En fru för mycket

Vi skulle bort i lördags. Träffa nya vänner. Vi tog därför vägen om en Blomsterhandel på förmiddagen. Jag skriver inget namn. Vill inte göra reklam för något. Skriver bara att den är stor och välsorterad. Okej! Den ligger i Ystad. Mer skriver jag inte. 🙂
Jag hade duschat och tvättat håret på morgonen. Hann inte raka mig. Synd på ett vis. Bestämde mig innan vi åkte för att skjuta upp det till senare.

Vi passade på att leta efter Gerbia som vi såg förra gången. Fanns inte längre på samma ställe. Solveig gick in i kylrummet för att hämta en ny bukett tulpaner som vi skämmer bort oss med vid denna tid på året. Jag avstod från att gå in eftersom jag och vissa starka blomdofter inte trivs ihop. Jag gick istället iväg mellan raderna och forskade på egen hand. Det finns så mycket fint att titta på. Jag noterade att Solveig ställt sig i kön vid disken. Det stod ett yngre par framför henne som fick betjäning. Jag fortsatte att studera lockande växter. Planera våren och sommaren. Då och då såg jag att inget hänt vid disken. Varför stod hon där förresten? Vi betalar ju alltid i den andra delen av affären. Minst femtio meter bort. Jag tråcklade mig in bland krukor och presentartiklar. Killen framför Solveig stod med ryggen mot disken och tittade på mig istället för framåt eller mot sitt damsällskap. Nu började jag bli varm i min vinterjacka och ville vidare. Inte lätt i den trånga passagen. Jag slöt upp tätt intill min fru. Kröp in i hennes revir som man har rätt att göra när man är en lyckligt gift man.
”Varför står du här för? Hittar vi säkert ikväll? Vet du var de bor?”
Jag hade ställt frågorna samtidigt som jag störde mig på den långa killen. Hade han inget hyfs alls. Glo så på mig. Det retade mig så jag hade inte riktigt hört vad Solveig sa för svar. Bara något mumlande. Därför ställde jag om samma fråga och vände mig om mot henne. Då kom det en hel mening, som jag fortfarande inte kan komma ihåg ett enda ord från. Dumt tittade jag på hennes kind. Fick lust att pussa på den.
”Va sa du?”
Min blick var högst en decimeter från kinden. Samtidigt såg jag Solveig komma från ett annat håll och ställa sig bakom sig själv. Det ska tilläggas att jag hade glasögon på mig. Som jag inte ser bra med på nära håll. Min hjärna var så dum att den inte var helt övertygad om att det var fel trots att beviset var väldigt nära. Det började dock krypa dumt på min rygg. Jag tog några steg ut från reviret. Vände tillbaks. La en hand på en främmande kvinnoaxel och kläckte ur mig.
”Sorry! Jag trodde du var min fru.”
Snabbt gick jag iväg med ett stelt orakat och neutralt ansiktsuttryck mot några intressanta slingrande växter. Inombords var det mer storm. Höga vågor av bubbelskratt som ville ut. Efter att Solveig nummer två fått hjälp vid betjäningen försvann vi till andra kassan. Vi sa inget om det där, förrän vi kom till bilen. Då pratade jag inte först. Istället dunkade jag min hönshjärna i ratten och skrattade samtidigt som jag hörde fraser jag hört förr.
”Du får stanna i bilen i nästa gång. Man kan inte ha dig med.”
”Såg du inte? Hon såg ut som du. Nästan mer lik dig än du själv.”
”Nu får du ge dig. Hon hade en svart jacka.”
”Har inte du det?”
”Nä. Dessutom var hon minst tio år äldre än jag. Svarthårig.”
”Vad bra. Det var därför hon inte skrek på hjälp. Hon tyckte inte att jag var en äcklig gammal snuskgubbe. Hon tyckte säkert att jag var ett perfekt lördagskap. Synd att jag inte hade rakat mig. Då skulle hon säkert bjudit hem mig. Varför tänkte jag inte på sådant här förr?”
”Hur många Bosse Lidénare har du gjort egentligen? Kör hem så jag får vila upp mig innan vi ska bort. En sak är säker. Det blir aldrig enformigt. Du är en mästare på att variera dina tokigheter. Nästa gång åker jag själv.”
”Så långt kan inte jag räkna. Vilket klipp jag gjorde. Fick en tio år yngre fru på en nanosekund. Hoppas att hon inte känner igen mig nästa gång vi träffas. Tror du jag passar som rödhårig?”

Om annat: Tänk att det hjälper att nämna att jag tycker om ballonger… med tanke på att en Ullis fick det. 😉   http://bortamedvinden.wordpress.com/

52 tankar på “En fru för mycket

  1. Kul grej! Synd att du inte slängde dit en puss. Då hade förmodligen historien tagit en annan vändning 😉 Min Gubbe försvinner ofta från min sida och där står jag och säger ”ska vi köpa falukorv eller inte” till en helt främmande människa. Jag börjar lära mig att kolla nu, men det är inte alltid jag kommer ihåg det.

  2. Hahaha, sånt är oerhört pinsamt och jobbigt, men väldigt roligt efteråt. Jag var på brunch en gång och gick fram till min killpolare och gav honom en rejäl dask i rumpan med handen.
    Det var såklart inte min kompis. Det var en kille jag aldrig sett tidigare …
    Tro mig att han och hans polare tisslade och tasslade, skrattade och pekade finger.
    Sånt får man ta ibland 😉
    ha en riktigt fin måndag,
    kram Lina

    • Jag gillade det också efteråt. Femton sekunder senare när jag flytt kunde jag med en skräckblandad förtjusning inse att det var rätt häftigt. Hade hon blivit arg skulle jag inte tyckt det. Men du var värre. En dask i rumpan. Då hade jag legat pyrt till. 😉

    • Vi såg ”Älska mig igen”. Den fick två nior och två sexor i betyg av familjejuryn. Jag tyckte inte att den kvinnliga huvudskådespelaren var trovärdig. Filmen är inspirerad av en verklig händelse där en kvinna efter en bilkrock hamnar i koma. Vaknar och minns inte sin man, men mycket bakåt i tiden ex. sin gamla pojkvän.

      ”Oväntad vänskap” finns med på min lista till inköpen till hösten när vi ska fira tio år med våra Filmfamiljekvällar. Jag har stora förhoppningar om den filmen.
      Kram

  3. Du är helt sanslös Bosse Lidén!! Jag önskar att jag fått stå där och se dig i blomsteraffären! Allas minspel måste ha varit värt mycket! Men du får skylla på glasögonen eftersom Solveig är så mycket yngre och dessutom inte hade svart jacka! Är du färgblind- också?? Hon har det inte lätt.
    Tack för en rolig lässtund och jag ser ju allt framför mig även om det inte gick att se minerna i de inblandades ansikten. Du kunde ju åkt på en propp av mannen …!!

    Stanna hemma nästa gång! Det är lika bra det! :))

    • Jag älskar blå paprika. Vilken färg gillar du bäst? 🙂 Jag är inte färgblind men följer inte riktigt med i färger och sådant i tjejmaffian jag lever med. Det ändrar sig dessutom hela tiden 🙂
      Det var faktiskt glasögonens fel. Jag har börjat se bättre och bättre de sista åren. Nu är jag bara ett steg från att slippa de glasögonen. (vi får se nästa år) Därför ser jag sämre och sämre på nära håll med dem på. Jobbigt att slänga av och på.
      Tur att hennes man inte var med. Eller så hade hon ingen och tyckte det var riktigt trevligt… men tyckte det var en på tok för liten stund. Skulle inte förvåna mig om hon åker dit varje lördag och hoppas på en repris. 😀

      Okej! Jag ska vakta huset. 🙂

  4. Det där var ju jätteroligt!
    När jag skrattat en stund.. insåg jag att DET också är ett toppenbra tips till singlar.
    Man går helt sonika fram till nån (som också verkar singel) och låtsas vara ihop med den.. man vet aldrig hur en sån sak kan sluta.. 🙂

    • Jag har också grubblat på det. Forskat runt och kommit till ett resultat. Det visade sig att just den kvinnan var ordförande i ett slutet sällskap som heter Skånes singlar. En pytteliten annons stod i YA redan i tisdags. De ska ha nästa träff i en viss blomsterhandel i Ystad nästa lördag. Ta med ledig klädsel och rakapparat. Diskretion stod det som avslutning. På lördag ska jag ta bilen och köpa tidningen. Den röda peruken passar utmärkt. 😉

  5. Jag gjorde en sådan igår när jag sprang. En liten en. En bit framför mig i spåret fick jag syn på en väninna gående med en annan kvinna. När jag kom jämsides stannade jag och ropade ” Hej Elisabeth”. Två okända kvinnor tittade förvånat på mig. ”Oh nej sa jag det är ju inte du!” Jag sprang sen och skrattade länge för mig själv (jag glömde nästan hur jobbigt det var :-)).

    • Förstår att du fick upp farten sedan. Det är okej om man gör det i en stor stad och har mössa och diskreta kläder på sig. Jag har också gjort samma sak några gånger. Både springande och gående. Kan bli både roligt och pinsamt. 🙂

  6. Hahaha! 😆 Du är då för tokig, du! Jag sitter här och garvar så jag nästan trillar av stolen! Tänk om du hade lyckats att ”smälla dit” en puss på kinden, då hade du väl fått en rak höger av en ursinnig ”äkta hälft” så du hade sett både solar och månar! Kanske du borde satsa på att bli ballongförsäljare i stället för att ”samla fruar på hög”. 😉
    Och en sak till! Glasögon hjälper inte mycket just i DITT fall! Stanna hemma i stället, det är lugnast så.
    Kram och en trevlig tisdag

    • Jag har funderat på det där med äkta hälft. Hade hon någon i bilen eller på hemmaplan? Hon verkade ta det så lugnt. För mig är det bäst att tänka att hon trivdes med lite uppmärksamhet. Kanske den enda på hela lördagen. Eller!!! Har hon också en blogg? En som är megapopulär. Fick hon upp en mobiltelefon och knäppte en bild av mig i smyg när jag gömde mig bakom en fikus? 😉 I så fall är jag väldigt känd… menar ökänd. 😦

      Alltså det yrket hade inte funkat. Barnen vill bara girigt ha och ha. Jag vill behålla alla själv. I alla fall de blå. 😉
      Nu är ni många som vill ha mig ständigt på hemmaplan. Snart är det ingen idé att vi betalar dyrt för larmet.
      Kram

  7. 😀 Sånt är väldigt pinsamt. Jag hade ändå velat stå bakom en tätbladig växt för att se alltihop. Gärna med en liten skål popcorn.
    Hoppas att kvällen blev trevlig.
    Ha en virvlande fin måndag, stanna inomhus. Här blåser det så mycket att till och med tidningen på bordet ligger och fladdrar. 😉

  8. Så roande och kul du berättade detta ;). Pinsamt men sånt är alltid roligt när man tänker på det långt senare. Jag brukar själv prata med min man när vi går på butiker men ibland upptäcker jag att jag har nån annan vid min sida och min man står och kollar längre bort i butiken. Det är små episoder som får en att dra på smilbanden.

    Tack för ditt underhållande inlägg

    Ha en fin dag
    kram

  9. Nu har jag läst ikapp mej här hos dej, och detta inlägget är helt enkelt underbart skrivet! Heja dej! Att du har humor går inte att ta miste på, och det bästa är att du lyckas klockrent med att även skriva på ett roligt sätt!
    Meningen ”Snabbt gick jag iväg med ett stelt orakat och neutralt ansiksuttryck mot några intressanta slingrande växter” var jag tvungen att läsa flera gånger 🙂
    Ha en go måndag!
    (Här höll jag på att blåsa bort på rundan imorse. Är väl vårvindarna som blåser hit värmen va? )

    • Blir glad över att du gillar min humor. 😀 Jag tycker även om att skriva om allvarliga saker – som i dagens inlägg. Dessa hamnar på kategorin Funderingar.
      De som kommer att läsa min bok hoppas jag både ska skratta och gråta. Helst vid rätt tillfällen. 😉
      Här är riktig snöstorm just nu sedan några timmar tillbaks. Precis som det ska vara en vecka innan påsk. Dagen innan Vårdagjämningen. 😉

  10. Moahahaha, kände riktigt att den satt som en smäck!! Vilket härligt inlägg 😀 Jag riktigt
    ser dig framför mig lommandes iväg i din varma jacka och lagom stel i ansiktet 😉
    Tack än en gång för att du delar med dig av dina Lindenare 😉

  11. Sånt där händer väl personer, som lever lika mycket inåtvänt som utåtriktat.. Du går väl i egna tankar och letar uppslag till kåserier? Och så glömmer du att se dig omkring. Jag tycker inte det var så farligt, händer oss alla ibland..
    Att få lust att pussa sin fru när man står i kö, det e’ gulligt, men det är verkligen inte bra om du väljer fel kvinna. Nej, du får nog gå ensam å köpa blommor i fortsättningen, det är bättre än att stanna hemma. Köp till Solveig, så blir hon nöjd med dig igen!
    Hur är vädret, blåser det full storm hos er ikväll?

    • Visst. Håller med. Händer alla vilken lördag som helst. Det ska jag säga till Solveig så kanske jag får en ny chans. Vänta lite…ändrade du dig? Bra! Jag ska ändå dit på lördag. Ensam. Nyrakad. 😉
      Här är värsta busvädret just nu. Hoppas att inte strömmen går också.

  12. Ha ha ha…ha ha, det där hade kunnat stå dig dyrt. Tänk om du följt din lust att pussa på kvinnan, kanske hade din fru sett dig och du hade fått dig en omgång med blombuketten…. 🙂

    • Men hade jag gjort som Lina skrev att hon gjorde en gång hade det varit tusen gånger värre. Min hjärna stod verkligen helt stilla… den ville inte ta in det jag nyss upptäckt när Solveig nummer två kom gående. Det kunde varit värre. Om Solveig nummer tre kom från andra hållet. 😉

  13. Meen, Bosse… Hahaha! Har faktiskt gjort samma grej, och inte bara en gång…. Var rädda om er nu därnere i Skåne! Buu för snöstormar! I alla fall i mars….

    Kramar
    Petronella

    • Berätta! Har du sagt a får du allt… 🙂
      Jag sitter här och är rädd för att huset ska blåsa bort. Om du ser ett rött tegelhus som sveper förbi kan du väl heja lite? Detta påminner om påsken om man ser det från den ljusa sidan. Tänkte på häxor, kvastar och en ÄGGande känsla av total snöförvirring.

  14. Aouuuh ååååh, så pinsamt det är när det blir så! Jag vet inte hur många gånger jag lagt ner varor i främmande människors kundvagnar tex, i tron att det är min älskade som håller i den.

    Sedan ser jag också uselt utan glasögon, jobbigt värre tex på badstränder. Åren innan jag skaffade kontaktlinser, hann jag dock öva upp ett riktigt imponerande sätt att vinka ”Hej hej” väldigt allmänt och liksom övergripande, så att det kan gälla precis vem som helst. Ville ju inte framstå som en snobb som inte vinkade tillbaka, men ville heller inte uppträda som en dåre som trodde att alla hälsningar som uttalades var avsedda för mig 😉

    Kram, önskar dig en fin vecka!

    • Aha! Förstår att ni har en låg matkostnad i familjen. Du plockar tillbaks varorna efter att de är betalda, samtidigt som din älskade konverserar med personen framför, så att den inte går iväg för att packa innan… Smart. Du är ett geni Frida. 😉
      Nu sitter jag och skrattar när jag tänker på dig på badstranden och på andra offentliga ställen innan du blev med linser. Du måste ha fått massor av vänner och retat upp några flugor och getingar.
      Vi ”ses” på måndag.
      Kram

  15. Vilken tur att du inte klappade henne kärvänligt på rumpan eller så. Då kanske du hade fått en smäll. Nej, du får nog träna armen lite mer. Alltså den arm som sätter på och tar av glasögonen.

    Hahaha! Roligt skrivet!

  16. Pingback: 25 % chans för fyra av er tills ikväll. Då är er långa väntan över. | Bosse Lidén

  17. Pingback: De tog mig för en annan | Bosse Lidén

    • Ja usch vad många korkade och dumma saker som jag gjort genom åren. Det var mycket värre när jag var ung och riktigt spontan. ibland hängde jag inte ens med själv i tempot. Tänk om energin gått att konservera.
      Bra att jag fick att känna dig lite bättre till mods. 🙂
      Kram Bosse

Lämna en kommentar