Detta skulle jag aldrig göra

Jag har inga problem med att göra en kovändning då och då. Här bjuder jag på en. Givetvis borde jag väntat till en ljus vårdag då jag hade sluppit att ha läsglasögon och kunde kostat på mig att bjuda på att titta upp då och då. Nu fanns en stor risk att det blivit en gratis karusellkväll och så roligt skulle det inte bli. Det räcker så gott med när jag sitter och löser korsord och det samtidigt händer något spännande utanför fönstret och jag glömmer att köra upp brillorna i pannan. 😦
Visst är Halmstaddialekten underbart vacker? 😉 Eller är det min facebookvän Thomas Petersson som tagit på sig en peruk? 🙂 De närmaste dagarna ska jag och Solveig göra på ett annat sätt med ett bidrag från romanen ”Mina fotsteg i ditt hjärta”.
Du som läst ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått”. Vilket kåseri hade du velat att jag läst högt?
Du får ha en bra söndag. Har du något speciellt på agendan? Själv kommer jag att bli ensam i soffan när jag följer jaktstarten i Tour de Ski. Jag älskar den tävlingen. Sju tävlingsdagar på nio dagar. Avslutningen med att klättra uppför en brant slalombacke är en årlig TV-klassiker.

Ps. Glöm inte att rösta på tre filmer. Ni trycker på ”Femtio filmer – en bloggtävling” under min Header. Tre stycken Trisslotter ska lottas ut.

92 thoughts on “Detta skulle jag aldrig göra

  1. Just nu kan jag faktiskt inte välja något kåseri jag vill du ska läsa. Av ”misstag” har jag tagit bort ljudfilen i min bärbara och den stationära krånglar igen!
    Trevligt nummer man fick, 33, lätt att komma ihåg vilket kan behövas nu när man börjar bli till åren och väldans glömsk. *fniss* Men skämt åsido så skulle jag – som också älskar tävlingar – gärna ha suttit i TV-fåtöljen och glott på nån kul tävling. Men skidor…..nej, inte riktigt min bag!!
    KRAM
    Susie ❤

  2. Om jag tvunget ska välja, så blir det ”Lika som tvillingar”. Jag såg scenerna i huvudet, när jag läste. 😉 Visst Halmstaddialekten speciell. man kände sig riktigt på hemmaplan. Fast det gör även när jag hör skånska. Ränderna går väl aldrig ur. 😉

    • Jag tycks ha många tvillingar. 🙂 En är en gammal känd skådespelare. Jag har skrivit ett kåseri om det som inte blivit offentligt ännu. Det kommer kanske i en annan kåseribok. Varje gång jag hör dialekten på radio eller Tv slåss jag både att jag känner igen den och att den inte är en av mina favoritdialekter precis. 😉 Annars älskar jag dialekter. Det är fantastiskt att det kan skilja så mycket på Laholm, Halmstad, Falkenberg och Varberg. Av de fyra nämnda tycker jag bäst om Varbergsvarianten. Ränder sitter fast förankrade. På gott och ont. Fast våra döttrar har blivit en aning skånska på dessa 3.5 år vi bott här.

      • Rent spontant tänker jag på en skådespelare som inte finns i livet längre. Ska bli spännande och se om jag har rätt, när det blir offentligt. Tycker också det är kul med dialekter och visst är Varbergs finast i Halland. 😉

      • Han är död. 🙂 Jag var tydligen lik honom när han var ung och när jag hade kort hår, vilket jag inte hade så ofta. 😉 Jag älskade dialekten i Västerbotten när jag bodde i Umeå. Gotlandsröster gillar jag också skarpt.
        Nyss spelade jag in två avsnitt från ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Det blir en annan röst när jag gör det på en Iphone.

  3. Jag hör lite dåligt, så tyvärr kunde jag inte höra riktigt vad du läste om. Ändå hade jag ljudet på högsta nivån i datorn. Trist.

    Sv: Javisst är det skönt att slippa en eländig hosta. Den har hållit mej vaken om nätterna till och med.

    Ingen av oss bryr oss om idrott på TV, allra minst skidlopp. 😀 Solen håller sej framme här i alla fall. Och vi har just bestämt oss för en söndagspromenad.

    När vi är på våra resor, skriver jag dagbok varje dag. Sen renskriver jag det i datorn och så skriver jag ut. Allt hamnar i en av två jättetjocka pärmar, som jag har i bokhyllan. Ibland läser jag om igen vad jag har skrivit och minns. Jaså var det då det hände?

    Sibbe älskar att jag läser högt för honom ur pärmarna. Just nu har det blivit några resor till Puerto de la Cruz på Tenerife. Han har kanske tänkt att vi ska resa dit i vår igen. Det lär vara närmare 25 gånger vi har varit där både innan vi träffades och efteråt.

    Kram/Gilla

    • Det var tråkigt. Om jag ser gubben ska jag skälla på honom. Framför allt för att han stulit min skjorta. 🙂
      Jag har också varit aktiv med att skriva och ta kort från mina resor. Mina dagböcker från alla ungdomsresor är möjligen inte lämpliga offentligt. Eller så är de just det. 😉 Jag kan låna sanna saker och blanda dem med min fantasi i kommande skrivprojekt.
      Kram Bosse

  4. Modigt gjort! Och bra blev det. Om det nu är den Tomas Pettersson jag tror det är så … Ja ni låter väldigt lika. Fast han pratar nog liiiiite fortare 🙂 Jag blev intervjuad en gång i ett radioprogram i Stockholm. Det var det värsta jag varit med om att sedan lyssna på mig själv. Vill jag aldrig göra om! Min bräkande Västmanländska är inte någon favoritdialekt att lyssna på. Alla kåserier jag hittills läst tål att läsas upp ur boken Men visst skulle det vara roligt att höra om Kurt med den dialekten.

    • Tack Agneta. 🙂
      Det är den Thomas. Han är egentligen från en liten ort utanför Halmstad. Jag har hört främlingar kommentera att jag låter som komikern. Vet inte om jag ska känna mig smickrad eller skämmas. 🙂 Det är kul med dialekter. Både fina och fula. Visst är det pinsamt att lyssna på sig själv i radio. Min fru Solveig däremot har en utmärkt radioröst. Jag har sparat på band när hon deltagit i radioprogram. Jag tror inte jag vet hur Västmanländska låter, men jag gissar på att det låter vackert.
      Jag får ta Kurt en annan gång. När jag tränat på skånska.

  5. ”Här lever dom sitt liv”…eller förresten, det kvittar vilken av kåserierna du läser, alla har ju sin poäng och en bra sådan 🙂
    Ha en fin söndag! Kram på dig
    PS Det gick ju bra för Halfvarsson idag också 🙂

    • Den frasen glömmer jag aldrig. Orden som jag satt och väntade på från baksätet. Till slut kom de. Rakt från hjärtat.
      Tack för dina ord. 🙂 Roligt att du uppskattade kåseriboken.
      Vi har haft sol. Det var skönt under vår söndagspromenad.
      Calle skötte sig bra. Det kommer att bli en spännande vecka. Imorgon får de paus från skidandet.
      Kram.
      Ps. Nu ska jag lägga in dig bland mina favoriter igen.

      • Haha, gör det du, du är redan min 😉 Jo, det var det här med dialekter, dänna va ja kom från, han änte na role han ä…hä låt rent jolli’t dä tyckä lå ja….
        Har funderat lite på det där med dialekter, i Götaland pratas det ju många dialekter, skånska, västgötska, göteborgska etc….men här i Norrland tror visst alla att vi pratar norrländska, hmmm, visst är det märkligt? Det finns 9 landskap i Norrland, vart och ett har i sin tur flera dialekter, jag kan icke räkna dem alla 🙂
        Sen finns det en sak till jag undrat över: Om du säger till mig, jaså du är norrlänning? Tänk om jag skulle svara, jajamen å du är götalänning…. Sannerligen får det inte bli en ändring på det, tycker jag! Oj, blev en lång fundering nu 😀 Ha det gott!

      • När jag lärde våra döttrar landskapen i Sverige gick vi alltid in på en sida där man kunde lyssna på fyra olika dialekter i samma landskap. Äldre man och kvinna. Yngre man och kvinna. Det var jättekul. Alla berättade någon berättelse. Många som jag träffat i Stockholmstrakten buntar ihop oss här nere i samma klump och ofta med Danmark. Nog vet jag att det finns många vackra dialekter i Norrland. Min favorit är ”Umemål”.
        Kvällskram Bosse

    • Tack för den Ezter. 🙂 Du sammanfattade bra min gamla dialekt. Solveig tycker att jag slipat av en del sedan mina Skåneår. Förresten finns det betydligt fulare dialekter i vissa delar av Skåne. Ibland när det ringde damer från inre Skåne och skulle beställa en bokning på Lidéns Samlingsmuseum var jag tvungen att fråga Va? flera gånger. Dessutom var jag inte helt säker på om jag pratade med en människa eller ett får. Usch vad elak jag var. Synd att det inte går att radera här. 🙂

  6. Vem gillar inte Tour de ski sen Charlotte Kalla gjorde sin makalösa klättring i backen. Jag följer det men tycker att det är lite trist i år att damerna inte är så bra.

    • Det var mäktigt det hon gjorde den gången. Jag hoppas och tror att det är rätt taktik av henne att avstå denna gång, med tanke på ett VM i Sverige i nästa månad. När det gäller damsidan är Norge för dominerande. Mycket kan hända på sju tävlingar på nio dagar.

  7. Tack för intressant berättelse ,-)
    Nyfiken var jag på slutet ,-)
    Ha en fin ny vecka, God Fortsättning på det nya året till dig med familj.
    KRAM Primrose ,-)

  8. Snyggt jobbat och tack för en njutbar stund med äkta Halmsta´dialekt 😉 Tänk just den hade jag redan smakat på!
    Önskar er en fortsatt fin söndag!
    Kramar
    Pia

  9. Verkligen modigt! Kul att lyssna på.

    Min favorit när det gäller vintersport är också Tour de Ski! Vill jag inte missa!!! Kul att det gick så bra för Halfvarsson, Hellner och Richardsson.

    • Bara det inte blir en massa ris på YouTube. Kanske bäst att inte titta in där. 🙂
      Det var spännande. Jag kan inte förstå hur mannen från väster lyckades ta sig upp till seger. Ändå vet man att han kan komma. I damklassen är det som väntat mest Norska Mästerskapen. Det behövs fler storstjärnor från andra länder för att bredda sporten. I år hoppas jag att MB vinner för första gången. Det kan vara hennes sista chans. Jag är rädd för att hon blir ”sjuk” senare under veckan. Henens luftrör är extra känsliga. TJ kan säkert plocka in en minut på vem som helst bara på de sista tuffa kilometerna på söndag. Förhoppningsvis har vi två jokrar i CK och JO till Falun. Smart av Charlotte att hoppa över Touren denna gång.

      • Såg du att mannen från väster gjorde tummen ner för kameran när han åkt över mållinjen. Jag grubblar på varför. Kanske för att han tyckte banan var dåligt preparerad?

        Ska bli spännande att se fortsättningen, speciellt då för herrarna. Men även matchen mellan MB och TJ. Skulle vara kul om någon skulle kunna sticka upp och hota dem.

      • Den mannen är svår att tyda. 🙂 Undra hur det gick för Claudia Nystad.
        Heidi Weng har tagit in på avståndet till denna säsongen. För sportens skull behövs några uppstickare. Amerikanskorna är otroligt duktiga och då är inte ens min favorit Kickan bland de tre bästa. Precis som för herrarna tror jag att jaktstarten på torsdag kan avgöra. Om Dario Cologna gör en repris på vad han gjort några gånger förr på det gamla järnvägsspåret, kan han skaffa sig ett försprång som blir svårt att ta in. Frågan är om han är helt tillbaks. Emma W tror jag blir bästa svenska. Det gäller att hålla sig frisk och göra på rätt sätt för att återhämta sig. Jag längtar till imorgon.

  10. Halmstadsdiialekten är ………………..JÄTTEFIN.
    Nä…jag ljuger inte, jag menar det.
    Själv tycker jag min norrländska sundsvallsdialekt låter jättefult.
    Jag hade nog velat att du skulle titta upp mot kameran, men inte inte.
    Men dialekten och det du läste gillade jag och tyckte det lät spännande.

    Kramkram från en annan med en annan dialekt.

    • Du slant lite där. JÄTTEFFU … 🙂 Jag tycker tvärtom. Jag gillar nästan alla dialekter som finns uppåt landet.
      Det går inte att titta upp med de där läsbrillorna på. Jag ”hatar” glasögon. Men om det är ljust behöver jag dem inte. Vi orkade inte vänta på en soldag för SOLveigs jullov håller på att ta slut. Sedan hinner hon inte leka med mig. 🙂
      Det var en sannhistoria. Jag ville bara vara snäll och tanten verkade först helt normal. Inte kunde jag veta att jag höll på att kidnappa henne. 🙂 Exet trodde inte på ett ord. 🙂 Jag som är så påhitt … pålitlig menar jag.
      Vilken dialekt tycker du att vår gemensamma röda sportbil ska ha? 🙂
      Kramkramkram på dig.

  11. Du läste den rätta texten 🙂 sagt av den som helst inte väljer …. jag har inte tänkt din röst på halmstadsk .. så det var en överraskning! 🙂 När kommer nästa på tuben?

    • Jag visste heller inte först vilken av alla jag skulle välja. Skulle jag ta en rolig eller en allvarlig? Egentligen tycker jag om att blanda i en text. Här skulle man kunna skratta åt det om det sågs som i en film. Samtidigt är det sorgligt när man tänker på att de inte har mer koll på sina ”brukare” som de heter i modern tid (för närvarande). Jag var ganska ung när detta hände, men jag minns hur nedstämd och i efterhand sur jag blev på kvinnan som öppnade dörren. Hade det varit en annan tid på dygnet skulle ”min fästmö” kunnat frysa ihjäl. Vilken tur att hon träffade en trevlig armkroksman. 🙂
      Jag läste in min bit idag. Vi får se när Solveig får inspiration och Jennifer har tid att hjälpa oss med det tekniska. 🙂

  12. Jag har faktiskt gjort några mentala noteringar medan jag läst. Tyvärr är jag inte färdig ännu, för jag har inte läst på hela ledigheten. Jag har skrivit själv i stället … 😉
    På torsdag är allvaret igång igen så då får mina ”läsmorgnar” fart igen. Då ska jag ta det sista i boken.

    Men så här långt som jag kommit, ungefär 2 tredjedelar, så är det svårt att välja bland guldkornen. Men ”Bärplockerskan” gillade jag skarpt. Och ”Fel utseende” gillade jag också, även om den för mig var tragikomiskt. Två helt olika kåserier som gav mig lika olika känslor … 😉

  13. Du får hålla hårt i dina sista tre lediga dagar. Solveig har bara två kvar. Min mamma hade säkert gillat att läsa Bärplockerskan och skrattat gott åt sina egna hyss när hon stack ifrån oss i skogen. Hon gillade att läsa allt jag skrev och var ofta den första person som fick höra mina ord.
    Vårt mål med ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått” var att läsarna skulle uppleva olika känslor och känna tillfredställelse när boken var genomläst. Sedan är alltid smaken olika.
    Kram

  14. Hej på er Solveig och Bosse, hoppas ni haft en bra julledighet!
    Vilket trevligt initiativ, det blir kanske flera uppläsningar innan jullovet är slut?
    Jag tyckte att jag såg inlägg i FB, men de försvann spårlöst.. innan jag hann kommentera. Intressant med författaruppläsning, jag gillar ide’n men hade svårt att höra – musiken var lagom men sedan fick jag lägga IPaden till örat. Så nu önskar jag mig verkligen separata högtalare till IPaden.
    Ni har inte tänkt på att använda mikrofon? (För oss lomhörda?) 😞
    Apropå text, om det blir flera tillfällen att få se och höra er, så tycker jag det är spännande att se vad ni själva väljer att lyfta fram.
    Hälsning till familjen och Gott Nytt År! ☺️

    • Solveig tycker att dagarna rinner iväg för fort. Det har inte hjälpt att hon försökt att hålla i dem hårt. 🙂
      Jag har redan läst in från ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Denna gång från en IPhone. Förstår att det är svårt att höra för de som har nedsatt hörsel. Själv hör jag alla ord när jag sätter upp ljudet på max, men jämfört med musiken upplevs orden i kombination med den jobbiga dialekten som för låg. J har köpt en dyr extern mikrofon, men den verkar inte höja volymen det minsta. Det här var mest ett test i ett nytt forum. Man kan inte bli mer än hängd en gång och utskrattad hundraen gånger. 😉 (bäst att inte besöka tuben) En sko kan klämma på många ställen. Trolla fram kaniner väcker inte uppmärksamhet i dagens stresstider. 🙂 Pappersböcker är inte inne. Nu kan man se och ladda ner det mesta gratis. Vi lever i en ny värld. Jag plockar ut en del russin och de saker som jag tvingats att lära mig för att vardagen ska fungera. Det andra lämnar jag åt dess öde. De sista kapitlen ska jag försöka fylla med ”braiga” saker med de förutsättningar som råder för stunden. Det är synd att man inte bestämmer helt själv över de där sista kapitlen. Yttre och inre faktorer vill lägga sig i. Nog om det. 🙂
      Jag lät Solveig välja två avsnitt till mig.
      Tack! Hoppas du haft fina dagar. Önskar dig ett fint 2015.

      • Ja, dagarna är flyktiga 😞 Fortsätt testa det nya forumet.. angående dialekten: skön och genuin. Den tillför något som inte en skådespelarröst skulle kunna ge. Ungefär som att vara skåning i Jämtland och försöka sig på jämtska eller ännu värre: ”rikssvenska”.. Det vore som att förråda sig själv. Jag vill höra mer, din bok får ”vandra vidare” jämsides med de inläsningar ni plockar ut. Det finns många som gillar både/och. Själv föredrar jag pappersböcker, antagligen pga möjligheten till foton och illustrationer, men tycker om att lyssna på rösten och tolkningen av en text som omväxling. Tyckte förut att Bruno K. Öijer hade en entonig stämma, men nu ska det vara han själv som läser sina egna dikter. Outstanding! 😊
        Man kan nog uppleva sig hängd mer än en gång, tror jag – men den 101:e känns det mindre eller t.o.m. stärkande. Tjusningen med författaruppläsning är ju just att det är din text, dina ord och du är stark nog att vara dig själv.
        Jag har fina dagar fortfarande, på många sätt. Vi får se vad som händer framöver.
        Det blir säkert bra./kram L.

  15. Kul att få ”träffa er på riktigt”! Jag kan absolut hålla med om att det där att höra sin egen röst inte är någon höjdare, jag blir alltid lika förundrad över hur jag låter, för det låter inte som jag tror att det ska göra. Tour de ski är jättekul att se! Och jag hinner se klart innan jag far iväg!

    • När jag gick på mellanstadiet fick vi läsa in på rullbandspelare. Det var pinsamt. Då hade vi ändå samma dialekt, de flesta av oss. Värmländska är fint.
      Jag ser fram emot resten av veckans etapper. Jag har följt det sedan första gången. Då undrade jag vad det var för galen tävling. Så du flyger iväg nästa vecka. Jag önskar dig en trevlig resa till värmen.

  16. 🙂 Vad kul att få se och höra både dig och Solveig! Tack för en trevlig stund!
    Nu minsann ska jag ta mig i kragen och beställa boken, signerad av er båda förståss 😉

    Ha det gott och Må väl!
    Kram Christina

  17. Va roligt att få se Solveig och dig nästan live…♥
    Jag måste erkänna att jag har inte läst din bok än därför valde jag att inte lyssna så mycket på dig. Vill läsa. Tro nog det blir bra med vad du än väljer. Nu framöver så blir det nog bättre med tid för mig. Just nu läser jag genom bokcirkeln Ormens väg på hälleberget. Vet att din skulle gjort mig mycket gladare, den som som väntar på något väntar alldeles för länge. 😉
    Kram på dig Bosse

  18. Vad kul att se och höra er på Youtube! Och jag blev inte förvånad då jag hörde dig läsa…det gick undan om man säger så och du är ju inte av den stillsamma sorten! Så det stämmer ju bra! 🙂 Positiv energi Bosse!
    Höra dig läsa…så svårt att välja, det finns att ta utav! Men, ”Allvarligt samtal med Gud”, grep tag i mig på ett sätt som jag tror beror på att jag så ofta kommer i kontakt med barns tankar och känslor.
    Önskar dig och familjen en fin trettondagsafton!
    Kram, Gunilla

    • Jag försökte sätta rekord. 🙂 Fast jag kan läsa som Kristina Lugn. Risken är dock stor att jag somnar mitt i en mening. 😉 Vi var rädda för att det skulle bli ett för långt inlägg. Jag hade tagit tiden några gånger. Vi tyckte det var för långt och funderade på att byta kåseri eller inte läsa hela. Trist nog blev ljudet lite lägre efter den sista överföringen till Youtube. Personer med sämre hörsel hör inlägget dåligt. Allt kan inte bli bra första gången. Jag är mest förvånad över att jag gjorde det. 🙂

      ”Allvarligt samtal med Gud” kryper nära mig själv. Jag är tacksam för att jag kan komma ihåg episoder och känslor från sådan tidig ålder. Att inte veta allt kan vara mycket mer skrämmande än att få veta sanningen. Samtidigt skulle det generellt vara tungt för sexåringar att få reda på sådant. Jag var väldigt mogen när det gällde vissa saker. Mamma ville bara skona mig. Här är ett liknande minne som jag la in på bloggen i en annan kategori.
      https://bosseliden.wordpress.com/2012/10/25/bridge-over-trouble-water/
      Jag upplever det som fantastiskt att min mamma blev så pass gammal med tanke på de kroppsliga motgångar hon råkade ut för i livet. Rent tekniskt var hon död i några minuter en gång i samband med en operation.
      Tack Gunilla. Vi gick en härlig promenad bland stenar i Abbekås efter lunch. Det finns så många fina stenar. Ljuset i horisonten var vackert. Vi mådde så bra. Njöt av varandras sällskap. Livet är inte så dumt.
      Kram Bosse

  19. Underbart att få ”träffa” er:). Ja Halmstadsdialekten är lika härlig som min Småländska. Nu på Semestern har vi råkat umgås med flera olika Stockholmsfamiljer. Min sambo faller snabbt in i den fisförnäma dialekten….(Han kommer från Sandviken och har bott flera år i Stockholm.) Men när då jag (som har så himla svårt för att vara tyst) öppnar mun, tystnar alla och tittar konstigt på varandra;)….Boken är föresten helt fantastisk!!!
    Kram och trevlig Trettondagsafton på er!

    • Småländska är vackrare. Själv är jag halvsmålänning. Då är din sambo som jag var som ung. När jag kom hem från England efter en månads språkresa pratade jag stockholmska, så mina kompisar blev sura till slut. Jag kunde inte hjälpa det. Det var papegojan i mig som skötte snacket. De tyckte jag gjorde mig märkvärdig. Här har jag inte gått över till skånska men ordet JA (på skånska) har smugit sig in och det retar mig. De var bara avundsjuka och tyckte du var en exotisk personlighet. 🙂
      Glad att du tyckte om ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått”. 😀
      Tack. Önskar dig detsamma. Kul att se att du var tillbaka med ett blogginlägg.

  20. Komplimang!!! ……………Det är inte bara kvinnor som kan vara luriga! Jag ger inga löften som jag inte kan hålla.Och då vet alla jag känner att ger jag ett löfte så håller jag det!! Kram!

  21. God Jul & Gott Nytt År till dig också Bosse! Tack så mycket för hälsningen i min blogg, som jag har försummat länge nu. Kanske man ska återuppta bloggandet igen. Hoppas du får ett fantastisk år 2015. Återkommer om en stund och läser igenom alla inlägg som jag missat hos dig 🙂 Kram!

      • Igår bestämde jag mig, nu är det minsann jag som ska börja blogga igen. Klickade glatt in mig till inloggningssidan och då slog det mig varför jag slutade blogga egentligen, den släpper ju inte in mig. Plötsligt från en dag till en annan påstod den att jag skrev fel lösen, när jag ber om att få mitt lösen till min e-post är det visst fel på den också… skitteknik.
        Ha en jättefin dag nu Bosse!
        Kram!

  22. Trevligt att både se och höra er båda. Jag tyckte den falske fransmannen var rolig, den kan du ta nästa gång.. Kram från viterlandet!

    • Tack Ima7! 🙂 ”Den falske fransmannen” får mig nästan att rodna. Jag har faktiskt utnyttjat de där möjligheterna flera gånger i olika varianter. En gång hände något liknande när jag var gift. Då handlade det om två äldre svenska kvinnor. Platsen var inte Paris utan skatteparadiset Jerseys huvudstad St Hellier. Jag kanske skulle ta och skriva ner det i ett kåseri. Kram från ett snöfritt Ystad.

  23. Roligt att höra din röst. Men den lät inte alls som jag hade föreställt mig, och så var jag inte riktigt beredd på dialekten heller, fast varför vet jag inte, jag vet ju var du kommer ifrån…. 🙂 Jag vill läsa mer kåserier, du måste skriva en bok till, fort!! 🙂 Kram! ❤

    • Dialekten låter hemsk men det finns värre. Ett par stycken i alla fall. 😉 Jag ägnade min ”lediga” månad december åt att skriva 30 färska kåserier. 🙂 Det finns många berättelser inom mig som vill komma ut. Synd bara att jag måste lägga ner så mycket tid på marknadsföring. Tid och hälsa är två andra bitar som måste vara följsamma.
      Kram
      Ps. Jag kan inte lägga tillbaka dig bland mina favoriter eftersom du kommenterar från Facebook. 🙂

  24. Vad trevligt att att höra dig läsa ”Mitt liv som kidnappare” och Solveig prata. Men att välja ett kåseri är svårt. Och varför skulle det vara lätt? Vad gäller dialekter så tycker jag det är spännande fast jag inte själv har någon idag. Åtminstone tror jag inte det.
    Lyssnar gärna på alla era kåserier. Har läst boken och det med stort nöje.
    Kram!

    • Det är kanske dina långa utlandsvistelser som slipat bort eventuella spår av en dialekt.
      Nästa gång blir det ett avsnitt från ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Jag måste först läsa om min bit. Jag läste tilltalsämne istället för tillvalsämne. Nästa gång kommer jag säkert att börja skratta när jag kommer till det ordet. 🙂
      Kram

  25. Tack för uppläsningen, jättefint och härlig dialekt! Jag gillar alla kåserierna, så roliga, men det som kommer för mig just nu är det jag tror att din fru skrivit. Har inte boken här.. men om jag inte minns fel handlade det om mamman när hon fick en baby och allt inte var som vanligt. Kram från mig.

Kommentera

