Lilla isberget

Återanvändning

Det händer att jag glömmer … 😉
När jag kom hem en sommardag berättade Lizette att hon höll på att smälta min Coca cola zero på balkongen.
”Smälta? Vadå min? Står det mitt namn på den? Möjligtvis kunde den varit Robban Brobergs.”
Lizette lät sig inte distraheras.
”Burken som du antagligen la in i frysen igår kväll”, svarade hon med en syrlig mammaröst.
Jag krävde inte att eventuella fingeravtrycken skulle kontrolleras. (Visste att jag inte brukar ha vantar på mig inomhus) Burken hade spruckit och Lizette hade kunnat lyfta ut allt i ett stycke. Hon sa att drycken smakade som vanligt. Drack den med sugrör. Extra isbitar behövde hon knappast lägga i. 🙂 Snacka om återanvändning.

Detta fick mig att tänka på när jag och min klasskompis Pelle skulle ut till nattklubben Natti Natti i Tylösand en sommarkväll. Jag beställde en taxi och min härliga kompis tog under tiden ett eget initiativ i köket. Tydligen ville han att den sista ölen skulle vara iskall. Därför la han in flaskan i frysen. För ovanlighetens fanns det en ledig taxi i närheten och vi fattiga studenter kutade ut till parkeringen. När vi flera timmar senare trötta kom tillbaka till min lägenhet möttes vi i köket av glassplitter, klibbigt golv och en vidöppen frysdörr. Det blev Pelle som fick fixa det på egen hand, för jag sa Natti Natti. 😉 efter jag gentilt plockat fram skyffel, hink och trasor till honom.
Kul minne efteråt – men vid upptäckten blev jag faktiskt lite putt och tyckte det var slarvigt. Varför kom jag just nu att tänka på ordspråket ”Man ska inte kasta glas när man själv sitter … 😉
Har du också gjort en liknande tabbe?

DSC_37300136

Ps. Denna månbild fick aldrig vara med ”sist”.

32 thoughts on “Lilla isberget

  1. Inte jag men min kusin! Inför en större fest, tror det var nyår, lade han ut ett antal flaskor i bilens bagage redan kvällen innan! Samtliga hade spruckit under natten och någon hamnade i onåd 😉

    Trevlig kväll!

  2. Visst är det bra att lägga in det man ska dricka i frysen bara man inte glömmer bort det.
    Lämnade du honom att städa upp Bosse ?
    Men du fixade lite hjälpmedel iallafall hehe.

    Men är det inte glashus?
    Man ska inte kasta glas när man själv sitter i glashus?
    Nåväl.
    Ha en jättefin fredag nu.
    Själv ligger jag i soffan och glor på Tv:n.

    Fredagskram.

  3. Nåt så tokigt kan jag inte erinra mig att jag har gjort. Men åldern tar ju ut sin rätt och jag tar mig friheten att glömma allt för tokiga saker.

    Sv: Det var inte helt fel, som du skrev. Jag fick faktiskt en blomsterbukett till idag.

    Jag får ju tacka för komplimangen, att jag ser ut som nybliven pensionär. Men det är jag ju med råge.

    Kram/Gilla

    • Det är bra med den friheten. Jag brukar dra till med ibland. 😉

      Vem vet. Det dyker kanske upp fler saker nästa vecka.
      Ärligt talat är det mycket svårt att tro när man ser bilderna. Var stolt för det. När man ex. ser gamla kort från förr såg de som fyllde femtio år mycket äldre ut än de som gör det nu. Beror på frisyr, kläder och ”hårdare” arbetsliv.
      Kram

  4. Senast idag! Svårt få kallt vatten på jobbet och jag vill alltid ha kallt vatten på mitt skrivbord. In med flarrorna i frysen. Där jag glömde dem. Det handlade om fyra timmar. Inget bubbelvatten. Plastflaskor, som tur var. Den ena flaskan hel, den andra sprucken. Som tur var inte allt för mycket att städa upp. Kram

  5. Jag känner absolu igen mig! Hade för att fira ett lite mer ”högtidligt tillfälle! lagt in en fin cahampagneflaska i frysen. Glömde bort den, ja, resten har jag nog förträngt….
    Kram!

    • Förträngningsmekanismen är bra att ta till. Tack för ditt bidrag. 🙂 Jag kan inte riktigt skylla på ålder för jag har gjort det i de flesta åldrar. Bosse Lidénare som vi kallar dem på hemmaplan. Solveig säger ibland att jag smittat henne.
      Helgkram Bosse

  6. Jag blir mest fascinerad av att en burk cola i frysen spricker och blir nästan nyfiken på att testa, men det ska jag nog låta bli…. Jodå, visst kan tabbar hända, vi hade ett flak Öl i bagaget förra sommaren när vi skulle åka till Öland…en burk hade gått sönder och bilen doftade öl och det kändes ju inte helt fräscht…. 🙂
    Önskar dig en finfin helg 🙂
    Kram

  7. Tabbe? Nja. Men jag vet dem som tappat sitt gröna datakort bland gurkorna hemmavid, som lagt plånboken i frysen och nattlinnet i brödburken. Sant, det var inte jag. Men några andra 😉 jag har säkert gjort något jag glömt 😉
    Kram ❤

  8. Jodå dricka och öl har man glömt i frysen! Man har typ lite bråttom att frysa ned… och så glöms det bort. Några gånger har det spruckit ja.

  9. Nix den tabben har jag inte gjort!! Jag har gjort så många andra!!………………….Alltför många tappar det sociala umgänget med människor De håller sig till mobilt umgänge . lagom är som sagt bäst Kram!

Kommentera

