Jakten är över

DSC_0610

Hurdan är du? Jag är en sådan som alltid är ute i god till ett möte. Väntar hellre än låter någon annan vänta på mig. Under tiden kan jag njuta av olika saker. Varva ner.

DSC_0612

Se hur andra jobbar flitigt. Blir aldrig humlor utbrända? De byter arbetsplats ofta och lyder aldrig tyngdlagen.

DSC_0613DSC_0609

I nästa vecka har vi bott i Ystad i tre år. När vi letade bostad bodde vi under oktober-februari flera gånger centralt på samma hotell. Där jobbade en trevlig kvinna som lovordade staden och framför allt Norra Promenaden. Hon talade sig varm om hur fantastiskt vackra Tulpanträdblommorna var. Vi har många gånger uppskattande promenerat i parken under alla fyra årstiderna. I början letade vi efter blommorna. Antog att de redan blommat på våren. Nästa vår såg vi dem inte och kom fram till tulpanblommor troligen var ett annat namn för magnolia som det fanns gott om i Norra Promenaden och som var lite tulpanaktiga, med eller utan fantasi.
Festligt när vi förra veckan snubblade över denna skylt och såg knopparna. Nu ska vi hålla utkik efter när de slår ut. Hur kan vi ha missat det tidigare?

DSC_0653DSC_0656

DSC_0651DSC_0658DSC_0659

Ofattbart att rosorna redan blommar längs väggarna på de häftiga gatuhusen. Om några veckor kommer det att vara ännu vackrare runt vårt gamla kloster i klosterträdgårdarna. Vad duktiga de är som sköter ytorna. 🙂 Det är en balsam för själen att strosa omkring där, tidigt på morgonen eller sent på sommarkvällarna.
DSC_0670

Ska det vara en jordgubbe? Våra premiärgubbar i lördags fick en trea i betyg. Lite för sura för min smak. De vi köpte i söndags var perfekta och fick maxpoängen fem. Mums! På torsdag kommer det inte att handla om bär utan om grönsaker. Kan ni gissa vilken som är mitt Filmtips tjugofyra? Grönsaken är grön. Filmen kom 1991. Det är inte filmen som är stekt. 😉 Blev det för lätt? En film helt i min smak.

Nattlig dramatik

 

Elizabeth George, en ond liten handling

Vilken dramatik det kan bli när det är spännande på flera sätt. Elizabeth George har skrivit drygt tjugo böcker där Thomas Lynley och Barbara Havers kämpar på med brottsligheten i Storbritannien. Den här gången leder spåren till vackra Toscana i Italien. Aldrig tidigare har Elizabeth George bjudit på så mycket dold humor och ironi. Jag sitter på balkongen och blir brun. Läser och fikar samtidigt. Jag varierar plats och följer solens framfart. Än så länge är det inte tillräckligt skönt i skuggan. Flyttar mig till altanen, till gräsmattan och avslutningsvis till ljugarbänken på framsidan framåt kvällskanten. Det är när mörkret kommer som spänningen ökar. Tror ni att jag blir nervös av att läsa kriminalböcker när mörkret lagt sig? Fel. Det är då det är som bäst. Däremot finns det en osynlig gräns. Hur länge orkar min vänstra arm och hand bära hela lyftansvaret? Min kropp kör med kvotering. Högerarmen anser att den gjort allt slit under alla år. Den har tagit semester på obestämd tid och stelnat till i en engelsk term på två ord, Frozen Shoulder. Om jag inte insett och accepterat beslutet sänder den inte vykort eller SMS, utan en hemsk smärta i 30-40 sekunder. Gärna flera gånger om dagen. Eftersom höger hand vägrar att förflytta sig upp till boken är det ofarligt med lässysslan. Kom på en intressant sak. Kan det bero på genre? Om jag letat upp en bok om högertrafik eller högerpolitik? Så busenkelt är det inte. Hur ska det gå? Kommer de att hitta den kidnappade flickan? Spänningen är olidlig. Jag har inte tid med att ta hänsyn till att klockan är mycket och att mina ögon är grusiga. Hjälp! Tänk om jag somnar och får 781 sidor tegelsten rakt i nyllet. Kommer Kurt Wallander att få ett klurigt mord att utreda i Ystad? Eftersom det är en lånebok från bibblan finns det åtskilliga fingeravtryck att kolla upp. Bara Kurre inte avskriver det som ett självmord. Om det blir bloggpaus så vet ni hur illa det gått. 😉

Ps. Det är trevligare att läsa böcker än att sova. Frozen Shoulder är speciell. Smärtan är värst i viloläge eller under sömn. Sant är att den har käkat mycket av min nattsömn de sista månaderna. Blir jag inte väckt, så blir Solveig det. Hon säger att jag ligger och gnyr i sömnen, eller leker jag privatdeckare och löser svåra fall? Osvuret är bäst. Ds.