Från en hamn till en annan

Skillinge är ett av våra många smultronställen på Österlen.

Bild ett

Min vana trogen plåtade jag en snygg skylt.

Bild två

 

Vi lämnade en fiskehamn för att…

Bild tre

…åka till en annan. Kåseberga hamn. Oj! Vad lång jag är. Världens längsta Bosse. 🙂

Bild fyra

Ale Stenar. Intressant att läsa och skönt att ta en paus efter klättringen.

Bild sex

Vi var fyra med på utflykten, men även månen var nyfiken och ville vara med.

Bild fem

Vallmo får jag aldrig nog av, men de håller på att ge sig.

Bild sju

Okej! Jag ska fundera på om jag vill vara med på bild. Räcker det inte med min nya Hollister tröja? Gubben tycker jag har gjort sitt på bild. Honom känner jag inte igen längre när jag tittar mig i spegeln.

Bild åtta

Vi tröttnar aldrig på att åka hit. Sitta en stund på en filt och fika. Titta ut över havet, eller vända sig om och betrakta de där stenarna som har stått där några år. Låta fantasin stillsamt få flöda.

Bild nio

Solen var på väg ner, men vårt humör var på topp. Jag kände en stor tacksamhet över att ännu en gång få vara med om detta.

Bild tio

 

44 thoughts on “Från en hamn till en annan

  1. Vi har faktiskt aldrig varit vid Ale Stenar. Borde rätta till det felet. Det är så fina bilder du delar med dej också.

    Kram/Gilla

    • Vad bra. Då tycker jag att ni ska ta en tur dit en fin dag och ”rätta” till det felet. 🙂 Går lika bra på hösten som på hösten och våren. Det finns två sätt att ta sig till stenarna. Antingen via hamnen eller via samhället Kåseberga. Kram Bosse

      • Försök med http://kvinna-gudinna.blogspot.se/ fast jag är ingen flitig skrivare längre, att jobba på schema med kvinnliga missbrukare med samsjuklighet tar min mesta kreativitet o ork….börjar ju komma upp i åren :-). Men jag har inte gett upp…det kommer bättre tider o just nu inspirerar du mig!!!

      • Den adressen gick bättre. 🙂 Förstår att det kommer att bli skönt med semester för dig. Jag gillar devisen att aldrig ge upp. Fast jag är trött på tekniska datasaker som jag inte begriper mig på. Bra att jag inspirerar dig. 🙂

  2. Det finns så mycket vackert på Österlen att jag blir alldeles lyrisk, Ale stenar är en ljuvlig plats att bara slå sig ned och låta blicken vandra över hav och land. Har du varit på Lilla Stenshuvud ? Om inte åk dit wao vilken underbar utsikt. onsdagskram Åse

  3. Hej där snygging 🙂 Förstår inte varför du inte vill vara med på bild… du ser ut som högst 30!
    Härliga bilder… känns väldigt välbekant. Så mysigt i Skillinge – och Ale stenar – magiskt!
    Kram

  4. Härliga bilder, inklusive den av gubben – den långa och den sittande. Faktiskt är bilden på gubben som sitter ner betydligt snyggare än din profilbild. Alltså – byt ut den;-)

    • Vad kommer den andra gubben att säga då. Du menade han med en blå Amanita i handen? Jag gör inte EN enda teknisk sak till. 🙂 Hela tiden kör jag fast här på datorn med olika moment som slösar på tiden. Nyss handlade det om tabbar. Nu är det meningar som blir så konstiga när jag kör med rak höger och vänster marginal. Jag älskar att skriva texter, men gillar inte att köra fast med saker som stjäl energi.
      Den nya datorn med senaste Word-versionen gör enkla saker svåra. 😦

  5. Fantastiskt! Vilken tur och vilka foton! Ja,Österlen! Det måste bli ett nytt besök . Det känns nästan magiskt när jag ser bilderna. Och visst vill man ha vackert väder på en sådan tur. Tror jag var på Österlen i slutet av 1990 så det är snart dags. Tror inte man skall vänta med saker man vill göra. (Man är i det här fallet jag. )
    Fotot på dig var jättefint! Jag skulle ge en ”bra slant för dina tankar”…
    De två sista bilderna etsade sig fast hos mig. Jag och dessa solnedgångar i havet och nu med Ale stenar.
    Varma kramar från ett vackert och varmt Stockholm.
    Och tusen tack för besöket på Österlen…

    • Det är klart att det inte får gå längre än femton år mellan besöken på Österlen. 🙂
      Tankarna då handlade mest om lycka och att vi tänkte om när det gällde framsidan på kåseriboken.
      Jag har också alltid varit svag för solnedgångar.
      Kram från Bosse

  6. Fina bilder, även den på gubben 😉 Jag tycker gubben ser pigg och rask ut, ljuger han om sin ålder? Borde också besöka Ale stenar….

      • Nu är jag på säkert avstånd, hemma sedan drygt en timme. 😉
        Saknar redan Österlen. Jag blev förtjust redan när jag var där för tre år sedan. Nu tror jag att jag blev djupt förälskad. Vad månne det bli tredje gången? Bröllop? 🙂

      • Det låter superspännande. Du gör kanske som vi gjorde och flyttar hit. Jag inser att du hade tur med vädret, som har stor betydelse när man inte är här så ofta.
        Blir det vidöppet vid Ale stenar, uppe i Sandhammarens fyr eller i någon av de vackra kyrkorna på Österlen? 🙂

  7. Nästa vecka kommer vi att dra oss ner med bil till dessa vackra trakter. Kanske även jag får en chans att se Ale stenar … 🙂
    Nästa fredag åker vi över på en guidad dagstur till Bornholm. En ö vi aldrig varit på, så det ser jag fram emot … 🙂
    Du ser ut att ha det gott i sommarvärmen, och det är en väldigt bra bild på dig tycker jag …
    Kramis

    • Hoppas att vädret håller i sig. Ni kommer inte att bli ensamma på resan. Ale stenar och Stenshuvud tycker jag att ni ska försöka hinna med. Undra´ vad ni ska hinna med på en dag på Bornholm. Vi tvingades dra ner på det till fem och jag tyckte att vi missade en hel del. Bornholm är en mycket fin ö och speglar många olika ”ansikten”. Jag är barnsligt förtjust i öar.
      Vi har just nu en ganska skön mix av stillasittande redigeringsarbete med kåseriboken som vi ska ge ut, som vi under dagarna varvar med olika aktiviteter. Dessa turer ger både inspiration och nyttig motion.
      Kram Bosse

  8. Härliga bilder Bosse! Jag tycker dessutom att du ska hälsa den där gubben att grabben gör sig bra på bild! 🙂
    Tänk så många vackra platser det finns i vårt avlånga land! Ha nu en fortsatt go och skön semester!
    Kram, Gunilla

  9. Man måste nog ha kommit till en viss ålder för att uppleva Ale stenar på rätt sätt!
    Hade med mig ett kusinbarn dit och när vi klättrat ner till hamnen igen och han fick syn på vykorten, frågade han varför i hela världen vi hade gått dit upp för att se på de där stenarna när de finns på bild! Själv älskar Österlen och alla underbara små hamnar där!
    Önskar dig en fortsatt härlig vecka!
    Kram M.E

    • Han verkar vara ganska skärpt grabben. Var kanske sugen på annat. 🙂 Annars är det spännande bara att vandra dit. Häftiga branter. Kossor och får som delar på ytorna. Småhamnarna gillar jag med.
      Tack! Hoppas du hittat något fint nytt ställe att bo på. Kram Bosse

  10. Förstår ni aldrig tröttnar på att åka dit, för det var ju värkligen många ljuvliga bilder du visar.
    Torsdagskram från en TantGlad som nästan fått värmeslag *ler*

    • Jag tänkte på dig i förra veckan. Minns att du tagit häftiga kort på en stadsdel i anslutning till Lund som byggt nya hus i gammal vikingastil, som du lagt in på din blogg. Minns inte namnet på stadsdelen. Vi åkte förbi Lund med tåg och jag spejade från fönstret.
      Tack! Kram

  11. Den här årstiden är otroligt livsbejakande! Och fina foton som dina gör att jag längtar ner till Skåne.

    Nej, håller med, jag känner inte heller igen mig på nytagna foton. Nästan så att jag försöker kika mellan fingrarna för att inte kunna se riktigt (på foton av mig själv alltså :-)).

    Tack för kommentarer på min blogg! Kram från Ethel

  12. Var hade han sina tankar, den gubben? Att bara sitta och se sig omkring utan att göra något annat, kan var en sak som gör att vissa saker liksom klickar in sig på sin rätta bana.

    • En tanke är att han rymt från något hem. 🙂
      Vi kom fram till ett viktigt beslut mitt i all njutning av det vackra i omgivningen.
      Bara genom att sitta stilla kan stora saker bli kläckta och födda. 🙂 Många gånger vinner man inget på att rusa efter lösningar. Bättre att svaren får mogna fram och komma självmant till hjärnan.
      Hoppas du har det bra.

  13. Så fina bilder från er utflykt. Den där sista på Ale stenar är helt magisk. Jag har sett alldeles för lite av Sverige. Nog är det konstigt att medelhavsländerna tycks vara tillgängligare.
    Kram, Ingrid

    • Tack Ingrid! Jag blir alltid så sugen på Gotland när jag hälsar på hos din fina blogg. Det blir säkert lätt så för ni öbor. Det är mer smidigt att flyga iväg neråt. När vi flyget till Gotland har vi betalt nästan dubbelt så mycket som det kostar att åka till ex. Kanarieöarna. För mig är ett sådant val ändå enkelt. Jag landar hellre några km från Visby.
      Kram Bosse

Kommentera

