Film tjugofyra av femtio

001

Stekta gröna tomater/Fried Green Tomatoes at the Whistle Stop Cafe.
Genre: Drama 125 minuter, 1991.
Betyg:
1). I filmsoffan med familjen: 29/40
2). Bosse Lidén 2014: 101/120

Favoritkommentar: ”Hälsa henne att det är bitjusaren från Alabama.”

Egna ord: Jag har alltid varit förtjust i att lyssna på äldre människor. Då menar jag att sitta ner och låta dem få tala till punkt.
Inte kunde Evelyn Couch, den tröstätande och överviktiga kvinnan i medelåldern, som följt med sin egotrippade man till ett äldreboende för att hälsa på hans aggressiva faster, ana vad som väntade i dagrummet, dit Ev tog till sin flykt. När saker kastades mot henne innan hon kom in till släktingen (som vi aldrig får se) sa hon till sin man att han fick gå in själv. Evelyn tänkte ta sig en kopp kaffe i lugn och ro. I dagrummet stod en äldre dam som började prata om intima kvinnoorgan och privata läbbiga undersökningar. Evelyn trodde säkert att det rörde sig om en senil tant, men kunde inte gärna fly en gång till. Hon lyssnade med ett halvt öra på monologen som börjat handla om gamla händelser, tills hon mitt i babblandet hörde detta:
”Men att någon kunde tro att hon mördade honom övergår mitt förstånd.”
Jessica Tandy gör rollen som Ninny, Mrs Cleo Threadgoode, som tillfälligt bor på Rose Hills, tills hon kan flytta hem igen. Efter det att Evelyn fått de första pusselbitarna till vad som hände på landsbygden i Alabama på 1920-talet, när pojkflickan Idgie Threadgoode råkat ut för en sorg som hon aldrig helt kommer över, är både Evelyn och jag fast. Trollbundna och tagna av det mörka, när en bröllopsdag övergår i en hattjakt med dödlig utgång. Det blir fler besök för Evelyn hos Ninny, men i fortsättningen åker hon dit själv. Växelvis får vi följa Evelyns kamp mot viktproblem, medelålderskris, äktenskap som går på tomgång och som kryddan på moset, en briljant berättelse från förr som breder ut sig mer och mer i den takt som Ninny vill ha det. Jag föll som en fura redan första gången jag såg filmen. Bara att få höra den underbara, sävliga, dialekten från Alabama tar mig med storm. Vackert foto. Musiken av Thomas Newman. Har ni inte sett den bitterljuva berättelsen om vad som händer runt Whistle Stop Café så hyr den ”igår”. 😉

Kuriosa: När 80-åriga Jessica Tandy 1990 fick en Oscar för sin huvudroll i filmen ”På väg med Daisy” var hon den äldsta skådespelare som fått en Oscar. Själv minns jag Tandy från Alfred Hitchcocks thriller ”Fåglarna”.

Dagens fråga: Funderade du också på att bli vegetarian efter att ha sett ”Stekta gröna tomater”? Avslöja inga detaljer för andra bloggläsare som INTE sett filmen och tänker slänga sig över mitt filmtips. 🙂

Här är texten till nya läsare om denna bloggkategori som slutar med en tävling i december 2014. https://bosseliden.wordpress.com/2014/01/08/mina-blogginlagg-pa-torsdagar-2014