven s. Två är de tunga orden skuld och sorg.

Solveigs förslag

Jag har läst min debutroman ”Mina fotsteg i ditt hjärta” x antal gånger. Först alla gånger innan den kom i tryck. Sedan ängsligt för att upptäcka missade korrekturfel. När det gäller det sistnämnda skulle jag kunna känna mig megastolt. Inte många författare och stora bokförlag mäktar med att minimera ”missarna”. Endast Ezter har berättat offentligt om ett stavfel. (Via skulle varit vita). Själv vet jag ett fel till som är svårt att hitta för de som inte är sportnördar. Jag valde att ha kvar det trots att jag kände till det innan tryck. Det blev som en sport för mig att behålla det. Orsaken var att texten i nästa stycke skulle kunna fallera vid en sen ändring om jag flaggade för en ändring.

Jag kan inte ta åt mig äran. Jag trodde att det inte fanns ett enda fel kvar efter alla mina lusläsningar. Då hade jag läst varje ord med snigelhastighet och granskat med luppen alla tecken och mellanrum. Tji fick jag. Först av Solveig och sedan av Kerstin med sin erfarenhet av redigering på jobbet. De två kvinnorna var mina två trygghetsplank.

Efter det har jag läst om boken några gånger på ”vanligt sätt” och varit nöjd. Ändå var jag för första gången skraj när jag efter en lång paus återläste den i april i år. Skulle jag känna på annat sätt? Bara tänka på allt jag kunde lagt till? För det var så att jag kunde gjort boken nästan dubbelt så tjock. Men jag mäktade inte med att betala för x antal ”tjocka” böcker och ett ännu högre porto till eventuella köpare. Inte heller ville jag gå ner till pocketstorlekstypsnittet.

Romanen höll. Mest är jag stolt över att de svåra ämnena skuld och sorg känns äkta. Jag kopplade dem till den erfarenhet som jag skaffat mig alltför tidigt i livet, till allt jag läst inom psykologi och medicin. Den som är bra på mycket annat och inte har den basen och referensramen, men älskar att ha åsikter skulle kunna hävda motsatsen.

Tillfället när jag gick från att ta fram de dammiga elva kapitlen av ett ungdomsmanus, efter att jag fått en smart idé i gungstolen som förstärktes under flera sömnlösa nätter, minns jag kristallklart. Under den långa process som tog vid, såg jag bara ett enda högt berg. Vuxensex. Hur skulle jag ta mig förbi det hindret? Det gick inte att skämta bort. Jag är nöjd med hur jag gjorde upp med mig själv för att lösa utmaningen. Ändå kan jag lova att jag skulle kunnat ”kopiera” Nora Roberts om jag haft det som en rolig skrivuppgift på ett författarläger. Men jag ville ha min nerv i varje blad. Något som jag stod för som författare.

Lena Sanders, Sebastian Rosander och de andra var mina kompisar under en lång tid. Ibland kändes det som de fanns på riktigt. Både när jag skrev i stugan i trädgården och lyssnade på sjuttiotalsmusik från gamla kassetter och när jag mitt i nätterna kunde komma på en ny infallsvinkel. De fiktiva ungdomarna kunde börja konversera med varandra så jag knappt hann med i tanken. Jag smög ut i köket och satte mig och skrev för glatta livet på lappar som jag snabbt rev av från inköpsblocket.
Det blev tomt och overkligt när vi skildes åt i maj 2013 och därför befriande när jag i smyg drog igång med nästa bokprojekt på hösten. Blogg i all ära. Men jag brinner för att försvinna in i fiktiva världar och glömma alla tillkortakommande min kropp signalerar till mig med jämna mellanrum. Jag fick ännu mer smak på ”egna böcker” efter uppföljaren, kåseriboken ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått.”

Samtidigt är jag helt beroende av hjälp med viktiga moment i processen. Den hjälpen har jag av förståeliga skäl inte kunnat yrka på under en lång tid. Jag är för gammal för att skriva saker enbart för skrivbordslådan eller Word dokumentmappar. Den uppmätta tiden känns för snäv. Allt kan ta slut när som helst. Om inte annat synen för mig.

Det har alltså funnits viktigare sysslor för mina nära och kära under en längre tid som kanske den uppmärksamma bloggläsaren noterat. Tur jag är bra på att lura mig själv och hitta lönngångar och surrogat som jag uppskattar till stor del. Innerst inne vet jag ändå vad jag helst vill.

Det råder stora förändringar av olika karaktär för vår familj inom en snar framtid. Jag hoppas ändå det finns plats för mig att en dag, få föda mitt tredje hårda barn. Kanske blir det bara en ringa upplaga för mina närmaste. (Danskt bokband även denna gång.) Marknadsföring orkar jag inte med. Det är den trista biten. Jag är för snäll, kroppen för svag fysiskt och jag brinner inte alls för det. Det är författandet som ger mig näringen och ”kicken”.
Helst skulle jag vilja sitta i ett litet hus med havsutsikt och skriva under några morgontimmar. Ta paus och gå längs med stranden i alla sorts väder. Äta och dricka något gott och nyttigt. Sova middag. Bli uppassad med massage och varma vattenaktiviteter för att väcka liv i trött gubbkropp med kroniska sjukdomar av olika dignitet. Åka iväg till varmt land från oktober till april för att skona leder och tristess. Givetvis med samma möjligheter med havsutsikt, sandstrand, god mat och dryck. Trevligt litet torg med utomhusfik på gångavstånd. Fina blommor att vila ögonen på då och då. Musik & sångframträdande under ljumma kvällar. Fler i-krav har jag inte.  😀
Ni som lärt känna mig inom bloggvärlden förstår att jag har distans till mig själv och ironiserar. Jag har det riktigt bra som jag har det här. Allt kunde varit sämre. Livet är bara ett lån som det gäller att förvalta så gott det går. Spela med de spelregler som erbjuds. ❤

Tre år går fort.

Här kommer ett flott erbjudande som gäller fram till fredagen den 3 juni.

”Mina fotsteg i ditt hjärta” fyller 3 år (trotsålder) och det firar jag här på detta sätt.

Är du intresserad av att beställa en bok av ”Mina fotsteg i ditt hjärta” gör du som det står på länken. Men bokens pris för bloggbesökare är endast 100 kr fram till 5 juni 2016. (Alltså 100 + porto 49 = 149 kr)
OBS! ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått” ingår inte i kampanjen. Den fyller inte år förrän i oktober.

https://bosseliden.wordpress.com/kop-boken/

Du får ha en trevlig avslutning på sista vårmånaden och en bra början på sommaren. Själv vill jag ha hem min älsklingspusselbit på heltid om tre veckor och helst i ett stycke. Först behöver hon landa i kropp och själ och avsluta sitt examensarbete i Kristianstad. Sedan vill jag att vi hittar på lite av varje i lagom dos. Jag har roat mig med att leta möjligheter på nätet och gjort upp pedagogiska uppställningar.  😀
Tyvärr måste vi inom kort tid bestämma oss för vilken bil vi vågar chansa på.

Till mina lekkompisar kan jag berätta att ni ska få en sommarläxa.  🙂
Minigolfuppdraget stängs 1 juni klockan 20.00. Det är den tiden/klockslaget som gäller. Jag kommer inte att vara hemma just då.

Jag svarar eventuella kommentarer med en symbol av något slag.  ❤

 

48 thoughts on “Tre år går fort

  1. Vilket sammanträffande att du skrev just om detta! I går läste jag på förekommen anledning en av mina gamla uppsatser som handlade om en viss genre inom ungdomslitteraturen. Ville se om den höll även om jag självklart inte är någon författare. Men det gjorde den och jag står för varje ord drygt tjugo år senare.

    Hoppas du får tillfälle att skriva trean för vi är nog många som ser fram emot att läsa mer av dig. Dessutom så finns det en till som räknar ner inför semestern. Den 15/6 är min sista arbetsdag och det ger mersmak. Hoppas det går bra för S när det gäller hennes examensarbete!

    Kram och trevlig kväll!

  2. Drömma och fantisera är tillåtet, utan att det betyder missnöje. Har en man som ironiska för jämnan, ett sätt att överleva säger han. Du är en fena med pennan och ordet. Får se om jag lyckas få med mej någon på golf. Ha det bra kram

  3. Jag skulle absolut anbefalla alla som läser din blogg att beställa dina böcker. Jag har båda och har läst om dem med stor behållning och de är nu på utlåning i min bokklubb.
    Jag önskar givetvis att det ska komma en tredje bok och jag beställer den redan nu…
    Önskar att S slutspurt avlöper väl och att ni sedan kan ta sommaren till er på de sätt som känns bra. Livet har vi till låns, klokt sagt och tänkt och sen får vi ta de spelregler som finns till hands. Du är bra klok du Bosse.
    Stor kram!

  4. tänk är det tre år sedan boken kom ut…denna fantastiska och välskrivna bok..
    jag önskar all lycka till till Solveig med examensarbetet, vet hur det känns och jag vet att det kommer gå bra för henne, hon har ett härligt stöd av dig ❤
    kramar Åsa

  5. Jag ser fram emot din tredje bok. Tyckte om din första speciellt. Jag tycker också att den var mycket välskriven!

    Håller verkligen med dig vad gäller marknadsföring. Jag är inte intresserad alls. Det är skrivandet som ger mig lust och glädje.

  6. Låt fingrarna dansa över tangentbordet för att placera orden i rätt ordning mellan pärmarna. Låt oss ta del av dina historier i blogg och bokformat. Tar gärna emot en ny bok författad av dina tangentavtryck för att läsa och begrunda såsom jag gjort av dina tidigare böcker.
    Med vänlig hälsning Oops Van Posshill 😉

  7. När jag blivit mångmiljonär och köpt mitt hus vid havet, då ska du få ha det som skrivarstuga, som förlåt för att jag hittade ett fel i din bok!

  8. Godmorgon!
    Lycka till med en ny bok!
    Ingen åska här i natt ,inte vad jag vet i alla fall.
    Ingen av kärnorna har kommit upp än.
    Ha en bra dag! Kram!

  9. Du skriver så inlevelsefullt och medryckande, så en tredje bok välkomnas verkligen! Och visst kommer det gå bra för S – med din hjälp naturligtvis. 🙂
    Det där med att drömma om andra sätt att leva är över för mig. Vi gjorde ju vår ”grej” för 13 år sen när vi flyttade hit. Numera är jag bara glad att jag lever och njuter så gott det går av nuet. Fast än kan jag inte vara säker på att få uppleva ett år till – men det är ju ingen å andra sidan!
    Det som grämer mig mest med det här fåniga året som gått är att det nu är andra året poolen inte tas i bruk. Jag älskar att bada och gubben min har inte hjärta till att fylla den och sen låta mig bara sitta och titta på när han plaskar runt. Men jag har hoppet kvar att mitt enda återstående lilla hål i magen ska läka ihop inom någon/några månader…och då jäklar, då ska jag njuta! *fniss*
    KRAM
    Susie

  10. Jag vill absolut ta tillvara på erbjudandet. Kollar in länken när jag kommer hem. Signerar du den åt mig då 🙂
    Ha en toppenfin vecka, Bosse.
    Kram Petra

  11. Det är klart jag ska köpa din bok! Den blir superintressant att läsa. Jag sätter in pengarna på kontot och ber dig skicka boken till en av mina söner i Stockholm. Jag mailar adressen. Och det är självklart att jag vill att du signerar boken til mig. Kram

  12. Kåseriboken ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått”, tittar jag i då och då. Tycker mycket om den! Ja, tänk Bosse att få sitta och skriva i ett litet hus alldeles vid havet och då och då bryta för en promenad. Den där beskrivningen hur du ser dig själv i ditt författarskap fick mig att se Wallander (Krister Henriksson) framför mig. I ett sådant hus vill jag bo och skriva! Jag tror säkert att det blir en tredje bok…din vilja och lust verkar övervinna en och annan krämpa! 🙂
    Hur som helst kan du känna dig mycket nöjd med vad du har åstadkommit!
    Kram, Gunilla

  13. … å´ att ta konsekvensen av sina val, för vem vet vilka vägskäl i livet som är de bästa att vika av på? Kanske har vi gjort just de valen utan att veta om det. Ta vara på möjligheter, inte slösa energi på ”tänk om”. Livet går inte alltid som på räls, men är ofta bra fint.

    Tack, vad glad jag blir av att få ta lite del i din skrivarprocess. Spännande att få veta något kring hur tankarna löper och arbetet tar fart, kanske avstannar och sedan fortsätter. Samla idéer och tankar, våga tro på dem och låta dem bli sin alldeles egna verklighet. Hur känsligt det kan vara att lämna de man länge haft i sin närhet i andras sällskap, anspänningen över att träffas på nytt, hur det kommer att kännas att återse bekanta miljöer. Och så förstås önskan om att hitta en drömlik plats där idéer frodas och pennan glöder.
    Själv känner jag bland hur det kan bubbla så mycket skrivarlust inom mig att jag inte vet riktigt vad jag ska göra med den. Idéer poppar upp emellanåt, men bara som små fragment som jag har svårt att se bli till en helhet. Men kanske en dag hittar jag mitt eget sätt.

    Minigolf var det! Vår familjesommarsport är krocket. Kanske skulle vi skaffa oss en liten buckla med plats för ”gravyr” för att hedra den stolte vinnaren. En liten kamp är det minsann och viss prestige i att segra, men allra mest är det massor av skratt. Så denna gång satsar jag på familjeseger på krocketbanan i gröna rummet och låter andra tappra spelare samla poäng på bangolfen.

    ”Mina fotsteg i ditt hjärta” har funnits i tankarna sedan tidigare, så nu ska jag göra slag i saken. 🙂

    Riktigt goa dagar önskar jag dig och de dina så här mitt i klivet in i sommaren.

    Kram

  14. Oj då, redan tre år! Jag och tid passar inte ihop, helt ärligt har jag noll koll på om något inträffade i förra veckan eller för några år sedan. Jag kör med samma fras oavsett ” det hände för ett tag sedan”. Detsamma gäller ålder, det är bara en siffra enligt mig.

    Önskar dig en skön sommardag 😅

  15. Med golfen går det åt skogen men vad betyder det om hundra år. Det låter lite nonchalant kanske men i ärlighetens namn kan jag berätta att din lek betytt mycket för mig i vinter. Du ska vara stolt över dina böcker, bloggen och troligtvis mycket annat, om det sedan blir en tredje bok har jag faktiskt bokat första exet. 🙂 Glöm inte det! Men viktigast är hälsan och den önskar jag dig av hela mitt hjärta. Det där med ironi, det är bara nödvändigt för att orka med livet och dess krumelurer ibland. Åtminstone för mig. Lycka till med allt och kram på dig!

  16. Grattis på 3-årsdagen! Bra jobbat med bokpublicering och allt som hör därtill.
    Jag ser fram emot din nästa bok, för du har väl fler på gång?

    Ha det gott i sommarsolen 🙂
    Kram Christina

Kommentera

