Lyckligast i världen?

LinnetoSörensenGasolin

”Det´ så dansk at det naesten gör ondt” sjunger Anne Linnet medan Kim Larsen i Gasolin frågar mig som han gjort många gånger sedan sjuttiotalet. ”Hva gör vi nu, lille du?” och Lis Sörensen kontrar med ”Mine öjne de skal se.”
Det har varit mycket danskt denna vecka. Jag kommer ibland in i sådana rödvita perioder. Det måste rinna danskt blod i mina nostalgiska kärl.

Den gränslöse

Veckans roman är senaste delen om avdelning Q i polishusets källare i Köpenhamn. Carl Mörk, Assad och Rose tar sig an gamla fall (Cold case) som ingen annan vill ta i. Tio böcker är planerade och ”Den gränslöse” är bok nummer sex. På mitt nattygsbord ligger Liane Moriartys bok ”Öppnas i händelse av min död” och väntar. Den ska vara bra enligt ryktena.

Litt

Litte

Samtidigt har jag ofta bredvid böcker. Böcker som ger mig annat. Oftast fyllda av fina bilder. Den här veckan är det två böcker.

Hjulhus

Tuff ”helikopterbild” av fotografen Jan Kofoed Winther över ett koloniområde i Charlottenlund. Viss skicklighet krävs vid bilparkeringen. 🙂 Tror du att det stämmer att danskarna är ”Världens lyckligaste folk?” Jag vet att de har lägst medellivslängd i Europa. Man får ta det onda med det goda. På vårdhemmet Lotte i Köpenhamn har de ersatt sömntabletter med ”en lille en”. De satsar på utflykter, fester och glädje. ”Det finns ett liv före döden”, har ledaren Thyra Frank myntat.

Bosses danska räkneskola: Para ihop dessa tio svenska räkneord: 10, 20, 21, 30, 40, 50, 60, 70, 80 och 90 med de danska räkneorden: tres, firs, halvfems, ti, fyrre, halvtreds, tyve, halvfjerds, enogtyve och tredive. Lycka till!

Har du blivit uppvärmd? Fixar du ordfällorna? (para ihop)
Svenska: Plommon, lunch, kille/grabb, skratta, lugn, termin, snöre, glass och genast.
Danska: semester, fyr, blommer, grine, rolig, straks, snor, frokost och is.

På söndag har jag beställt strålande fint utflyktsväder. Nej. Jag ska INTE till Danmark utan till … 😉 Visserligen ska jag äta wienerbröd, men de är bakade i rödgula flagglandet. Ska du göra något extra spännande i helgen?

Världen & Vardagstankar: 15 av 30 (halvvägs)

 

Frågafemton

15. Min tanke är att du bor i Norden. Här kommer två frågor.
Vilken årstid är din favorit? Vilken månad tycker du bäst om?

Fast text: Jag började med Månadens boktips 2013. Förra året blev det Femtio filmer på torsdagarna. Nu kommer min tredje variant som får stanna kvar på veckans fjärde dag: Världen & Vardagstankar, 30 frågor under 2015.

Personer som kommenterat femton gånger i detta torsdagstema deltar i en trisstävling. (De ska ha svarat på min fråga) Jag kommer också att dela ut en lott till någon som skrivit något som jag blivit extra förtjust i. Tänkvärt, roligt eller gulligt. Jag kommenterar med en glad gubbe att jag läst din kommentar under resans gång och gör en sammanfattning i en kommentar, strax innan nästa fråga. Kanske redovisar jag svarsalternativet som fick flest ”röster”. ❤

Du kan när som helst gå tillbaka till en gammal fråga och fylla i en kommentar så länge som jag inte lagt ut alla trettio frågorna. Därför får detta bli en egen kategori som du hittar en bit ner i höger marginal: Världen & Vardagstankar.