Go

 

 

 

 

 

 

Uppgift 5 av 30: Den stannar vid din sida
Svar: 7 bokstäver
Facit: SKUGGAN
Vinnare: Gunnel Moberg  ❤
Dagens tävlingstid: 18.00-18.30

Rätt årtal: 1965
Vinnare: Gunnel Moberg

Tabell efter 5 uppgifter av 30:
Kategori ett:

1. Znogge, 28 p.
2. Gunnel Moberg, 20 p.
3. Anki Arvidson, 18 p.

Kategori två:
4. Wiolettan, 15 p.
5. Annika Sohlin, Signhild Hortberg, 12 p.
7. Lisbeth Ahlskog, 9 p.
8. Ethel Hedström, Minton, 7 p.
10. Ditte Akker, Beppan, Maj Johansson, Eva Rohlén, 6 p.

Kategori tre:
14.Eva-Lotta, Marie Kristoffersson, Gunilla Wahlberg och Thomas Petersson 4 p.
18. Laila Larsson, Inger Börmark, 3 p.
20. Lena/Villa Herbets, Anette Åkesson, Kerstin Cecilia, Yvonne Carlsson, 2 p.

Kategori fyra:
24. Marianne Johansson Sturk, Primrose, Ing-Britt Jönsson, Pia Boman, Pelle Börmark, Sven-Arne Petersson, Börje Carlsson, Susie på Stjärnarve 1 p.
32. Övriga, 0 p. 😊

Kategori fem:
1 lott till en deltagare som kom på plats trettioett till fyrtio.

Kategori sex/Titlar:
Ju fler segrar – desto större procentchans att vinna.
Ingen Vinnare, 2
Anki Arvidson, 1
Znogge, 1
Gunnel Moberg, 1

Kategori sju/ Årtalet då fotot togs:
1. Wiolettan, 1 p.
2. Anki Arvidson, 1 p.
3. Eva Rohlén, 1 p.
4. Ingen Vinnare, 1 p.
5. Gunnel Moberg, 1 p.

Kategori åtta/ Jultema: 5 av 24 kort inlagda:
1. Ditte Akker, 14 p.
2. Anki Arvidson, 13 p.
3. Znogge, 10 p.
4. Gunnel Moberg, 9 p.
5. Thomas Petersson, Wiolettan, 6 p.
7. Åse Holmander Mehlin, Minton, Eva Rohlén, Gunilla Wahlberg, 5 p.
11. Eva-Lotta, 4 p.
12. Anette Åkesson, Lisbeth Ahlskog, Laila Larsson, Marie Kristoffersson, 3 p
16. Pia Boman, Lena Herberts, Börje Carlsson, Ethel Hedström och Beppan, 2 p.
21-29. Eva Johansson, Susie på Stjärnarve, Primrose, Ing-Britt Jönsson, Annika Sohlin, Maj Johansson, Gun Toresson, Cecilia Ottosson och Yvonne Carlsson, 1 p.

Ps. Regler & information. Tryck här!
https://bosseliden.wordpress.com/2018/10/18/i-november-vid-den-har-

 

 

 

 

 

Två hårda paket

I fredags kom besked om att det fanns två böcker att hämta på bibblan. Den ena hade jag längtat efter länge. Den andra hade jag glömt att jag beställt. Inte så konstigt – vi har alltid en lång lista och kötiden kan variera rejält. Det kan gå ett par månader mellan beställning via datorn och hämttid.
När jag plockade ner ”En helt vanlig familj” från hyllan på biblioteket och läste på baksidan, förstod jag att det var en av mina beställningar. Otäckheter. 🙂 Det är antagligen hårt tryck eller så vill de ha rotation på nyheter, vilket är mycket bra. För de kör ofta i Visby med tvåveckorslån. Det gjorde de på vissa titlar även i Ystad. När jag jobbade som bibliotekarie hade vi en snurra med, en veckas lån. Seven days. Låter som en film eller boktitel. Eller en konkurrent till Seven up. 😉

”En helt vanlig familj”. Bra vald titel. Redan såld till fler än 25 länder.
Familjen består av pappa präst, mamma jurist/advokat och en nittonårig dotter. De bor i villa i Lund. Allt är suveränt på ytan. Om det inte vore för att dottern Stella anklagas för ett mord och hamnar i häktet.
Mycket fiffigt uppbyggd med tre olika delar. Jag har precis följt” pappadelen” i ca 170 sidor. Jag ger den högsta poäng. Författaren gör detta ordsnickeri suveränt. Både när det gäller tempo och mixen av att då och då ge oss små pusselbitar bakåt i tiden. Alla som är pappa eller mamma tror jag kan känna igen mycket av oron han delger oss. Där finns ibland en torr, på gränsen till gömd, humor som kittlar mig extra. Den kommer inte ofta men bryter av allvaret. Det är hög klass. Kopplingen till den verkliga världen är stor.
Idag började jag på andra delen ”Dottern”. Saknade först pappan, men vill givetvis veta Stellas version av sanningen. För någon sådan måste finnas innanför alla lager av lögner. Vita som mörka.

Peter May har aldrig gjort mig besviken. Han har fått 5/5 i betyg alla tidigare gånger. 😀 Hoppas den trenden håller i sig när jag nästa måndag börjar på ”Harris Tweed”. Det svåra för mig är nästa bok. Syftar på när jag efter en May-bok ska börja läsa något annat. Den författaren har en rejäl uppförsbacke – innan jag runt hörnet inser att det finns olika sorters bra böcker.
Har du något bra boktips? Vädra titeln och författaren i en kommentar.
Ps. Hårda paket har visserligen med julen att göra, men poängen är …  😉