Sista morgonturen i centrum

Med lite vemod startade vi sista morgonturen med cyklarna, i centrala Ystad, denna härliga sommar 2013.

Sista ett Sista två

Sova tre

Sista fyra

Sista fem

Vi gillar denna affär – bara att komma in och känna doften i butiken är välbefinnande.

Sista sex

Kvinnan, som vi tror är butiksägaren, är alltid naturligt trevlig.
Klocktornet på S:ta Maria kyrka, som ligger på Stortorget.

Sista sju

Det stämmer verkligen, ordet som sammanfattar sommaren 2013 när den varit som bäst. Dessutom är det början på min frus namn…ett norskt flicknamn.

Sista åtta

Sista nio

”Ursäkta! Är du en flyttfågel?”

Sista tio

”Nja! Jag funderar bara på att doppa fötterna. Fast är det tillräckligt varmt?”

34 thoughts on “Sista morgonturen i centrum

  1. Trevligt att se alla vackra bilder för mina trötta ögon vaknade till. Ni verkar ha haft en härlig sommar på cykel runt i omgivningarna. Även jag har en Solweig (fast hon envisas med w) och hon är min lillasyster. Gör skäl för sitt namn kan jag lova! Det tror jag din Sol gör också!
    Vi går framåt i våra sysslor så en dag är här kanske acceptabelt även om alla kartonger är många för många … och helt onödiga inser vi idag. Förrådet får husera det vi inte kan ta något beslut om än. Ha en härlig helg! Kram

    • För två år sedan var det fint väder i början av sommarlovet. Då var det vi som satt där med en massa flyttkartonger och tänkte att vi får göra det roliga sedan. Då kom det dåliga sommarvädret. Denna sommar har varit härlig. Min Sol är det finaste som hänt mig. 😀
      Hur mycket man än planerar och tänker till är det ändå i slutändan bäst att se det på plats när det gäller vissa saker. Bra att ha ett förråd som en slags väntstation.
      Kram

  2. Vilka vackra bilder, Bosse! Jag tycker också om Levande Hem, det doftar alltid så gott och tingen är vackra. En del har fått följa med hem. Testa gärna den lila lavendeltvålen, sommardoft året om.
    En fin helg önskar jag dig!
    Kram

    • Ja. Visst är det läbbigt. Samtidigt fantastiskt att samma cyklar kan smälta åt andra hållet mot vårkanten. 🙂 Eller. Det är mer att de slutar att umgås så tidigt på mornarna. Den gamla rostiga röda kan sträckan mellan hemmet och tågstationen hela året om. Den nya svarta hänger på väggen från oktober till april av säkerhet och storleksorsaker. Av tjugo bostadsrättsägare är det endast tre som får plats med en bil i garaget. Vi är en av dessa tre. På bekostnad av ex. min cykel. Det går utmärkt att cykla inomhus resten av året. 🙂

  3. Vilken vacker dörr! Och stockrosorna… de är såå fina! Nu är det bestämt! Vi kommer att göra en tur ner till Skånska sydkusten nästa år. Du och bloggvännen Åse har övertygat mig… och jag har övertygat Lasse 🙂 I år hinner vi inte, men som sagt nästa år, då kommer vi!
    Ha en fin helg!
    Kram

    • Du har som alltid en härlig känsla för detaljer. Äntligen har jag och Åse lyckats. 😀 Bra att du även lyckats övertala din Lasse. Jag håller tummarna för att ni väljer rätt väderleksdagar, för då blir ni förälskade. Kram
      Ps. Annars är ni redan bortskämda efter alla turer ni verkar ha tagit med er husbil.

  4. Klart pippi vill doppa fossingarna lite……kvack…kvack…
    Visst har sommaren 2013 varit helt underbar så jag håller med.
    Härliga trevliga bilder som alltid hos dig. Hääärligt ögongodis. Och kul med namnet på din fru. Nu är det lördag och då ska jag titta på mitt ögongodis, så får du titta på din fru ”ögongodis”
    Ha en underbar lördag nu!
    Kramen från mig!

  5. Så fina blommor. Det gör en på bra humör. Synd att det inte finns doft dator. Men då jag nu har rätt så bra fantasi så känner jag hur det doftar ändå. ”Levande hem” är ett bra namn tycker jag. För visst är det viktigt att vi sätter vår egen prägel på vårt hem. Man ska kunna ana vem som bor där då man kommer på besök. Ja sol är nog ett ord som passar bra in på sommaren 2013. Men då jag nu heter Sol(in) så tar jag med mig den vart jag än går. Ha en skön helg. Kram på dig Bosse.

    • Va! Har du ingen doftdator? Du har kanske rökt för mycket? Sätt fram näsan mot skärmen samtidigt som du drar in luft och vik ner skärmen försiktigt mot hårlockarna. Känner du inget får du ringa och klaga. Då har du fått ett måndagsexemplar. Ett doftfritt. 🙂
      Det är intressant att koppla ihop ett hem och personerna som bor där. Min stävan är att det ska vara just ett Levande Hem. En husets själ ska råda. Här bor en man i sina bästa år som har åtta tusen böcker med samma bokryggsfärg och text. Vad stilrent och personligt, ska gästerna tänka. 🙂
      Där var du riktigt namnvitsig. 😀
      Kram på dig tjejen.

  6. Vilken otroligt vacker liten stad ni bor i. Har faktiskt aldrig varit där trots mina otaliga besök i Skåne. Får nog bli ändring på det. Du, jag tror bestämt det är någon som blivit mästerfotograf under sommaren. Fantastiska bilder! Ha en riktigt fin helg. Här är det semester – igen, bortskämd som få, jag vet:-) Kram PS. Pakken er på vei nå… Takk for deltakelsen din;-))

    • Samma här. Jag hann med flera hundra besök i Skåne innan jag hittade fram till Ystad och Österlen. Vad mina föräldrar missade.
      Tack! Orsaken ligger mest i att jag lånat Jennifers systemkamera när hon ligger och sover sin skönhetssömn. Vi har idkat hemlig byteshandel. 🙂
      Du tycks ha ständig semester. 🙂 Där fick jag lite norsk på slutet.

  7. Så fina bilder du visar oss här och så vackra fotona med blommorna är
    och kan tänka mig ni haft en fin morgontur och att ni kommer att sakna dem
    kram och ha en fin fortsatt helg

    • Ystad är en mycket vacker stad. Bäst är den när den är orörd. Innan turisterna vaknat tar vi gärna våra små turer med cykel eller gående. Sedan är det mycket trångt i vår lilla charmiga stad. De sista dagarna har vi kunna skönja att det börjat lugna ner sig rejält.
      Hoppas du haft en fin helg.

  8. Underbara bilder på Stockrosor!!!
    Alltid lika sorgligt att ta farväl av sommaren. Men du vet: Snart är det jul och sedan går vi mot en ny vår igen:)

  9. förstår att du känner vemod efter att ha sett dina bilder…jag måste än en gång tacka dig för att du har givit ut en roman…den tar mig på en resa tillbaka i tiden och minnena från skolan, 70-talet kommer över mig…jag känner smaken av riff tuggummit, kommer ihåg låtarna och ligger och småskrattar för mig själv…en fantastisk bok..så tack än en gång!!
    kram Åsa

  10. Åh stockrosor … Jag formligen äääälskar stockrosor … Den dagen jag har ett litet hus ska huset prydas av sådana utanför. Lite svårare med dem nu när jag bor i lägenhet … 😉
    Kramar Lina

  11. Så vackra bilder från Ystad!
    Bild nr 2 påminner mycket om Klinten i Visby och stockrosorna är enormt vackra.
    Jag hoppas att vi ännu har många sköna sommardagar kvar innan höstrusket kommer. Och jag håller med dig, det har varit en underbar sommar!

Kommentera

