Fjärde boken i serien om Kurt Wallander; ”Mannen som log”

Fast text:
Jag tänkte hedra Henning Mankell (1948-2015) och fira att det 2016 är tjugofem år sedan första Wallanderboken kom ut.  ❤

Ett

”Vad vi har anledning att frukta
är inte de stora männens omoral,
men det faktum att omoral ofta
leder till storhet.”
                      DE TOCQUEVILLE

Fjärde boken i Wallandersviten:
Mannen som log, 1994, 372 sidor. Ordfronts förlag.
Engelsk Titel: The Man Who Smiled. Publicerad i 25 länder.

Personligt:
I morse drabbades vi av strömavbrott. Hela Ystad släcktes ner. Det har hänt alldeles för många gånger sista tiden. Vid varje tillfälle kan jag inte låta bli att tänka på boken ”Mannen som log”.

Tidsintervall:
Boken startar i den skånska dimman 11 oktober 1993 och slutar på julafton samma år. Den kortaste tidsintervallen av de då fyra utgivna böckerna.

Huvudperson:
Kurt Wallander. Förste Kriminalkommissarie. Bor på Mariagatan.
Två
Ett av Skånes Pågatåg har givetvis detta för och efternamn.

Familj:
Linda. Dotter. Far och dotter har bara telefonkontakt under den aktuella ”boktiden”. Hon arbetar som lärling på en möbeltapetserarverkstad.
Kristina. Syster som bor i Stockholm. Telefonkontakt under sjukskrivningstiden.
Far Karl Wallander. 80 år. Nygift med sin trettio år yngre hemhjälp,
Gertrud Andersson. 50 år. Lyckligt gift med Karl Wallander.

Kollegor:
Otto Björk. Polismästare. Har magrat. Han hade aldrig behärskat sin chefsroll. Positionen härskade över honom.
Martinson. Fantasifull och energisk, men emellanåt också slarvig. Ständigt snuvig. Ebba. Receptionist och alltiallo.
Karl Evert Svedberg. Kliar sig ständigt på flinten. Bor på Lilla Norregatan.
Ann-Britt Höglund. Utexaminerades från Polishögskolan tre år tidigare med mycket höga betyg. Ung. Kom ursprungligen från Svarte.
Peters och Norén. Radarparet är kvar.
Sven Nyberg. Teknisk expert. (kriminaltekniker)
Per Åkesson. Åklagare. Sover middag trettio minuter på kontorsgolvet varje dag. Döljer en stor hemlighet för sin fru.
Ove Hansson. Har haft Kurt Wallanders kontor under sjukskrivningen. Är ständigt på fortbildningskurs. Rädd för att bli ifrånsprungen. Är emot kvinnliga poliser, anser dem vara odugliga som spanare. Hansson dyker upp först den 25 november. Då har han varit på fortbildning i en månad i Halmstad.

Personer utanför polishuset:
Roslund. Polis i Malmö.
Gustaf Torstensson. 69 år. Advokat. Jobbar mest med ekonomisk rådgivning. Pedant. Original. Gick att ställa klockan efter.
Sten Torstensson. Advokat. Kollega och son till Gustaf. Ungkarl. Företrädde Kurt vid skilsmässan från Mona. Har även träffat Kurt privat vid några tillfällen.
Niklasson. Äger en bilskrot.
Baiba Liepa i Riga.
Doktor Alfred Harderberg. Mannen på Farnholms slott. En av landets för närvarande mest framgångsrika affärsmän.
Kurt Ström. Säkerhetsvakt på Farnholm. En gång i tiden var Kurt polis i Malmö och kollega till sin namne Kurt Wallander.
Anita Karlén. Sekreterare åt Alfred.
Jenny Lind. Sekreterare och inte sångare hos Alfred.  😉
Martin Oscarsson. Limhamn. Tidigare revisionschef vid Malmöhus Läns Landsting. Numera pensionär.
Lars Borman. Landstingsrevisor.
Egil Holmberg och Stefan Fjällsjö. Konsulter.
Lisbeth Norin. En grävande journalist.
Sten Widén. En gång i tiden Kurts bästa vän. Driver hästgård. Denna gång bor det tre unga tjejer som varit på driven, på hans hästgård.
Sofia. 19 år är en av dem. En skärpt och orädd tjej.
Roger Lundin. Märkligt namn. En gång i tiden var det ett alias som döptes i en grön folkvagnsbuss i mitt privata liv. Nu är det ett alias för Kurt Wallander. 😉
Richard Tolpin. Född i Sydafrika. Rådgivare eller livvakt?
Maurice Obadia. Belgier. Rådgivare eller livvakt?
Alfred Hansson. Vimmerby. Kompis med en buktalare.
Sonja Lundin. Kanslist på advokatbyrån.
Fru Dunér. Advokatbyråns sekreterare.
Tre

Kurt Wallander svängde höger vid Hotell Continental och sedan höger igen för att komma in på den smala Stickgatan. Han gjorde en tvivelaktig parkering halvvägs uppkörd på trottoaren utanför det rosa, på Stickgatan 26 där Berta Dunér bodde.
(Undra om ägarna målat huset rosa efter det att boken kom ut eller om det var rosa redan tidigare. Jag tror det förstnämnda.)

Bokens dos av kärlek åt Kurt: ❤
Han sänder ett brev till Baiba i Riga varannan månad och får svar. Han har betraktat henne som sitt privata skyddshelgon.

Den 22 november skrev Kurt ett brev med en inbjudan till Baiba om att komma till Ystad och fira jul och nyår.

Den 10 december kom ett brev från Riga som gjorde Kurt väldigt upprymd. Under några lyckliga timmar tänkte han inte en tanke på fallet.

Kurts bil:
En gammal Peugeot utan larm, som går en hemsk bildöd till mötes. Sedan har han en hyrbil (Volvo) medan han går och drömmer om en Nissan.

Kurts karaktärssvagheter/hemlighetsmakeri i denna roman:
Han lånar pengar av sin far för att köpa nya möbler, men skälet är att köpa biljetter till en treveckorsresa till Thailand.

Han berättar inte för sina kollegor om Sten Torstenssons besök i Skagen, en vecka innan advokaten blev mördad.

Han norpar två ostsmörgåsar i en matsal på kursgården i Höör.

Han ljuger för sina kollegor om att Kurt Ström inte ville ha något i utbyte.

Kurts hälsa:
Onsdagen den 10 juni 1992 blev Kurt Wallander sjukskriven med omedelbar verkan. Diagnos: Allvarlig depression. När vi bjuds in igen som läsare har han varit sjukskriven i lite mer än 16 månader. Bara att han fortfarande lever är oväntat med tanke på hur han levt i Karibiska världen och i Thailand. Det är först när han hittar oasen Skagen, som läkningsprocessen inleds med det långa arbetet att bli människa igen. På Jyllands yttersta utpost, på stranden mellan klitterna och de två haven tas de första stegen.

Han har magrat och kan ha kläder som han inte fått på sig de senaste sju-åtta åren.

Känslan av att hans inre var som ett utbränt krigslandskap minskade inte.

Alla papper är skrivna. Det återstår bara en namnteckning på Björks kontor. Sedan är Kurt Wallander snart en före detta polis. Då kommer Kurt med sin replik.
”Jag går i tjänst i dag igen. Jag ska kontakta läkaren så han friskskriver mig. Jag mår bra. Jag vill arbeta igen.”
(Detta är inte sant. Men en dödsannons i Ystads Allehanda bär på sanningen.)

Evert Rydbergs kloka ord som lever kvar inom Kurt:
”Orsaken kan ibland komma efter verkan. Som polis måste du alltid vara beredd att tänka tvärtom. ”

Rydberg skulle manat mig till tålamod.

”Ett polishus är i grunden byggt som ett fängelse. Vi lever som spegelvända avgjutningar av varandra, tjuvarna och poliserna. Vi kan egentligen aldrig veta vem som egentligen är innanför eller utanför murarna.”

”Poliser har en tendens att i tid och otid säga att dom ingenting vet. I själva verket vet vi alltid mycket mer än vad vi tror.”

”Vi måste ständigt växla utsiktstorn. Annars blir våra överblickar meningslösa. Hur komplicerad en utredning än är måste det finnas en möjlighet att beskriva den för ett barn. Vi måste se enkelt utan att för den skull förenkla.”

Nyckelspår & Villospår:
Skånsk dimma, pinnstol, docka, ikonsamling, landmina, en italiensk pistol, en asiatisk bilbomb, en tom platsbehållare och en buktalare.

Fyra
Advokatbyrån låg i ett gulputsat stenhus vid Sjömansgatan, inte så långt ifrån den gamla och snart färdigrenoverade teaterbyggnaden. En polisbil stod parkerad utanför, och på den motsatta trottoaren stod några åskådare och diskuterade det som inträffat. Det blåste en byig vind från havet och Wallander huttrade till när han steg ur bilen.

Fem
Hon gick in på konditoriet. Wallander stod kvar och iakttog de personer som passerade utanför. När han var så säker han kunde vara på att ingen följt efter henne korsade han hastigt gatan. Han ångrade att han inte hade tagit någon med sig som kunde ha hjälpt honom att hålla uppsikt. Han upptäckte henne genast när han kommit in på konditoriet. Hon hade satt sig vid ett hörnbord. Hon såg på honom utan att hälsa när han kom fram till bordet. 

Kopplingar till tidigare böcker:
Han tackade för den musikanläggning som de hade samlat ihop till och gett honom förra sommaren. (Den vita lejoninnan) Storyn om hur han träffade Baiba och hennes man Karlis dras upp. (Hundarna i Riga)

Han såg sig själv bevittna hur en människa blev skjuten med ett skott rakt genom pannan, och han skjuter sedan själv och … (Den vita lejoninnan)
Sex
”Jag känner igen er, sa mannen i stolen. ”För nåt år sen skrevs det mycket om er … det var nånting med en bil som brann på Ölandsbron … jag minns det eftersom jag var sjöman på den tiden det inte stod en bro i vägen.” (Den vita lejoninnan)

Han hade själv en gång medverkat till att ett pass hade blivit förfalskat. (Den vita lejoninnan)

Han påminde sig den gången han kraftigt berusad kört bil och blivit stoppad av Peters och Norén … (En mördare utan ansikte)

Han märkte hur han plötsligt var tillbaka till händelserna året innan, till döden som väntade där ute i dimman. (Den vita lejoninnan)

Grodor i boken:
Rydberg dog inte på våren utan i januari 1991.

Han skötte er skilsmässa för nio år sen, svarade Berta Dunér. Ni har gott minne, sa han. Bosse Lidén tycker att både Berta, Kurt och Henning tar rejält fel där.

Det är inte snart två år sedan han försvann in i sin långa tystnad. Hans far som nästa år skulle fylla sjuttiofem fyllde honom ständigt med motsägelsefulla känslor. Sanningen borde vara åttioett år.

Upptäckte en av sin fars tavlor i Helsingborg. Hände för 4 år sedan i Kristianstad. Sanningen: Tre år är rätt.

Kuriosa:
Under den andra resan till Skagen slutade Kurt tvärt att lyssna på opera. Istället köpte han kassetter med popartister.

Fortfarande detonerar det ibland minor som lades ut under första världskriget.   😦

Kurt gick på en av toaletterna och spolade ner de antidepressiva tabletter han hade i en burk i byxfickan.

Engman som ersatte Näslund tycks ha gått upp i rök.

Nu har det blivit E65 mellan Ystad och Malmö.

En gång övernattade faktiskt Inga Tidblad på hotell Linden.

En trojka med Wallander, Nyberg och Ann-Britt uppstår.

Fars tavlor:
Wallander skulle just sätta sig i en stol när han upptäckte en tavla som hängde på en av väggarna. Först trodde han inte sina ögon. Sedan insåg han att det var en av hans fars tavlor, en av varianterna där tjädertuppen saknades. (I ett hem i Helsingborg.)

Plats som jag är nyfiken på:
Drabbades av en längtan att återse Skagen som jag har fina personliga minnen från.
Sju
Många år tidigare, när Linda var nyfödd, hade han tillbringat några sommarveckor på Skagen med sin fru Mona. Han mindes veckorna som bland de lyckligaste han upplevt i sitt liv. De hade knappt med pengar, bodde i ett läckande tält men var uppfyllda av en känsla att befinna sig i livets och världens mittpunkt. 

Citat och stycken som jag uppskattar/minns i denna bok:
Mannen på Farnholm hade blod på händerna.

Det var inte benen som ledde honom utan det var hans oroliga tankar.

En bit av min själ har ersatts av en protes.

Han betraktade sin instinkt med respekt. Den kunde både vara hans mest pålitliga inre budbärare och hans värsta fiende.

Det var som om någon oväntat steg in på hans kontor ute på den oändliga stranden.

Blomsterängar och träsk. Livet igenom lever man med ett ben i vardera.

”Varför valde du att bli polis och inte präst?” ”Jag blev våldtagen. Det ändrade allt i mitt liv.”

Man brukar säga att minan är världens billigaste och trofastaste soldat. Man lägger ut honom och han stannar där han är, i hundra år om man så vill. Han bara finns där och väntar. Tills nån kommer och trampar på honom. Då slår han till.  😦

Jag är en man som skrattar för sällan, tänkte han. Utan att jag har märkt det har min medelålder drivit mig mot en kust, full av dystra undervattensskär.

Vi kan kalla det en fyra. En person trampar på minan, svarade kapten Lundqvist. Sen krävs det tre man för att bära bort honom ur en eventuellt pågående strid. Alltså har minan slagit ut fyra personer ur truppen.

Vänlighet, tänkte han. Annars kommer hon att regla alla sina inre dörrar.

Det påstås ju att det döljer sig ett brott bakom varje förmögenhet.

Wallander tänkte att det var något som hade förändrats.
Sedan insåg han vad det var.
Leendet var borta.

Speciell torr humor på gränsen till svart:
När han kommit in på sitt kontor och stängt dörren märkte han att han var genomsvettig. Han tog av sig kavajen och skjortan och började torka sig på gardinerna. I samma ögonblick öppnade Martinson dörren utan att först ha knackat. Han hajade till när han fick syn på den halvnakne Wallander.

”Kan du tänka dig någon form av brottslighet som minskar”?
”Stölder av svartvita teveapparater”, sa Kurt till sist.

Privat sorg:
Det är mycket som tynger Kurt Wallander. Han har dödat. Varit nära att mista sin dotter.

Åtta
”Polisen i Simrishamn ringde. De anhöll din far. Han hade börjat slåss inne på Systembolaget i Simrishamn. Det hade tydligen gått våldsamt till”, sa Svedberg. 

Antal mord/dödsfall:
4 st.

Antal urdruckna kaffekoppar:
87 st.  😀
Nio
”Prunus” 1962-65, dekor Stig Lindberg.
(Foto från Lidéns Samlingsmuseum.)

Bosse Lidéns betyg:
5/5  😀

Sista tre meningarna:
Hon kom som en av de sista.
Men det var hon, Baiba Liepa.
Hon såg ut precis som han mindes henne.

Tio
På torsdagsmorgonen den 23 december gick Kurt Wallander tvehågset till Österportstorget i Ystad och köpte en julgran. Det var en dag med disigt väder, det skulle inte bli någon jul med snö och vinterstämning i Skåne 1993. Han valde länge bland granarna. 

Baksidestext:
En gråkall oktoberdag i södra Skåne. Dimman ligger tät över slätten när advokat Torstensson färdas hem till Ystad i sin bil. Plötsligt skymtar han mitt på vägen en människa fastspänd på en stol. I sista stund får han stopp på bilen. När han kliver ur bilen fäller ett fruktansvärt slag honom till marken. Samtidigt vankar Kurt Wallander fram och åter längs en dyster sandstrand på Skagen. Han är deprimerad, utbränd och har bestämt sig för att avsluta sin karriär som polis. Men advokat Torstenssons död, som några dagar senare följs av ett mord på hans son och kompanjon, tvingar Wallander att tänka om. Snart är han inblandad i en härva av ekonomisk brottslighet på högsta nivå och hans motståndare är en man som inte hindras av några moraliska skrupler.

Fotnot:
I denna kategori har jag valt att svara på eventuella kommentarer med en symbol av något slag. Annars skulle jag säkert kunnat prata om Kurt Wallander i många timmar. En tid som jag inte har längre. Men jag läser gärna snälla och intressanta personliga reflektioner. Elakheter och nätmobbing klarar jag mig helst utan.

59 tankar på “Fjärde boken i serien om Kurt Wallander; ”Mannen som log”

  1. Men alltså … säger jag med hakan nere på knäna!! Bosse, du är helt fantastisk! Jag har ju inte läst böckerna och har ingen koll på något alls, men det hindrar mig inte från att bli fascinerad, stum av beundran och full av berömmande ord till dig! Vilket jobb du gjort! Säkert har du haft roligt när du suttit och ordnat upp allt och fått ner din möda på papperet! Ta emot min stora eloge till dig! Kram

  2. Jag måste säga att du är en riktigt härlig nörd! Kul att gräva ner sig i något speciellt, så ordentligt! Speciellt gillar jag dina citat, stycken och den svarta humorn.

    Fick lust att åka till Skagen. Det var även för mig länge sen jag var där.

  3. Kan bara instämma med ovanstående! Di genomgång och analys av boken är fantastisk! Vilket gediget arbete du har lagt ner på detta. Jag har själv läst den men ser den med nya ögon efter att ha läst ditt inlägg. Blev medveten om ett och annat som jag inte själv noterade eller reflekterade över under läsningens gång…

    Skagen skulle jag gärna också återvända till. En plats som gav mersmak…

    Kram

  4. Tack för presentationen, det är ju inte så länge sen jag läste boken, den fick betyget 5/5 av mig också. Vilket jobb du lägger ner på serien om Wallander. Nu får jag se till att läsa de 4 sista böckerna i serien men vågar inte börja nu för det blir några sömnlösa nätter då jag inte kan lägga ifrån mig boken innan den är utläst och just nu håller jag på med medicinändringar och behöver min nattsömn.
    Regn och rusk kramar Lena

  5. Vilket arbete du har lagt ner på att sammanställa detta. Det måste ha tagit en massa tid.
    Jag har inte läst dessa böcker men blir lite nyfiken då jag läser ditt inlägg.
    Citaten som du har skrivit ner här, tagna ur sitt sammanhang. Då undrar jag, hur var det före och hur gick det sedan? Jo, jag vet, måste läsa ”Mannen som log”.
    Vilken fin färg det är på Skånes pågatåg.
    Tack för ett intressant inlägg.
    Kram!

  6. Tack Bosse, det var verkligen skönt att läsa om ”Mannen som log”. 5 av 5 stjärnor – och det är inte bara boken som förtjäner 5 stjärnor 🙂

    Jag hade glömt en hel del. Med andra ord det är kanske dags att läsa om boken igen. Citatet om stölder av svartvita tvapparater mindes jag dock. 🙂

    Det var eventuellt inget fel på Kurts och Hennings minne. Det berodde möjligtvis på något helt annat. Kanske var de inte så bra på matte och helt enkelt räknade fel när det gällde skilsmässan. Jag tycks minnas att Kurts bristande kunskaper i matte nämns i en av böckerna.

    Den Kurt Wallander som visas i bilden har jag faktiskt träffat året innan. Jag måste erkänna att jag sedan inte kunde låta bli att skryta att jag hade träffat Wallander själv utanför järnvägsstationen i Ystad. Alla ville ha bevis förstås och det hade jag. När jag visade kortet blev de lite förvånade att det inte var Krister Henriksson eller Rolf Lassgård jag hade stött ihop med – de vet att jag skulle aldrig ha velat bli fotat med Keneth Branagh. 🙂 Jag undrar bara, varför nämndes tåget efter Kurt i stället av Henning Mankell? Kanske du vet?

    Kram Anne (som inte visste att det västaustraliska elbolaget också levererar el till Ystad.)

    • 🙂
      Det är klart jag vet. Henning är ingen känd skåning, men det är Kurt Wallander. Det finns fler sådana fiktiva eller scenpersonligheter som står på de skånska Pågatågen. Jag tänkte behandla det någon gång i framtiden på bloggen. Om jag får någon tid över. Suget efter att börja … 🙂

  7. Du måste ha fler timmar om dygnet än vi andra.
    Fantastiskt! ,-))))
    Jag blir impad.
    Jag behöver inte lösa själv du får ju med allt.
    Ha det fint KRAM Primrose ,-))

  8. Jag gillar att läsa. Men Walllander böckerna har jag inte läst. Dock sett några av filmerna. Just nu håller jag på med Arvet efter dig. Läste Livet efter dig och grät i slutet. Filmen är visst på gång i juni (tror jag det var)
    Ha en skön måndag kväll.
    Kram Petra

  9. Läser just Mannen som log, är nästan färdig. För denna gång.
    Citat som jag tycker är fint: ” vänskap uppstår ofta ur ett möte där ingen förväntat sig att ett mirakel ska inträffa” ”Men vänskap är mirakel”.
    Älskar dina inlägg om Wallander!

  10. Jag skriver som många andra här på bloggen att jag är full av beundran över ditt enorma arbete att sammanställa allt! Du måste vara genuint intresserad och road så klart!
    Wallander-filmerna är bra, ser dem gärna, men tillhör de få som inte har läst böckerna. Konstigt…jag ser gärna deckare, men gillar inte att läsa dem!?
    Nu ska jag läsa en gång till vad du har skrivit!
    Kram, Gunilla

  11. Du är helt otrolig! Jag vet ju att du gillar statistik, men att hålla koll på precis allt – ja, jisses – du är allt en riktig Wallanderfantast 🙂
    Ha det gott!
    Kram

  12. Det syns verkligen att du tycker om den gode Wallander, och vem gör inte det. Böckerna har jag inte läst konstigt nog eftersom jag älskar att läsa och ändå har jag sett Wallander filmerna flera gånger om. Jag säger som övriga här, att vilken energi du har lagt ner på att få fram alla fakta och skriva ner.
    Kramar till dig♥

  13. Vilken fantastisk analys och recension du gjort av boken. Jättebra! Och vilken inlevelse!
    Det var ett tag sedan jag läste boken och det var en skön känsla att återuppleva boken och nu genom dig.
    Tusen tack! Och vilket jobb du lagt ner! Otroligt!
    Stor kram!

  14. Vilken utomordentligt bra sammanfattning och recension du har gjort. Personligen har jag inte följt Wallander i böckerna så jag är inte så insatt. Men vad gör det när du berättar så utförande och bra. Kram / Rozie

    PS: Tack för att du besökte min fotoblogg. Välkommen tillbaka dit igen. 😉
    DS.

  15. Först tänkte jag att jag inte läst boken, men inser efter din uppdatering att jag visst plöjt igenom den. Men anta koppar kaffe har jag inte lagt på minnet.
    Har du sett alla filmer också? Jag blir mycket irriterad när filmatiseringen inte överensstämmer med boken. Jag har ju min ”egen” polis i Visby, Mari Jungstedts Knutas. Blir mycket irriterad när jag ser film (på Tyska) och huset där han bor plötsligt har havsutsikt!
    /P

  16. O va flitig du har varit med wallander- böckerna, det var så mycket text att jag kunde inte läsa allt. Du är noga med allt du gör. April är en lynnig månad, vi har haft så kallt här i Sandviken.. Man vill ju torka fönster, man vill sola, man vill fika ute, ja, det finns massor av härliga ting denna årstid, men värmen dröjer alltid.
    kram från mig 🙂

  17. Vilken fantastisk hyllning Bosse! 🙂 Till Henning Mankell, Kurt Wallander, Ystad, deckargenren och läslusten. Imponerande och inspirerande som alltid. 🙂 Just ”Mannen som log” är min speciella Mankellfavorit eftersom mitt ex innehåller en 20 år gammal dedikation från författaren från ett besök på bokmässan i Göteborg 1996. Den boken vårdar jag ömt. Tack för härlig läsning Bosse.♥

    Kram Lotta

  18. Du skulle kunna vara med i en tävling om Vem som vet mest om Wallander. Jag tänker på dig så fort jag ser en bok om W eller det visas en film om W. så det blir faktiskt ganska ofta. Kram

  19. Pingback: Elfte boken i serien om Kurt Wallander; ”Handen” | Bosse Lidén

  20. Det är fint, eller mycket mera, jag läser igen Wallander-serie, och jag hittade den, jag tycker om alla fakta och också alla dina bilder om händelseplatser …

    • Tack Jokke! 🙂 Välkommen till min blogg. Jag ska också snart läsa om hela serien igen. Hoppas du noterat att jag skrivit om de andra böckerna också. Kurt Wallander har fått en egen kategori i min blogg. Du ser kategorierna längre ner i höger marginal.

      • Jag har noterat 🙂
        och jag ska läsa alla.

        Jag läste denna bok, och nästä är Villospår, som är ganska annorlunda, men bra. Kurt Wallander pratar om Stefan Fredman och Yvonne Ander med Linda i Innan frosten.

      • Kul! Mest givande är att läsa böckerna i rätt ordning – kronologiskt.
        Varje gång som jag parkerar bilen på Liregatan tänker jag på Yvonne Ander. 🙂
        Någon gång ska jag gå med på Wallanderpromenaden som Turistbyrån håller i.

Lämna en kommentar