Den blå dörren


1
Jag tror att de flesta har en favoritfärg om någon frågar dem. Sedan finns det alltid de som har fler än en, eller som bytt genom åren.

Min har alltid varit blå, men med åren har jag blivit förtjust i många fler färger. Det beror givetvis på vad det handlar om. Jag tycker det ser onaturligt ut med blått gräs och äter ytterst sällan blåa pölsekorvar. Hoppar heller inte högt av lycka för att nejlikor kan vara blå numera i vissa butiker. Det ser för onaturligt ut. Jag har själv för skojs skull färgat vita blommor. Kul för stunden.

Jennifer Vesslevägen

Under en tid hade vi en cool blå dörr till vår bostad. Vid detta tillfälle förklarade jag för Jennifer att hon bott här sitt första år i livet. Precis efter jag tagit kortet kom kvinnan som bodde där ut. Först misstänksam. Sedan nyfiken. Tur hon trodde på min förklaring. Därefter blev vi kompisar och så blev det som vanligt. Solveig undrade vart jag tagit vägen. Hon och Lizette satt kvar i bilen bakom garagen och såg inget. Jag skulle ju bara ta ett kort och visa Jennifer var hon bodde när hon var liten. I normala fall ett treminuters uppdrag.  😉

En berömd filmdörr var den blå läckra i ”Notting Hill” som såldes på auktion efter filmen haft premiär. Undra vad priset landade på. Jag läste att den ersattes av en svart dörr för att förvilla nyfikna. Det gick tydligen sådär med hemligheten.

Även fula saker kan förskönas.

2

I vår stad nära havet finns det sköna blå detaljer lite överallt.

3

4

5

6

7

8

DSC_41500136

Dags för FEMTONDE UPPGIFTEN i min lilla lek: (Halvvägs)
(Stängs klockan 20.00 onsdagen den 20 april)

A: Välj en färg till den här leken. Det behöver inte vara din favoritfärg. Läs om bonuspoäng längre ner och fundera på möjligheter och svårigheter. Sedan gäller det att hitta och fota följande nio saker i just den färg som du valt, under de dagar som leken pågår. (Läs detta ordentligt)

Saker & Poängmall för ditt lekuppdrag – endast utomhusbilder ger poäng!!!

En fasad på en byggnad av något slag; hus, villa, lokal, 1 p.
En dörr, 2 p.
En postlåda, 2 p.
En bil, 1 p.
En cykel, 1 p.
Fritt val. Något oväntat som du ser på din promenad, 1 p.
En leksak, 1p.
Ett klädesplagg, 1p.
En blomlåda under fönster/balkong, 2 p.

Dessutom:
B: Ett YouTube klipp med en sång där din färg ingår, 2 p.
Det är okej att istället välja att skriva av en dikt eller en vers på en låttext. Är du riktigt kreativ får du hitta på en egen dikt.
Tove hör du mig? Du är en baddare på att leka med ord. Kanske dags för dig att göra entré. För att inte tala om Skrivmoster. Jag har njutit av hennes dikter sedan jag lärde känna henne på numera insomnade skrivsajten 1av3.se och det var så trevligt att se uppslaget i Året Runt i veckan. Inget modernt går upp mot handskrivna brev. Det skulle vara när jag skickade runstenstexter till … asch. Jag bara skojar.

Signhild ett

Signhild två

Tänk att dessa två kvinnor har skrivit brev till varandra i femtio år. Imponerande. Jag hoppas de kan fortsätta med aktiviteten i tjugo år till. Minst. Undra hur många brev som skickats genom alla åren. Jag hade garanterat fört statistik och inte klarat av att slänga/elda upp dem. Men jag förstår och respekterar deras tanke om detta.

Summering och givna kristallklara regler:
Utomhusfotona ska tas av dig under dessa dagar. Det är lekuppdraget. Hoppas du får vårvindar i håret och kombinerar lekuppdraget med något annat trevligt. Jag vill absolut inte ha förra veckans bilder, gamla bilder, nätbilder, lånade bilder från vänner m.m. Då är det ingen aktiv lek utan bara taskigt mot blogglekkompisarna.

Bonuspoäng:
Den som visar upp en ”färsk” selfie där du äter en glass får en bonuspoäng.
De som är ENSAMMA om en färg får två bonuspoäng. (Därför delar jag inte ut poäng förrän leken är avslutad)
Maxpoäng landar på sjutton.
Lämna gärna in även om du bara har gjort en enda uppgift. ❤

Ord till nya deltagare:
1. Lägg in bilderna på din egen blogg ihop med text.
2. Berätta sedan i en kommentar på detta blogginlägg att du är klar.
Skicka en blå länk så jag kommer in på din blogg.
3. Jag besöker din blogg och läser och tittar.
4. Poäng i tabellen ändras när leken är stängd.

Fast text:
OBS! Lekens grundtanke är att du ska ta nya bilder med mobil eller kamera. Om du inte hittar allt är det helt okej. Du får poäng efter vad du gör under uppgifterna. Inga fotade bilder från media av något slag.

Uppgiftsjakten 2016 kan dyka upp var som helst på min blogg – i vilken kategori som helst. Det är mycket troligt att jag lägger in andra inlägg som hamnar över detta om någon/några dagar. Scrolla ner hit om så är fallet, om du ska lämna ditt bidrag.

Jag siktar på att lägga in 30 lekuppgifter och ha en längre paus under högsommaren. Finaluppgiften lär dyka upp i slutet av oktober. Den bloggare som leder när jag slutar får titeln UPPGIFTSMÄSTARE 2016 och en skraplott. Någon annan av de tio högst placerade kommer också att få ett pris. (jag lottar) Det betyder med andra ord att den som kommer ex. tia kan bli miljonär och den som får titeln kan bli utan miljonen. Fru Fortuna sköter den biten.

Lek-Tabell:
1. Eva Rohlén, 137 p.
2. Wiolettan, 132 p.
3. Ditte Akker, 131 p.
4. Znogge, 126 p.
5. Gunilla Wahlberg, 118 p.
6. Villa Herberts, 113 p.
7. Ethel Hedström, 112 p.
8. Anki, 109 p.
9. Comsi Comsa, Mia, 81 p.

11. Sanna, 78 p.
12. Kersti, 77 p.
13. Primrose, 73 p.
14. Maria Bromander, 72 p.
15. Lma, 67 p.
16. GunBritt, 56 p.
17. Sussie, Gunnel Moberg, 48 p.
19. Gerd Lindblom, 37 p.
20. Tant Glad, 29 p.

21. Kicki Olsson, 25 p.
22. Gun Toresson, 20 p.
23. Ninni, 19 p.
24. Susan Johansson, 11 p.
25. Ezter, Mickan,  10 p.
27. Anna Andersson, 4 p.
28. Pia Boman, Anne, 3 p.
30. Susie på Stjärnarve, 2 p.

31. Övriga 0 poäng.

Färgat namn = Har redovisat uppgiften men fortfarande inte fått någon poäng.

Här har du mina lekkompisars bidrag:
http://enkvinnamittilivet.bloggo.nu/Uppgift-15-i-Bosses-lek-/#comments
http://akker.blogg.se/2016/april/pa-spaning.html#comment
http://enrosafluga.blogspot.se/2016/04/bosses-tavling.html
http://gerd-geddfish.blogspot.se/2016/04/varfest-och-bosselek-om-farg.html?showComment=1460795060364#c9160958326154848009
http://wiolettan.bloggplatsen.se/2016/04/16/11299023-tavlingsdax-sa-skojigt/
http://egopyret.blogspot.se/2016/04/bosses-lek-en-farg.html?showComment=1460821240165#c3884471396331019078

”Den blå dörren”…


http://tantglad.bloggo.nu/Fargen-Rod/#comments
http://kicki-olsson-58.bloggo.nu/Bosses-lek/#comments
http://tittelina.blogspot.se/2016/04/bosses-bloggtavlingar-fortsatter-en-farg.html?showComment=1461002033519#c6916901433589788866
http://dammsamlare.blogg.se/2016/april/bosses-lek-3.html
http://ankistankar.blogspot.se/2016/04/blott-vitt-blev-mitt-val.html?showComment=1461004740771#c110253666234937327

Grönt är skönt


http://lillafridhem.blogspot.se/2016/04/fargtema-bosses-utmaning.html?showComment=1461093037115#c2155701181015312590

Brunt är fult?

Att se rött


http://gemsofmylife1.blogspot.se/2016/04/svart-ar-ocksa-en-farg_20.html
http://eva49.bloggo.nu/Lek-med-foto-och-farg—brun/#comments
http://gunwah.bloggo.nu/Foto–farg—gra/#comments

Grönt

118 tankar på “Den blå dörren

  1. Tack för att du uppmärksammade reportaget!
    Det har blivit rätt många handskrivna brev under åren och flera lär det bli!

    Blått har alltid varit min älsklingsfärg. Jag har blå jacka som du ser i reportaget, turkos/blå blus under … blå ögon! Dörrarna till våra sommarstugor är blå för att inte tala om havet och den vackra sommarhimlen!

    Nu har jag skrivit kommentaren tre gånger för att WordPress strular med mig och ska ha mig till att logga in. Jag har glömt log in … men nu har jag ordnat det igen och hoppas att jag inte ska behöva stå här och bulta på dörren för att komma in.

    Kram

    • Jag hoppas det ska bli flera hundra till och givetvis att ni fyra ska träffas IRL mellan varven.

      Då delar vi favoritfärg. Du såg så stilig ut. Jag ville också ha blå ögon. Varför fick jag inte ärva pappas? Det fick ingen av oss barn. Numera är jag tacksam för mina bruna. Det viktigaste är att kunna se med dem. 🙂

      Jag tror jag vet vad du gör. Du går direkt in på min blogg. Det kan jag heller inte göra hos andras bloggar. Först måste jag öppna min egen blogg och sedan gå vidare från det. Då får jag inga konstiga frågor från ”bloggcheferna”. Prova nästa gång med att först vara inne på din egen blogg innan du gör en promenad på ”Blogglandia”.
      Jag önskar dig och E en trevlig helg.
      Kram Bosse

  2. Vilken idé! Ja, varför inte? Försöka duger, men inte idag. Vi har gjort en lång, lång runda i morse och nu blir jag upptagen med annat.
    Blått, en härlig färg. Kanske jag ska ta allt i ljusblått, eller mörkgrönt, det är nog ingen som gör det. Nej, jag förstår, inga nyanser så där inte. Violet, nej någon sådan brevlåda finns nog inte.
    Jag har tidningen Året Runt och såg reportaget om Signhild. Tyckte att jag kände igen henne ifrån bloggen.
    Fina bilder du visar. Du är också en duktig fotograf, utöver allt annat. Och, så har du en bra kamera.
    Kangero, jo, det är en spindel.
    Trevlig dag och kram till dig.

    • Den här gången är det ingen stress om högre poäng när det gäller att vara först. Samtidigt är det lite list om man fiskar efter bonuspoäng om att vara ensam. Du får inte skrämma domaren med nyanser. 🙂 Jag tror det är bättre att satsa på den färg man vill se sakerna i. Målet är att lek nummer femton skulle kunna vara en angelägen sysselsättning för de som har tid och lust och att man kan ta det lite pö om pö under dessa sex dagar. Jag hoppas på fint vårväder. I måndags tänkte jag på dig när jag såg programmet där man ska gissa vilken bostad som är vems av de fem deltagarna. Ett trevligt program. Jag syftade på bostadsorten för en av deltagarna.

      Det skulle inte förvåna mig om en del som har gjort ”allt” klart avvaktar med att lägga in inlägget på sin blogg. Den taktiken skulle kunna skapa stress. 🙂 För det borde vara försent att springa ut och göra om det. Eller har någon ett fuskfärgningsprogram där man kan byta färg på de viktiga detaljerna på alla sina foton? 😀 Nu satte min tokiga fantasi full fräs. Min lek kanske är den mest stressande av alla femton. Ni springer runt och tar kort på dörrar i alla färger. Hus i alla färger osv. Sedan sitter ni och väntar på vad de andra valt för färg. Tänk om det slutar med att ni missar stängningstiden. För denna gången kommer domaren att vara stenhård med klockslaget. 😀 Nu parkerar jag fantasin och fixar till en förmiddagsfika.

      Spindel hade jag aldrig gissat på. Annars finns en stor likhet med ett större hoppande djur. Jag har löst riktigt många av korsorden i HVT.
      Tack ska du ha. Själv känner jag mig som en glad amatör när det gäller fotografering. Men en dröm är att utvecklas på det området.
      Fredagskram Bosse

      • Menar du att det går att ”färga om” sina bilder? Det var nytt för mig, men så är jag urusel på allt som gäller datavärlden. Ojoj, det vill vi inte ens tänka på, du vet vad jag tycker om fusk, då blir det allvar i leken.
        Såg inte programmet med gissa bostäder så jag vet inte vad du syftar på. Kanske var det någon ifrån mina hemtrakter, förr eller nu? Det skulle ha varit trevligt att se i så fall.
        Fredagskram tillbaka.

      • Det var bara min fantasi som lekte en stund. Hela motivet är ju spännande att leka med ibland. Göra det som om det var tagit för länge sedan. Eller svart-vitt. Byta färg på smådetaljer vet jag inget om. 🙂 I framtiden är allt möjligt. Lizette fick/köpte en ny mobil igår. Sedan visade hon hur hon sjöng sex stämmor med sig själv på sex bilder. Det blev riktigt proffsigt. En app som hon längtat efter att ladda ner.
        Programmet går att se gratis på SVT play, kanal ett. Det heter ”Vem bor här?” Detta var program två. En av de fem deltagarna bodde i Sundbyberg. Några snabba klipp blev det från varje plats utomhusområde. Svårt att gissa vems bostäder det var. De var duktiga på att ”finta” när de befann sig i sin egen bostad.
        Kram

    • Jag har också gått i den riktningen. Från blått till att många färger är flott. Naturen är första tanken. Om jag ska köpa en bil är inte blå första tanken. På matbordet härskar inte blått. Blåbär gör det visserligen. När jag väljer en spelpjäs måste det inte vara blått längre. Blåa tår är ingen höjdare. Tillbaks till städningen. 🙂

  3. Vilken färg skall man välja? Risken när man väljer en ”udda” färg är ju att man inte hittar allt och då kan det löna sig att välja det man har runt omkring sig. Min favoritfärg är lila men håller på att bli blåare, till och med dottern reagerade över att kläderna jag köpte på mitt senaste besök där gick i blått. Du brukar väl inte ha blått så hon.
    Hinner inte jaga dörrar, cyklar och annat före tidigast tisdag men då du skall det jagas.
    Ha en fin helg.
    Kram Lena

    • Jag la till den bonusen för att jag tyckte det lät spännande. Om det är 15-20 lekkamrater som lämnar in tror jag inte det blir många som får bonuspoäng när det gäller en egen färg. Om inte ALLA får för sig att köra det blå bandet. 🙂
      Under en ganska lång tid hade jag en lila period då allt jag köpte skulle vara lila.
      Tack ska du ha.
      Kram Lena.

  4. Hej Bosse! Jag är klar med uppdraget och det ligger på min blogg och jaghar haft en härlig dag ute i solen här hemma på Söder. Och roligt har jag haft!
    Kram!

    • Redan klar! 🙂 Den här gången var inte stressfunktionen påkopplad på lekuppdraget. Du gjorde kanske det av gammal vana eller för att träna inför någon kommande snabbuppgift. Låt mig gissa. Är det en vild gissning på att du tog samma färg som jag visade upp. 😀 Bra att du haft roligt. Då har jag lyckats med min uppgift och mitt största mål med detta projekt som jag hastigt och lustigt hamnade i, i kallaste januari. 🙂
      Först ska jag besöka Ninnie och se vad hon menade med att hon är på …

      Färgkompis nummer två valde färgen GRÅ.
      Poängsumman blev 15 poäng. 🙂

      • Jag vill göra ett förtydligande, om det räknas. Men min grå poncho hänger på utsidan av balkongdörren, vilket inte syns så tydligt på kortet. Och ponchon fotades samtidigt som leksakståget och skorna. Men om det inte syns så kan jag inte påverka det.

      • Domaren såg antagligen ingen GRÅZON. 🙂 Du hade annars grått på selfiefotot. Undra om någon kommer att hamna på sjutton poäng. Undra hur länge det dröjer innan min favoritfärg dyker upp. Det är många dagar kvar. Jag hoppas på mer örongodis. Än så länge har jag blivit bortskämd på den fronten. 😀

  5. Blått är så vackert, där det passar in 😉 Ja du, jag får lägga mig direkt, har lite svårt att få ihop tiden just nu.
    Önskar dig en riktigt blå och härlig helg!
    Kramen
    Pia

      • Den här gången var jag så stressad, vet inte vad det är för regel om jag inte varit ensam om låten, tror grannarna hörde mig när datorn hakade upp sig ,-))))

      • Låtval har jag ingen regel på, mer än att den ska innehålla samma färg som den deltagaren valt till sin. Just nu har du full poäng. 🙂 Men om någon annan väljer grön blir både du och den/de poänglösa när det gäller de två bonuspoängen. Spännande värre. Många dagar kvar tills jag stänger och räknar poäng.
        Grannarna måste ha njutit som jag gjorde. Nu satt jag och tänkte på en grej. Var det inte Jan Malmsjö som sjöng låten på svenska? ”En sång, en gång för länge sedan.” Låg på Svensktoppen. Han pratsjöng vissa stycken.
        Ps. Domaren har dubbelkollat och är mycket hårdare än Bosse Lidén. Han tog mig i örat och skrek att han såg ingen grön … 😀

  6. Nu gäller det att tänka strategiskt! Någon selfie får jag inte poäng för så den är körd så därför ska man kanske välja samma färg som någon i tio i topp för att hindra att försprånget ökar…

    He, he, he!

    Skämt åsido, önskar dig en trevlig kväll!

  7. Vi har varit många gånger i Ystad men dina dörrar för tankarna mer till Simrishamn. Har gått runt där med en guide. Då fick vi också lära os att fula dörrar kallas ”Flundredörrar” vilket också visar vad man tycker om platta fiskar där.

    • Städerna är lika på flera sätt, samtidigt olika på andra. Just gatuhus i pastellfärger på vissa gator skulle vara svåra att skilja på om jag körde en tävling på bloggen. 🙂
      Kul. Det har jag aldrig hört tidigare.
      Det blir kanske som med abborren som i begynnelsen ansågs som en skräpfisk, men idag hör till de dyraste fiskarna.

  8. Så där, uppdraget utför, hoppas till belåtenhet. Att ”vänta in” de andra satsade jag inte på, så den bonuspoängen kan jag glömma, men kanske får jag någon annan bonuspoäng, vem vet.
    Kram och trevlig dag.

    • Vilken fin dikt som inledning. 😀 Tänk att jag fick dig att ta en selfie. Bra att du gillade den dyra glassen i den kyliga temperaturen. Jag läste en kommentar hos dig från Comsi Comsa att hon valt samma färg. Snart ska jag besöka hennes blogg. Det blir kanske ingen som får ”egen” färg. På onsdag kväll vet du och jag svaret.
      Lördagskram Bosse

      Färgkompis nummer fem valde färgen GUL.
      Poängsumman blev 11 poäng. 🙂 Nej. Domaren såg fel. Poängsumman blev 13 poäng. 🙂 Tack för att du hörde av dig. Bossekram

      • Tack, jag tycker om att ”prata” i rim form. Heter det så?
        Jo du, selfien var det jobbigaste. Ångrar att jag inte tog flera bilder att välja mellan. Men, känslan att stå där mot väggen vid Sturegatan en lördagsförmiddag och fota sig själv med en glass. Tror inte jag gör om det. Ville ha det gjort så fort som möjligt, därav den sura minen. Annars är jag rätt så glad till sättet.
        Du undrade om jag visste skillnad mellan en postlåda och en brevlåda. Nej, det vet jag inte. En postlåda lägger man post i och en brevlåda brev. Eller? Skojar bara. För mig är det hugget som stucket.
        Såg på webben en äldre tidningsartikel i Sydsvenskan där det stod att Malmö blir av med 50 postlådor. Men det var några år sedan.
        Trevlig söndagskväll.
        Kram!

      • Lätt jag missar kommentarer längre upp i flödet. Jag saknar just nu en fungerande mailbox. Det är de dumma fibrernas fel. 😦 Tur S har en fungerande SolBo adress. 🙂
        Att rimma håller igång hjärnan och korsord som jag gjorde nyss. Ibland kör jag fast. Då lämnar jag det och återupptar sysslan längre fram på dagen. Jag försöker lösa så mycket som möjligt utan att googla eller slå i något lexikon för jag vill först utmana mig själv. Sedan brukar jag be Solveig om hjälp med svåra saker. Men hon har så mycket att göra de närmaste två månaderna den stackaren. Många saker ska ros i land. ❤
        Jag tycker det var riktigt mysigt att ni vågade ta selfie och jag har njutit av musik och poesi. Vädret har som vanligt inte varit det bästa. Och när det blir sommar har ni sommarlov från lekarna. Nästan. 😉
        Jag förknippar inte dig med surhet. Snarare med ett varmt hjärta ❤ och många andra positiva egenskaper.
        Postens brevlådor hör inte ihop med mitt lekuppdrag. Då skulle bara de som valde blå och gul färg bli glada och de som hade planerat en resa till Danmark skulle kunna fota en söt röd låda.
        Mycket är nytt tack vare fri konkurrens. Nytt för oss sedan någon månad är att det kan dyka upp post mitt i natten. Jag tycker inte om att tidningsutbärarna som inte alltid stänger vår låda ska ha hand om den sysslan också. Ex Ystads kommun anlitar dem. Ösregnar det på natten kan det bli riktigt blött när tidningen sitter instucken dumt i vår stora höga låsbara låda. Ligger det då ett viktigt brev i sändningen. 😦
        Det är många år sedan jag slutade på posten och började jobba på bibliotek. Jag slutade i precis rätt tid. Lite senare blåste det nya vindar. Då försvann moroten att brevbärarna fick gå hem när de var klara med sitt distrikt och sina uppgifter.

        Nästa lekuppgift kommer ni inte att frysa av. Den kan ni sköta inomhus på några minuter. Eller fundera på några dagar. Kanske se hur andra lekkompisar gör först 🙂 Alla kommer säkert att välja olika taktik. Helst ni i toppen. 😀 Den här gången handlar det varken om filmhundar eller filmkyssar. 😉 Jag är nyfiken på hur det kommer att gå. Domaren kommer att vara nöjd med lite semester. Han sätts förhoppningsvis inte på stora prov. Det finns bara rätt eller fel. Eller så har jag fel i mina tankar igen och sätts på nya svårigheter. 🙂 Det är betydligt roligare att vara domare i korsordstävlingen än i uppdragsleken. Samtidigt finns det en charm i leken när det görs på rätt sätt som är mysigt och det är ni deltagare som står för underhållningen. Jag blir både road och rörd och det verkar som många andra, både kända namn och totalt okända namn "spanar" in "oss". Kanske är de sugna på att vara med. Eller tycker att vi är "galna". 🙂
        Tisdagskram Bosse

    • Troligtvis domarens bruna ögon. 🙂 På bilden såg/ser jag ingen gul färg på lådan (det var för starkt ljus när du tog bilden) och jag trodde du syftade på de fina blommorna. När jag läser om din mening inser jag att jag gjort fel. Förlåt. ❤ Domaren ber om ursäkt och fixar till tabellen om en stund.
      Bosse tänker att han ska undvika fler färgtävlingar. 😀
      Du missar väl inte att det pågår en ny lek. Jag hoppas att det inte kan bli några fel i den. Det skulle vara om det dök upp ansikten utanför våra fönster som kikar in. 😀
      Annars tyckte jag att jag var riktigt "duktig" igår trots att hälsan sviktade redan klockan sex på morgonen.
      Jag kopierade på eftermiddagen tjugo papper med min poängmall. Jag skrev era namn på var och en av pappesarken. Gick in på era bloggar igen. Markerade med en gul penna när domaren tyckte det var rätt svar. Det tog några timmar. Hoppas detta var det enda felet som jag gjorde. Men jag är aldrig säker. Vad har jag gett mig in på. 😉
      Kram Bosse
      Ps. Ingen av deltagarna har jag träffat i verkliga livet. Där är det rättvist i sextonde uppgiften.

      • Jaha, då förstår jag. Håller med om att det är en dålig bild, men de gick i gult. Smutsgul kanske det heter. Jag var egentligen bara nyfiken, du är domare och bestämmer poängen.
        Mysingen och jag pratade just på vår runda i morse om vilket enormt arbete du lägger ner på detta med att hålla igång oss. Förstår att det tar en massa timmar. Hoppas att du också tycker att det är roligt, så att det ger dig något också och inte bara ger dig en massa jobb.
        Vet ju själv hur handikappad man blir då sjukdomar sätter in. Min förra man hade diabetes typ 2 och värderna gick ner katastrofalt ibland, nära koma, så jag vet att det är otroligt jobbigt ibland att koncentrera sig.

        Nu har jag också varit inne och tittat på din nya uppgift. Det blir den svåraste. Att gissa vem som äger dessa saker, inte känna personerna, det blir ju bara rena rama gissningar.
        Kanske jag försöker.
        Skulle hälsa till dig ifrån mysingen. Han tycker att du tar så fina bilder. Håller med, gör jag.
        Kram!

      • Jag uppskattar när man är rak mot mig. Tur du vågade fråga. Jag visade bilden för Solveig. Hon trodde också att det var en vit smutsig blomlåda. Jag trodde du försökte flirta med domaren när du skrev om gula blommor. 🙂 Solsken har lurat mig många gånger på egna bilder. Jag tycker själv att jag är dålig på att ta kort men vet att jag hade haft mycket större chans om jag ägt ett-två dyra objektiv. Det är det som gör att en del bloggare tar fantastiska bilder. Jag har en del favoritbloggare som jag gärna lovhyllar. Sedan måste man såklart lära sig tekniken. Men det gör man genom att våga testa och våga misslyckas. Precis som i själva livet. Hade det inte varit så jättedyrt skulle jag köpt.
        Jag och domaren begriper nu att den var smutsgul och vet vilken nyans du menar. Nu tycker jag vi lämnar färgsnacket. 😀
        Jag tycker det är roligt att kunna glädja andra. Sedan finns det bitar som är jobbigare. Den här leken var aldrig planerad som jag skrivit några gånger. Den kom till av att det fanns bloggvänner som blev intresserade.
        Värst är alltid när min egen hälsa vacklar. Detta försöker jag i möjligaste mån inte att ta upp på bloggen. Sådant brukar jag skriva om i min dagbok istället. Här vill jag ha min frizon och lägga tonvikten på det friska som också bor i min kropp. Men jag har redan en kategori som heter diabetes. Där kommer jag att lägga in blogginlägg då och då.
        Min nya leksak på överarmen är en bra kompis. Men den sista knappen verkar inte vara pålitlig. Den har ställt till det rejält för mig. Tur jag har den gamla blodsockermätaren kvar som en trygghet för oj vad lurad jag blivit flera gånger de sista dagarna. Jag hoppas den ramlar av snart så jag kan sätta dit en ny. Egentligen borde jag reklamera denna, men det börjar bli pinsamt att ringa Stockholm. Förra ramlade av för tidigt. Det är mycket med det jordiska. 🙂

        Förhoppningsvis blir det den svåraste. Det är kul med lek-variation. Annars händer inget i tabellen. De som jobbar heltid är säkert tacksamma för något snabbt och enkelt. Det är för deras skull (och vintervädret) som jag började med detta.
        Idag kom jag på en ny uppgift som jag inte vet om jag vågar fixa. Den går att förenkla för mig, men jag blev mest sugen på den svåra varianten. För er spelar det ingen roll. Möjligtvis ser en del deltagare den härliga humorn som jag var ute efter. 😀
        Det jag vill väva in är det jag själv brinner för och göra det på ett lekfullt sätt.

        Jag läste att det snöade i Finland när våra två lekkompisarna var ute på färgjakt. Någon rättvisa när det gäller klimat har jag inte lyckats åstadkomma. Det fick ex. mig att inse att jag skulle skippa lekmomentet att hitta vårtecken. Men när jag äntligen kom fram till att det skulle bli trettio uppdrag måste jag ändå stryka många. Dessutom kommer jag på nya saker allt för ofta. 🙂
        ”Kanske jag försöker” skrev du. Försöker du inte får du noll poäng. Försöker du kan jag lova att du inte får sämre. 😉
        Hälsa till mysingen att ni gemensamt kan försöka klura ut något bra. Men lova att inte skylla på varandra om det blir fel. 🙂
        Kram

    • Den gamla ramsan håller inte längre för mig. Jag älskar solen, solrosor och snart blommar rapsen. ❤ Skönt att det inte var du som stod däruppe på taket och balanserande med en glass med fem kulor i. 🙂

      Färgkompis nummer sex valde färgen GUL.
      Poängsumman blev 9 poäng. 🙂

  9. Ännu en rolig lekuppgift som jag ska försöka lösa så gott jag kan i morgon. Enda dagen denna vecka jag hinner ut på fotojakt. Ska vara hyfsat bra väder så jag planerar ett besök i Botaniska och hoppas på lite tur på vägen dit. Ha det så gott 😊

  10. blått är en av mina favoritfärger :-)…jag kom ihåg när vi var i Ystad för två år sedan, hur mysigt det var att gå på gatorna och fångas av blå dörrar…i vår hemstad känns det mer som att vi bara har grå 😉
    kram Åsa

    • Jag blir säkert petad snart och ersatt av bloggare i världen, som ska hjärtrösta på någon blå app. 🙂
      Det återstår att se. Allt skulle vara utomhus. Har du kört in ex en bil i köket gälls det inte. 🙂 Då tar jag bloggtåget upp i landet och landar i … nu åkte jag för långt.
      Vilken söt kravat du hade hittat. Tack för toppenidén med postlådan. Det ska bli så skönt att slippa dumma räkningar i fortsättningen. Kan jag få låna din bil om jag ber snällt? 🙂

      Färgkompis nummer åtta valde färgen RÖD.
      Poängsumman blev 8 poäng 🙂

  11. Hejsan, har gjort färgleken, hoppas inom konstens alla regler. Har just nu ingen fungerande laptop, så svårt att göra på surfplatta som man kanske annars kan. Hoppas det duger. Det var i alla fall jättekul. Min man kom på gamle svarten🐴😀trevlig kväll👍😀🐴

    • Hej Kitty detektiv! 🙂 Det klart det duger. Det var jättebra och roligt att läsa och se. 😀
      Du tycks ha stor nytta av din man både här och där. Men som tur är inte när det gäller råd om oljud på bil längre. 😉 Hoppas din nya bil håller i många år till.
      Lördagskram Bosse

      Färgkompis nummer nio valde färgen SVART.
      Poängsumman blev 15 poäng. 🙂

  12. Denna tävlingen är ju helt i min smak precis som du trodde och naturligtvis hade jag valt att visa bara orange bilder. Tyvärr har jag fått en del trista besked, så all lust och fantasi har flugit sin kos. Du kommer säkert med fler kul tävlingar som jag hoppar på i stället. Kram

    • Du hade säkert fått bonus för det färgvalet. Hade kanske varit svårt att hitta en bil och postlåda i den häftiga färgen.
      Det nästa du skriver lät sorgligt. Jag gick redan igår kväll till din fina blogg, men såg inget spår av det. Hoppas orsaken är något tillfälligt grått moln.
      Styrkekram Bosse

  13. Ah, blå är din favoritfärg. Det förklarar ju varför blå djur dyker upp i din trädgård. Jag tycker också om den färgen, men djuren som dök upp i trädgården igår var grön – nej ingen orm, det var en groda. Inget konstigt med det efter några regniga dagar under veckan. 🙂

    Kram från andra sidan världen, Anne

    • Det kan vara ett samband, men Solveigs favoritfärg är grön. 🙂
      Vi såg också grodor igår. De var inte gröna utan grå. Regn lockar fram mycket. Både växtlighet och djurliv. Hoppas du får några soldagar istället in next week.
      Kram Bosse

    • Förresten glömde att meddela att jag inte hittade någon röd blomlåda. Är nog inte så vanligt kanske. Skulle jag nog inte själv köpa. Jag såg några planteringslådor i rött men kände att domaren nog inte skulle godkänt sådana.

    • Den enda som viftade denna gången var du med världens största glass. 🙂 Samtidigt var det som du tiggde rött eller skojade med domaren att välja den färgen. Eller fantiserar jag för mycket. Roligt med en personlig dikt.
      Färgkompis nummer tio valde färgen RÖD
      Poängsumman blev 13 poäng. 🙂

      • Precis så ;-).

        När det gäller novellen, skrev så här på min blogg men vet inte om du kollar där: Tack för det! Alltså att du köpte min novell! Den är, om jag kommer ihåg rätt, 13 sidor. Eftersom jag själv inte har någon läsplatta laddade jag ner Adobe Digital Editions på datorn. Den är lätt att spara ner e-böcker på och lätt att förstå hur man läser och byter sida. Om du vill prova…

        Och tack för kommande poäng! Kram från Ethel

      • Självklart ville jag läsa din novell trots att jag är avig mot forumet. 🙂 Bra att jag fick sidantalet. Ännu bättre att det inte var fyra sidor. 😀 Nästa gång jag hittar den igen 🙂 ska jag be S om hjälp för att gå vidare. Jag som trodde jag var duktig som lyckades hitta en app som gjorde att jag kunde öppna det jag köpt. Fixar jag inte det får jag ta det andra du skrev. Jag är glad för din skull för framgången. 😀
        Har du tur får du ett eller annat rött poäng. 😀
        Tisdagskram Bosse

    • Det gick ju bra. En lång färgdikt skriven av dig . Just den biten av leken gillar jag skarpt att jag kom på. Det blir som att få personliga presenter av var och en av er.

      Färgkompis nummer elva valde färgen VIT.
      Poängsumman blev 13 poäng. 🙂

  14. Egentligen så är blått min favoritfärg också, men … nu har jag lekt klart för den här gången och mitt inlägg finns på plats 🙂
    Kram

    • Kanske valde du fel färg. På onsdag kväll vet du och jag svaret. Här bjöds jag på en riktigt gammal syrenlåt, tuff cykel med blommor och en dramatisk bild för känsliga personer. 😀 (eller okänsliga)
      Färgkompis nummer tolv valde färgen VIT.
      Poängsumman blev 15 poäng. 🙂

      • Fel färg – jovisst, men man måste vara realist och se vad som finns i omgivningen också. Inte visste jag att du var såå känslig … det fanns ju inte ens något blod 🙂
        Kram

      • Nej. Jag skojade bara. Sådant tål jag bra. Helt blodfritt. 🙂 Annars brukar två i familjen reta mig och säga åt mig att blunda när det visas närbilder från operationer på TV. Själv tycker jag att jag blivit lite, lite bättre med åren. 🙂 Det ska bli spännande om någon/några får ensam färg bonus. Just nu är två ensamma om sin färg och det återstår blå !!!, lila, brun, orange att välja på. Kanske har jag glömt någon färg. Rosa hade varit något att vinna med.
        Kvällskram
        Ps. Du såg alltså inga blåa döda djur?

    • Vi har också haft kraftig vind idag. Ena stunden solsken. Plötsligt mörknar det och kommer en skur. Riktigt aprilväder. Så du var inte sugen på en isglass. 🙂 Inte fick jag lyssna på någon skön låt heller. 🙂 Vilka krav jag ställer på mina lekkompisar. 🙂 Nästa gång slipper du gå ut och frysa.
      Kram från en grabb som älskar glass. Fast jag intar den inomhus än så länge.

      Färgkompis nummer tretton valde färgen GRÖN.
      Poängsumman blev 9 poäng. 🙂

    • Vilka fina vyer du visade upp. Tänk att vara barn och gå på den förskolan eller rida på nyckelpigan. Den fina röda dörren borde sitta på en privatägd bostad istället. Vilken bokstav börjar den småländska staden på. Jag gissar på L. 🙂
      Färgkompis nummer fjorton valde färgen RÖD.
      Poängsumman blev 11 poäng. 🙂

    • ibland är det bättre att dela upp det på flera dagar. Det är därför jag numera skriver avslutningsdag för det inte ska bli stressande av den anledningen. Bra att du haft roligt. Du kan vila i exakt xx timmar. 😀
      Färgkompis nummer sexton valde färgen BRUN.
      Poängsumman blev 15 poäng. 🙂

    • Jag är tacksam för att du intog glassen inomhus. Det tycktes inte fungerar att du väntade in våren. Min lek är verkligen inte rättvis. Det syns tydligt om vi jämför din och min väderlekssituation. Jag är impad av att du hänger på ändå. Den ryska låten ska jag lyssna på fler gånger. Jag blev glad av den. Mycket bra låtval till den färg du valde.

      Färgkompis nummer sjutton valde färgen RÖD
      Poängsumman blev 15 poäng för dina vinter & snö uppgifter. 🙂

    • Tack! Ändå har ingen valt den ännu – Åttio minuter kvar av lektiden. 🙂
      Svart kan vara helfräck. Kanske inte svart tröja mitt i den tropiska sommaren. Jag har gjort den tabben några gånger när det varit molnigt när jag gick ut.

      Färgkompis nummer arton valde som sagt färgen SVART.
      Poängsumman blev 14 poäng. 🙂

      • Glömde bilden med glassen hmmm den låg på mobil och det var inte lakritspuck ändå jag gillar inte den glassen 😉 men vanlig piggelin men men nästa ggr ska jag inte vara så i sista minuten 😉
        Kram

    • Du hade hela arton minuters marginal. Mycket tuff cykel och ängeln på linan var i min smak. Det var givetvis låten också. Då handlar det inte om att jag har den rätta ögonfärgen. 🙂 Gissa om jag är nyfiken? Kommer det äntligen att bli blå färg när jag snart ska besöka din systers blogg. jag VILL SE blåa saker. Min favoritfärg som jag trodde minst tre skulle välja. Antagligen tänkte de taktiskt och trodde den färgen skulle bli ”tagen” snabbt.
      Färgkompis nummer nitton valde färgen BRUN.
      Poängsumma blev 15 poäng. 🙂

      • Andfådd är bara förnamnet Bosse. Datorn betedde sig som den var trolltagen och det är bara tur att den inte åkte ut genom fönstret 😦 Upptäckte nu att cykeln inte var med och jag hoppas du förstår att vindspelet var det oväntade. Vi har haft väldigt roligt dessa dagar så tack för ännu en kul utmaning :-)) Ha en fin kväll. Lekkram 🙂

      • Din stackare. Jag kom just på vad som hände. Antagligen kastade du ut den grå cykeln genom fönstret istället för datorn. 😀
        Hoppas att det inte ösregnade när ni var på Botaniska. Blir det något eget inlägg därifrån? Fikade ni där?
        Kram från frågvisa Bosse

        Färgkompis nummer tjugo valde GRÅ färg.
        Poängsumman landade på 14 grå poäng. 🙂

  15. Mysteriet ät löst så gick det nog till. Såg en sån cykel nere på gatan 😄😒 haha Kallt och blåsigt i Botaniska men många bilder blev det. Inget fika där för serveringen var stängd för reparation men vi åt en supergod lunch i Slottskogen 🙂 Kommer ett inlägg inom kort. Ha det så gott. Kram 🌷

Lämna en kommentar