Vinte seis

Uppgift 26 av 30: Är avsikt ibland
Svar: 4 bokstäver
Facit: DOLD
Vinnare: Anki Arvidson  ❤ ❤ ❤ ❤ ❤ ❤ ❤
Dagens tävlingstid: 18.18-18.48

Rätt årtal: 1977
Vinnare: Lena Wik

Tabell efter 26 uppgifter av 30: De tre blå namnen hade rätt svar denna gång.
Kategori ett:

1. Anki Arvidson, 100 p.
2. Znogge, 86 p.
3. Gunnel Moberg, 80 p.

Kategori två:
4. Wiolettan, 70 p.
5. Lisbeth Ahlskog, 62 p.
6. Eva-Lotta, 61 p.
7. Eva Rohlén, 56 p.
8. Gunilla Wahlberg, 49 p.
9. Signhild Hortberg, 43 p
10. Maj Johansson, 42 p.

Kategori tre:
11. Annika Sohlin, 41 p.
12. Kerstin Cecilia, Beppan, 39 p.
14. Lena Wik, 36 p.
15. Minton, 33 p.
16. Ethel Hedström, Kerstin Nilsson, 30 p.
18. Cecilia Ottosson 29 p.
19. Thomas Petersson, 23 p.
20. Inger Börmark, Susie på Stjärnarve, 22 p.

Kategori fyra:
22. Sven-Arne Petersson, 22 p.
23. Anette Åkesson, 12 p.
24. Primrose, Marie Kristoffersson, 11 p.
26. Laila Larsson, 10 p.
27. Ditte Akker, 8 p.
28. Eva Johansson, 7 p.
29. Pelle Börmark, Pia Boman, 6 p.

Kategori fem:
31. Börje Carlsson, 4 p.
32. Ing-Britt Jönsson, 3 p.
33. Yvonne Carlsson, 2 p.
34. Marianne Johansson Sturk, Mia Juliusson,
Åse Holmander-Mehlin, Johan Abrahamsson, 1 p.
38. Övriga, 0 p. 😊

Kategori sex/Titlar:
Ju fler segrar – desto större procentchans att vinna.
Anki Arvidson, 7
Znogge, 1
Gunnel Moberg, 3
Gunilla Wahlberg, 1
Eva Rohlén, 1
Beppan, 1
Wiolettan, 2
Ethel Hedström, 1
Eva-Lotta, 2
Kerstin Nilsson, 1
Kerstin Cecilia, 1
Signhild Hortberg, 1
Ingen Vinnare, 4 (utom tävlan)

Kategori sju/ Årtalet då fotot togs:
1. Eva Rohlén, 5 p.
2. Lena Wik, 3 p.
3. Wiolettan, 2 p.
4. Lisbeth Ahlskog, 2 p.
5. Anki Arvidson, 1 p.
6. Gunnel Moberg, 1 p.
7. Thomas Petersson, 1 p.
8. Anette Åkesson, 1 p.
9. Laila Larsson, 1 p.
10. Znogge, 1 p.
11. Minton, 1 p.
12. Eva-Lotta, 1 p.
13. Pia Boman, 1 p.
x. Ingen Vinnare, 5 p. (utom tävlan)

Kategori åtta/Jultema – 22 av 24 kort, redovisas ett i taget:
1. Znogge, 60 p. ❤
2. Lena Wik, 47 p.
3. Anki Arvidson, 39 p.
4. Gunnel Moberg, 27 p.
5. Ditte Akker, 26 p.
6. Eva Rohlén, 25 p.
7. Minton, 23 p.
8. Wiolettan, Eva-Lotta, Lisbeth Ahlskog, 22 p.
11. Gunilla Wahlberg, 21 p.
12. Susie på Stjärnarve, Thomas Petersson, 19 p.
14. Cecilia Ottosson, 18 p.
15. Beppan, 17 p.
16. Anette Åkesson,15 p.
17. Ethel Hedström, 14 p.
18. Laila Larsson, 13 p.
19. Kerstin Cecilia, 11 p.
20. Börje Carlsson, Marie Kristoffersson, 10 p.
22. Sven-Arne Petersson, 8 p.
23. Åse Holmander Mehlin, Maj Johansson, 6 p.
25. Kersko, 5 p.
26. Annika Sohlin, 5 p.
27. Gun Toresson, Ing-Britt Jönsson, Pia Boman, Eva Johansson, 4 p.
31. Yvonne Carlsson, Katarina Olofsson, 3 p.
33. Johan Abrahamsson, Anne Bondin, Inger Börmark, Primrose, 2 p.
37-41. Mia Juliusson, Martin Lidén, Signhild Hortberg, Gunilla Johansson, Bergalott,1 p.

Ps. Regler & information. Tryck här!
https://bosseliden.wordpress.com/2018/10/18/i-november-vid-den-har-

Kategori nio/1-30 på främmande språk:
Tävlingsdag är fredagen den 30 november.
Personen med flest rätt först vinner en Skrap-Kryss.
Titta in på denna länk för att läsa på om tider och regler.

Språkgeni eller google?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Välkommen till upplösningen – sista veckan


Foto nummer 23

Leken är STÄNGD. 😀
Inlagd klockan 15:33-18.29
Deltagare: 18 st
Först blev: Anki Arvidson

24 st julfoton i separata blogginlägg:
Lämna en kommentar; ex. glad gubbe eller vad som helst när ett ensamt julfoto dyker upp på bloggen under november.
Poängfördelning: 5-3-2-1-0 poäng. (Ettan, tvåan, trean, deltog, deltog inte.)
Jag skriver ordet STÄNGD som avslut. Tidigast en timme efter inlagd tid.

Vi vågade ta chansen

En ovanlig situation. Att leva lyckligt i en trivsam modern lägenhet, mitt i en mysig stadsdel och flytta iväg till ett gammalt, mycket stort hus ”på landet” för att starta ett helt nytt liv.
Men Solveigs förslag om att stanna en natt till och sova på köksgolvet i Gamla Stan, tog jag tacksamt emot.  ❤

Första gången jag och min mamma kom till denna okända plats, för att jag i hemlighet skulle vidga sökfältet efter det perfekta huset för att ro projektet i land, var det dimma och skylten dök upp sent i siktet.

Solveig hade flera gånger sagt att det var Halland som gällde. Hon ville kunna nå sina hemtrakter i Västergötland inom rimlig tid.
”Möjligtvis Laholm. Inte en centimeter längre söder ut.”

En vacker vårlördag blev vändningen för henne. Nästan alla våra pusselbitar föll på plats vid första visningen. Det kändes som nu eller aldrig. (jag har ett fint foto från rätt soldag men hinner inte fixa dit det här)

Undra hur många som bakom vår rygg ansåg att idén var galen? Många är mitt svar.
Jag är stolt över att vi vågade utmana oss själva. Höll vad jag lovat min svärmor. Sorgligt att hon inte fick uppleva det på plats. ❤  Vi kommer aldrig att ånga den här fasen i vårt liv. Nu när vi kan väga saker mot varandra i ”facit”.

Först en vanlig flyttning.
Vi insåg möjligheterna med att hyra ut bottenvåningen under sommaren under tiden som vi fixade med huset. Hade ingen aning om att den sommaren skulle ta slut ett par veckor in i augusti. Plötsligt gick restresor till värmen åt som smöret i Småland. Bjärehalvön blev spöklikt tomt. Min förhoppning om fler längre solperioder gick om intet.

Sedan kom en fullproppad lastbil…
med otroligt mycket kartonger och grejer. Då började allvaret. Allt åkte in i det rymliga dubbelgaraget. Sedan bar jag nästan allt själv in till huset allt eftersom. Solveig var i åttonde månaden.
Vi anlitade en firma som öppnade upp en vägg och satte dit ett valv. För det måste till en cirkulationsmöjlighet när större grupper kom dit. Min svärfar gjorde mycket bra praktiska saker vid sina besök.

När jag såg det blå havet förstod jag att min taktik måste direkt ändras. Därför bars resten av lådorna in till de 160 kvadratmeterna i källaren.

Tur det fanns hyllmöjligheter och flera rum. Därnere tillbringade jag många veckor under den hösten. Min svärmors bok var guld värd för mig. Där stod den informationen som blev min bas. Jag bockade av med olika överstrykningspennor. Sorterade upp på olika porslinsfabriker och länder. Ett jobb som passade en man som var utbildad bibliotekarie, gillade statistik och hade tålamod. Alla mina tidigare jobb, utbildningar och kurser kom till användning. Vävdes ihop till samma matta. Under källartiden lyssnade jag mycket på musik. Hade turen att Solveig fanns till hands med god mat och extramat nästan varje dag på grund av lågt blodsocker. Det var ju ingen idé att hon började på ett nytt jobb den hösten. Hon tog ut föräldraledighet innan Lizette kom till världen.
På något vis fick vi ihop allt. När bussarna kom för ofta hämtade jag dit min mamma som barnvakt. Sedan fanns Pippi Långstrump och Emil till hands på VHS. Enda faran var att Jennifer blev livrädd för Emils pappas utbrott. 😉

I ett fönster hade vi smygreklam som upplyste om hur många dagar det var kvar till premiärdagen. De som pendlade till och från Torekov undrade såklart vad som höll att hända i den gamla Lanthandeln. Kanske slog de vad om hur många månader ”galningarna” skulle kunna hålla öppet. 😉

Vi blev dagsländorna som hade öppet exakt så länge som vi själva ville. Tog en säsong åt gången. Varje nyårsafton var det skarpläge. För eller emot? Alltid tyckte vi samma sak. Vilket team vi varit genom alla år. Ibland av en slump. Sista gången vi jobbade ihop i ett klassrum trodde vi det bara var för en dag. Istället …

Fotnot. Där stannar jag mitt i. Det är en intensiv vecka som ligger framför mig och oss. Hoppas du som deltar i korsordsmästerskapen 2018 hinner njuta mellan spänningen & stressen. Nu är det mat, motion och klockan 13.55 ska jag stå vid parkeringen och vänta på en liten blå bil. Dags för spruta – i alla fall för mig. Hoppas jag. Svarar med symboler. 🙂  😀  ❤
Jag bloggar aldrig från mobilen. Annars finns det mer att välja på där. Ha en bra dag. Här skiner solen och det är en blå fin himmel. Önskar dig läsare en fin måndag.

 

Trädet blev till flis – ny hit med Peter Jöback?


Foto nummer 22

Leken är STÄNGD. 😀
Inlagd klockan 07:27-15.07
Deltagare: 19 st
Först blev: Kersko

24 st julfoton i separata blogginlägg:
Lämna en kommentar; ex. glad gubbe eller vad som helst när ett ensamt julfoto dyker upp på bloggen under november.
Poängfördelning: 5-3-2-1-0 poäng. (Ettan, tvåan, trean, deltog, deltog inte.)
Jag skriver ordet STÄNGD som avslut. Tidigast en timme efter inlagd tid.