Två tabbar på tre minuter

DSCN95430002

Det är viktigt att utnyttja tiden. Inte låta tre minuter bara dunsta förbi utan att något vettigt uträttats. Jag har märkt att jag hunnit med t.ex. att tömma diskmaskinen och även sätta in nya saker i maskinen innan de tre minuterna är förbi. Det är när jag hunnit med ännu fler småprojekt, medan jag väntar på att tepåsen eller tekulan ska dra färdigt, som jag anar ugglor i mossen. Dumma knäppa timer. Korkade äggklocka. Kärt barn har många namn.
Vår timer är personlig. Det är viktigt att se efter att man inte av misstag har tryckt två gånger. Först PÅ och sedan AV, hundradelen efteråt, eller inte ens fått igång den personliga sega grunkan.
Denna fredag var det fredagen den 13 september. Mitt turnummer. Skrock är jag inte rädd för. Däremot störde det mig att det var så rörigt på vår fina köksö. Snabbt satte jag igång och röjde. Tog tag i den orangefärgade vattenflaskan och gick mot diskbänken. Säkert Lizette som haft den till tennisträningen igår. Sedan tror hon som vanligt att den ska få ben och hälla ut sig själv och hoppa in i skåpet igen. Jag hällde ut vattnet och tog diskborsten för att köra några varv… då såg jag tejpbiten med text på som satt fast längst upp på andra sidan flaskan … destillerat vatten… tankarna gick till kvällen innan. Jennifer hade kommit hem sent från praktiken i Lund. Det var redan mörkt ute. Istället för att ta det lugnt, satte hon igång med ett kemiskt experiment hon hade i läxa. Hon hade hållit på länge med att koka vatten och sedan fångat upp dropparna av ånga på locket. Vad uppgiften bestod av, kommer jag inte ihåg. Bara att vattendropparna skulle vägas på en speciell våg och till det dög ingen hushållsvåg.
Jag kunde inte låta bli att skratta när jag funderade på om jag inte kunde hälla i vanligt vatten och hoppas på att hon inget skulle märka.  😉
Dagen efter frågade hon sin pappa om det var han som trollat bort flaskan med destillerat vatten … hennes enda pappa svarade …

DSCN95440003

39 tankar på “Två tabbar på tre minuter

  1. Jag gissar att din dotter visste svaret redan innan hon frågade,,,eller? Att så mycket tokigt kunde hända just den dagen…en lyckodag…när Rasmus fyller år. Man jag har en känsla av att du kan göra tokigheter vilken dag som helst på året. Och vilken tur att du skriver om dem här så vi får skratta lite. Kram

    • Stämmer. Jag är inte alls skrockfull. Snarare tvärtom. Allt kan hända vilken dag som helst. Charmigt. Klantigt. Livsfarligt. Så länge jag överlever får ni höra några av alla mina Bosse Lidénare, som de kallas på hemmaplan. Vissa är nog bäst att de bevaras som privata. 😉 Kram

  2. Detta är väl en typisk Bosse-grej … mannen som alltid vill vara till hjälp men lyckas ordna mycket till rent stjälp … Jag ser dig som en ordningsman och nu ville du att allt skulle vara snyggt och prydligt. Man får ”nästan” skylla sig själv om man lämnar framme och vet om dina egenskaper! Lizette … göm allt du är rädd om, skulle jag vilja säga! Och du Bosse, du är toppen – du roar verkligen! Varm fredagskram!

  3. Oooops 🙂 klart du talade om att du hade druckit upp det istället 😀 😀 Undra bara ifall hon
    blev väldigt arg på dig….. 😉
    Ha en härlig dag!
    Kram

  4. Jaha! ….och där står han nu pappan och kokar och kokar helgen lång för på måndag ska flaskan var full igen.
    Så kära Bosse, jag önskar dig en trevlig helg!

    Kram

  5. Hahaha…och fortsättningen…?? Om några år kommer hon nog med att kunna skratta åt det…!! Sen kan man ju undra om det håller när hon kommer tillbaka till praktiken och säger att pappa hällde ut…som sagt, väntar spänt på fortsättningen!!
    Ha en trevlig helg bland vattenångorna!!
    Kram kram

    • Jag stod också och tänkte på en sådan när jag vände på flaskan. Samtidigt kunde jag inte låta bli att le. Så typiskt mig. Nu gjorde det inget visade det sig senare. Det gick inte att göra testet med hjälp av hushållsvågen. Istället behövdes en speciell våg på skolan. Kram

  6. Hmmmmm…..hur i världen ska du ta dig ur detta? hehe.
    Det här med tiden är en rolig grej, för jag försöker ALLTID gjöra 10 saker samtidigt, för att liksom hinna med mesta möjliga. Men det slutar ALLTID med att jag inte hunnit med nåt dugg alls, om du förstår hehehe.
    Alltid så roligt att läsa dina inlägg som är blandat med humor och allvar.
    Ha en in söndag nu, och gjör en massa hyss, för det ska jag gjöra.
    Kramen från mig!

  7. Så har hon jobbat och slitit.. och så kommer du och bara häller ut allt.
    Det är hemskt.
    Sen läser jag det.. å skrattar jättemycket.
    För det var hemskt.. roligt.. 😀

  8. Har du bra poker fejs? Men det var nog bara att erkänna. Förresten den flaskan hade nog inte behövts diskas, med facit i hand. Ha nu en skön Söndag. Kramen på dig.

Lämna en kommentar