Liebster blog award

Jag kastar mig från min intensiva syssla, att stötta våra tjejer och killar som tävlat på skidor med och utan bössa de sista veckorna i Världsmästerskap av tre olika slag. Flera av de svenska deltagarna har varit duktiga. Fått medaljer. Men de röda från Norge får de flesta tävlande se ryggen på i spåren. Jag är djupt imponerad både av topp och bredd från vårt land i väster. Om Norge hade fått kunde de sopat hem alla medaljer i en stafett om möjligheten att  ställa upp med tre lag fanns. I andra världscuplopp får man ställa upp med fler lag. Därför kan man skämtsamt säga att det är lättare att få en medalj för andra länder i ett VM än i ett vanligt världscuplopp. Det är även lättare för de norskor som får chans att åka i ett lopp i VM att nå en mer framskjuten placering än i Norska mästerskapen. Ur ett större perspektiv är det inte bra för sporten att de är så överlägsna. Än så länge är det bara i de två sprintstafetterna som det inte gick Norges väg när två av deltagarna körde in i den berömda väggen.
Det verkar inte som så många av dem som lämnar kommentarer på min blogg är intresserade av sport. Därför brukar jag mycket sällan ta upp ämnet. Men en sak ska ni veta. Utan min insats i soffan hade ”våra deltagare” haft det svårt. 😉 Idag är det 30 km masstart, klassisk stil för damer som gäller. Missa nu inte det. 😀
Steget från medaljer till utmärkelser är inte superlångt om man åker i en brant skidbacke. Kan ni se kopplingen? 🙂 Eller har jag vallat fel när jag glider över till min andra och tredje utmärkelse jag fått på Blogglandia. Denna gång kom de från just Norge och bloggaren http://siotiumest.blogspot.se/ och från http://frkfridafortissima.blogspot.se/. Jag bugar åt att era tankar gick till min lilla blogg. Jag ser att jag är i fint sällskap i Livsnjutarens kvintett. En mer än i ett skidstafettlag om jag får koppla tillbaka en sista gång. Nu är min utmaning att svara på elva frågor som ingår i paketet. Här kommer både frågor och svar.

Vad ville du bli när du var liten?
Delfinskötare, författare och fotbollsproffs.
Vad är du idag?
Just nu lägger jag energi på mitt debutmanus. En skönlitteratur roman med titeln ”Mina fotsteg i ditt hjärta”.
Vart vill du helst resa?
Om jag ser det i tre steg blir det Azorerna, Gotland eller bara glida omkring på Österlen bland pärlorna som duggar tätt.
Var ser du dig själv om fem år?
Jag försöker se varje dag som en gåva och tänker inte allt för långt fram.
Rött eller vitt?
Dricker inte vin.
Sommar eller vinter?
Helt klart sommar men tycker om tiden runt jul.
Skog eller hav?
Jag skulle få svårt att leva ett rikt liv utan mitt älskade hav, men uppskattar även skog i lagom doser. Vill däremot inte åka tjugo mil för att få stopp på träden.
Hiphop eller dansband?
Den musikfighten vinner dansband, men jag går inte igång på något av dem.
Vad gör dig ledsen?
Övergrepp på barn, åldringsrån och människor som jag haft alltför stor tillit till och som visat sig inte hålla måttet.
Vad vill du bli bättre på?
Droppa tråkiga minnen. Droppa allt som suger energi.
Vad är det bästa du vet?
Det beror på i vilket sammanhang. I stort eller smått. När jag vaknar på morgonen och tittar på min fru som ligger bredvid mig blir jag rörd. När jag ser att det glittrar i våra döttrars ögon känner jag en inre glädje.

Nu skickar jag denna Award vidare till fem bloggar som gör mig glad av olika orsaker. Besök gärna deras sidor och lämna uppskattande kommentarer om ni vill och har tid. Jag har många bloggar som jag gärna landar hos en stund. Ni fem som kommer här under ska inte känna någon press över denna utmärkelse som jag skickar till er av enbart goda skäl. Ni är värda utmärkelsen – MEN ni behandlar den som ni vill. Ni har kanske fått så många genom åren så ni börjar sucka och har redan svarat på liknande frågor. I så fall parkerar ni där. Det har jag full förståelse för. Samtidigt hade det varit trevligt att få veta lite mer om Er.
Extrakram till dessa fem kvinnor.
http://bitihopdax.blogspot.se/
http://johannasbilder.se/blogg/
http://schnauzeraxl.wordpress.com/
http://jagarsandra.blogspot.se/2012_12_01_archive.html
http://sofiabakar.blogspot.se/

Trevlig helg. Vi hörs på tisdag. Innan dess ska Solveig gästblogga två dagar.

OBS! Det vita under här tills ni kommer till en möjlighet att lämna en kommentar är bara orörd snö. Inget farligt. Var inte rädda för att åka vilse. Ingen lavinfara. Åk bara rakt ner en bit. Nu har jag snart fyllt igen det med nonsenstext. 😉

.

24 thoughts on “Liebster blog award

  1. Men åh tack , oj jag rodnar, så glad jag blir, klart jag tar den med mig och ska svara på frågorna efter bästa förmåga. Synd du inte valde hip hop för då kunde du kört en dans på Östergatan så där vid fyra tiden på måndag så hade jag lovat komma titta men ett plakat där det står – läs den här killens blogg för han är en jäkel på att skriva och fängsla ! Ha en härlig lördag i vår soliga stad . Tjingeling.

    • Nu är det inget hipphoppande eller dansbandsmusik. Jag spelar Modern Talking för Jennifer för att bevisa att Martin R låten är stulen/lånad.
      Det låter lite spännande ändå med streetdance på Östergatan. 😉
      Ska bli kul att se vad du har för svar på frågorna.

  2. Jag gillar sport, mest Formel 1 😉 Första loppet startar i Australien 17 mars, sedan är jag fast fram till november! Vintersporter lämnar mig totalt oberörd, och när jag tänker efter, även de flesta sommarsporter 😀 Grattis till awarden, återkommer senare idag, ser fram emot Solveigs gästspel.

  3. Jo jag älskar att kolla sport, nästan allt utom backhoppning, kulstötning och diskuskastning :-)! Jag gillar även att utöva sport själv.

    Verkar som VM i längdåkning i år för Sveriges del borde heta ”Silveråret”, eller hur?

    • Där var en i mitt stall. Backhoppning och kula kan jag klara mig utan. Även diskus sedan Ricky B slutader slå Världsrekord på sin egen bakgård. Han var en skön lirare som råkade dö i Ystad samma dag som vi flyttade hit.
      Då kanske jag ser dig med blåbärstunga imorgon. 🙂
      Mycket bra namn. ”Silveråret”. Nu är det bara en chans kvar. Imorgon händer det.

      • Ingen blåbärstunga, men Göteborgsvarvet i maj blir det :-). På väg ut i spåret om någon timme. Kom igång sent i år, alltså med tränandet, blir glad om jag tar mig runt på ett bra sätt. Nu, äntligen! för första gången den här säsongen, tar jag mig ut till Delsjön med glädje. Vädret är strålande vackert!

  4. Men ooo, tusen tack Bosse! Vad härligt att mötas av denna utmärkelse idag, vad glad jag blir! 🙂
    Jag ska samla mej och svara på frågorna, kan vara en bra utmaning för mej som annars bara serverar bilder! 🙂
    Ha en skön lördag!
    Kram

  5. Åh, Fina Bosse! ”När jag vaknar på morgonen och ser på min fru blir jag rörd.” Så fantastiskt. Vilken kärleksförklaring! Väldigt kul att läsa om dig. Det där med vinet var lite tråkigt. Jag som hade sett för mig att vi en gång skulle sitta uppe en hel natt med rödtjut och Billy och När alla vännerna gått hem. Och prata om livet. 😉 Ha en fin dag! PS. Ser fram till att läsa det S ska skriva. Hennes inlägg kommer jag att avnjuta med en pint i handen på en pub i den brittiska huvudstaden…

  6. Den grymt okunniga undertecknade tackar för snabbanalysen av läget på det vita underlaget, och bockar (och niger) samtidigt djupt å skidlandslagets vägnar för ditt ovärderliga stöd i soffhörnan! Med gemensamma ansträngningar bryter ni nog den norska dominansen till sist! Kan ju inte vara roligt för dem att bara vinna hela tiden. Lite motstånd måste man ju ha… 🙂

    Hos oss laddar vi med blåbärssoppa för att stötta de 15 800 som åker morgon. Vi får nog dock ta kortare och längre pauser då och då – man orkar ju inte hälla i sig hur mycket blå, varm dryck som helst… 🙂

    I en av dessa pauser kommer det passa fint att läsa Solveigs text!

    Trevlig helg!

    • Till nästa VM skickar vi hela klanen Haag istället. Eric, Martina och Anna. Det kommer aldrig att spåra ur. 🙂
      Det måste ha blivit fel. Antagligen är det Norska Mästerskapen och resten är efteråkare. Endast en chans kvar. På tal om andra chansen. Där ville jag haft sött norskt med. Får jag aldrig bestämma? Kan de inte ringa mig istället? 🙂

      Jag tror jag gör det samma. Satsar på blått imorgon. Till Mora brukar inte norrmän ha så bråttom. Det dröjde länge innan en av bröderna Aukland bröt förtrollningen sedan 1973 eller om det var 1971.
      Ta fram näsduken när du läser Solveigs del två på måndag.

  7. Vad jag skäms över min dåliga svenska, Bosse, särskilt när jag skriver till dig. Min svorska tar ibland dessvärre överhanden. Som den gjorde idag ser jag nu. Beklagar. Du får se på det som charmigt…;-) Sliter väldans med språkidentiteten, funderar på att skriva ett inlägg om det en gång. Fortsatt fin helg der i godstolen eller sofaen foran fjernsynet. Spiller ingen rolle hvor mye du skriker og heier, Norge vinner nok uansett er jeg redd…;-)

  8. MIn första tanke var ”Äntligen en som inte heller dricker vin”.. sen läste jag Livsnjutarens rätt gulliga kommentar om att inte kunna sitta och prata livet och lyssna på ”När alla..”
    Jodå man kan sitta uppe hela natten å lyssna på massor av musik och prata livet trots att man inte fått i sig en enda klunk vin. 🙂

    Och awarden går vidare.. tjohooo!!!.. så blir det till att besöka fem (för mej) nya bloggar.
    Det ska bli kul! 🙂

  9. Jag börjar med att ge dig en stor kram! Tusen tack för utmärkelsen, Bosse! Jag har påbörjat svaren så smått och kommer att göra ett riktigt segskrivet inlägg.
    Du tänker ut dina inlägg i förväg, eller hur? Jag sätter mig ner med en eller flera bilder och låter orden rinna ut genom fingrarna och på så vis skriva ett inägg som jag sedan måste läsa genom några gånger innan det klickas iväg.
    Ha en riktigt go och solig söndag!
    Kram

    • Varsågod! Den var du så väl värd.
      Det är helt olika. Vissa saker har jag bestämt i lång förväg. Sedan händer något spännande som ändrar om inläggen.
      Jag tycker du är en mästare på att få orden att rinna ut genom fingrarna till dina fina bilder. Förstår att det blev en aning kallare när det var skattjakt på stranden än den magiska stunden vid Stenshuvud dagen innan i solskenet.

  10. Först ett stort Grattis till den Award, som du så välförtjänt har fått! Jag är ju ganska ny följare av din blogg och då känns det bra att få veta lite om dig… tack för det. Jag är så glad att jag hittat hit – alltid så läsvärt och trevligt… bara så du vet :).
    Norsk seger i Vasaloppet… men svenskt GULD på femmilen! Egentligen måttligt sportintresserad, men visst är det kul när det går bra 🙂

Kommentera

