Utdrag från ”Mina fotsteg i ditt hjärta” som firar födelsedag under veckan

onsdag

Lördagsförmiddagen tillbringade jag och Dag framme i centrum. Vi satt en god stund på Fribergs Konditori på Norra vägen och glassade oss. Konditoriet hade funnits i flera decennier. Mamma och pappa hade berättat att de som unga och nyförälskade hade tillbringat åtskilliga timmar där redan på femtiotalet. Då som nu ägdes det av två systrar. Den ena var gammal och den andra var äldre. Det spekulerades i att den yngre hade problem med starkare drycker än kaffe. Den äldre hade lite taskigt närminne. Priserna varierade och kändes flytande. ( från sidan 69)

onsdag 2

onsdag 1

Vi tog ett annat håll tillbaka, valde den smala kullerstensgatan Vallgatan. Om vi sträckte ut händerna skulle vi nästan kunna nudda vid båda sidornas hus. Här låg idylliska pastellfärgade villor från sekelskiftet invid resterna av den gamla stadsmuren. Båda var vi intresserade och kände till en massa om Halmstads alla krig, unioner och storbränder. En gång i tiden hade hela staden brunnit ner utom slottet, St Nikolai kyrka och Norre Port. Därefter byggdes en ny stad upp med en stark fästning med murar och bastioner. Sedan freden i Brömsebro år 1645 hade Halmstad och Halland förblivit svenskt genom åren.
”Tänk att vi kunde varit danskar”, filosoferade Dag.
”Ja, du kunde ha haft fullt med flödeskum i öronen”, skojade jag.
Vi gick förbi bryggeriet som doftade mäsk och nådde grusparkeringen vid Lilla Torg.
”Nu står vi på China”, upplyste jag med klurig röst.
”Stackars kineser.”
Dag hoppade upp på ett räcke och började gå balansgång.
”Jag menar att här låg biografen China. Brukade du inte gå på matinéfilmer på lågstadiet? Jag såg massor av Tarzanfilmer. Biljetterna kostade bara tre spänn.” ”Exorcisten kostade noll spänn”, kontrade Dag och testade om det gick att stå på ett ben på räcket.
Jag vet inte om tre sekunder kan anses som ett rekord. Efter några tappra försök gav han upp. Någon balansnisse var han inte precis. ( från sidorna 96-97)

Flott erbjudande:
SolBo Förlag firar ettårsjubileumet med ett flott erbjudande. De som köper ”Mina fotsteg i ditt hjärta” från bloggen får frakten gratis (45 kr). Givetvis signerar jag om ni vill. Därmed kostar ett ex. bara 150 kr under denna vecka.Tryck på Köp boken under min Gotlandsheader och läs vidare på instruktionerna. Erbjudande gäller fram till och med den 2 juni. OBS! Glöm inte att skriva namn och adress i ett mejl till solbo07@telia.com

20 thoughts on “Utdrag från ”Mina fotsteg i ditt hjärta” som firar födelsedag under veckan

  1. Kul att se bilder ”från boken”. Jag har inte haft tid att läsa ut boken än så nu får din bok följa med mig till Turkiet 🙂
    Kram!

  2. Först måste jag tacka för dina värmande kommentarer hos mej!! jo, jag blandar nog lite allvar och puttlustigheter om vart annat, och jag misstänker och anar att det är ungefär så det ser ut i mitt huvud också…för jag skriver ungefär som jag tänker och talar, ibland snubblar jag fullkomligen omkull på alla ord som trasslar till det, men sen kan jag sansa mej och vara riktigt klok, tycker jag själv alltså…*skrattar*.
    Sen när jag läser dina inlägg och utdrag från boken, ja men då kan jag se vissa likheter, samma humor. Som din beskrivning av systrarna som ägde caféet, klockren.
    Och bilderna…då blir jag tveksam till om jag gjorde så klokt och röstade fram ändrade husbilsplaner inför sommaren…Vi hade ju tänkt oss nedåt i juli, början av augusti. Men så tog husets riksdag (en person…) och kastade om alla planer, och la om kursen norrut. Tror på att det är mindre med husbilar och lättare med ställplatser. När folket (mannen i huset) fick höra den nya ordningen undrade han lite försynt om jag trodde det skulle vara mindre med husbilar nästa sommar söderöver…så nu förstår jag lite hur de har det i regeringen, fattar man ett beslut måste man ha underlag för det också…#pannan i djupa veck#….
    Ha det gott!!
    Kram kram

    • Kan inte låta bli att skratta åt denna speciella riksdag, med det udda antalet medlemmar, precis som det ska vara. 2015 är ett udda år. Jag har läst i Ystad Allehanda att det ska vara glest med husbilar i trakterna. Någon betydelsefull siare på fyra ben, lite grått skägg och rockenroll tempo i tassarna har kommit fram till det. 🙂
      När jag tänker i rosord under mina bloggvandringar vill jag gärna dela ut dem. Jag insåg ganska tidigt att vi verkar ha samma humor och förmåga att blanda mellan skoj o seriöst.
      Kram kram kram

  3. Fina bilder från miljön i din bok och intressant att få se hur det ser ut idag. Jag har inte gått omkring i Halmstad. Beundrar den gamla gatlampan på stolpen och stenläggningen. Så byggs inte vägar och gator längre, nu går det snabbare med asfalt.
    Läckert med gatstenarna på Vallgatan. Så vackert slitna och vilket skickligt hantverk! Mönster i solfjädersform… 6 på varje sida om den i mitten. Vilken tid det måste ha tagit och vilja onda knän på kvällen sen..
    Antar att det gick att köra genom med häst å smal vagn där? Kan nästan höra klapper av hovar och gnisslande vagnshjul. Men jag undrar hur det är att bo så tätt inpå grannen på 2000-talet. Hur känns det att komma ut genom dörren och kunna skaka hand utan att behöva kliva ner från trappen? Har lärt mig uppskatta fri space och rymd utanför dörren.. Men det är onekligen något lockande med trånga gränder.

      • Tack själv! Synd bara att din personlighet håller ihop å inte delar på sig, åtminstone nån enstaka liten pyttegång. Tänk vad kul du kunde ha haft! Då kunde det blivit riktigt spännande.. Som i Groks berömda: Man skulle vaere tvilling. Så ku’ den ene vaere gået i skole mens den anden gikk ud at fiske.. 😉 (Skulle varit på riktig danska men jag inser min begränsning, haha og takk for den!)

  4. Har faktiskt inte besökt Halmstad, bara passerat med bil utanför och det räcker inte. Vill se och uppleva mer. Ystad har jag besökt men för länge, länge sen. Förtsår att det är en pärla om man inte drar sig för höst och vinterstormar. Och det gör jag inte.
    Boken är utläst och jag håller på att skriva en recension.(Till min blogg..) Men jag har inte tagit/fått tillräckligt med frid i själen för att skriva klart. Men snart så.
    Kram!

    • Nästa gång får du ge Halmstad en chans.
      Det är viktigt att ha frid i själen.
      Detta är mitt första stapplande försök med den nya datorn. Oj, vad jag känner mig obekväm med tangentbordet. Allt känns så stelt och stort. Jag känner mig som Bambi på is.
      Kram

  5. Här fastnar helt klart beskrivningen av systrarna som äger konditoriet. Åsså gillar jag dina bilder som illustrerar det du skildrar i texten. På det sättet får man ju den ”äkta” känslan.

  6. Tittar in som hastigast hos dig. Hoppas allt är bra eller så bra det kan vara. Själv mår jag bättre, men har det stressigt med min vardag. Tycker jag aldrig får den tid jag behöver för att skriva.Hoppas jag får lite tid i sommar. Titta gärna in hos mig och tyck till! Det gillar jag!
    Sköt om dig nere i Ystad!

    • Trist att du har det stressigt i din vardag. Inte bra, varken på kort eller lång sikt. Hoppas du hittar ett bättre livstempo i sommar. Själv är jag teknikstressad. Min dator kraschade i lördags och plötsligt inser jag hur är sårbart allt är. Vi är för beroende av teknikens under. När jag fått dit alla bitar ska jag börja bloggvandra igen. Måste erkänna att just nu vill jag inte se en dator mer. Jag är för dum för allt sådant här. Jag vill skapa text. Skriva berättelser. Nu ska jag inte gnälla mer.
      Tack! Jag hoppas du får en fin helg i din del av Skåne.

Kommentera

