Ö-känd

”Hej på dig! Det var länge sedan. Någon gång måste jag berätta om när Bosse tog ut mig på en barnvagnstur. Jag hade tänkt mig att jag skulle ligga där och softa. Istället kom det en massa jobbiga människor och skulle titta på mig. Okej! Några tjejer var rätt söta och doftade gott. Psssst! Vill du veta vad det är för svar på uppgiften? När Bosse sticker ut från rummet ska jag tjuvkika. Han håller på med en massa siffror och annat tjatigt. Det är väl ingen som tror att jag är en äkta Julbjörn? För du får inga poäng bara för att du tittar på mig.” 😉

Tizenöt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uppgift 15 av 30: Flödar ibland
Svar: 8 bokstäver
Facit: FANTASIN (Hos mig lite för ofta)
Vinnare: Gunnel Moberg  ❤ ❤ ❤
Dagens tävlingstid: 18.15-18.45

Rätt årtal: 1989
Vinnare: Ingen Vinnare

Tabell efter 15 uppgifter av 30: (Halvvägs)
Kategori ett:

1. Znogge, 52 p.
2. Anki Arvidson, 49 p.
3. Gunnel Moberg, 48 p.

Kategori två:
4. Wiolettan, 41 p.
5. Eva Rohlén, 39 p.
6. Annika Sohlin, 38 p.
7. Lisbeth Åhlskog, 33 p.
8. Gunilla Wahlberg, 32 p.
9. Eva-Lotta, 26 p.
10. Beppan, 24 p.

Kategori tre:
11. Minton, 20 p.
12. Signhild Hortberg, Maj Johansson, 19 p.
14. Susie på Stjärnarve, 16 p.
15. Inger Börmark, 15 p.
16. Ethel Hedström, 14 p
17. Sven-Arne Petersson, Cecilia Ottosson, Lena Wik, 12 p.
20. Laila Larsson, Thomas Petersson, Kerstin Cecilia, 10 p.

Kategori fyra:
23. Ditte Akker, Marie Kristoffersson, 8 p.
25. Anette Åkesson, 7 p.
26. Pelle Börmark, 5 p.
27. Ing-Britt Jönsson, Primrose, 3 p.
29. Yvonne Carlsson, Pia Boman, Börje Carlsson, Eva Johansson, 2 p

Kategori fem:
33. Marianne Johansson Sturk, Mia Juliusson, Kerstin Nilsson, 1 p.
36. Övriga, 0 p. 😊

Kategori sex/Titlar:
Ju fler segrar – desto större procentchans att vinna.
Anki Arvidson, 3
Znogge, 1
Gunnel Moberg, 3
Gunilla Wahlberg, 1
Eva Rohlén, 1
Beppan, 1
Wiolettan, 1
Ingen Vinnare, 4 (utom tävlan)

Kategori sju/ Årtalet då fotot togs:
1. Eva Rohlén, 2 p.
2. Wiolettan, 1 p.
3. Anki Arvidson, 1 p.
4. Gunnel Moberg, 1 p.
5. Lisbeth Åhlskog, 1 p.
6. Thomas Petersson, 1 p.
7. Anette Åkesson, 1 p.
8. Laila Larsson, 1 p.
9. Znogge, 1 p.
10. Lena Wil, 1p.
x. Ingen Vinnare, 4 p. (utom tävlan)

Kategori åtta/Jultema – 14 av 24 kort, redovisas ett i taget:
1. Znogge, 33 p.
2. Anki Arvidson, 28 p
3. Ditte Akker, Lena Wik, 23 p.
5. Gunnel Moberg, 19 p.
6. Eva Rohlén, 16 p.
7. Susie på Stjärnarve, Minton, 15 p.
9. Wiolettan, Eva-Lotta, 14 p.
11. Gunilla Wahlberg, Laila Larsson, 13 p.
13. Thomas Petersson, Lisbeth Ahlskog, 12 p.
15. Beppan, 10 p.
16. Ethel Hedström, 9 p.
17. Anette Åkesson, Marie Kristoffersson, Kerstin Cecilia, 7 p.
20. Åse Holmander Mehlin, Börje Carlsson,
Cecilia Ottosson, 6 p.
23. Sven-Arne Petersson, Annika Sohlin, 5 p.
25. Gun Toresson, Ing-Britt Jönsson, 4 p.
27. Pia Boman, 3 p.
28. Eva Johansson, Johan Abrahamsson, Anne Bondin, Inger Börmark, 2 p.
32-39. Primrose, Maj Johansson, Yvonne Carlsson, Mia Juliusson, Martin Lidén, Katarina Olofsson, Signhild Hortberg, Gunilla Johansson, 1 p.

Kategori nio/1-30 på främmande språk:
Tävlingsdag är fredagen den 30 november.
Information om tid och regler lades in i ett blogginlägg söndagen den 11 november. Den med flest rätt först vinner en Skrap-Kryss.

Ps. Regler & information. Tryck här!
https://bosseliden.wordpress.com/2018/10/18/i-november-vid-den-har-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De skrev om mig idag i Gotlands Allehanda

Tänk att jag var med på sidan sex i dagens morgontidning. Inte illa. 😉
Det stod med feta svarta bokstäver; 59 000 bor på nu på ön. I år har över 2 300 personer flyttat hit. Vi är två av dem. 😀
Om du undrar så får du denna fakta helt gratis. Gotland är ca 17 mil lång och 5 mil bred. (på vissa ställen)

Vi var helt övertygade om att Visby var större än Ystad. Så visade det sig att det var tvärtom. Inte mycket, men ca 5000 invånare skiljer det mellan de mysiga städerna.
I Visby bodde det 31/12-17 24 330 personer. Innanför muren bor det ca 2700 invånare. Några fler under sommaren. 😉

Det är just delen innanför muren som facinerar mig under denna del av året. Mitt mål är att uforska varje liten del av innestaden. ❤
Sista tiden har inte kameran fått följa med. Istället lägger jag märke till detaljer. Platser som jag kommer att besöka i rätt väder. Under tiden njuter jag av personliga åretruntbutiker. I lördags fick jag fyra nya favoriter. Givetvis är mycket stängt eller begränsat när det gäller öppettider. Därför har jag gjort en lista på öppetider för aktuella besök under vintern, så vi slipper googla varje gång. På hemmaplan läser jag in mig på fakta om Visby och hela ön. Jag har redan en fullsmockad pärm med möjligheter, insatta efter rätt bokstav i registret.
En ledig stund kom statistiknisse på besök. 🙂 Det var när jag studerade kartan ovan. Precis som i Ystad finns det häftiga namn. Jag blev nyfiken på vad det fanns mest av innanför muren. Gator, gränder, vägar eller något annat? Syftar på gatunamnen. Eftersom jag inte är som normala människor tog jag mig tid att först räkna dem. (Kom fram till 105 namn innanför muren). Lite oväntat för mig vann gatunamn som slutar på –GRÄND överlägset. 66 st. -GATAN kom tvåa på 27 st. -BACKE fick 6 poäng och övriga var endast också 6 st till antalet.

Hur många av er läsare av detta inlägg har besökt Gotland? Vilka är era favoritsevärdheter/ställen? Har ni varit på öarna runt omkring Gotland? (Fårö, Lilla o Stora Karlsö, Gotska Sandön m.m.)